Blå katte

Jeg skal have den her lille huskat i blå og hvid, og går og tænker: hvor stammer den blå farve fra? Den er regressiv. Blå på blå gir blå, har jeg hørt en gang. Er det korrekt?

Jeg kender ikke forældrene, da han er flasket op. Optræder blå spontant i naturen - eller er den farve udtryk for, at der et eller andet sted ligger en blå menneskeskabt racekat i hans aner?

Der var også en gråstribet pige i kuldet, mens de to drenge er blå og hvide. Tip næsten helt blå. Har de så forskellige fædre? Jeg har virkelig tænkt over det med den blå farve… det undrer mig.

Jeg har set blå huskatte før, men hvem siger, at farven ikke også her stammer fra en racekat i blå eller som bærer blå et sted i anerne? Vi får jo aldrig et svar.

Er der nogen, som kan fortælle mig lidt om blå katte. Jeg er interesseret i om farven oftest er menneskeskabt dvs avlet frem - eller om den ses tit i naturen? Umiddelbart har blå jo ikke meget at gøre i naturen vel…?

En anden ting - Han har fået to mørkeblå fartstriber ned af ryggen. Her er pelsen lige som længere og mørkere end resten af katten. Han ligner Adidas:-)
Har I nogen sinde set det før?
Striberne sidder på hver side af rygraden, og det ser godt nok sjovt ud.

herregud hvad er Robbie dog for en kat:-) hehe

Knus

Prøv at læs dette, der er lidt om farven, men også hvordan andre farver kommer ind i det blå

http://www.cats-cats.dk/09.htm

Kan læse at blå er en fortynding af sort. Sort mener jeg var den første mutation indenfor huskatten, så det er vel der den kommer fra. Desuden mener jeg, at alle katte har striwer i større eller mindre grad, som stammer fra den oprindelige huskat, inden mutationer opstod.

Correct me if im wrong

grundlæggende er der 2 farver kat… sort og rød…

disse katte kan bære det der kaldes fortynding - kaldet dilute som er et vigende gen… - for at det skal slå igennem skal katten altså have det fra begge forældre…

fordi det er vigende, så kan katte bære det uden det kan ses på dem…

så er der de hvide aftegn… der kan man have gen for intet, lidt eller meget hvidt…

så er der mønstringen - der kan du have gen for intet mønster (non-agouti) eller mønster (agouti) - intet mønster er vigende

når din kat ikke får genet for farven rød - ja så bliver den meget forenklet sagt sort…

hvis den så får genet fra mor OG far for fortynding - ja så bliver den blå og kan kun give fortyndningsgen videre til egne børn

og hvis den får genet for meget hvidt fra begge - så bliver den meget hvid, hvis den får meget fra den ene og intet fra den anden bliver den lidt hvid og hvis den får intet fra dem begge - så er den ensfarvet…

og hvis den får gen for intet mønster fra begge er den ensfarvet - alternativt får den mønster :slight_smile:

hvordan fortyndningen er opstået - der skal du have fat i Pil eller Eva - det ved de mere om :slight_smile: men ingen tvivl om at den er fremelsket… men om den også er fremavlet - det ved jeg ikke :slight_smile:

-kramer

glæd dig, blå katte er helt vidunderlige…

ALLE mine blå/hvid er helt specielle, og jeg har da et par stykker

Boris :huskat, født og opvokset her…mage til større kælegris findes ikke
XXX :Zotte som var meget reserveret da hun kom hertil for 2 år siden, nu kan vi ALT (bare vi ikke løfter på hende) pelspleje, nus, hovedet ned i pelsen…
Fira :Zotte, helt blå, med et temperament uden lige, nusser og vil kæle altid, og bare en dejlig mis.
Tami: Hittekilling huskat, der er blevet flasket fra hun var 2½ uge…en dejlig dejlig pige, som elsker at sove under dynen
Sophus:Huskat, han hviler i sig selv, men en sen nattetime hvor jeg ikke kan sove er han min bedste sofaven…

Nu er jeg hverken Pil eller Eva men har da blå katte :smiley:
Ligesom den sorte farve en gang i tidernes morgen spontant har muteret ud fra den “vildtfarvede” tabby er den blå på samme måde dukket op.
Jeg kan så bedst fortælle lidt historie udfra en af de racer jeg har. Siam, burmeser og Korat(en af de få rene blå racer) er nogle af de ældst"daterede" racer vi har. Der kan findes oplysninger om disse katte helt tilbage til ca. 1350. I Thailand hvor kattene oprindeligt stammer fra har disse uden tvivl ikke taget hensyn til om de var en fin siameser, burmeser eller korat, så den første “burmeser” der kom til vesten viste sig ved parring at være en “Tonkaneser” en blandning af en burmeser og en siameser. Og mon ikke der også har været den blå Korat i hende, for tyve år senere begyndte der at dukke blå killinger op. Dengang skulle en burmeser være brun(genetisk sort), så mon ikke de “fejlfarvede” blå og lilla der sporadisk var dukket op i kuldene blev aflivet eller solgt til kæl, indtil nogle opdrættere fandt farverne interessante.
Burmsere og især siamesere har været brugt i opdrættet af mange racer og har givet deres farvegener videre. Somali og Aby har f.eks. givet fawn og cinnamon til både semi langhårsracer og British shorthair.
Så hvad der er kommet spontant eller ved menneskelig indblandning er nok svært at skille ad.
Marina

