Bider/markerer

Vi havde huset fuld igår og Mikkel kredsede rundt om folk og ville vældig gerne snakkes med… Men han havde en eller anden ide om at han lige skulle sætte tænder i et par folk - hvorfor?

Han gør det også nogen gange på os selv…

Jeg så det jo under mit besøg og mit bud er stadig stress.
Og vanens magt nu hvor du har rettet op på hans stress-tilstand…

MVH Helle

Kan det ikke være fordi de har håndteret ham for hårdt og det er derfor han bider?

Skulle vi have håndteret ham for hårdt?

[QUOTE=lenschow;69010]Jeg så det jo under mit besøg og mit bud er stadig stress.
Og vanens magt nu hvor du har rettet op på hans stress-tilstand…

MVH Helle[/QUOTE]

Det er slet ikke som den dag - der hang jo han fast, det gør han ikke nu… Han markerer bare lige med tænderne, det gør ikke ondt og han slipper igen

Nu tænkte jeg på at Mikkel havde bidt jeres gæster…

Kan de have håndteret ham for hårdt og derfor bider han ?

jeg tror som helle at det evt er stress
ellers er det for at dominer over for folk at det er ham der er føren i huset

Lena : Nu svarer jeg her trods det, at jeg normalt ikke blander mig i tråde om katte, som jeg en gang har besøgt og kommet med en vurdering af. Men jeg fornemmer, at du ikke har forstået, at Mikkels problemer ikke handler om en urenlighed alene, men om helheden i kattens liv, dagligdag og sind. Det hele hænger sammen, og I bør tage de nødvendige hensyn i dagligdagen til, at I lever med en stresset kat. Stress forsvinder ikke på en uge eller tre.

Mikkel har levet stresset i mindst to år. Hvorfor det startede får vi nok aldrig at vide.

Dominans retter sig som udgangspunkt mod egen art - og Mikkel var ikke - som jeg ser ham - en særlig modig og selvsikker kat. Overskud var ikke det, der prægede ham under mit besøg. Her var Nynne meget mere velfungerende at opleve. Mikkel fremstod sårbar og sensitiv.

Den dag jeg så ham angribe dig, hang han bestemt ikke fast - han gik bare forbi dig og sprang frem - tilsyneladende uden årsag/provokation. Senere da jeg holdt ham lidt fast for at teste hans stresstærskel var han tæt på at angribe mig også. Det bremsede jeg dog, da jeg så det komme. Måske så du ikke den episode?

Mit bud er dengang og nu stress. Det lignede omdirigeret aggression som følge af en lav stress tolerance. Hvilket igen hænger sammen med urenligheden. Årsagen er ikke vigtig - blot der tages de nødvendige hensyn.

Da I i dag - så vidt jeg har forstået på dine indlæg herinde - har taget hånd om hans stress - så kan der være tale om en vane. I skal give ham mere tid, og forsøge at undgå at presse ham ud i situationerne. Sker det alligevel, så forsøg at afværge som jeg gjorde under mit besøg - men det kræver, at I når at læse ham. Bliver I bidt, så er der ikke andet at gøre end at flytte jer og respektere at hans grænse er overskredet. Jeg ville ikke skælde en stresset kat ud. Undgå i stedet at komme helt derud med ham.

Jeg lå mærke til, at Mikkel og Nynne ikke brød sig om barnet, som var der under mit besøg, og at begge katte blev bange, da jeg løftede deres fiskestang med legetøj op for at lokke dem hen… Du husker nok selv, hvad årsagen til kattenes reaktion var - jeg synes derfor du bør overveje hvordan du lader gæster - og deres børn - håndtere jeres katte fremover.

Måske er det ikke Mikkel, der har en uhensigtsmæssig reaktion hver gang, han angriber en gæst? Jeg vil foreslå dig at overveje meget grundig om kattens reaktion - fx i tilfældet med dette barns opførsel - er naturlig og derfor ikke en problemadfærd.

MVH Helle

Selvfølgelig tager det lang tid at komme over - hvis det sker…

Jeg undrede mig bare over han gik på folk som egentlig ik havde snakket med ham - begge katte fik lov at rende rundt som de havde lyst…

Nynne var ovenpå, mens Mikkel var nede ved os og han gik og kredsede om folks ben (hoppede endda op til et par stykker helt frivilligt), dog ville han bare markere engang imellem…

Så vidt jeg har set har INGEN - NOGENSINDE behandlet mine katte dårligt…

Og lige præcis i lørdags kunne jeg jo ikke går og holde øje med 17 mennesker…