Birmaer og FIP

Altså… jeg ved godt nogle amerikanske og tyske dyræger, ahr forsøgt sig med hvad man populært kan kalde en FIPvaccine…
Problemet med den er, at den har vist sig helt og aldeles uvirksom :thumbdown:
Så hellere bruge sine penge til at støtte forskningen… og ellers som man hele tiden har gjort, se på hvad der ligger bag de aktte man vil bruge i avl…

Uvirksom, ja det undrer mig ikke. Jeg mødte det her http://felisdanica.dk.alfaserv.dk/upl/files/7/407.pdf hvor det sidestilles med vac mod FELV og FIV. Ville blot høre om der var noget jeg havde misset. Det var der så ikke kan jeg se.

FIP vaccinen anbefales ikke - heller ikke af en af de førende indenfor vaccine feltet

http://www.dvmvac.com/FVTypes.shtml

Vaccinen har aldrig været tilgængelig på det danske marked, og findes kun på få andre markeder i verden. Den er så godt som virkningsløs (for at en vaccine skal kunne fungere skal kroppen selv kunne danne virksomme antistoffer - problemet med muteret corona virus/FIP virus er at der er ingen overlevende, som man kan anvende til at lave en vaccine med!). Der findes en længere tysk phd opgave, der omhandler hele problematikken. Den er trist læsning, først og fremmest fordi man smitter sunde og raske katte med en agressiv streng af corona virus, og dernæst fordi der faktisk i vaccinegruppen dør flere end i den uvaccinerede kontrolgruppe…! Jeg kan ikke umiddelbart ryste et link ud af ærmet, men den findes nok derude endnu - den er så vidt jeg husker fra Giessen Uni.
VH
Susanne

Mon ikke der med FIP i den forbindelse menes Feline Infectious panleukopeniavirus/Parvovirus? Altså kattesyge? Som dog plejer at blive betegnet FPV - Feline panleukopenia virus?
For ellers så mangler der da noget om lige det?

Kattesyge hedder panleukopeni… - det er iøvrigt en rubrik (FIP vaccinen altså!) som jeg adskillige gange har advokeret for skal fjernes, dog uden at der rigtigt sker mere, desværre…
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1029192]Kattesyge hedder panleukopeni… - det er iøvrigt en rubrik (FIP vaccinen altså!) som jeg adskillige gange har advokeret for skal fjernes, dog uden at der rigtigt sker mere, desværre…
VH
Susanne[/QUOTE]

Ja det skriver jeg også? :slight_smile: Men jeg har set den anden betegnelse også hist og pist…
Men hvorfor er der så ikke noget med om vaccine mod FPV?

      • Updated - - -

[QUOTE=Eife;1029193]Ja det skriver jeg også? :slight_smile: Men jeg har set den anden betegnelse også hist og pist…
Men hvorfor er der så ikke noget med om vaccine mod FPV?[/QUOTE]

Ah, den er med i formuleringen over rubrikkerne (vaccineret i overensstemmelse med FDs regler for udstilling)

I det hele taget er den lidt :rolleyes:, for hvor finder man vaccine for FIV på det danske marked? Hvor finder man nogen steder en test for FIP??? En kat der har FIP er døende og har ikke behov for at blive sendt til parring. Oh whatever, jeg har påpeget det flere gange og taler som regel mest med mig selv, sikkert fordi det kun er mine egne kæpheste :slight_smile:
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1029198]I det hele taget er den lidt :rolleyes:, for hvor finder man vaccine for FIV på det danske marked? Hvor finder man nogen steder en test for FIP??? En kat der har FIP er døende og har ikke behov for at blive sendt til parring. Oh whatever, jeg har påpeget det flere gange og taler som regel mest med mig selv, sikkert fordi det kun er mine egne kæpheste :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]

Nu du siger det :høhø:
Jeg har aldrig brugt eller set lige denne udgave før tror jeg.

[QUOTE=Susanne W;1029198]I det hele taget er den lidt :rolleyes:, for hvor finder man vaccine for FIV på det danske marked? Hvor finder man nogen steder en test for FIP??? En kat der har FIP er døende og har ikke behov for at blive sendt til parring. Oh whatever, jeg har påpeget det flere gange og taler som regel mest med mig selv, sikkert fordi det kun er mine egne kæpheste :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]

Så har du her en med samme kæphest. Hvordan skal nye opdrættere finde rundt i den her verden hvis FD hjemmeside ikke kan bruges som facitliste. Jeg gamle sjæl ryster jo blot på hovedet og tænker mit, men nye vil jo tro på det. Der står jo sort på hvidt at der findes en vac mod FIP. Når så de opdrættere de spørger ikke kender til den er opdrætteren nok ikke særlig seriøse når vedkommende ikke har holdt sig bedre orienteret.

