Birmainfo og -opdrættere i Kbh. søges

Det sker ikke så overvældende tit Rikke (sagt med et stort glimt i øjet :wink: ) men her er jeg 110% enig med dig.

Jeg syntes også at en perser er en super dejlig kat og kan virkelig godt lide deres temperament MEN jeg vil altså ikke al den pelspleje, basta. Så er der så andre racer jeg syntes er meget smukke men deres temperament er bare ikke for mig overhovedet. Reseach er altså nummer 1 og besøg hos opdrætterene og snak med dem alt det man kan når man først har fået en idé om racernes temperament.

I denne omgang viste jeg f.eks. at jeg ville ha en skovtrold eller en coon. Efter besøg hos en opdrætter med coons faldt jeg for den selvom jeg i starten svingede mere til trolden. Ja der er lidt mere pelspleje end hos en Exo men det viste jeg jo da jeg besluttede mig og jeg besluttede også at jeg kun vil ha én semi langhåret og at vi herefter kun skal ha korthåret og tøjløse katte. (ok hvis, men kun hvis, jeg støder ind i en perfekt Trold så kan vi godt magte den også, jeg er dog helt klar på hvordan den skal se ud og jeg vil på ingen måde gå på kompromis :wink: )

Nu ved jeg intet om birmaer, så kan ikke sige noget om hvordan forskellen er… Men medmindre din veninde (eller en anden i familien) er meget hjemme, så ville jeg personligt heller ikke synes en ragdoll skal være enekat (igen, medmindre opdrætter har katten til det). Nobby (kopi-rag, men stadig ret racetypisk) havde det ok fint med at være enekat - men at få en ven til ham fjernede nogle af de ‘problemer’ han havde. Ragdolls er så rolige, at jeg tror det sjældent slår ud i vild problemadfærd, men fx ville Nobby mosle med vores hænder, hvis vi rørte ham på maven - det har han ikke gjort en eneste gang siden vi fik en kat mere :slight_smile:

Jeg kan godt forstå din veninde siger EN kat - havde samme holdning engang - men at opleve andre, der havde flere fik mig overbevist om, at det skal vi ikke ‘nøjes’ med igen. Rent arbejdsmæssigt er der jo heller ikke mere i 2 end 1, men det ved du jo alt om selv :wink:

Jeg er enig i Lykkes opslag. Ragdollen er en meget social kat og kan sagtens “nøjes” med menneske-kontakt, men det kræver man er meget hjemme. Jeg har min ragdoll til at gå alene, men jeg er også studerende og kun afsted 3-4 dage om ugen og bruger meget af min fritid hjemme. Jeg er overbevist om at han bare ligger og sover når jeg ikke er hjemme og sidder så ellers og venter indenfor døren når jeg kommer op af trappen. Jeg regner stærkt med at få en mere når jeg er færdig med mit studie og formentligt finder noget arbejde.

Når vi snakker racekatte så er det også de færreste opdrættere der sælger til fritløb, så katten kan ikke engang få dækket noget af sit behov fra andre fritløbere i området. Så mit bud er også at finde en voksen kat som egner sig som enekat, hvis de absolut kun vil ha 1.

[QUOTE=Lykke;1216132]Nu ved jeg intet om birmaer, så kan ikke sige noget om hvordan forskellen er… Men medmindre din veninde (eller en anden i familien) er meget hjemme, så ville jeg personligt heller ikke synes en ragdoll skal være enekat (igen, medmindre opdrætter har katten til det). Nobby (kopi-rag, men stadig ret racetypisk) havde det ok fint med at være enekat - men at få en ven til ham fjernede nogle af de ‘problemer’ han havde. Ragdolls er så rolige, at jeg tror det sjældent slår ud i vild problemadfærd, men fx ville Nobby mosle med vores hænder, hvis vi rørte ham på maven - det har han ikke gjort en eneste gang siden vi fik en kat mere :slight_smile:

Jeg kan godt forstå din veninde siger EN kat - havde samme holdning engang - men at opleve andre, der havde flere fik mig overbevist om, at det skal vi ikke ‘nøjes’ med igen. Rent arbejdsmæssigt er der jo heller ikke mere i 2 end 1, men det ved du jo alt om selv ;)[/QUOTE]

Jeg har læst en del om Birmaen, både før og efter Eleanor som den første ankom! Og jeg er så glad for, at Susanne sagde at hun ikke ville lade en killing flytte ud alene! (Især fordi jeg jo ikke er det store killinge menneske :cool2:) Men det er jo kattens tav som (burde) komme i første række, da den jo ikke vælger det hjem den ønsker…
Dette er ikke på nogen måde en kritik af din veninde, jeg kan godt forstå, at hun gerne vil ‘nøjes’ med én bimsekilling, da de jo koster en sum penge :slight_smile: Men det er jo ikke så sjovt at have en lille killing som mistrives. Det kan komme til udtryk på mange trælse måder, og det er jo fordi det lille pus er i mangel på kattekontakt.
Jeg tror også kun, Isabella kan trives som enekat, fordi jeg er hjemme næsten hele dagen. Men hun er så også fire år, og viste tydeligt, at hun på ingen måde ville dele min opmærksomhed med Eleanor :høhø:

Så hvis de ønsker en harmonisk glad bimse, så er de nødt til at få en voksen kastrat, eller to små killinger, for det vil ikke blive godt for hverken mennesker eller killing, at lade den være alene!

Igen dette er ikke en kritik af veninden, bare mine tanker :slight_smile: