Blærebetændelse: Hvordan får jeg katten til at drikke?

Hej Alle katteelskere :hejsa:

Min kat har lige haft blærebetændelse og er nu i behandling med antibiotika for det (ingen krystaller i urinprøven).

Jeg ville gerne have hende til at drikke noget mere, da jeg aldrig synes hun drikker ret meget. Der er sjældent urinklumper i kattegruset.
Men jeg aner simpelthen ikke hvordan jeg skal få hende til at få mere væske! :gruble:

Hun er lidt overvægtig og får derfor slankekost. Derfor kan løsningen ikke rigtigt være at give hende for meget vådfoder, da hun tager på af det.
Jeg har overvejet en vandfontæne, men hun har aldrig brudt sig om hverken vandhanen eller rindende vand eller lyden af vand der “pladrer”, så jeg tror ikke den vil blive nogen succes.

Jeg ville gerne give hende tun-vand, men både pga magnesium og saltindholdet, er det ikke særligt smart!
Kattemælk er hun vild med, men det er heller ikke smart når hun er overvægtig…

Har I nogle gode ideer til hvordan jeg får noget mere væske i hende i fremtiden? Jeg har tænkt mig det skulle gælde hele hendes fremtid, så blærebetændelser undgås bedre.

Mette & Chessermissen <3

Overvej at prøve med en vandfontæne - mange katte synes det er godt med sådan en fætter med rindende vand!
VH
Susanne

Vådfoder, vådfoder og vådfoder :slight_smile:

Sorry, men det er altså min erfaring. “Slankekost” slanker primært din pengepung, da det indeholder en høj grad af kulhydrat - noget katte ikke har gavn af - hvorimod vådfoder giver en høj mæthedsfølelse (især tilsat vand).

Og det kan gøre forskellen at give ekstra væske - og det behøver ikke engang være store mængder. Jeg har en blærebetændelseskat, der kan holdes nede med mindre end en 85 grams dåse tilsat vand pr. dag.

Vil umiddelbart give Mette ret da hovedbestanddelen i vådkost netop er vand :wink: i forhold til at hun ikke drikker vand

I forhold til at hun tager på, så kunne du jo prøve at regne på energi-indholdet i hendes tørfoder vs. vådfoderet, for at se hvilket et af dem der er mest energi i. I den forbindelse kan du evt. også kigge på hvilket et af de 2 slags foder der indeholder mest kulhydrat. Katten kan (desværre) sagtens optage kulhydrater, men pga. forsk. i kattens sukkerstofskifte i forhold til menneskets går de fleste kulhydrater hos katten direkte i fedtlageret, og det er jo ikke så godt hvis hun er overvægtig :slight_smile:

Udover vådkost, kan du prøve at give hende vand andre steder end hvor hun får nu… og flyt så rundt på det en gang om ugen eller sådan… flere forskellige skåle/kopper/ fade/ glas/ baljer osv… Hos mine smager det vand der ikke er der normalt i hvert fald MEGET bedre end det de altid har adgang til :wink: Stil gerne skåle ved døråbninger hun går forbi, så hun lige kan snuppe en tår vand på turen :slight_smile:

Evt. en skål vand med bare en teske vådfoder i… så det smager af noget nyt :wink:

[QUOTE=Temple Bar;978360]Vådfoder, vådfoder og vådfoder :slight_smile:

Sorry, men det er altså min erfaring. “Slankekost” slanker primært din pengepung, da det indeholder en høj grad af kulhydrat - noget katte ikke har gavn af - hvorimod vådfoder giver en høj mæthedsfølelse (især tilsat vand).

Og det kan gøre forskellen at give ekstra væske - og det behøver ikke engang være store mængder. Jeg har en blærebetændelseskat, der kan holdes nede med mindre end en 85 grams dåse tilsat vand pr. dag.[/QUOTE]

Rørende enig :slight_smile:

Kan årsagen til hun tager på af vådfoder være at det indeholder sukker? For, for meget sukker sætter sig også på sidebenene OG er desuden usundt på mange andre områder også :slight_smile:

[QUOTE=DK Sugieh;978399]Rørende enig :slight_smile:

Kan årsagen til hun tager på af vådfoder være at det indeholder sukker? For, for meget sukker sætter sig også på sidebenene OG er desuden usundt på mange andre områder også :)[/QUOTE]

Eller måske at hun samtidig med vådfoderet har adgang til tørfoder? For tørfoderet skal jo enten helt fjernes eller i hvert fald reduceres i forhold til, hvor meget vådfoder katten får.

[QUOTE=DK Sugieh;978399]Rørende enig :slight_smile:

Kan årsagen til hun tager på af vådfoder være at det indeholder sukker? For, for meget sukker sætter sig også på sidebenene OG er desuden usundt på mange andre områder også :)[/QUOTE]
Svaret er sikkert her. Det vil være en god ide at sikre dig at købe sukkerfrit vådmad, desværre er det meste dåsemad i supermarkederne med sukker men enkelte er uden bl.a Aldi’s LUX.
Når du så serverer vådmaden skal det lige have en sjat vand på, evt mos vådmaden lidt ud i vandet.

Vådfoder, vådfoder, vådfoder! :slight_smile:

Og husk at det skal være uden sukker og andet kulhydrat! :slight_smile:
(LUX fra Aldi er godt der, ellers så er zooplus.co.uk og zooplus.de gode steder at finde godt vådfoder)

Enig - enig, med alle de gode forslag…

Jeg kalder det mudder-mad, hvis en af misserne ikke drikker ordentligt, så får de f.eks. 1 spiseskefuld vådmad + lige så meget vand og så bliver det blandet godt op - most og mast hvis dåsemaden er med klumper…og det ligner noget man tror er løgn, men de fleste af vore 7 misser, kan godt lide det.

Du kan også prøve at koge kyllingefilet og se om hun vil drikke vandet du har kogt fileterne i (der skal ikke salt eller noget i vandet). Det var et hit her hos os - faktisk så slubrede de kogevandet i sig, men var total ligeglade med selve kødet.

Udmærket idé. Desuden har nogle katte det sådan, at de helst ikke vil drikke vand i nærheden af dér, hvor de spiser, så prøv under alle omstændigheder med vandet et andet sted.

Snehvide var også på dyrlægens slankekost i flere år uden at det virkede. Hun begyndte først at tabe sig, da vi gik over til vådkost - og mere motion. :slight_smile:

Vådfoder og tranebærtabletter(pulver) - det er godt :slight_smile: jeg har selv haft en kat, hvor det hjalp at give hende tranebærpulver i hendes mad.