Betyder størrelsen noget?

Først havde vi Kalle da han var 6 mdr fik vi Feline fra IK ca 6 mdr gl. Desværre blev Kalle kørt ihjel da de var 11 mdr. :ked: Så blev der bygget løbegård og vi fik Coco (MC) som legekammerat til Feline. Feline kunne dog ikke særlig godt lide Coco. Så fik vi Perle fra KV og hun blev Feline’s aller kæreste ven, de eeeelsker simpelthen hinanden. Så fik vi Zuma. Zuma har respekt for Feline og er gode venner med Perle. Dog leger han som drenge er flest mere voldsomt end de to piger. Coco dødede desværre d 19 februar. :ked: Feline kunne for det meste tolerere Coco, men der var dog dage hvor hun “angreb” hende. Midt i juli vil vi gerne have en han killing. En til at lege med Zuma (den yngste på 2 år), så Perle kan få lidt ro fra ham engang imellem. Jeg ved godt at det kun kan blive gætterier for hvorfor Feline ikke kunne lide Coco, når hun kommer fint nok ud af det med Perle og Zuma. Men kan det have noget at gøre med Coco’s størrelse, main coon 8 kg?? Det skal lige siges at Feline, Perle, Zuma er alm huskat. Vi overvejer stadig imellem Hellig Birma (det er der størst flertal for i huset- men jeg ved ikke om jeg “gider slås med pelsplejen”), Somali, Aby eller endnu en internatskat. Men måske er det bedst at droppe HB og Somali hvis det ligefrem er størrelsen der skræmmer Feline?? hvad er dit bud.

Min huskat og hendes datter (blanding af huskat og mco, 5 kg) kan ikke lide nogen af mine to drenge på hhv. 6-6½ og 8-8½ kg. De er for store og voldsomme, har jeg altid tænkt. Efter Diego (desværre), den store mco, er blevet mere afdæmpet pga. hans PL (løse knæskaller) så går det dog meget bedre mellem ham og de to piger.

Om det er størrelsen eller deres opførelse…

Hvis vi snakker katte, der leger fysiske lege, tror jeg helt sikkert størrelsen kan have betydning.
Jeg kan se det på min 3 killinger, der slås voldsomt, men uden problemer af nogen art. Når Queenie (8 mdr) vil være med, bliver der hvæset en del, fordi killingerne siger fra … og det har Queenie så en smule svært ved at acceptere.

Så ja, jeg tror helt sikkert det kan have betydning.

Coco blev opereret for løs knæskal lige inden hun dødede. Dr dyr kan ikke sige om det er sket ved en ulykke eller om det er medfødt gigt der har ført til den løse knæskal. Jeg fik Coco røngtenfotograferet 2 gange for HD da jeg havde en mistanke om at hun havde ondt. Spørgsmålet er så om hvis der var en grund til Feline ikke kunne lide Coco, om det var hendes størrelse - eller om det var fordi Feline kunne mærke Coco var sårbar evt pga smerter i knæet, og det derfor kun var nogen dage hun afskyede Coco. Tror måske vi skal kigge nærmere på en Aby eller internatskat - for ikke at tage for store chancer for at Feline ikke kan lide sin nye lillebror.

I skal være velkomne til at komme på besøg her, for at se om abyen er noget for jer :slight_smile:

Størrelsen betyder intet hjemme hos os.

Chili vejer omkring 3,3 kg, Charley 6,6 - 7 kg.
Chili bestemmer 100% sikkert - hun er oven i købet den sidst ankomne, omend det kun er 2½ uge efter Charley.

Hun springer efter ham, ned på ryggen af ham fra køkkenbordet (det vil jeg ikke ha’; hun er ligeglad) eller fra en spise-stue stol (det vil jeg heller ikke ha’, men det er knap så slemt). De tumler og slåsser meget for et øjeblik efter at ligge sammen og vaske hinanden.

Ind i mellem, når de ‘slås’ skriger hun op, når jeg så stopper dem, er det hende der fortsætter, eller starter ‘slagsmålet’ igen.

En rigtig lille rocker-tøs. Hun viser i hvert fald, at de ‘små’ kan sagtens klare sig

:slight_smile:

Tak Vivi, jeg tror nu nok en aby er noget for os (selvom min mand gerne vil have en langhårskat igen :?). Vi har besøgt en opdrætter her i Odense, dejlige katte - men jeg vil ikke købe min kat der.

Selv om størrelse kan have en betydning så tror jeg temperament og personlighed har større betydning. Abyer og somalier leger ofte ret voldsomme kamplege - især hanner - og det betyder at de kan virke “voldsomme” selv for katte der er større end dem selv ( der er iøvrigt ikke størrelsesforskel mellem abyer og somali generelt, men pga pelsen kan somalien synes større). Min fornemmelse er at bengalerne har noget af den samme adfærd - nogen siger endnu mere.

Så - du skal vurdere om det du har brug for er en kat der kan lide at lege voldsomme kropslege mere end om hvilken størrelse den har. En stor, lidt doven og mere rolig kat kan være langt nemmere end en mindre, mere aktiv og voldsom legekammerat - alt efter behovet.

Vi ser jo netop her, at vores hunkillinger ofte synes at “drengene” kan være irriterende fordi de leger så voldsomt. Men også her er der forskel - selv indenfor et kuld kan vi se en killing der er meget voldsom i sin kropsleg og andre der er mindre voldsomme.

Man kan sige at fordelen ved at kombinere en mindre, men meget kropslegende kat med en stor lidt mere rolig kat er, at den mindre har noget stort at afreagere på og den store kan tåle “mosten”.

Teresa

Den overskrift altså… jeg bliver VED med at få HELT andre associationer -LOL

Meget enig med Terese…
Her i huset har vi uden problemer Striglerrne, aka to jævnaldrende Tøzer, 1 skovmispige og en abypige… Det siger vel sig selv at min skovpige på ca 4.3 kilo er væsentligt større end min aby på knapt 3, 2 (ja, hun er fed!). Men de leger godt sammen, de leger nemlig ret ens - frem og tilbage i vildt løb, op og ned af klatremiljøet med 180 i timen, frem og tilbage i vildt løb og så en meget grundig omgang fællessoignering for at få lagt håret i de rette folder efter al den aktivitet :smiley:
Mine drenge jager også gerne efter hinanden, men kun for at fange og så slåsselege vildt og voldsomt! Ingen af tøzerne vil være med til den slags! De hyler og vræler op, hvis min unge coondreng forsøger sig med sine voldsomheder - og jeg er meget sikker på at det ikke har noget med hans størrelse at gøre! Han leger simpelthen bare “forkert” efter tøzernes mening, alt alt for voldsomt og hårdt!

Så kig efter personlighed snarere end race, når I skal finde en ny kat… og prøv at finde en som kan matche jeres “voldsomme” kat.

Forstår ikke hvad du mener -engel men tak for jeres råd.