Birma og bagben/gang

Hej alle kattefolk

Jeg ved ikke, om mit indlæg er endt rigtigt, men bær over med mig, for jeg er ny herinde :ups:

Jeg har et spørgsmål om birmaers gang med bagbenene. Jeg har pt en birma, men har tidligere haft en anden også (nu gået bort) De to katte var ikke relaterede til hinanden. Jeg har lagt mærke til, at begge birmaer har haft en spøjs gang med bagbenene. Som om de vralter lidt, er vel den bedste måde, jeg kan beskrive det på. Ingen halten. Lidt ligesom gæssene i Aristocats faktisk :lol:

Jeg har først for nyligt bidt mærke i det ved min nuværende bimse, men jeg kan ikke huske, om han altid har gået sådan (ham har jeg haft fra killing) Han virker bestemt ikke smerteplaget og jeg må røre alle steder uden han reagerer (modsat min gamle husmis, som har HD og er på smertestillende) Han er 7 år gammel og hopper fint op og ned alle steder.

Min mand og jeg kom til at snakke om, at det var lidt pudsigt, at de begge har/havde den gang, og om det egentlig er normalt for birmaer at gå sådan. Sådan lidt gåsegangsagtigt. Jeg søgte lidt på nettet, men det eneste, der dukkede op, var noget om gigt, men ingen øvrige symptomer passede rigtigt.

I min søgning dukkede dette forum også op, og derfor ville jeg spørge, om andre har oplevet samme. Den der lidt spøjse gang?

Jeg synes mine birmaer går helt normalt. Men hvis du har mulighed for at vise en video, så tror jeg nemmere at jeg kan forstå hvad du mener? :slight_smile:

Jeg må se, om jeg kan filme det, når jeg kommer hjem. Han vil garanteret ikke gå, når jeg tager telefonen frem ::smiley:

jeg tror jeg ved hvad du mener.

persere har en tendens til at se ud som om de vrikker med rumpen når de går - hvilket nok også kan se ud som vralten :tihi:

uden at have det store videnskabelige belæg for det vil jeg mene at det skyldes den lille kompakte krop som bimser da vist også har.

gad vide om det ikke er det :slight_smile:

[QUOTE=Bodil;1169449]jeg tror jeg ved hvad du mener.

persere har en tendens til at se ud som om de vrikker med rumpen når de går - hvilket nok også kan se ud som vralten :tihi:

uden at have det store videnskabelige belæg for det vil jeg mene at det skyldes den lille kompakte krop som bimser da vist også har.

gad vide om det ikke er det :)[/QUOTE]

Ja, det er nemlig sådan en vrikken. Det er nok bare sådan han går.

Men nu har jeg kæmpet hårdt med at få optaget to meget korte videoer, så dem skal I ikke snydes for:tihi:

Det var en ret brav kamp, eftersom han kastede sig på skødet af mig, hver gang jeg satte mig ned. Oven i det, så kan jeg kun optage ret korte sekvenser (åbenbart) og er så meget videonewbie, at jeg glemte at lægge tlf på siden, så I må selv lige vippe hovedet :ups: (hov photobucket vender det vist for mig)

Det hjalp, da jeg kastede godbidder hen ad gulvet. Så kunne jeg få meget meget lidt action

Lige da du skrev det lød det som om han enten kynne være kalvknæet, kohaset eller hjulbenet. Men kan ikke lige se på de klip og det er det.

Det hjalp at få en video på :slight_smile:

mmm…altså mine løfter ikke sådan på bagenden når de går. Jeg synes ikke der har været forskel på birmaerne og huskattene. Men jeg ved ikke om det kan have noget med linjer at gøre? Der må vist nogle af de erfarne birmaopdrættere på banen, hvis du skal have et kvalificeret bud.
Min den ene har tendens til at være kalveknæet, hvilket dyrlægen siger skyldes lidt bløde led, men der er ikke som sådan noget galt med hende. Jeg ser det kun når hun sidder på bagenden fordi forpoterne så peger til hver deres side.

Er han stiv? Jo, det er han, ikke?

Nogle gange bliver jeg i tvivl, om jeg ser spøgelser :S Jeg tror desværre ikke, jeg kan optage længere sekvenser på min tlf (og så få det overført til pc)

Det er sådan lidt svinge benet ud til siden, når han går. Det er ikke ligesom husmissen (som, når han er smertedækket, går normalt…eller hvad jeg vil mene, er normalt)

Han virker nu ikke generet, og som sagt husker jeg, at den gamle bimse også gik sådan. De var dog ikke relateret til hinanden, i forhold til hvis det er noget genetisk. Jeg kan ikke lige huske forfædre på ham her, men jeg har stamtavlen derhjemme.

Den lille runde krop gør sit :slight_smile: Min kurilian bobtail vralter også - det ser sødt ud :slight_smile:
Jeg har set det samme ved Birma og perser og exotic og nogle briter :slight_smile:

Modsat fx bengal og siam der bevæger sig helt anderledes

Han er let stivbenet - og det har intet at gøre med hans race :slight_smile:
Snarere at der er et eller andet fysisk, som gør at han bevæger sig sådan.
Det behøver ikke at være noget faretruende - det kan være noget så almindeligt som fx en begyndende (slid)gigt, men det kan også være tegn på et underliggende alvorligt problem.
Jeg ville vælge at få ham undersøgt hos en dygtig “knogle-dyrlæge”. Bor du på Sjælland kan jeg kun anbefale Claus Sloth fra Skovshoved Dyreklinik eller eksperterne på Karlslunde Dyrehospital.

[QUOTE=Ann K;1169782]Han er let stivbenet - og det har intet at gøre med hans race :slight_smile:
Snarere at der er et eller andet fysisk, som gør at han bevæger sig sådan.
Det behøver ikke at være noget faretruende - det kan være noget så almindeligt som fx en begyndende (slid)gigt, men det kan også være tegn på et underliggende alvorligt problem.
Jeg ville vælge at få ham undersøgt hos en dygtig “knogle-dyrlæge”. Bor du på Sjælland kan jeg kun anbefale Claus Sloth fra Skovshoved Dyreklinik eller eksperterne på Karlslunde Dyrehospital.[/QUOTE]

Tak :slight_smile:

Min anden kat er udredt af egen dyrlæge og Claus Sloth, så ham kender jeg godt.

Jeg tror dog, at vi vælger egen dyrlæge som udgangspunkt, da min Bimse ikke tåler smertestillende - og derfor heller ikke skal igennem operation eller lign. Hvis det er noget graverende, så vil det ikke ændre på, at så længe han er velfungerende og glad, så kommer vi ikke til at kunne gøre det store. Vi giver i forvejen nogle tilskud til led i maden (pga den anden kat) Maden står nede og vi har indrettet sovepladser, så der ikke skal hoppes (for den anden kat), men Bimsen hopper stadig gladeligt op og rundt.

Jeg har en tid ved egen dyrlæge 2. maj.

Det lyder da som en god ide. Det er jo aldrig en skade til at få et tjek, hvis der er noget man er blevet opmærksom på :slight_smile: Jeg håber på der ikke er det store i vejen med ham når nu han ikke kan tåle smertestillende.

Tak :slight_smile: Jeg håber også, at vi har ham mange år endnu :hjerte:

så overvej hajbrusk eller kyllingebrusk eller glukosamin i stedet :slight_smile:
HVIS han fejler noget. Min bob gør fx ikke. Han går bare sådan :slight_smile: