Bi stik?

Hejsa…
Her til morgen opdagede jeg at mine ene maine coon pige - mizz farytale så lidt pussig ud ved munden…så mig hen og tjekke efter…
hendes nederste læbe er lidt hævet op…???
Nu er hun en rigtig flue fanger som de fleste katte - men går heller ikke af vejen for andet kryb…kan hun mon have fået et stik fra en brumbasse eller andet…??
andre som har prøvet noget tilsvarende??

på forhånd tak
anna
www.antocat.com

Jeg har ikke prøvet det med mine katte, men med min hund, og der hævede læben faktisk voldsomt op. Det gik dog hurtigt over af sig selv igen.

Hun kan saktens være blevet stukket.
Jeg har ikke prøvet det på mine misser, men en gang for mange år siden, jeg har været 17 år og var lige flyttet hjemmefra, der fik jeg min første mis i eget hus, og hun stak sig på en hveps/bi og hendes ene forpote blev kæmpe stor, men den blev helt normal efter et døgn.
Hvis din mis har det okay og ikke har problemmer med at trække vejret og kam spise og drikke tror jeg det går over af sig selv. Men har hun problemmer skal hun til dyrlægen.

En god ide er at holde godt øje med hende, hvis nu hun er alergiks for bi’er. hvis hun haæver voldsomt, eller for vejbesvær… så er det hurtigt afsted… men, mon ikke du ved det… -thumbs

Korrekt det skal være hurtigt. Derfor er det en god ide’ at ha’ nogle prednisolon i huset. 1 pille een gang. Pillen virker ikke helt så hurtigt som ved injection, men man skal jo også på en tur for at komme til dyrlægen.

Min Birma Theodor fanger også ALT han kna fange af kryb inde for længeden af hans line. En dag havde han også fået et lille stik på hagen, men heldigvis gik det væk et par dage efter.

Korrekt det skal være hurtigt. Derfor er det en god ide’ at ha’ nogle prednisolon i huset. 1 pille een gang. Pillen virker ikke helt så hurtigt som ved injection, men man skal jo også på en tur for at komme til dyrlægen.[/quote:3p7cvsy2]

Tror jeg har hørt det før men har glemt det. Giver man så bare en af de der blå piller (kan ikke huske om det er 5 mg), men man gør det vel kun hvis der er problemer eller ?, men er det så ikke for sent hvis katten har allergi ?

Korrekt det skal være hurtigt. Derfor er det en god ide’ at ha’ nogle prednisolon i huset. 1 pille een gang. Pillen virker ikke helt så hurtigt som ved injection, men man skal jo også på en tur for at komme til dyrlægen.[/quote:1cm4wfmh]

Nu findes prednisolon jo i forskellige dosis, 5 mg, 25 mg., og er iøvrigt receptpligtig medicin.
Jeg synes bestemt IKKE at man bare, uden at have sin dyrlæge med inde i billedet, skal give sin kat prednisolo.
Dette er et stof som har mange gode sider, men også mange dårlige.

For at komme tilbage til emnet, så har jeg haft et lign. problem på min ene killing. Overlæben hævede voldsomt op. men det gik i sig selv igen efter et døgns tid.
Ved ikke om det var bistik eller om det var en af de dersens fluer der osse kan bide/stikke.
Jeg holdt øje med min killing og der var intet alarmerende i det.

Tror det kommer meget an på, hvor de bliver stukket. I halsen ville jeg nok ikke undlade at kontakte dyrlægen.

Nej selvfølgelig skal man ikke undlade at kontakte dyrlægen.
Nogle bor langt væk dyrlægen, dyrlægen kan være opaget af andet. Det er 2,5 mg jeg har hjemme og til allergisk reaktion er det tale om een pille een gang. Jeg har aldrig haft brug for at bruge nogen af dem til det formål.
En hævet pote er ikke et problem, det klarer katten i de fleste tilfælde selv. Men kommer vi til at luftvejene kan lukke er det en helt anden sag, eller en hyperallergi overfor et fødevareemne.

Korrekt det skal være hurtigt. Derfor er det en god ide’ at ha’ nogle prednisolon i huset. 1 pille een gang. Pillen virker ikke helt så hurtigt som ved injection, men man skal jo også på en tur for at komme til dyrlægen.[/quote:vs5vy9e2]

Nu findes prednisolon jo i forskellige dosis, 5 mg, 25 mg., og er iøvrigt receptpligtig medicin.
Jeg synes bestemt IKKE at man bare, uden at have sin dyrlæge med inde i billedet, skal give sin kat prednisolo.
Dette er et stof som har mange gode sider, men også mange dårlige.
.[/quote:vs5vy9e2]

De mange dårlige på kat vil jeg gerne høre om, jeg kender rigtig mange katte der er blevet rigtig gamle der stort set hele deres liv har fået pred.
Jeg er absolut ikke tillhænger af nogen form for unødig behandling, og jeg betaler til enhver tid hvad det koster hos dyrlægen. Men een pred kan faktisk ende op med at redde en kats liv, da tid kan være en vigtig faktor. For mig et kanon råd da jeg engang fik det af min dyrlæge - I behøver ikke mene det samme og frem for alt behøver I ikke bruge rådet.

Tak for info -thumbs

Prednisolon har ikke de samme dårlige bivirkninger på katte som hos mennesker. Så det er heldigvis noget lettere at bruge i nødstilfælde.
Og som Lis siger, nogle gange kan det redde liv at tage en hurtig beslutning.

Marina

Hejsa og tusinde tak alle sammne.
Hun ser allerede meget bedre ud nu…hævelsen er faldet og ligner nu en lille bule.
Vi var hos dyrelæge idag i anden forbindelse og forespurgte da… til prednisol…vi har nu fået et par stykker med hjem :slight_smile:
Men man bliver da lidt forskrækket…og gud ved hvor mange gange jeg har måtte gribe ind og fjerne både brombasser og det som er værre fra hende og vores poly pige…- til deres store ærgelse…de er nogle meget slemme banditter :slight_smile:
Vi bor ud til skoven og åen…så her er rigeligt af al slags kryb…
Sidste år måtte jeg klippe en kat fordi den havde fået viklet en ækel dræber snegel ind i pelsen…ad bad - hvor det klistre…:frowning:

anna

Vores silke legede med en bi og blev stukket i poten, hun fik en ordentlig lap af det, men heldigvis ingen erlerkisk(staves?) reaktion over det.

Såmænd gør de så Troldemor - også dem i naturen.
Dyr i naturen er lige så sårbare, og forresten også på alle andre punkter mht. skader. Vi ser dem bare ikke, når de dør af det.

PS: Jeg får tit bemærkningen, når jeg f.eks. siger nej tak til en invitation, fordi jeg har en hunkat, der skal føde: “I naturen klarer de jo sig selv”.
Og igen: I naturen dør en hunkat også, hvis hun ikke kan føde. Vi ser det bare ikke.