Birmaer og FIP

Opråb til birmafolket!
I den seneste år har vi samlet DNA ind fra birmaer for at komme lidt nærmere en løsning på FIP gåden. UC Davis har lavet et stort arbejde, og der er nu endelig indsendt en artikel til “peer review” til Journal of Feline Medicin and Surgery, som omhandler fund af nogle gode kandidatgener hos birma. Der er håb om at vi i en ikke alt for fjern fremtid måske kan få en DNA test, der kan afsløre om den pågældende kat er i risikogruppen for at udvikle FIP! Men vi mangler stadig DNA prøver fra FIP positive birmaer, for der skal yderligere DNA materiale til for at kunne validere fundene, inden en test kan færdigudvikles og sendes på markedet. Derfor opråb til birmafolket - hvis og når I støder på en FIP positiv birma, vil I så ikke godt huske at få lavet et lille mundhuleskrab og enten sende til UC Davis ELLER sende til mig, så skal jeg nok sørge for alt det praktiske. Det ville være fantastisk, hvis vi endelig kunne tage det næste skridt. Hovedparten af arbejdet på UC Davis er grundlagt på DNA prøver fra danske birmaer, så vi kan godt :slight_smile:
VH
Susanne

Hvor er det spændende Susanne, håber der er nok der indsender en swap.

Jeg tænkte om det var en idé, at få fat i dyrlægerne i DK, så de også er opmærksomme på dette?
Mon ikke DDD vil formidle kontakt/skrive det i deres blad, så dem der ikke lige er på KG, eller kender nogen der er også får en chance for at bidrage.

(jeg har sendt swap ind og skrevet at de må bruge det til hvad de vil, incl FIP forskning, men det er fra bengal og 7-9-13 rask)

super spændende udvikling:ok:

Jeg har tilladt mig at sende opråbet til mine dyrlæger - tænker det har større effekt der :slight_smile:

Vi satser lidt på at når (HVIS) JFMS trykker artiklen så prøver vi at få DDD til også at tage den. Så længe den ligger til peer review må den hverken citeres eller deles med nogen eller trykkes andre steder, så lige så længe sidder vi på hænderne og venter - men i mellemtiden prøver jeg at knokle videre med budskabet om at vi mangler DNA på specielt de FIP positive birmaer. Og jeg er helt enig, uden dyrlægernes involvering bliver det svært at få dem samlet ind, for folk går - forståeligt nok - som regel mere eller mindre i sort, når de får diagnosen stukket ud, og så kan man hurtigt glemme alt om DNA og forskning. Så skulle dyrlægen gerne kunne holde hovedet koldt og huske at sige “hey, jeg tager lige denne her ekstra lille prøve helt gratis” og sørge for at få den sendt ind.
VH
Susanne

Hej Susanne, er det okey hvis jeg sætter et link ind på klubbens opdrættergruppe til denne side.

Jeps, spred endelig ordet! Jo flere prøver, desto hurtigere når vi frem til at kunne tage næste skridt.
VH
Susanne

Det lyder utroligt spændende og meget opmuntrende hvis man virkelig er ved at være der, hvor man kan identificere et eller flere gener i forbindelse med FIP :thumbup:
Er det så kun hos birmaen, eller er det “generelle gener”, som findes hos alle racer?

I første omgang er det kun birmaen - men det er muligt at det også kan valideres på andre racer, så langt er arbejdet ikke endnu. Det har været rigtigt svært overhovedet at nå så langt, som vi er kommet, for FIP er stadig et ret følsomt emne mange steder - dels gør det jo skrækkeligt ondt at opleve, og dels er der stadig rigtigt mange derude der ikke helt har fattet at det ikke smitter som byldepest eller at det rammer både “gode” og “onde” opdrættere. Så arbejdet er primært sket takket være de danske birmaopdrætteres/-ejeres villighed til at bidrage med DNA. Man har i mange år vidst, at birmaen er hårdere ramt i gennemsnit end de andre racer, så det var også et naturligt sted at starte - da først jeg fik plaget dem længe nok derovre :slight_smile: Og hen ad vejen kan man så arbejde på at prøve at gennemskue, om det er samme gen hos andre racer - det er det muligvis, men det er alt for tidligt at sige noget om.
VH
Susanne

Tak for svaret…
Er det tilladt, at håbe på at der er tale om samme gen hos alle katte?
Simpelthen fordi det ville være det letteste…

Jo, jeg ved godt at det primært har været birmafolket, der har været fremme i skoene mht forskningen - og hatten af for det! :respekt:
Det er dejligt, at opleve at opdrættere tager et givent problem i racen seriøst og at de forsøger at arbejde sig frem mod en eller flere løsninger…
At man så godt kunne ønske sig, at arbejdet med at finde frem til en løsning på FIPproblematikken var længere fremme er jo en helt anden sag… Men med så “besværlig” en lidelse, så må man tage hvad man kan få…
Og hvis det man kan få, er en gentest for birma i første omgang, så er det i den grad et gennembrud af de helt store!
Det er lige før at der skulle doneres champagne til det næste FIPraffle :slight_smile: bare så man kan fejre lidt i utide…

Susanne, for nylig var jeg til et foredrag i BB-klubben hvor der netop var en dyrlæge ude fra Fasanvejens Dyrlæger. Dyrlæge Anne Sørensen.
Hun snakkede om lige præcis den artikel du her har skrevet om, at der sandsynligvis var en sådan på vej :slight_smile: Hun fortalte også at hun skulle ud og holde et oplæg/foredrag for danske dyrlæger… på en kongress herhjemme mener jeg (vil ikke hænges op på det). Hvis hun ikke har været afsted på det foredrag endnu… så skulle hun måske kontaktes, det kunne jo være genialt hvis hun kunne få en fælles besked ud til danske dyrlæger.

