Birmaens poter

Jeg læser lige nu i min birma-bog om de her små søde Birma-poter, som er svære at lave. Årsagen skulle være at genet for dem er regressivt og derfor viger for den mørkere benfarve.

Holder birmaklubben arrangementer om dette emne? Og er de åbne for alle?

Jeg har fået anbefalet af nogle udenlandske opdrættere af snowshoe at skelne lidt til birmaens pote-problematik, da den skulle ligne Snowshoes problematik en smule (mere end raggen fx). De står nemlig med samme problematik ved Snowshoens hvide fusser - jeg ville derfor rigtig gerne bruge noget tid på at lære mere om disse poters genetik vis klubben, hvis det er muligt?

Alternativt vil jeg blive rigtig glad, hvis en opdrætter af birma ville fortælle mere om birmaens poter ved lejlighed eller anbefale mig et godt sted at læse mere om poterne - i min bog står der nemlig kun fire linjer:-)

MVH Helle

Jeg er ikke helt sikker på hvilken slags information du søger. Birmaens hvide poter er uransagelige, det er vist det bedste man kan sige om det. -høhø

De forskere jeg har snakket med mener, at birmaens hvide pote har sit eget gen, det er ikke bare almindeligt hvidpletgen, som vi har lært at styre med en vis grad af held.
Mht. hvordan det nedarves, så er det temmeligt svært at sige noget fornuftigt om. To birmaer med perfekte handsker kan give killinger med alt fra stort set ingen hvidt til alt, alt for meget hvidt. Samtidig ved jeg, at der er visse katte, som stort set altid giver killinger med perfekte handsker videre -men hvordan vi skal forklare det genetisk ved jeg ikke.

Nu ved jeg ikke hvor specifikt at Snowshoe’ens handsker er beskrevet, men det svære ved at opdrætte birmaer til show er, at handskerne (samt kilerne) er meget veldefineret, præcis hvor meget og hvor lidt der må være: Birman Markings - TARON BIRMANS

KH

Sofie

Det første jeg fik at vide, da jeg snakkede med nogle kloge/erfarne birmafolk, var at jeg skulle være opmærksom på at man ikke kan styre det hvide.
Nu har jeg kun haft et kuld, men
Sarabi: har ikke ret meget hvidt - faktisk i underkanten, men det skulle være lige nok til at hun kan udstilles
Sarafina: kanonflotte aftegninger, bortset fra at det ser ud til hun får en løber på det ene ben - hvis det stopper hvor det er nu, bliver den dog minimal
Rafiki: alt for meget hvidt - godt han bare skal være en lækker kæle-kastratbasse, for det bliver han super til :stuck_out_tongue:

og det er jo samme kuld

så vidt jeg ved bliver der forsket i det hvide gen, men der kan gå længe før vi får svar på, hvordan det hænger sammen

Det lyder svært bekendt :slight_smile:

Kommer netop fra en mailkorrospondance med en engelsk opdrætter af Snowshoe som har fået et kuld på fem - næsten alle med forskellige hvide poter - nogle endda med sorte pletter på poterne - og modsat birmaen, så er gåden jo ikke så stor - da racen er et mix af et utal af racer samt huskatte. De er derfor ikke avlet rene.

TICA har netop godkendt de sorte pletter - men det hvide - uha…
Der er dog to killinger i dette kuld med det foretrukne mønster, som kan gå videre. Resten sælges sandsynligvis som kælekatte - med mindre der rent genetisk er idé i at bevare.

I kan se Snowshoes foretrukne hvide poter her på foto 1 - vist på en seal - det er det “perfekte” og det som alle ønsker af hvidt men ofte ligner de de katte, som kommer på foto nummer to og tre - søde med ikke ønskemønstret - som næsten er UMULIGT at ramme:

Nogle af dem kommer ogsåsom langhårede - hvilket heller ikke er ønsket - det er et levn fra siam plus raggen i dem.

Jeg er egentlig imponeret over, at birmaens poter er hvide? Opstod racen ikke naturligt så vidt vides?

Utroligt at det ikke er avlet væk i naturen. Jeg har stor resprkt for at I kan få de poter så flotte på så mange katte!

Min engelske ven skriver lige, at det hvide heller ikke kan styres overhovedet hos SNO - måske en gang men lige nu er det andre ting i avlen, der er vigtigere. Det kan jeg sagtens se, at han har ret i :slight_smile:

Men stadig - utroligt at det hvide er så svært - er det sandt, at det er regressivt hos birmabamserne?

MVH

Hvis man parre til en huskat forsvinde de hvide poter, derfor er det jo formenligt recessivt, men det er dog en sandhed med modifikationer, når man kan have to katte med perfekt hvidt der får killinger uden noget… ?

Gåden er ikke løst omkring de hvide poter, men på de forskellige udkrydsninger der har været og er med perser, kan du se hvordan de hvide poter lige så langsomt kommer igen, prøv at se Kerstins forskellige kontrolprogrammer.

KH

Sofie

Det er virkelig spændende avlsarbejde - så dukker de små hvide tæer langsomt op igen og til sidst har hun en fin birma igen med maske og det hele.

Tusind tak:-)

Kan man få birmaer helt uden hvide poter? Jeg mener du skriver selv om man parrer to med hvidt?

Ja så kan jeg godt se problematikken er ret ens mht til SNO. Dog vil jeg stadig påstå, at birmaen er en etableret og temmelig ens race individer imellem. Men jeg kan da sagtens se det med at styre det hvide… SUK:-)

[quote=lenschow;178035]Kan man få birmaer helt uden hvide poter? Jeg mener du skriver selv om man parrer to med hvidt?

