Billeder af ringorm

Fandt lige et par gamle billeder fra da Filur og vores daværende hund Buffy havde ringorm, for ca. 5 år siden. Tænkte dengang, at det måske lige kunne hjælpe andre, at se billeder af det, for ringorm var slet ikke så runde med hul i midten osv., som man ( jeg i hvert fald ) forventede at det ville se ud:


Filur- startede med, at miste pels omkring øjet:

Buffy mistede også ved øjet og derudover fik de også begge bare pletter rundt om på kroppen:

Uha - ringorm kan se meget forskelligt ud. Gad vide om det har noget at gøre med hvad for en af slagsen det er?

Det er meget muligt- er der da flere slags ?

Havde kun set det på får tidligere og der var det den helt typiske runde ring. Det var det forøvrigt også på vores børn, der også blev angrebet.
Jeg vidste så ikke, at dyrene kunne miste pels på stedet, når det var ringorm…

[quote=Buffy;252725]
Jeg vidste så ikke, at dyrene kunne miste pels på stedet, når det var ringorm…[/quote]

Jo da, det er meget nemt at konstatere ringorm eks. på kvæg og heste, da de får de hvidlige, hårløse, fintskællede plamager rundt omkring

[quote=Buffy;252725]Det er meget muligt- er der da flere slags ?

…[/quote]

Ja der er flere end Microsporum Canis (den mest almindelige) der går på kat - også Trichophyton mentagrofytes og Microsporum gypseum og så er der vist et par stykker mere.

Jeg har haft ringorm ifølge min læge. Det var en tør ring. Det gav som sådanne ikke nogle gener udover at det så grimt ud. Så vidt jeg husker blev det behandlet med hydrocotison :slight_smile:

Jeps- her fik børnene også ringorm, da dyrene havde det og på dem var det også en fin tør ring. Mener også det blev behandlet med fucidin creme eller lignende svjh.
Derudover skulle vi vaske alt tøj på 60 grader, imens det stod på.