[QUOTE=Vipstøsen;968116]Susanne, for nylig var jeg til et foredrag i BB-klubben hvor der netop var en dyrlæge ude fra Fasanvejens Dyrlæger. Dyrlæge Anne Sørensen.
Hun snakkede om lige præcis den artikel du her har skrevet om, at der sandsynligvis var en sådan på vej :slight_smile: Hun fortalte også at hun skulle ud og holde et oplæg/foredrag for danske dyrlæger… på en kongress herhjemme mener jeg (vil ikke hænges op på det). Hvis hun ikke har været afsted på det foredrag endnu… så skulle hun måske kontaktes, det kunne jo være genialt hvis hun kunne få en fælles besked ud til danske dyrlæger.[/QUOTE]
Det er samme artikel - Anne Sørensen og jeg er begge credited som medforfattere på artiklen, selv om selve skrivearbejdet er lavet af en anden. Vores andel består i indsamling af DNA og ikke mindst tuden folks ører fulde :slight_smile:
VH
Susanne

[QUOTE=Ann K;968084]Tak for svaret…
Er det tilladt, at håbe på at der er tale om samme gen hos alle katte?
Simpelthen fordi det ville være det letteste…
[/quote]
Det er skam ikke usandsynligt - man kan bare ikke sige noget om det endnu, og så er det bedre at holde sin mund :slight_smile:

Det er lige før at der skulle doneres champagne til det næste FIPraffle :slight_smile: bare så man kan fejre lidt i utide…

Det kunne jeg sagtens leve med, for champagne er altid godt - næste gang er på Vissenbjerg udstillingen, og til den tid håber jeg at vi ved, om artiklen trykkes eller afvises. Jeg kan slet ikke se, hvorfor den ikke bare skulle kunne stå for peer review, men man ved jo aldrig…
VH
Susanne

Nemlig. Men hvis man finder genet hos én race, er det i hvert fald oplagt at starte med at kigge på samme gen hos de andre. :cool2:
Hvor ville det dog være skønt, hvis man med tiden kunne avle sig ud af den lede sygdom… :kryds:

Det lyder jo næsten for godt til at være sandt. Ingen tvivl om at der ventes med spænding.

[QUOTE=Susanne W;968137]Det er skam ikke usandsynligt - man kan bare ikke sige noget om det endnu, og så er det bedre at holde sin mund :slight_smile:

Det kunne jeg sagtens leve med, for champagne er altid godt - næste gang er på Vissenbjerg udstillingen, og til den tid håber jeg at vi ved, om artiklen trykkes eller afvises. Jeg kan slet ikke se, hvorfor den ikke bare skulle kunne stå for peer review, men man ved jo aldrig…
VH
Susanne[/QUOTE]

Uh… nogen gange kan det tage reviewerne ufattelige lang tid. Har prøvet 2X med artikel til min phd-afhandling at sende ind til først et tidsskrift - 3 måneder senere afslag. Så prøvede vi et andet tidsskrift og det samme gentog sig… SUK. Men tilgengæld kan det også gå helt vildt hurtigt at man får at vide den er antaget hvis det er ny og banebrydende viden… og med min endnu begrænsede viden om FIP vil jeg dog alligevel mene at det er banebrydende hvis der er fundet nogle kandidatgener… er det ikke rigtig forstået ?

[QUOTE=FinnFrode;968146]Nemlig. Men hvis man finder genet hos én race, er det i hvert fald oplagt at starte med at kigge på samme gen hos de andre. :cool2:
Hvor ville det dog være skønt, hvis man med tiden kunne avle sig ud af den lede sygdom… :kryds:[/QUOTE]

Genet vil findes i alle katte… spørgsmålet er så om det er samme slags mutation og om den sidder det samme sted eller om det hele er forsk mutationer… så bliver det yderligere kompliceret.

Susanne… I må garanteret ikke sige hvilken slags mutation det er … når artiklen endnu ikke er offentlig gjort vel?

Jo - i høj grad endda. Artiklen er indsendt med ingen ringere end Dr. Niels Pedersen som afsender, alene hans navn borger jo for kvaliteten og burde fange deres øje med det samme - men man ved jo aldrig…

Susanne… I må garanteret ikke sige hvilken slags mutation det er … når artiklen endnu ikke er offentlig gjort vel?

Nix, ikke engang tilnærmelsesvist - men i samme øjeblik der er OK, så skal jeg nok smække hele artiklen op til nærmere granskning :slight_smile:
VH
Susanne

Har sendt linket til mine dyrlæger, der allerede har svaret, at det lyder meget interessant, og at de vil tage det med på deres næste møde :ok:

Skønt nyt!! Der sendes en kæmpe bunke tanker og please’er afsted herfra. Håber peer-reviewet bliver godkendt :slight_smile: Det vil være rigtig stort!!

Knus Gitte

Tænker om der er nyt i sagen?

Er der nogen der kan fortælle hvor længe vi har kunnet vac mod FIP?