Betinget respons - hos mennesker

I coaching verdenen, så kalder vi ufrivillige reaktioner på ydre stimuli for ankre…

hvad er jeres stærkeste anker?

jeg har 2…

den ene er themesangen fra Titanic … jeg kan end ikke høre den - så løber tårerne… jeg bryder helt sammen… jeg kan på ingen måde styre det og jeg græder under hele sagen…

Den anden er et stykke musik som jeg er blevet kodet med i trance - det får mig omgående til at falde i søvn… det er ret voldsomt hvorfor jeg i sagens natur aldrig hører det…

Men har i sådanne “ankre”

et stykke musik, en lyd, en person… hvad som helst - hvor jeres reaktion er meget voldsom og ikke mindst ufrivillig…

Jeg har det lidt lignende …Vivaldis de 4 årstider / forår kan i den grad få mig til at slappe af, og få den herligste følelse i hele kroppen. Så når jeg er rigtig stresset eller på vej til lettere hysteri, så er det bare på med Vivaldi :slight_smile:

:hjerte: :brist: :hjerte:

Jeg har den her sang, som min bror spillede for mig for mange år siden…

Vi har været gennem et mareridt af en barndom sammen, men den har knyttet os med et bånd - der aldrig kan og vil blive brudt - han er mit anker, når det hele sejler - og omvendt.

:hjerte: :brist: :hjerte:

Jeg græder både af sorg, glæde og kærlighed til min bror hver gang jeg hører den.

[QUOTE=Battlestar;649594]
Den anden er et stykke musik som jeg er blevet kodet med i trance - det får mig omgående til at falde i søvn… det er ret voldsomt hvorfor jeg i sagens natur aldrig hører det…
[/QUOTE]Sådan lidt off topic - det der lyder som noget, jeg godt kunne bruge :ups:

Hvordan “lærer” man det??

Og on topic, så har jeg to stykker musik, jeg ikke kan holde ud at høre. Det ene får mig til at tude, fordi jeg forbinder det med et voldsomt dødsfald. Det andet giver mig kvalme, fordi det minder mig om en ubehagelig oplevelse med en eks-kæreste.

[QUOTE=Zunar-J5;649646]Sådan lidt off topic - det der lyder som noget, jeg godt kunne bruge :ups:

Hvordan “lærer” man det??[/QUOTE]

du får en dygtig hypno terapeut til at arbejde med dig… det tager nogle gange at indkode…

du kan også lære dig selv det - men det er en kende avanceret… jeg kan teknikken men det har taget flere år at lære… og det er ikke noget man lige gør uden vejledning :slight_smile: men der findes flere gode bøger om emnet, så det er klart en mulighed at kaste sig over det :slight_smile:

Titelmelodien til Tour de France på TV 2. De forsøgte sig med at skifte den ud på et tidspunkt, og det gav så voldsomt et ramaskrig, at de genindførte den året efter. Men selv hvis jeg hører den midt om vinteren, bliver jeg hensat til sommerstemning og Alpe d’Huez og kan ligefrem mærke spændingen over cykelløbet i maven. Stadigvæk - selv om jeg måske ikke er helt så vildt tosset med det, som jeg var engang.

når jeg hører melodien til regnbuebroen får jeg bare tårer i øjnene og har gjort det fra første gang jeg hørte den.

ellers så får et musikstykke som bachs air mig næsten til at gå i trance

Det meste opera kan få mig til at stortude - især, hvis jeg ser det og ikke bare hører det.

Det kan godt være liiiiidt pinligt…Første gang jeg var med svigerfamilien i operaen, så vi La Boheme, og der var nærmest ikke gået 5 minutter før jeg vrælede som besat, og jeg stoppede ikke før efter vi havde forladt teatret :ups:. Det syntes jeg, var lidt akavet, men jo mere, jeg prøver at stoppe det, jo værre bliver det, og så ender dem med at jeg storhulker.