“EMS-koder” er jo kun brugbare hvis vi læser det samme alle sammen. Om så alle starter med at læse den blanket er usikkert men chansen for at de efter køb af 1. hun vil købe sig til en parring og derfor vil bruge den er ret så stor.

[QUOTE=Babette;1029209]Så har du her en med samme kæphest. Hvordan skal nye opdrættere finde rundt i den her verden hvis FD hjemmeside ikke kan bruges som facitliste. Jeg gamle sjæl ryster jo blot på hovedet og tænker mit, men nye vil jo tro på det. Der står jo sort på hvidt at der findes en vac mod FIP. Når så de opdrættere de spørger ikke kender til den er opdrætteren nok ikke særlig seriøse når vedkommende ikke har holdt sig bedre orienteret.

“EMS-koder” er jo kun brugbare hvis vi læser det samme alle sammen. Om så alle starter med at læse den blanket er usikkert men chansen for at de efter køb af 1. hun vil købe sig til en parring og derfor vil bruge den er ret så stor.[/QUOTE]

Så skriv en mail til FD om det? :slight_smile:

Og så er vi sørme blevet offentliggjort: Genetic susceptibility to feline infectious peritonitis in Birman cats - ScienceDirect
Artiklen er riiiigtig langhåret! Men alligevel et lille kig værd, og jeg gentager nødråbet om DNA fra birmaer - vi skal bruge MEGET mere DNA, både negative kontroller og prøver fra FIP positive katte.
VH
Susanne

Takker… den skal studeres en dag, hvor jeg har tid :slight_smile:

Interessant - og er er konklusion for dem som ikke læser det hele “…the best genetic advice that can be given to pedigreed cat breeders is not to breed healthy toms and queens that produce offspring dying from FIP, or to breed offspring of parents that died subsequently of FIP.”

Læser jeg diskussionen korrekt (sådan ved hurtig skim) så er nogle af de potentielle kandidater for ‘FIP gen’ associeret med forskellige funktioner i immunsystemet…

[QUOTE=Susanne W;1058409]Og så er vi sørme blevet offentliggjort: Genetic susceptibility to feline infectious peritonitis in Birman cats - ScienceDirect
Artiklen er riiiigtig langhåret! Men alligevel et lille kig værd, og jeg gentager nødråbet om DNA fra birmaer - vi skal bruge MEGET mere DNA, både negative kontroller og prøver fra FIP positive katte.
VH
Susanne[/QUOTE]

Hurra, så kom den endelig :smiley:
Og hvor sejt at du er på som medforfatter - stort tillykke med det :rock:
Den glæder jeg mig til at gennemlæse grundigt!

[QUOTE=Musashi;1058426]Interessant - og er er konklusion for dem som ikke læser det hele “…the best genetic advice that can be given to pedigreed cat breeders is not to breed healthy toms and queens that produce offspring dying from FIP, or to breed offspring of parents that died subsequently of FIP.”

Læser jeg diskussionen korrekt (sådan ved hurtig skim) så er nogle af de potentielle kandidater for ‘FIP gen’ associeret med forskellige funktioner i immunsystemet…[/QUOTE]

Jeg er ikke uenig i konklusionen. Jeg har dog erfaring med, at en killing i et kuld, hvor flere killinger udviklede FIP, blev brugt i avl. Hun udviklede aldrig FIP. Hun udviklede en meget alvorlig kronisk tandkødsbetændelse - men hverken hun eller hendes killinger udviklede FIP. Hun er stadig at finde i nogle af mine avlskattes stamtavler - jeg har ikke oplevet FIP i de linier. Jeg har sikkert været heldig - men jeg tror på, der er meget omkring FIP, vi stadig ikke forstår.

At der er en arvelig tendens i FIP, er jeg ikke i tvivl om. Begge de FIP tilfælde, vi har oplevet, har ikke været enestående i stamtavlen, viste det sig senere.
Jeg har længe haft fornemmelsen af, at FIP var tegn på et usundt immunforsvar - enten ikke-fungerende eller overreagerende - hos det ramte individ.