Tak for gode svar :slight_smile:

Hvd angår striberne på ryggen - hvad er det så? Jeg har ALDRIG set noget så skørt hos en kat før:-)

jeg kan - som sædvanligt! - ikke lægge fotos ind her, men laver lige et af ham til min hjemmeside. Prøv at se hans striber på ryggen (han ligger i øvrigt altid sådan her - den frø:-))

www.kattene.blogspot.com

Knus

Fartstriber i større fotoformat:-)

http://www.hundegalleri.dk/html/alb_vis … umID=28195

Knus

Umiddelbart vil jeg gætte på at “fænomenet” hos Tip er det som kaldes ghostmarkeringer. Noget som ofte ses hos nonagouti katte, når de er killinger. Indenunder den dækkende farve har alle katte jo deres mønstre, og hos nogle ses de tydeligere end på andre.

Min sorte pige havde dem også som lille, ikke så tydeligt som her, men nok til at man kunne se at hun er blotched tabby. Ikke alle “mister” dem igen, hos nogen vil de altid kunne ses, alt efter hvordan lyset falder.

Tom er genotypisk rød (d) men fænotypisk er han d 22…

Det er da ghostmarkings der vil noget… :smiley:

kan man snakke om ghostmarkering på røde ?? for jeg har lært at de altid viser mønster selv om de genotypisk er aa?

http://www.felesgrata.dk/felesgrata/art … range.html er en artikel der fortæller om rød farve kontra mønstring og hvorfor rød altid viser mønster selv om de er non agouti…

bare et indput selv om det egentlig er de smukke blå vi taler om :slight_smile:

Tak for gode svar:-)

Jeg grinede især af den med, at farven er fremELSKET men ikke nødvendigvis fremAVLET:-) den vil jeg huske:-)

Han ser nu kær ud med de striber… jeg håber de blir der:-)

Tak igen

Knus

I bund og grund er det jo ghostmarkings på de røde også, uagtet at de altid vil vise mønster. Men det tydelige tegn på tabbymønster - de lyse ringe om øjnene - dem har de jo ikke. Men ganske rigtigt røde nonagputi viser mønstre -thumbs

Robbie har lyse ringe om øjnene… Så ER det nok tabby-ghost.

knus

Helle og andre - Jeg har et blad fra birma ringen (fået af Susanne Wehnert da jeg efterlyste mere viden om det røde gen) der forklarer det med det røde gen rigtig godt. Jeg kan tage det med til Randers når du kommer der næste gang Helle, hvis du vil låne? :slight_smile:

Jeg mener at have læst der at grunden til at en non-agouti kat ikke har striber er at det gen slår det andet gen fra (som en kontakt). Da det røde gen er en mutation, er der dog noget med at non-aguti-genet ikke helt kan få slået det andet gen fra, så derfor ser man stadig tabby mønstret på en rød kat.
Det er lidt det samme der kan ses på en non-agouti blå/sort kat, og der kaldes det så ghost markings. Det ses nogen gange på killinger, hvor de så vokser fra det nogen gange, og andre gange ikke.

Mht blå som fortynding af sort har Miss T og Marina hvis forklaret det glimrende. :slight_smile:

Kiggede lige i linket, her står det om at hvorfor rød altid viser mønster

"Xo genets egenskab er at instruerer cellernes pigment om kun at producere phaeomelanin, således at det fulde udtryk af agoutigenet bliver blokeret, da der ikke produceres noget eumelanin. Af samme årsag kan det sorte [B], chokolade [b] eller cinnamon [bl] gen ikke slå igennem. Xo kan beskrives som epistatisk (maskerer en egenskab) overfor agouti og det sorte/chokolade/cinnamon gen . Disse oplysninger skulle betyde, at en orange kat skulle have en rent ensfarvet pels, men da den orange farve er hypostatisk overfor tabbygenerne, betyder det, at tabbymønstret altid kan ses når katten er orange!. "

Det vil jeg rigtig gerne se:-)

Helle - Super, så tager jeg lige det blad med her i oktober.

Det vil jeg glæde mig til at se:-)

Så tar jeg den blå killing med! -thumbs

Kan man så ikke regne med ens røde kat er tabby? Kan han i virkeligheden sagtens være nonaugati?

Helle - Super. En skam du ikke kommer denne gang. Så kunne du se min røde kæmpe bamse. (Og den bette skid)

Prinsessen - Ja, det vil det lige præcis sige. Er det en avlskat kan det dog ses på afkommet. (Parres en rød kat med en hel blå eller tortie (uden tabby) så vil du kunne se om den røde er tabby eller ej alt efter om han/hun får tabby killinger :))