Men faktisk kan de meste musik få mig til at fælde en tåre, hvis jeg oplever det live…

[QUOTE=Johnny;649680]når jeg hører melodien til regnbuebroen får jeg bare tårer i øjnene og har gjort det fra første gang jeg hørte den.

ellers så får et musikstykke som bachs air mig næsten til at gå i trance

[/QUOTE]

:hjerte::hjerte::hjerte::hjerte:

Enig… jeg synes, at det stykke musik er det smukkeste - så her kan vi to gå i trance sammen - jeg bliver fuldstændig salig af at høre den - og sidder og smiler af fryd

(jeg lærte den at kende via filmen Seven - gik rundt med den i hovedet i flere måneder - men gik så ind i en butik med klassisk musik - og fortalte om scenen i biblioteket, hvor den spilles - og ud af en million-milliard klassiske Cd’er - gik han lige hen og fandt den til mig)

Jeg kan ikke synge med på “Jeg elsker den brogede verden” og “Se nu stiger solen” uden at tårerne triller. De er for mig forbundet med begravelser, bl.a. mine forældres. Den første har et vers, der lyder "Jeg har grædt som andre af smerte, fordi min boble brast. Men boblen er ikke verden, læg verden det ej til last".
Og næstsidste vers i Se nu stiger solen lyder sådan her: Lad mig nu kun drage ad natmørkt hav, lad mig ikkun stævne imod min grav. Livets Gud mig skærmer, jeg er hans barn. Ud hans hånd mig river af dødens garn." (Puha, bare at skrive det giver fugtige øjne)

Jeg arbejdede i højskolebranchen i mange år, og disse to sange bliver rigtig tit sunget til møder og arrangementer. Det har været lidt af en kamp at holde masken nogen gange.

[QUOTE=Else;649741]Jeg kan ikke synge med på “Jeg elsker den brogede verden” og “Se nu stiger solen” uden at tårerne triller. De er for mig forbundet med begravelser, bl.a. mine forældres. Den første har et vers, der lyder "Jeg har grædt som andre af smerte, fordi min boble brast. Men boblen er ikke verden, læg verden det ej til last".
Og næstsidste vers i Se nu stiger solen lyder sådan her: Lad mig nu kun drage ad natmørkt hav, lad mig ikkun stævne imod min grav. Livets Gud mig skærmer, jeg er hans barn. Ud hans hånd mig river af dødens garn." (Puha, bare at skrive det giver fugtige øjne)

Jeg arbejdede i højskolebranchen i mange år, og disse to sange bliver rigtig tit sunget til møder og arrangementer. Det har været lidt af en kamp at holde masken nogen gange.[/QUOTE]

Se nu stiger solen får jeg tårer i øjnene af bare jeg læser titlen som nu.Og ja, den blev blandt andet spillet til min mors begravelse.

Jeg har flere, men lige nu kan jeg ikke komme i tanke om dem. Men digtet om regnbuebroen tænder osse for bruseren her,lige med det samme…

Ja… Enya og If I Could Be Where You Are - jeg forbinder den med Donnas sidste svære tid og hendes død.

//youtu.be/GBGaloOxNkU

Sådan har jeg det også :cool: :tihi:

Jeg bliver altid meget berørt af Danser med Drenges “Er der nogen i himlen”,
men jeg synes samtidig, at det er en knaldgod tekst og en suveræn melodi, så
jeg holder også af at høre den.

Nu er jeg ikke specielt stor fan af Sys Bjerre (snare tvært imod), men “Kære farmor” giver mig en voldsom klump i halsen (og hvis jeg er alene tuder jeg). Den minder SÅ meget om min egen mormor, som døde den 21. december 1987. Jeg elskede min mormor, men grundet hendes demens (og de følger at hun ikke var den mormor JEG elskede) valgte jeg ikke at se hende det sidste år inden hendes død. Sys Bjerre har ramt så præcis i den sang at det gør ondt at høre den.

