Blærebetændelse hos hankat

Jeg fik 2 hanner (killing og et ungdyr) kastereret i onsdags. Forløbet gik fint, og torsdag var de friske igen.
Lørdag morgen bemærker jeg, at Hopsa ligger meget, og han virker nedtrykt. Jeg kan se, at han efterlader pletter af urin rundt omkring, og han går meget på bakken.
Så der er kun en vej, og det er til dyrlægen. Hans urin bliver undersøgt og der er tegn på blærebetændelse.
Hopsa får en sprøjte med smertestillende samt antibiotika. Søndag morgen skal han starte op på 2 x Noroclav dagligt.
Han har fået det en lille smule bedre, men han sidder stadig meget på bakken, og der er stadig pletter på gulvet.
Hvor længe går der, inden der skal være en væsentlig bedring? Nogen der har erfaring?

Jeg har kun prøvet selv at have blærebetændelse, og der hjælper antibiotika betydeligt indenfor ganske få timer, hvis det er den rette. Nu har vi jo mandag i dag, hvordan går det nu? Hvis det stadig kun er en smule bedre, ville jeg ikke være tilfreds. Du sørger også for, at han får rigeligt med væske?

Der skal meget gerne være en væsentlig bedring at spor nu, hvis det “kun” er en blærebetændelse og ikke sten/krystaller.

Cæsar har døjet en hel del med blærebetændelse skiftevis med sten / krystaller i urinen.

Er han undersøgt for disse ting evt sat på special foder?

Min oplevelse er at Noroclav ikke duer - men Marbocyl - er det gentagne gange længerevarende.

Min oplevelse er også at det oftest er stressrelateret.

Han har det noget bedre her til aften, men jeg er ikke helt tilfreds.

Jeg må kontakte Stig i morgen og se, hvad han siger til det :slight_smile:

Jeg har bare aldrig prøvet at have en hankat med blærebetændelse, men så blev jeg så en erfaring rigere.

Ja, sådan er det jo. Det er da også en af de klassikere, jeg har været forskånet fra. Men føler heller ikke for mere træning sådan LIGE nu.

Jeg har en hankat, der har været igennem mange blærebetændelser :frowning: Heldigvis kun en enkelt gang på de sidste to år, men det var ved at sætte sig til et kronisk problem til sidst.

Jeg er meget sikker på, at han har fået clavubactin hver gang og at bortset fra en enkelt gang har det virket meget hurtigt. Penicillin for blærebetændelse bør også virke meget hurtigt, fordi det så let kan udvikle sig til afløbsstop.

Udover selvfølgelig at få slået betændelsestilstanden ned, er min varmeste anbefaling en masse væske - altid, hver dag, resten af livet :slight_smile:

Er der krystaller i urinen, eller er det en ren blærebetændelse?
Er der krystaller kan det tage en del længere tid end ellers…

Bubbles har jo haft det og han fik clamozyl og allerede efter et lille døgnstid var der en væsentlig forbedring. Måske han har krystaller til og sidde, det havde Bubbles ikke. God bedring med knægten

MVH
Gitte

Lige en up-date.

Hopsa aka Rolfepigen er fit for fight igen :slight_smile:

Tak for jeres respons.

[QUOTE=Gidahmir;642090]Lige en up-date.

Hopsa aka Rolfepigen er fit for fight igen :slight_smile:

Tak for jeres respons.[/QUOTE]
Hvor er det godt at høre!