Blærebetændelse igen igen

Hej alle

Nu er det femte gang inden for halvandet år, at Bønnen får blærebetændelse. Jeg har skiftet foder til Hills c/d, og han får vådfoder med meget vand på to-tre gange daglig.
Han begynder altid at udvise de samme symptomer: virker forvirret og rådvild, skraber i hjørner og ender med at sætte sig et blødt sted og knibe nogle dråber ud.
Jeg er meget obs på, at bakkerne er tømte, og at alle gutterne får nok at drikke.

Jeg har hørt og læst en del om FIC, og jeg har prøvet indgående at se på andre faktorer, der kunne påvirke Bønnen. Jeg har feliway i stikkontakten, og jeg synes ikke, at han virker stresset. Han leger med Lillefisen og putter med Mingus. Han har sit eget foderskab med chiplem, og jeg har ikke indtryk af, at han er sulten/mangler noget.

Imorgen ringer jeg selvfølgelig til dyrlægen, og denne gang vil jeg insistere på en scanning af blæren. Derudover skal han selvfølgelig have antibiotika og loxicom. Jeg har også tænkt mig at spørge ind til cystophan - har nogen af jer erfaring med dette?

Sorry, det blev langt. Jeg er bare frustreret og har ondt af Bønnemanden :hjerte:

2 Synes om

:kram:

1 Synes om

Jeg føler med dig og forstår dine frustrationer alt for godt. Jeg synes, det lyder som en god idé at få blæren scannet. Men antibiotika virker jo ikke nødvendigvis, hvis det er FIC. Med mindre der er opstået følgevirkninger.

Får hankatte egentlig FIC i lige så høj grad som hunkatte? Og er det rigtigt forstået, at hankatte er mere tilbøjelige til at danne sten end hunkatte? I så fald giver det jo endnu mere mening at få ham scannet.

1 Synes om

Antibiotika har virket på ham de foregående gange, så derfor tænker jeg på det igen. Hvorfor han har brug for dem, forstår jeg så ikke helt. Om der simpelthen er en slat gammel urin, der sidder og forpester blæren kontinuerligt, måske? Jeg griber efter hårstå :wink:

Det ved jeg ikke, men jeg vil ringe til dyrlægen kl. 8 og få en tid. Nu skal dette dælme undersøges så meget til bunds, som det overhovedet kan blive.

2 Synes om

Jeg har fået en tid kl. 14 og allerede nu præciseret, at tiden gælder en scanning af blæren. Så håber jeg, at de finder noget, vi kan behandle på og forebygge :slight_smile:

7 Synes om

Pøj pøj med Bønnen :crossed_fingers::crossed_fingers:

Så blev blæren scannet, og der var heldigvis/desværre ikke noget at komme efter. Dyrlægen kunne udtage urin direkte fra blæren. PH-værdien var for høj, og der var både bakterier og struvitter i. Så Bønnen er kommet på antibiotika, og så anbefaler dyrlægen opstart af cystophan. Han studser også over de gentagne gange blærebetændelse og tænker, at Bønnen kan være mere stresset, end jeg lige kan se.

Tja, nu ved jeg i det mindste, at der intet er i blæren :slight_smile:

7 Synes om

Dejligt med en reel årsag :slight_smile:

Jeg har brugt Cystophan til Zilla en gang tidligere. Hun kom over sin blærebetændelse, men om det 100 % er cystophans fortjeneste synes jeg er svært at sige baseret på 1X. Men jeg ville bruge det igen, hvis jeg fik en kat hvor det var en idiopatisk blærebetændelse 100 %.

Mht. bønnens struvitter… hvad fodrede du med af tørkost inden du satte ham på c/d?
…og du skal have puttet mere vand i ham for at få koncentrationen ned af de salte der giver ham struvitterne, sandsynligvis phosphat og magnesium, til dels også ammoniumionen (“affaldsprodukt” fra den normale protein omsættelse i kroppen)

Har han også fået antibiotika de andre gange han har haft blærebetændelse? Hvis ja, og den er blevet ved med at komme tilbage, så kan det skyldes at I måske har ramt det forkerte antibiotika. Så måske det kunne være en fordel at få lavet en dyrkning af urinen mhp at få lavet en resistensbestemmelse af tilstedeværende bakterier.

2 Synes om

Cystophanen er på vej i posten, og jeg håber meget, den hjælper.

Før fik Bønnen en blanding af forskellige slags RC. Primært digestive og exigent. Han får vådfoder med en masse vand 2-3 gange dagligt, og jeg har flere vandskåle til at stå rundt i lejligheden. Jeg overvejer en vandfontæne, men jeg vil virkelig gerne undvære den om muligt. Jeg får sådan en trang til at tisse konstant :tihi:

Ja, det har han. Det har været convenia, clavubactin og kesium. Jeg sidder og ærgrer mig over, at jeg ikke læste din besked, før jeg tog til dyrlæge. Den dyrkning ville være en rigtig god idé!

Update:
Bønnen har idag igen været til dyrlæge, da han imorges rendte på bakken ca. 5 gange i timen :confused: Dyrlægen udtog en urinprøve, som der bliver lavet en dyrkning på, men umiddelbart var der hverken krystaller, struvitter eller hvide blodlegemer i. Foderet gør, hvad det skal, så der var ingen grund til foderskift, sagde han.
Tanken er derfor, at Bønnen har FIC, og at vi - igen - skal kigge på hans adfærd. Han får i forvejen cystophan på ottende dag.
Næste skridt bliver en vandfontæne - andre gode råd modtages med kyshånd :hjerte:

Eldredge m.fl. har et antal forslag til behandling af cystitis.

De siger

  • urinvejs sten skal ubetinget behandles,
  • de fleste tilfælde går over af sig selv,
  • man kan prøve at reducere stress med adfærdsterapi, feliway og beroligende medicin,
  • fodertilskud (glucosamin, chondroitin) kan måske beskytte blæren,
  • vådmad giver mere flow gennem blæren og skyller bakterier og krystaller ud,
  • Hill c/d kan give en pH neutral urin,
  • smertestillende medicin kan lindre.

Tja, det ligner mere en helsekostbutik end en dyrlægeklinik. Men det er desværre state of the art. Det der står mellem linjerne er, at man skal ikke forvente en hurtig og god løsning.

Hvad siger Elaine?

2 Synes om

PB sendt, men…

  • Urinvejssten har han ikke (desværre)
  • Ja, der er ikke andet at gøre end at vente
  • Feliway sidder der allerede i stikkontakten, kalm er afprøvet, colostrum kaster han desværre op af :confused:
  • Han er igang med cystophan
  • Vådmad får han allerede to gange dagligt med en masse vand på
  • Hills c/d har han været på rigtig længe, og derfor prøver vi nu RC Urinary istedet. Vådfoder i dette mærke er også bestilt
  • Loxicom er bestilt. Han fik det gennem denne sygdomsperiode, og da jeg stoppede med det, kom symptomerne igen :confused:

Nej, en hurtig og god løsning er der ikke. Dyrlægen har lige ringet, at der intet var at se på dyrkningen, så han er ikke resistent over for det antibiotika, han har fået.

Mulighederne er ved at være udtømt, selvom jeg ikke bryder mig om FIC. Føler at det er en skraldespandsdiagnose, når der ikke er andet at gribe fat i :frowning:

Det er det reelt også. Idiopatisk betyder jo “vi ved ikke, hvad årsagen er” :slight_smile:

For snart mange år siden havde jeg samme omgang med en hankastrat, der de første år af hans liv havde været tørfoderjunkie.

Efter meget møje og besvær fik jeg overbevist ham om, at vådfoder godt kan spises og derudover fik han i meget lang tid metacam hver eneste dag for at fjerne den inflammation, der var i alle slimhinderne i hans blærevæg og urinrør.

Han fik fra at have FIC mindst én gang om måneden til aldrig nogensinde at have problemer mere i de yderligere ca. 6 år, han levede.

Så min anbefaling er klart at give Loxicom og ikke “bare” i ti dage, men gerne i op til flere måneder.

1 Synes om

Det er også planen at give ham loxicom i et rigtig godt stykke tid (måneder) i forsøg på at styrke hans blærevæg og holde symptomerne væk :slight_smile:

Hvor længe kørte du denne behandling, og fik han cystophan?

Det er snart en del år siden, så præcis hvor længe jeg kørte kan jeg ikke huske, men mere end et halvt år i hvert fald (og vådfoderet var resten af livet). Jeg tror ikke, cystophan var “opfundet” dengang - i hvert fald fik han det ikke.

Mange (heldigvis ikke inkl. min dyrlæge) mente, det var virkelig farligt at give metacam så længe, men når man står med en kat på - i mit tilfælde - knap 3 år, der bliver syg igen og igen og igen, er de eventuelle langsigtede konsekvenser af brugen ret irrelevante og jeg har ingen mistanke til, at det havde nogen indflydelse på, at han ikke blev ældre.