Sort sol: Let your fingers do the walking
Den minder mig at være nyforelsket, at starte mit voksenliv, at være spændt, nysgerrig og have tiltro… Sangen er for mig også et bindeled tilbage til mine teenagerår, hvor jeg var med i punk- og bz-miljøet… Og idag markerer den mit voksenliv, som er blevet som det er, fordi det er en sum af alle tidligere erfaringer og valg…
Jeg bliver altid dybt berørt, når jeg hører den…

//youtu.be/bAQ5DVeyrn8

Fandt lige denne fantastisk flotte video på youtube… nyd den :slight_smile:

Et af mine ankrer er:

En klit ved blokhus, hvorfra jeg bare nyder naturen…havets lyde og dyrelivets lyde mm., og dette uanset årstiden Alt stress forsvinder som dug for for solen - og giver mig ro, den ro, der indimellem skal til for at takle nogle af livets udfordringer eller finde svar på indviklede personlige spørgsmål eller faktuelle problemer som jeg søger løsninger til.

Knus Gitte

En anden ting lidt i samme boldgade er dufte. I kender sikkert allesammen det at man dufter en eller anden bestemt duft og WHAM er man et andet sted i en anden tid hvor den duft betød et eller andet specielt.

Der er f. eks. en speciel mandeparfume (som jeg ikke ved hvad hedder, desværre, eller jeg ville overhælde Manden med den :wink: ) som SVUP bringer mig tilbage til 1983 og min første store forelskelse. Det er ikke så længe siden jeg kom til at stå bag en mand på rulletrappen på Københavns Hovedbanegård der brugte den - og jeg har ellers ikke stødt på den i flere ¨år. Men den gi’r altså HELT specielle associationer og ikke altid af en art hvor det passer sig at stå i fuld DSB uniform samtidig :wink:

Dufte er en fantastisk kraftig “minde-trigger” Både på godt og ondt :slight_smile:

Nu er jeg ikke så meget inde i coaching og deslige, men er det ikke også et anker af en slags?

Endnu et anker, der intet har med musik at gøre…
At ride… at ride i naturen… at ride en vanskelig hest og mærke hvordan vi langsomt lærer hinanden at kende og at samarbejde…
Jeg kan ikke tænke, når jeg rider… kun være til stede i nuet… og være lykkelig…

Må jeg spørge om noget? Hvad sker der, hvis du hører den musik tilfældigt? I radioen, i en musikforretning, hvad ved jeg? Eller har du valgt noget specialkomponeret af en art, noget ingen kender, så det ikke kan ske?

Over The Rainbow virker for resten nærmest mod hensigten på mig, hvis jeg støder på den på mindesider. Jeg forbinder den med filmen Troldmanden fra OZ, hvor den kommer fra. Den film skræmte mig fra vid og sans som helt, helt lille - så jeg har ikke samme oplevelse af den sang som andre. :uha:

[QUOTE=Ann R;649877]Må jeg spørge om noget? Hvad sker der, hvis du hører den musik tilfældigt? I radioen, i en musikforretning, hvad ved jeg? Eller har du valgt noget specialkomponeret af en art, noget ingen kender, så det ikke kan ske?
[/QUOTE]

så ville jeg reelt have et problem… hvis jeg hørte den mens jeg kører bil ville jeg skulle stoppe omgående - enten bilen eller musikken… jeg ville godt kunne bekæmpe det hvis jeg blev klar over det hurtigt nok og derved gøre noget der kunne holde mig vågen (synge, hoppe) - problemet er at jeg ville skulle nå at genkende musikken i min vågne bevidsthed hurtigt nok…

det er et stykke special komponeret trancemusik - og da jeg var til kursus hos min terapeut i helt andet ærinde for noget tid siden, så satte han den på som beroligende pause musik efter første lektion … tror han havde glemt han havde anvendt den til mig. Jeg følte mig omgående træt - satte mig på en stol og vupti - så sov jeg…

alle smilede lidt af mig, men han demonstrerede det så for hele holdet senere på dagen… det er så grundigt kodet ind i mig at der går ganske få sekunder fra den starter til jeg gaber… få sekunder igen til jeg tænker sove… få sekunder igen før jeg tænker sæt dig/læg dig… og derfra… så aner jeg ikke hvor lang tid men jeg gætter på under 1-2 minutter…

det hele når at ske på 1-4 minutter så jeg skal helst bevidst genkende musikken inden for 1 minut… problemet er - musikken er relativt anonym - så jeg skal virkelig fokusere for at genkende den…

men sjovt er det :slight_smile: