Bevare den gode opførsel?

Jeg har for en ugestid siden fået denne her fantastiske, mest dejlige lile hunmis på ca. 6-7 måneder.

Hun var min venindes kat, men hendes mor valgte at gå af med alle 3 de havde, min mor valgte at få dem alle så min veninde kunne finde et sted at bo og hente hendes og jeg … Forelskede mig i Kiara, så besluttede mig for at tage hende med hjem til mig selv xD

Hun er så velopdragen, hun vælter ikke ting, hopper ikke på køkkenbordet, bruger kattebakken, kradser i hendes kradsetræ(Kun lidt i møblerne når hun leger, men det er ikke til at se nogen steder) Og så er hun så lydig, jeg kan kalde på hende, så kommer hun, jeg kan sige ‘‘nej’’, så lader hun vær, altså, virkelig, hun er så dejlig. BORTSET fra, at hun kun er legesyg om natten. Det driver mig til vanvid, men hvadfaan, det må jeg jo tage med i pakken. Ellers er hun super kælen, hun elsker opmærksomhed på nusse-fronten og giver mig tit ‘‘kærlighedsbid’’

Men kan læse herinde, at med tiden ændre mange katte adfær og da jeg ikke er prof til det, at have kat endnu, vil jeg gerne vide, INDEN Kiara begynder at ændre sig, om der er noget jeg kan gøre for at bevare hendes nuværende adfær? Jeg roser hende, og giver hende godbider, når hun høre efter og når hun ikke gør, prikker jeg hende på næsen mens jeg siger ‘‘Nej, stop så, ned’’ osv. Hvad mere kan jeg gøre?

Hun er så forkælet, mad fra dyrelægen, 2 former for kattegrus, den dyre krystal-agtige og en billig, som jeg blander, har købt nyt kradsetræ, kattebakke og legetøj til hende dagen efter jeg fik hende. Har købt et fint halsbånd og en sele til når jeg lufter ud, bare af sikkerhed for hun ikke stikker af, selvom hun faktisk aldrig er gået ud, når jeg har prøvet at se, hvor nysgerrig hun er på det udenfor. Har købt neglesaks, shampoo og børste til hende, så jeg knapt nok har penge til mig selv denne her måned. Så hun har bare med at være glad, ha ha. Tja, nogen der har forstand på hvordan jeg kan beholde min dejlige Kiara og ikke engang får en irriterende aggressiv Kiara?

Det allerførste du skal få gjort (hvis det ikke allerede er sket) er at få hende kønsneutraliseret.
Fertilitet er ofte grunden til at en kat ændrer sig…

Ellers… så fortsætter du som du allerede er i gang med… det lyder ganske fornuftigt med nogle realistiske grænser for katten, ting som den ikke må, og ting som den må. :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;1223449]Det allerførste du skal få gjort (hvis det ikke allerede er sket) er at få hende kønsneutraliseret.
Fertilitet er ofte grunden til at en kat ændrer sig…

Ellers… så fortsætter du som du allerede er i gang med… det lyder ganske fornuftigt med nogle realistiske grænser for katten, ting som den ikke må, og ting som den må. :)[/QUOTE]

Årh, det lyder godt, skønt, at jeg gør det rigtigt.
Kønsneutraliseret… Hm, og hvad koster sådan noget?

[QUOTE=Sharontheana;1223450]Årh, det lyder godt, skønt, at jeg gør det rigtigt.
Kønsneutraliseret… Hm, og hvad koster sådan noget?[/QUOTE]

Det er forskelligt fra dyrlæge til dyrlæge, så der må du kontakte nogle af de lokale dyrlæger, hvor du bor :slight_smile:

Okay, tak! :smiley:

Mht legesyg om natten kun - kan du så ikke lokke hende til at lege om dagen? Eller er det bare der hun af sig selv giver sig til at lege? :slight_smile:

[QUOTE=Sharontheana;1223450]Årh, det lyder godt, skønt, at jeg gør det rigtigt.
Kønsneutraliseret… Hm, og hvad koster sådan noget?[/QUOTE]

Det kaldes også en sterilisering eller kastrering. Det ligger typisk i prisklassen 1500-2000 kr, men svinger alt efter dyrlæge samt lokation :slight_smile: Neutralisering kan absolut anbefales da gentagne løbetider ikke er godt for deres helbred, de kan blandt andet få livmoderbetændelse og p-piller kan give kræft og livmoderbetændelse - og man kan risikere urenlighed pga løbetiderne :slight_smile: Og som Ann K nævner så får man typisk en mere ligevægtig og glad kat ved at få den neutraliseret :slight_smile: Så alt i alt, masser af fordele og ingen ulemper ved at betale for en neutralisering af sin kat :slight_smile:
Når du er ved det så vil jeg absolut råde dig til at få hende øremærket og registreret samtidig, det er så tragisk med de indekatte der ved et uheld slipper ud og bliver væk, og som ikke er mærket.

Mht. at hun er legesyg om natten :S Sørg for at få leget godt med hende, inden du går i seng. Lad hende få brugt sit “jage-fange-dræbe instinkt”.
Når hun har fået brugt noget energi, så giv hende noget at spise. Forhåbentlig får du så nattero :cool2:
Ignorer hende når/hvis hun bliver natteaktiv. Selv den mindste lyd fra dig, vil hun nemlig opfatte som en eller anden form for respons … uanset om du tysser på hende, kalder hende til dig eller halvt i søvne smider noget legetøj til hende.