1 Synes om

Min dyrlæge virker ikke til at have problemer med at give loxicom - endnu. Om han får det sidenhen, må jeg se på. Bønnen er også udpræget tørkostjunkie, så at køre ham over på udelukkende vådkost bliver heller ikke nemt. Nu er der bestilt nyt urinary-foder, så det giver vi lige et godt skud :slight_smile:

1 Synes om

Held og lykke med projektet :smiley: Jeg endte med én variant af én slags vådfoder, som herren gad spise - tilsat godt med vand, så mine principper om variation måtte jeg smide ud af vinduet til gengæld for at have en rask kat :slight_smile:

1 Synes om

Mange tak skal du have :smiley:
Der kommer: en ekstra bakke, aktivitetsvæg i katteværelset, cystophan, loxicom, vandfontæne, foderskift, ekstra vådmad og selvfølgelig en masse TLC :hjerte:

2 Synes om

@Pernille_DL måske kan du og din dyrlæge finde lidt inspiration i denne artikel fra Veterinary Focus under Royal Canin: How I approach … feline idiopathic cystitis

Jeg er lidt i tvivl om det er en af de artikler der er gratis adgang til, men ellers kan man oprette en profil (det har jeg gjort)

1 Synes om

Nu har jeg læst mig igennem to engelske artikler fra Royal Canin og desuden denne danske fra Dansk Veterinærtidsskrift:

Alle gjorde de mig klogere på, hvad jeg kan gøre for Bønnen i håb om at mindske hans FIC. Den er som en slags Pandoras Æske - rigtig mange faktorer kan/vil spille ind, og man må bruge udelukkelsesmetoden for at blive klogere. De er en smule uenige om, hvorvidt et foderskifte er nødvendigt (RC fremhæver selvfølgelig deres Urinary-foder), men alle er enige om, at hver kat har et forskelligt scenarie, og at det er vigtigt at få så komplet et billede af kattens hjemmemiljø som muligt.

Man skal:

  • Kigge på de forskellige sociale grupper kattene imellem - er der nogen former for aggression (selv den mindste smule, fx. blokering af indgang til en bakke af anden kat, kan betyde noget) ?

  • Toiletforhold - typer grus mm, størrelse af bakke, med/uden låg og klap, grusmængde, afvaskning, placering og antal betyder meget.

  • Så meget vådfoder som muligt for at fortynde urinen og få skyllet blæren igennem. Nogle anbefaler specialkost, andre mener ikke, at det gør en forskel - men det kan ikke skade.

  • Vandskåle og gerne rindende vand (vandfontæne) flere steder i huset - ikke bare 1 vandskål ved siden af maden. Hyppig udskiftning af vandet, så det er indbydende at drikke.

  • Flere muligheder for katten at finde ro og komme i højden - gerne en aktivitetsvæg med mulighed for leg og løb.

  • Er der for nylig kommet nogle urolige elementer i kattens liv? Ny kat, baby, udeadgang, mere larm i nærområdet, nyt foder - meget kan stresse en kat.

  • Aktivering, både mentalt og fysisk. Sker der enten for meget eller for lidt i en kats liv kan det stresse.

  • Ejeren. Det menes, at katten kan få det værre mentalt, hvis ejeren har en dårlig periode og ikke selv er glad. Katten opfatter denne følelse, stresser, og det kan give udslag i blæren. Positiv og vedvarende kontakt til ejeren gør katten gladere - ren winwin for begge :slight_smile:

  • Beroligende midler kan afprøves, fx. calm, zylkene (colostrum) og evt. mere alternative løsninger. Jeg mener ikke at huske, at der stod noget om smertedækning, men jeg tager muligvis fejl :slight_smile:

  • Nogle gange må man acceptere, at katten trods alle tiltag ikke trives hjemme hos en selv. Dermed må man ændre på harmonien hjemme. Vil det hjælpe den pågældende kat at flytte i enehjem evt. med udeadgang - eller vil det hjælpe at omplacere en anden kat i flokken/skille grupper eller katte fra hinanden i huset?

Efter at have læst disse artikler er jeg blevet bekræftet i,at jeg gør nogle gode ting for Bønnen, som forhåbentlig kan hjælpe ham :slight_smile: Hvordan jeg har det med omplacering, skal I ikke spørge mig om :sob: Nu sætter opdrætter og jeg alle sejl ind på, at han skal få de mest optimale vilkår for at trives hos mig - og det skal virke, skal det! :smiley: Søde Bønnemand :hjerte:

Tak fordi I læste med så langt :slight_smile:

9 Synes om