Ja så kan jeg godt se problematikken er ret ens mht til SNO. Dog vil jeg stadig påstå, at birmaen er en etableret og temmelig ens race individer imellem. Men jeg kan da sagtens se det med at styre det hvide… SUK:-)[/quote]

Jeg har aldrig set en birma helt uden hvide poter - kun “pimser” (birmaer med en del perser). Men jeg har da set birmaer der kun har 2 hvide hår på en pote :stuck_out_tongue: og det er altså ikke nok hvis de skal udstilles

PS men hvor er de smukke de små Maggier på hjemmesiden:-) Der er jo sorte birmaer så:-) En slags altså:-)

[quote=lenschow;177921]Jeg læser lige nu i min birma-bog om de her små søde Birma-poter, som er svære at lave. Årsagen skulle være at genet for dem er regressivt og derfor viger for den mørkere benfarve.

[/quote]

hvad er det for en bog? jeg har nemlig kun fundet en, og der synes jeg ikke der står så meget :fløjte:

Der står bare næsten intet - det er den der FD bog om racen:-)

[quote=lenschow;178035]Kan man få birmaer helt uden hvide poter? Jeg mener du skriver selv om man parrer to med hvidt?

[/quote]

jeg ved ikke om man kan få helt uden hvide poter, men min Odette har ingen sok på den ene forpote, og har kun meget lidt hvidt på et par tæer på den anden. har ikke fået kigget på bagpoterne.:ups:

Det værste ved at sidde og kigge birmaer er at jeg ELSKER den race:-) Nu blir jeg helt birma skruk:-)

Hvor er de altså kære. De ansígter altså… åh

Ja så kan jeg godt se problematikken er ret ens mht til SNO. Dog vil jeg stadig påstå, at birmaen er en etableret og temmelig ens race individer imellem. Men jeg kan da sagtens se det med at styre det hvide… SUK:-)[/quote]
Nu har jeg jo en meget spændende kommende avlshan, som er ud af et indkrydsningsprojekt hvor hans morfar er ren colourpointperser.

Dvs han er 3/4 birma og 1/4 perser, og han ejer ikke så meget som ét hvidt hår på dusserne. Planen er han snarest skal parre min brunmaskede birmapige, som ud af de 11 killinger hun er mor til har lavet 8 med perfekte aftegninger.

pt har jeg mit j-kuld som er ud af en parring med en far hvor der ligger rigtig mange showkatte bag, og en mor og en mormor med meget lidt hvidt…alligevel er det lykkedes mig at få 2 brunmaskede killinger som har fået lige i overkanten med hvidt - men det er planen at de begge skal bruges til henholdsvis at parre med Pimsen (ham med perser i) og den brune dreng til at parre tilbage til afkom mellem mine andre hunkatte og pimsen.

Det er et vanvittig spændende projekt.

Rent teoretisk har jeg haft nogle spændende diskussioner omkring de hvide handsker på de mere etablerede farvevarianter, med Susanne Wehnert , da min teori er at det hvide er lettere at styre på de fuldfarvede birmaer, end på de tabbymaskede. Susannes teori er at de fuldfarvede i dette tilfælde de brunmaskede, er mere “færdig-opdrættede” end feks tabbyvarianterne som er forholdsvis nye.

Når vi er på show, er der altid meget hårdere konkurrence blandt de brunmaskede og de blåmaskede (blå er fortynding af brun)…og dette viser egentlig at i praksis er det de “letteste” farver at arbejde med…men dette står 100 % for egen regning. Men spændende teori ikke -høhø

er det dem her du ikke kan stå for

-høhø

det er lille Rafiki og lille Sarafina :inlove:

[quote=Chicabee;178061]Nu har jeg jo en meget spændende kommende avlshan, som er ud af et indkrydsningsprojekt hvor hans morfar er ren colourpointperser.

Dvs han er 3/4 birma og 1/4 perser, og han ejer ikke så meget som ét hvidt hår på dusserne. Planen er han snarest skal parre min brunmaskede birmapige, som ud af de 11 killinger hun er mor til har lavet 8 med perfekte aftegninger.
[/quote]

Jeg synes det er rigtig spændende og glæder mig til at følge “udviklingen”. Bliver rigtig spændende at se, hvad der kommer ud af parringen :ok:

Der har bare at komme mindst en X-It junior i pige :kryds: -høhø

Åh ja Hanne - det er dem:-)

Camilla: Det er godt nok spændende! Hvor er han sød også:-) Hankatten:-)

Du må endelig holde os orienteret - jeg vil da rigtig gerne høre om det i hvert tilfælde.
Også en interessant teori - hos SNO ser detnemlig ud til at seal er lettest at få det ønskede mønster på og den stammer jo i højere grad fra den brunmaskede siameser end fra de øvrige racer… Så her kunne din teori om en årrække, når der er opdrættte mere på SNO også vise sig at holde vand.

Det samme gælder i øvrigt de blå SNOer… virkelig tankevækkende det som du skriver der.

MVH

[quote=lenschow;178083]Åh ja Hanne - det er dem:-)

Camilla: Det er godt nok spændende! Hvor er han sød også:-) Hankatten:-)

Du må endelig holde os orienteret - jeg vil da rigtig gerne høre om det i hvert tilfælde.
Også en interessant teori - hos SNO ser detnemlig ud til at seal er lettest at få det ønskede mønster på og den stammer jo i højere grad fra den brunmaskede siameser end fra de øvrige racer… Så her kunne din teori om en årrække, når der er opdrættte mere på SNO også vise sig at holde vand.

Det samme gælder i øvrigt de blå SNOer… virkelig tankevækkende det som du skriver der.

MVH[/quote]
Du kan jo kontakte Susanne Wehnert som har lavet en del perser/birma mix…det er da i nogen tilfælde lykkedes hende at få det hvide til at slå igennem.