Bider mine gæster

For et par måneder siden skrev jeg om, at Elvis lege-bider i mine hænder. Fik nogle råd, og det er faktisk stoppet fuldstændig! Nu er der kun problemer, når jeg har gæster. Havde en veninde ovre, og Elvis hilser pænt og lader sig ae af hende. Da vi så sætter os ved bordet, lægger han sig under hendes stol og bider i hendes fødder! :thumbdown: Det har han aldrig gjort ved mig. Jeg siger “Nej!” og fjerner ham og prøver at distrahere med noget legetøj. Men han bliver ved med at søge hen mod min venindes fødder, og da jeg så ville fjerne ham igen, bed han efter mine hænder også. Endte med at måtte smide ham ud af stuen. Igår aftes havde jeg så besøg af nogle flere veninder. Vi sidder lige så stille i sofaen, og så kommer Elvis hen og tager fat i min venindes arm med begge forpoter og begynder at bide. Total umotiveret! Senere ligger han sig til rette på en anden veninde, og uden hun gør noget, bider han pludselig også hende, selvom han bare har ligget der stille og roligt i nogle minutter. Han virker også sådan lidt stresset, når her er flere mennesker, reagerer på mange lyde og virker lidt nervøs. Men han har masser af steder, han kan gå hen og være helt i fred, og mine gæster opsøger ikke ham, men lader ham helt være medmindre han kommer til dem.
Det virker simpelthen så underligt, og ved ikke lige hvordan jeg skal lære ham at han ikke må det - jeg gider ikke blive ved og ved med at skælde ud og flytte ham, når jeg har gæster, så jeg ender altid med at smide ham ud af stuen og lukke døren. Det er ret træls ikke at kunne have gæster uden de bliver bidt af katten :thumbdown: Nogle mere katte-erfarne mennesker der har gode råd?

Kunne det være, at nogle af dine gæster ryger?

Jeg har en kat, der går helt amok over cigaretrøg. Hvis jeg har besøg af folk, der lugter af røg, elsker han at slikke deres fingre, men han kan også blive en lille smule aggressiv engang imellem. Ikke på en ond måde, men det er jo lige meget, hvis han alligevel bider eller i hvert fald napper. Det kan både være i fingre og tæer og arme og ben.

Ellers kan det måske være et forsøg på leg, selv om han er holdt op med at lege med dine fingre? Eller det kan - som du selv foreslår - være et udslag af stress. I det sidste tilfælde kan du prøve at sætte en Feliway i stikkontakten, når du skal have gæster. Du kan også prøve med Zylkene og se, om det får ham til at slappe mere af. Hvis han er stresset, kan det godt resultere i, at han kommer til at gå over gevind eller reagerer med stressadfærd som at bide. Tænker jeg.

I fredags var nogle af gæsterne rygere, så det kan måske forklare noget af det. Men hende, han lagde sig på i sofaen og pludselig bed, ryger ikke. Og på det tidspunkt var der ikke kommet rygere endnu.

Det virker lidt leg-agtigt. Hvis han kommer hen til dem, sætter de selvfølgelig hånden ned til ham for at ae ham, men så er det han i stedet griber fat i deres arm og bider - aldrig hårdt (derfor jeg tænker det er leg?) men vil selvfølgelig slet ikke have, at han bider. Så siger jeg til dem, de skal ignorere ham i stedet for at ae ham, men så bider han i deres fødder under bordet i stedet. :argh:
Jeg har faktisk overvejet at prøve Feliway, men der står, den skal have siddet tændt i kontakten mindst 4 uger, så tænkte at man nok ikke kunne regne med en effekt, hvis man bare sætter den i, når der kommer gæster? Og der er jo slet ingen problemer, når det bare er ham og mig hjemme.

Når Sigga gør det der er det sådan en : hej se mig, jeg vil lege- eller noget er så sspændende, at jeg næsten ikke kan være i mit skind. Og jeg kan efterhånden se om hun kommer for at blive kælet eller for at lege. Så jeg kan advare gæsterme om, hvornår hun skifter stemning. Og så plejer jeg at give hende hendes kongkickaroo så hun kan få afledning for energien. Men det kam jo sagtens være anderledes med Elvis…

Står der det? Det kunne jeg ikke engang huske. De er selvfølgelig lidt dyre, for ellers kunne du jo lade det komme an på en prøve. Måske sætte den til et par dage før og så se, om det havde en effekt. Zylkene skulle til gengæld ifølge fabrikanten virke i løbet af en times tid. Jeg synes også, det lyder mest som leg, men der kan jo godt stadig være en stressfaktor, der gør ham lidt overgearet.

Det er også muligt, man kan klikkertræne sig ud af det. Jeg ved ikke lige, hvordan man skulle gribe det an, men det kan Helle Lenschow sikkert hjælpe med, hvis du sender hende en pb.

[QUOTE=mh9000;1130084]I fredags var nogle af gæsterne rygere, så det kan måske forklare noget af det. Men hende, han lagde sig på i sofaen og pludselig bed, ryger ikke. Og på det tidspunkt var der ikke kommet rygere endnu.

Det virker lidt leg-agtigt. Hvis han kommer hen til dem, sætter de selvfølgelig hånden ned til ham for at ae ham, men så er det han i stedet griber fat i deres arm og bider - aldrig hårdt (derfor jeg tænker det er leg?) men vil selvfølgelig slet ikke have, at han bider. Så siger jeg til dem, de skal ignorere ham i stedet for at ae ham, men så bider han i deres fødder under bordet i stedet. :argh:
Jeg har faktisk overvejet at prøve Feliway, men der står, den skal have siddet tændt i kontakten mindst 4 uger, så tænkte at man nok ikke kunne regne med en effekt, hvis man bare sætter den i, når der kommer gæster? Og der er jo slet ingen problemer, når det bare er ham og mig hjemme.[/QUOTE]

Jeg har lige læst på min feliway-æske & der står at den vare i fire uger & hvis man skal være sikker på et virkning, skal den være tændt mindst fire uger. Så vidt jeg har forstået, anbefaler man at man sætter den op et-to døgn før den skal “i brug” da det tager lidt tid før duften har bredt sig.

Så jeg tænker også at feliway til stikkontakt, næppe er løsningen for jer. Men måske feliway som spray eller zylkene som galath nævner, ellers prøv at spørg din dyrlæge hvad h*n vil anbefale. :slight_smile:

Jeg bruger selv feliway til stikkontakt i øjeblikket, p.g.a. Emina & jeg stresser over de håndværker der er her. :thumbdown: Jeg tror så kun det virker på Emina :stuck_out_tongue:

Jeg tror, at han bare vil have opmærksomhed.

Jeg formoder, at han er stuekat. Hvis han ikke kan gå ud og fange fugle og mus, eller slås med andre hankatte osv, så er der kun dig til at give ham indhold i tilværelsen. Og når du sidder og hygger dig med gæsterne, så føler han sig overset.

Det giver to muligheder, når der er gæster: Leg noget mere med ham; eller sæt ham uden for stuen.

vh

Andreas

Jeg har prøvet Colostrum på Shosanna, for at booste hendes selvtillid og gøre hende lidt tryggere, det har virket :slight_smile: Det er i længden billigere end Zylkene og lavet af det samme :slight_smile:

[QUOTE=Andreas;1130138]Jeg tror, at han bare vil have opmærksomhed.

Jeg formoder, at han er stuekat. Hvis han ikke kan gå ud og fange fugle og mus, eller slås med andre hankatte osv, så er der kun dig til at give ham indhold i tilværelsen. Og når du sidder og hygger dig med gæsterne, så føler han sig overset.

Det giver to muligheder, når der er gæster: Leg noget mere med ham; eller sæt ham uden for stuen.

vh

Andreas[/QUOTE]

Det kan sagtens være, han føler sig overset. Mine gæster vil jo ellers gerne snakke med ham, når han hilser på dem, bare ikke når han bider (selvfølgelig). :S Jeg leger altid en masse med ham inden jeg får gæster og prøver at holde ham igang hele dagen, så han er kørt godt træt, når de kommer. Men det virker desværre ikke rigtig.

Det kan da være, jeg skal prøve det. :slight_smile: Hvor køber du det, og hvordan giver man det? Altså kan man give det som sådan en “engangs-dosis” før der kommer gæster, eller skal det gives regelmæssigt over en længere periode?

Her :slight_smile:

Shosanna får det hver dag, hvilket man vel også gør med Zylkene? Jeg har desuden brugt det til lidt rødt tandkød også, hvor det også har hjulpet fint :slight_smile: Jeg drysser der på deres våde, og de kan faktisk godt li det :slight_smile:

Jeg mener nu der er forskelligt aktivt stof i Zylkene og Colostrum… kan ikke lige finde tråden, men mener det der er i Colostrum er det samme som i AnxiCalm.

Det er nu lidt ligemeget, men er meget enig i den gode effekt af Colostrum, se evt min tråd om mine erfaringer HER.

[QUOTE=danpia;1130153]Jeg mener nu der er forskelligt aktivt stof i Zylkene og Colostrum… kan ikke lige finde tråden, men mener det der er i Colostrum er det samme som i AnxiCalm.

Det er nu lidt ligemeget, men er meget enig i den gode effekt af Colostrum, se evt min tråd om mine erfaringer HER.[/QUOTE]

Det kan du sagtens have ret i :wink: Jeg har bare altid været for nærig til Zylkene, så derfor sprang jeg direkte på colostrum, og ja… det virker :slight_smile:

Jeg synes det lyder som “SE MIIIG” - lidt som når ens ellers nogenlunde velopdragne børn laver ballade når der er gæster for at få opmærksomhed :smiley:

Har han en fjerpind eller noget andet legetøj som du ku’ gi’ en af gæsterne? Så han kunne blive leget med uden at bide? Og samtidig være sammen med de her nye spændende mennesker som naturligvis KUN er kommet for at lege med ham! (det lyder meget som Ib, bortset fra at han ikke bider i andet end Stevie for at få opmærksomhed L)

Det med rygerne er også en ting at tænke over. Jeg har osse en Ryger-elsker her. Phumba ved SLET ikke hvor hun skal gøre af sig selv når der er rygere på besøg… uh de dufter SÅ DEJLIGT :klapper: (eller osse lugter de slemt? Vaskes, det skal de i al fald!)

[QUOTE=DK Sugieh;1130148]Her :slight_smile:

Shosanna får det hver dag, hvilket man vel også gør med Zylkene? Jeg har desuden brugt det til lidt rødt tandkød også, hvor det også har hjulpet fint :slight_smile: Jeg drysser der på deres våde, og de kan faktisk godt li det :)[/QUOTE]
Du kan sagtens give Zylkene som forebyggende et par timer før en ubehagelig ting skal ske - nytårsfyrværkeri eller dyrlæge (jeg har tænkt at blande et par kapsler eller tre i deres morgnmad - de skal til årschek i morgen).

Ville lige komme med en lille opdatering i denne tråd. Siden jeg oprettede tråden har jeg instrueret alle mine gæster grundigt i, hvordan de skal “møde” Elvis :tihi: Har bedt dem om kun at snakke med ham, når han opsøger dem. Det gør han så altid! Så har jeg instrueret dem i at lade ham snuse til deres hånd og først hvis han gnubber hovedet mod den, må de ae ham. Det gør han så også altid. Så snart han lægger an til at gribe fat i en hånd, har jeg så bedt gæsterne trække hånden forsigtigt til sig med et bestemt “nej” og ignorere ham. Og så har jeg kastet et stykke legetøj af en art. Det har virket! :thumbup: Han pisker ikke længere rundt og springer op på alt, når der er gæster her. Og vigtigst af alt: Overhovedet ingen biden de sidste tre gange, jeg har haft besøg! Han opsøger altid mine gæster og snuser og vil aes, og så går han ellers lige så stille hen og lægger sig på sofaen eller en stol. Han er total afslappet og venlig. Det er virkelig skønt. Selvom han aldrig har angrebet men kun villet lege, har det været et problem, fordi mine gæster jo ikke kender hans signaler på samme måde som mig, så de kunne godt blive forskrækkede. Så det er virkelig en dejlig udvikling, synes jeg! :thumbup:

Åh det lyder godt :ok: Håber det fortsætter sådan :kryds:

(Øhm… Og på forhånd meget undskyld, for jeg forstår godt du har haft et virkeligt problem. Men nu det går bedre, såeh… er jeg den eneste der, hvergang jeg ser overskriften, tænker: Det ved jeg ikke - men hvis de gør, så ville jeg ikke invitere dem igen…?
:sorry: )

Ja, nogle gange er det jo ikke så meget, der skal til - bare det er det rigtige :slight_smile:

[QUOTE=Ann R;1154944]Åh det lyder godt :ok: Håber det fortsætter sådan :kryds:

(Øhm… Og på forhånd meget undskyld, for jeg forstår godt du har haft et virkeligt problem. Men nu det går bedre, såeh… er jeg den eneste der, hvergang jeg ser overskriften, tænker: Det ved jeg ikke - men hvis de gør, så ville jeg ikke invitere dem igen…?
:sorry: )[/QUOTE]

Hehe kan egentlig godt se, hvad du mener med overskriften! :høhø: Mine gæster er jo nærmest også blevet opdraget mere i denne situation end Elvis… :tihi:

Jeg håber virkelig også, det fortsætter :kryds:

SÅDAN Mette :thumbup: Du er et forbillede for andre katteejere med dette problem. Hurtigt og korrekt indsats fra start og så løser det sig. Stor ros herfra.

Du kan overveje om han småkeder sig. En kat mere er ofte fantastisk for en kat af hans type. Alternativt mere mental stimulering i form af fodersøg, træning osv hvor han bruger ikke kun sin fysik men også indersiden af hans kvikke hoved

PS det skal nok fortsætte :slight_smile: Kodeordet er at blive ved, være gennemsigtig dvs bid er forbudt i dag og ALTID. Han får aldrig mere lov :slight_smile: