Besvimer ved opkast

Mynte kastede for 12 dage siden en hårbolle op, hvorefter hun besvimer… Efterfølgende snakker jeg med dyrlægen, der siger, at det kan katte godt gøre - måske har hårbollen siddet lidt træls… Min mor fortæller også, at Myntes kuldbror besvimede efter opkast for nogle år siden… Mynte er efter 1-2 timer helt frisk igen og spiser, så tænker ikke mere over det.
Så her til morgen besvimer Mynte igen efter hun har kastet en hårbolle op. Hun falder om på siden, men hovedet drejer 180 grader og vender den forkerte vej. Jeg sætter mig hen til hende og vil dreje hovedet, så det vender rigtigt, men hun er helt stiv i kroppen, men så sker der pludseligt noget, så hun kramper helt sammen og får i den forbindelse hovedet vendt den rigtige vej. Jeg fik derefter fundet min mobil frem og fik filmet nedenstående fra de sidste sekunder, inden hun kommer til sig selv igen.
Er det noget I har oplevet? Bryder mig ikke om at det er sket 2 gange på 12 dage nu…

//youtu.be/88h6KuiYFP0

Det er gudskelov ikke noget jeg har set hos mine katte. (forestiller mig at det er ret skræmmende!)

Men når det er sagt, synes jeg at det er noget du bør tage til dyrlægen med. Listen over mulige diagnoser er lang, og det behøver slet ikke være noget farligt, men måske er det noget der kan behandles.
Når du siger at hun bliver stiv i kroppen og kramper, er det ikke noget jeg ville lade stå til med. Især når det er sket flere gange.

Enig. Du har jo også mulighed for at vise dyrlægen din videosekvens. Det siger jo meget mere end ord.

Jeg tror der er noget der enten går ud af led eller kommer i klemme når hun kaster op. Jeg ville få hende op til Christian Hembo, for han kan mærke hvis noget ikke sidder hvor det skal.
Når en kat kaster op er det jo at se til en adfærd der kan sætte kattens led etc i yderpositioner

Jeg har sendt videoen til min dyrlæge, så hun kan se det i morgen.
Da jeg snakkede med hende sidst sagde hun bare, at de godt kunne falde om når de havde kastet op, hvilket dog undrede mig, da jeg kun har oplevet det en gang før i alle de år jeg har haft katte, men når det sker så hurtigt igen, så begynder man at blive nervøs for hvad der kan være galt…
Tænkte også om det kunne være noget epilepsi, men synes ikke det ligner de anfald den kat jeg havde som barn havde, og det lyder også mærkeligt hvis opkasten skulle udløse anfald…

Tænker om hun besvimer fordi hun ikke kan få lugt i forbindelse med at hun er ved at kaste en hårbold op !?

[QUOTE=Christina K;1070328]Jeg har sendt videoen til min dyrlæge, så hun kan se det i morgen.
Da jeg snakkede med hende sidst sagde hun bare, at de godt kunne falde om når de havde kastet op, hvilket dog undrede mig, da jeg kun har oplevet det en gang før i alle de år jeg har haft katte, men når det sker så hurtigt igen, så begynder man at blive nervøs for hvad der kan være galt…
Tænkte også om det kunne være noget epilepsi, men synes ikke det ligner de anfald den kat jeg havde som barn havde, og det lyder også mærkeligt hvis opkasten skulle udløse anfald…[/QUOTE]

Opkast kan være en udløsende faktor, i hvert fald hos mennesker. Hos dyr er opkast ofte sat i forbindelse med anfald. Om det er opkastning der giver anfald eller anfald der giver opkast er vist ret forskelligt.

Jeg oplevede samme problem for mange år siden med en perserpige. Det kan ske i forbindelse med opkast af store hårboller, evt. en kombination af kraftanstrengelsen med at få den store klump op og den ansigtsform perseren nu engang har. Der bliver simpelthen lukket af for længe med ilttilførslen til hjernen, hvilket kan medføre kramper.

Marina

Tak for info, det vidste jeg ikke…

[QUOTE=Marina;1070379]Jeg oplevede samme problem for mange år siden med en perserpige. Det kan ske i forbindelse med opkast af store hårboller, evt. en kombination af kraftanstrengelsen med at få den store klump op og den ansigtsform perseren nu engang har. Der bliver simpelthen lukket af for længe med ilttilførslen til hjernen, hvilket kan medføre kramper.

Marina[/QUOTE]

Det er meget muligt, at det “bare” er det, der er galt med Mynte også…
Men håber ikke det skal til at ske alt for ofte - frygter at det vil ske mens hun er oppe på reolen o.l. steder og hun falder ned derfra.

Hun har ligget og sovet lige siden. Nu er hun lige vågnet og er i godt humør igen.

Lige en opdatering:
Dyrlægen har set videoen, og hun syntes ikke det så alarmerende ud, men når det er sket 2 gange, så synes hun dog en udvidet undersøgelse ville være på sin plads.
Mynte har i mellemtiden kastet endnu en hårbolle op, men denne gang besvimede hun ikke, så jeg har bestemt mig for at afvente og se hvad der sker… besvimer hun igen, vil jeg få hende undersøgt, men sker det ikke igen, synes jeg ikke der er grund til at gøre mere ud af det.

Det lyder da ikke godt. Giver du ikke hende malt? Det kan ihvertfald forhindre at hun kaster op pga hårbolde.
Mine får malt hver dag og jeg har aldrig oplevet at de har kastet hår op :slight_smile:

[QUOTE=sumsum;1075921]Det lyder da ikke godt. Giver du ikke hende malt? Det kan ihvertfald forhindre at hun kaster op pga hårbolde.
Mine får malt hver dag og jeg har aldrig oplevet at de har kastet hår op :)[/QUOTE]

Mynte fælder i øjeblikket, derfor kaster hun mere op end normalt… jeg plejer at frisere hende når hun har disse perioder med opkast, men med vilje har jeg ladet være med at frisere for at se om hun bliver ved med at besvime…
Hun får af og til kattemalt, men mest fordi hun eeeelsker det, for det har ingen virkning på hende i forbindelse med hårboller…