Bestemmelse af EMS-kode

[QUOTE=holymoly;625632]Jeg er sikker på, at det var en regel før i tiden. Jeg kan nemlig huske, at en ORI opdrætter jeg kender havde meget bøvl med, at man ikke måtte parre en SIA x ns til en ORI ns 24 - men absurd nok måtte man gerne parre den til en ORI n 24, fordi der var et generelt forbud mod at parre maske til sølv (men ikke et ord om hvad man skille gøre med de sølvmaskede, som var en del af “bi-produktionen” i et sølv ORI-avlsprogram).

Men det lyder godt, at den er droppet nu. :)[/QUOTE]
Ja, det var det nemlig :slight_smile: Men når man klandrer konsulenter for ikke at have læst ordenligt på reglerne, så må det vel være fordi man selv ved bedre, og idet selv konsulenter og b-medlemmer kan overse noget, så ville det jo være rart at få sat på plads hvor det er, de har fejlet :slight_smile:
VH
Susanne

[QUOTE=holymoly;625632]J (men ikke et ord om hvad man skille gøre med de sølvmaskede, som var en del af “bi-produktionen” i et sølv ORI-avlsprogram).
[/QUOTE]
Og iøvrigt…: Jamen dem slog man jo bare ihjel… Det ville ikke ske her i huset (men nu opdrætter jeg jo heller ikke ORI), men jeg ved opdræt hvor det er forekommet at man aflivede hvide killinger ved fødslen, fordi de kunne risikere at være sølvmaskede, og hvad skulle man dog stille op med dem. Og det kan man jo have en holdning til - men forbudt er det jo ikke…
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;625778]Ja, det var det nemlig :slight_smile: Men når man klandrer konsulenter for ikke at have læst ordenligt på reglerne, så må det vel være fordi man selv ved bedre, og idet selv konsulenter og b-medlemmer kan overse noget, så ville det jo være rart at få sat på plads hvor det er, de har fejlet :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]

Det har faktisk stået der for år tilbage, og må indrømme at jeg lige måtte undersøge det, inden jeg kom tilbage med et svar.
Går man ind på Fifes hjemmeside, og kigge runder opdræt og regler, kan man finde ændringen, men desværre kun under paragraffer. Sa kan man dem, er man godt hjulpet.
Hvorfor den regl er fjernet ved jeg ikke, men den har været påskrevet, og her snakker vi 15 år tilbage.
Som Pihl skriver, reglen har været der i tidernes morgen. Vil dig indrømme at det er længe siden jeg har gennemkigget reglerne.

Jeg klandrer ikke konsulenter for ikke at kunne regler, men når jeg vidste at det stod/har stået der, handler jeg ud fra hukommelsen, netop også ved mangeårig Colourpoint opdræt, har fået printet ind på nethinden at det måtte man bare ikke. Jeg har kontaktet én der er inde i avlsregler, og blev bekræftet at reglen havde stået der.

Undskylder på for forhånd hvis jeg har trådt nogen over tæerne.

[QUOTE=Moster´s;625963]Jeg klandrer ikke konsulenter for ikke at kunne regler, men når jeg vidste at det stod/har stået der, handler jeg ud fra hukommelsen, netop også ved mangeårig Colourpoint opdræt, har fået printet ind på nethinden at det måtte man bare ikke. Jeg har kontaktet én der er inde i avlsregler, og blev bekræftet at reglen havde stået der.
Undskylder på for forhånd hvis jeg har trådt nogen over tæerne.[/QUOTE]
Fair nok - nu havde konsulenterne jo så netop selv læst på sin lektie og dermed styr på det. Så er det jo altid lidt træls at få stukket ud, at de skal læse lidt på reglerne igen - de gør faktisk hvad de kan :slight_smile:
Jeg kan også sagtens huske, at sådan var reglerne tidligere. Men idet der ikke er nogen fornuftig grund til at forbyde ikke anerkendte farver, så har man slettet det igen. Der er jo ikke noget farligt ved det, det er mere relevant at sortere i sundhed end i farver. Men det er selvfølgelig væsentligt at vide, hvis man køber f.eks. en chinchilla eller shaded til avl, om den bærer maskegen - derfor har jeg opfordret til at huske at forklare det til ny ejer, hvis killingen sælges til avl. Jeg har en dejlig bicolor EXO - hun viste sig at bære netop maskegen, og i teorien er det et problem hvis der dukker maskede katte med hvidt op, men i praksis er der jo langt større problemer i verden end en ikke anerkendt farve :slight_smile:
VH
Susanne

I så fald, der så dukker en ikke anerkendt farve op i et kuld, hvordan registrerer man så kuldet? Vil den killing, der eksempelvis er sølvmasket så ikke få nogen stamtavle? Og vil det så have indflydelse på om de andre i kuldet kan få deres stamtavler.

Jeg må også indrømme, at jeg faktisk var overbevist om, at den regel stadig var gældende. Men det kan jeg så forstå, den ikke er. Og ja, det kan man have en holdning til eller ej… Jeg synes også generelt man skal se på sundhed før farver, men synes så også, at det vil give en del rod i farverne, hvis man bare blander dem med risiko for at få killinger i ikke anerkendte farver.

[QUOTE=Moster´s;625963]Det har faktisk stået der for år tilbage, og må indrømme at jeg lige måtte undersøge det, inden jeg kom tilbage med et svar.
Går man ind på Fifes hjemmeside, og kigge runder opdræt og regler, kan man finde ændringen, men desværre kun under paragraffer. Sa kan man dem, er man godt hjulpet.
Hvorfor den regl er fjernet ved jeg ikke, men den har været påskrevet, og her snakker vi 15 år tilbage.
Som Pihl skriver, reglen har været der i tidernes morgen. Vil dig indrømme at det er længe siden jeg har gennemkigget reglerne.

Jeg klandrer ikke konsulenter for ikke at kunne regler, men når jeg vidste at det stod/har stået der, handler jeg ud fra hukommelsen, netop også ved mangeårig Colourpoint opdræt, har fået printet ind på nethinden at det måtte man bare ikke. Jeg har kontaktet én der er inde i avlsregler, og blev bekræftet at reglen havde stået der.

Undskylder på for forhånd hvis jeg har trådt nogen over tæerne.[/QUOTE]

Men Tanja, reglerne ændrer sig somme tider på 15 år … :wink: og gudskelov for det! (og ja, jeg ved godt det går langsomt i FIFe, men lidt sker der altså :tihi:)

[QUOTE=Marsini;626040]I så fald, der så dukker en ikke anerkendt farve op i et kuld, hvordan registrerer man så kuldet? Vil den killing, der eksempelvis er sølvmasket så
ikke få nogen stamtavle? Og vil det så have indflydelse på om de andre i kuldet kan få deres stamtavler. .[/QUOTE]

Killinger i ikke-anerkendte farver vil selvfølgelig få stamtavler, helt som alle andre. Farven vil bare være angives som x, for ikke-anerkendt farve :slight_smile:

For nogle racer, f.eks. EUR er der nogle ikke tilladte farver, så f.eks. en lilla EUR vil være en XSH * <EUR>
Men det står under FIFés breeding and registration rules § 6.1.2 Special restriction and registration rules for some breeds - hvor der altså ikke er noget om PER/EXO :slight_smile:

[QUOTE=Marsini;626040]I så fald, der så dukker en ikke anerkendt farve op i et kuld, hvordan registrerer man så kuldet? Vil den killing, der eksempelvis er sølvmasket så ikke få nogen stamtavle? Og vil det så have indflydelse på om de andre i kuldet kan få deres stamtavler.

Jeg må også indrømme, at jeg faktisk var overbevist om, at den regel stadig var gældende. Men det kan jeg så forstå, den ikke er. Og ja, det kan man have en holdning til eller ej… Jeg synes også generelt man skal se på sundhed før farver, men synes så også, at det vil give en del rod i farverne, hvis man bare blander dem med risiko for at få killinger i ikke anerkendte farver.[/QUOTE]
Der er ingen problemer i at få dem registreret. HELE kuldet registreres fuldstændigt som normalt, og eventuelle ikke anerkendte farver får så som farve x - feks. EXO x hvis min bicolor Mille havde leveret en masket bicolor killing.
Der er enkelte undtagelser - så vidt jeg husker kan maskede korater IKKE registreres som korater, men som XSH. Men de fleste vil blot blive registreret som en ikke anerkendt farve og få en helt almindelig stamtavle.
VH
Susanne

Og jeg glemte: Normalt vil man jo ikke parre en sølvkat med en colorpoint. (Og man må stadig ikke på SIA/ORI uden det nationale avlsråds godkendelse, og så er det deres ansvar at få killingerne farvebedømt!) De fleste gange er man mere målrettet med hvad man gerne vil med sine killinger, men HVIS man bare gerne vil have lov at lave glade og sunde killinger i en eller anden farve, så er det faktisk fuldt lovligt. Man behøver ikke have en forkromet plan med sit opdræt - man må gerne bare have et lille opdræt for sin egen fornøjelses skyld og ikke spor andet :slight_smile:
VH
Susanne

Nej, det er ikke forbudt, og et forbud ville også være umuligt at håndhæve, så folk må jo gøre, hvad de finder rigtigt. Men jeg synes nu, det er trist at aflive sunde og raske killinger, bare fordi de har en uønsket farve eller en uønsket pelslængde eller hvad man nu kunne forestille sig. :frowning:

Da jeg sad i AR, havde vi mange ansøgninger om netop dette, og tilladelsen blev altid givet. Det er jo ikke ARs opgave at stille sig til doms over andres avlsprogram, men at hjælpe, når der er hjælp behov, så hvis en opdrætter vurderede, at han/hun havde brug for at parre maske til sølv i sit ORI-program, så fik de (selvfølgelig!) lov til det. :slight_smile:

Samme i min tid i AR - hvis ellers folk virker som om de ved nogenlunde hvad de foretager sig, så kan man komme langt med en ansøgning.
VH
Susanne

Min Luffe har en sortsølv masket i sin stamtavle. De har så kørt nogle generationer på RIEX og hans generation er rykket tilbage i LO registeret. Jeg ville aldrig selv køre sølvmasker ond i mine eller købe 1 generation efter en sådan parring men det må folk vel selv om. Farverne er jo registreret så man kan jo bare vælge ikke at købe efter sådanne kombinationer. Jeg kan se på min facebook at sølvmasker er populære i Østeuropa, så lur mig om de ikke på et tidspunkt får denne variant også.