Billeder fra Glemmebogen

Helt tilfældigt fandt jeg her til aften en CD hvor der bare stod “Billeder” på. Det viste sig så at en pæn del af dem var … KATTEBILLEDER!

Og endnu sjovere blev det jo da jeg opdagede at den CD, og dermed billederne på den, var 10 år gamle. Så her er en stribe billeder af kattene, levende og (desværre mest) døde - fra for 10 år siden :smiley:

Bøv, vores hjemmelavede siameser. Han var på det tidspunkt ca 17 år gammel

mere Bøv

Sikke en profil… han ligner jo nærmest en plysset bimse L

Jack og Bøv. Nyt og gammelt mødes L

Fra da Jack (og Phumba) stadig næsten lige var flyttet ind og Bøv ikke vidste om det var venner eller fjender

Så fik vi vores første gulv-til-loft kradsetræ… det var SJOVT!

Phumba som vægdekoration. Det her gør hun STADIGVÆK med jævne mellemrum :slight_smile:

Alex lavede en fin kasse til Phumba på fritidshjemmet… den var et hit

…hos både Jack OG Phumba

Første gang man så sne

Det var MEGET spændende!

Det var juletræet også!

Et billede hvor man kan se hvor blank Jacks pels var

og et hvor man kan se hvor lidt Phumba ku’ fylde (kassen var til vores marsvin…)

Phumba… viklet godt ind i persiennen

en pendant til det billede Sugieh uploadede i aftes… her er mine daværende tre katte ved at sniffe frisk luft og kigge ud :slight_smile:

Sådan nogle gamle billeder er bare guld værd at finde. :ok:
Jeg har også kassefulde stående, med papirbilleder, jeg skal have gennemgået og scannet… :tihi:

Jamen dog! Hvad er nu det for noget? Lader Phumba de andre misser RØRE ved sig?? :uha: :høhø:
Det er måske mest her på hendes ældre dage, at hun ikke gider ha’ drengelus? :stuck_out_tongue:

Hvor er det sjovt at se sådan en ‘gammel’ siameser. Den ligner bare på ingen måde dem, man ser nutildags…:slight_smile:

Og suk…en sort orientaler…sådan én havde vi jo også…:hjerte:
(æv, nu savner jeg Tito :brist:)

Ja Phumba der putter med en anden kat :besvimer: Vildt. Men Jack var måske en undtagelse hun kunne bruge? :slight_smile:

Det er skægt for jeg husker faktisk ikke at Phumba på noget tidspunkt har været sådan puttesyg. Heller ikke med Jack. Det var nok i virkeligheden mere ham der VILLE putte, og indimellem har han så overrumplet hende. Og jeg er også sikker på at billedet i kassen er blevet taget netop fordi det var usædvanligt :slight_smile: Der var en del flere billeder hvor hun bare splatter ud alene i den kasse L

Men jo hun er nok blevet tiltagende “sær” på sine ældre dage :slight_smile:

Og når jeg ser særlig det profilbillede af Bøv kan jeg pludselig bedre forstå at det tog mig LANG tid ikke at synes at Jack var tudegrim. Det var jo som at få en helt anden race - bortset fra opførslen. Der har siameserne heldigvis ikke rigtig ændret sig :slight_smile: Men udseendemæssigt er der godt nok sket meget.

Din sorte Panther var så fiiiiiiin :wehuu: :wehuu:

Lækre billeder, der glimrende illustrerer, hvorfor jeg ikke vil have persienner :smiley:

Ja Jack var flot. Fantastisk pels, han lignede altid en der var dyppet i olie. på den flotte måde altså :slight_smile:

Og han var i det hele taget en dejlig kat. Når han ikke lige p*ssede på min dyne :tihi:

Pjat med dig! Desuden kan du jo se at det kun er aby’er der gør sådan noget! Kat IV katte er slet ikke sådan!

Hmmm du må ikke lyve… Desuden ser det sjovere ud, når de tager en tur i gardinerne :smiley:

ET eller andet sted har jeg et billede af den der aby til tops i det gardin vi har foran terassedøren…

(men jeg kunne nok også levere et af en brunmasket siameser samme sted… eller i soveværelsesgardinet… hvis jeg lige havde et kamera klar… Ozzy er Gardinklatreren par excellence her L - men KUN fordi Phumba er blevet ældre)

SKØNNE billeder!!

Sikken en type Bøv havde, det er jo helt vildt! - men ja, hvis billedet er 10 år gammelt og han var 17 på det tidspunkt, så giver det jo ok mening - for 27 år er alligevel en del…

Min Nut ligner SÅ meget Jack, samme skønne “olie farve” :slight_smile:

Tak for kigget!

/Mette

[QUOTE=Mette Mejdahl;915996]SKØNNE billeder!!

Sikken en type Bøv havde, det er jo helt vildt! - men ja, hvis billedet er 10 år gammelt og han var 17 på det tidspunkt, så giver det jo ok mening - for 27 år er alligevel en del…

/Mette[/QUOTE]

Ja, det sad jeg også og tænkte… Men ok, han og jeg er også født ca. samme tidpunkt så…

Men fedt at få sådan et kig tilbage. Nok især at se Phumba som ung ballademager :smiley:

Åh, den blanke pels! Jack, selvfølgelig :lovelove:

Det er sjovt med Bøv. For hvis han var normalen for siamesere for 25 år siden (?) - så er der allerede sket meget i løbet af få år. Donna&Ditte (1996) var mindre ekstreme end de katte vi ser idag. Men de havde romernæse og var så vidt jeg kan se allerede meget nærmere “det moderne look”

Astrakhan’s Fair Miss Dior aka Ditte - billede fra starten af 1997

Jeg er heller ikke sikker på at Bøv var nogen særlig god type. Jeg kan ikke huske hvordan hans far så ud - Salweens Blue Henri… jeg kan til gengæld huske navnet og jeg kan huske hvordan Süsse Leiditz, opdrætteren hvor vi også havde Ylle og Banse fra, udtalte hans navn på meget fransk :slight_smile:

Jeg kan huske at hun engag var på besøg og noget lamslået over at en af “hendes” katte var faldet sådan ud. Men jeg husker det mest som at farven var helt tosset, ikke så meget hans profil :slight_smile:

Men den er godt nok lidt … særegen. Stadigvæk… ligner den en burmeser en anelse, så et eller andet sted i siamlinjerne må der jo ligge noget knap så “romernæset” hvis vi forudsætter at folk i Siam sorterede katte mere efter farver end efter profil i svundne tider :slight_smile: (Blåøjet = siameser, ikke blåøjet = burmeser… sådan groft sagt)

Uanset hans profil så var han meget typisk SIAM… alle de bedste egenskaber fra racen… og med en intelligens som et bøjet søm :klapper: Han hed ikke Bøv for ingenting :slight_smile:

[QUOTE=Ann R;916034]Åh, den blanke pels! Jack, selvfølgelig :lovelove:

Det er sjovt med Bøv. For hvis han var normalen for siamesere for 25 år siden (?) - så er der allerede sket meget i løbet af få år. Donna&Ditte (1996) var mindre ekstreme end de katte vi ser idag. Men de havde romernæse og var så vidt jeg kan se allerede meget nærmere “det moderne look”
[/QUOTE]

Kigger jeg i mit Lademanns katteleksikon fra 1975, så ligner siameserne der nu meget de moderne siamesere, med lige profil osv. Bare langt mindre ekstreme :slight_smile:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;916062]
Men den er godt nok lidt … særegen. Stadigvæk… ligner den en burmeser en anelse, så et eller andet sted i siamlinjerne må der jo ligge noget knap så “romernæset” hvis vi forudsætter at folk i Siam sorterede katte mere efter farver end efter profil i svundne tider :slight_smile: (Blåøjet = siameser, ikke blåøjet = burmeser… sådan groft sagt)[/QUOTE]

Årh, sådan tror jeg ikke lige du kan dele burmeser og siameser op :tihi:

Tjah… og det har de næsten også på langt ældre billeder :wink:
(Thailandsk tegning, mellem 300 og 600 år gammel)

På den anden side er der de dér billeder fra udstillinger i starten af 1900-tallet, hvor de ser underligt kompakte ud og har knæk på næserne :gruble: Så på et tidspunkt må idealet jo have været sådan :øhmm:

[QUOTE=Ann R;916073]Tjah… og det har de næsten også på langt ældre billeder :wink:
(Thailandsk tegning, mellem 300 og 600 år gammel)

På den anden side er der de dér billeder fra udstillinger i starten af 1900-tallet, hvor de ser underligt kompakte ud og har knæk på næserne :gruble: Så på et tidspunkt må idealet jo have været sådan :øhmm:[/QUOTE]

Formodentligt har man jo dengang måttet parre en del ud til lokale huskatte, for at få nogle flere katte :slight_smile:

Ja, det lyder jo logisk…
hehe… så den gammeldags siameser, som nogle længes efter, kunne faktisk være en kat, der ikke så ud som en siam burde og oprindeligt gjorde - fordi man en periode måtte bruge andre racer/huskatte for at få nyt blod ind?? Interessant tanke… :muhaha: