Blærebetændelse

Som regel får man først den billige medicin, som tager den mest almindelige type blærebetændelse. Men er det ikke den type, du har, så kan det være, at du skal have andet medicin.

Hvis du har afleveret en urinprøve, som din læge har dyrket, så burde han/hun også kunne se, om det er det rigtige medicin, du har fået, eller om du skal have noget andet.

Tranebærsaft kan som regel tage blærebetændelse i opløbet, hvis man er heldig, men er det i fuldt udbrud, så tror jeg, at der skal medicin til.

Det er vist også det jeg har fået de par gange, hvor jeg har haft blærebetændelse…

[QUOTE=Buffy;127170]Du er da stoppet for tidligt med, at tage penicillinen. Man skal normalt tage pillerne i 7-10 dage- også selvom symptomerne er væk igen efter et par dage.

Har af og til haft held til, at tage en blærebetændelse i opløbet ved, at drikke det væk- altså drik en masse vand, saftevand eller juice.

Du må nok lige have fat i doktoren igen…[/QUOTE]

Juice og saft er ikke det smarteste, da man skal have så lidt sukker som muligt…

rent vand er det absolut bedste

Sulfametizol plejer ellers at være det første man får, da det er det billigste, og det hjælper 9 ud af 10 gange.
Kopipræparater kan selvfølgelig hedde noget andet…

[quote=Buffy;127170]Du er da stoppet for tidligt med, at tage penicillinen. Man skal normalt tage pillerne i 7-10 dage- også selvom symptomerne er væk igen efter et par dage.
[/quote]

Ikke nødvendigvis. Nogle piller skal kun tages i 3 dage. Følg altid lægens anvisninger.

[quote=Miff;127179]Som regel får man først den billige medicin, som tager den mest almindelige type blærebetændelse. Men er det ikke den type, du har, så kan det være, at du skal have andet medicin.

Hvis du har afleveret en urinprøve, som din læge har dyrket, så burde han/hun også kunne se, om det er det rigtige medicin, du har fået, eller om du skal have noget andet.

Tranebærsaft kan som regel tage blærebetændelse i opløbet, hvis man er heldig, men er det i fuldt udbrud, så tror jeg, at der skal medicin til.[/quote]

Hov… Glemte helt at svare på det med prøven. Men nej, jeg var ikke inde med en prøve til dem fordi jeg ingen mulighed havde for at komme derud.

Ja, det lyder dog underligt, at lægen siger sådan. Normalt er lægerne jo meget hysteriske med, at man tager penicillinen tiden ud ( igen, som regel mindst en uges tid )- også selvom det imod blærebetændelse som regel virker rimelig hurtigt.

Du må nok aflevere en prøve igen…

pencilin gived som en “kur” stopper man før, risikerer man at skulle starte forfra.

tag en urinprøve med til din læge, så kan du få den medicin der virker bedst på den specifikke bakterie.

Tranebærsaft fåes også i en sød udgave(matas), og den smager glimrende, den virker dog ikke helbredende men kun forebyggende, ved at slimhinderne i blæren bliver “sure” så bakterierne ikke har optimale forhold for formering.

Så ville jeg nok komme afsted og få afleveret en prøve, så du kan få den rette medicin :slight_smile:

[quote=Lena S;127181]

rent vand er det absolut bedste[/quote]

Ja, klart at vand er det bedste- skrev nok det andet fordi jeg ikke selv drikker rent vand, så tørster jeg hellere…:ups:

Jeg drikker aldrig vand. Jeg drikker ca. 2 liter cola light om dagen

Lucosil er et sulfapræparat, som man sædvanligvis benytter mod blærebetændelse. Jeg har også haft blærebetændelse adskillige gange og det er helt almindeligt med en 3 dages kur.

Der er visse forholdsregler man bør benytte for at undgå at få det i fremtiden. Fx. at gå ud og tisse efter du har været sammen med din kærste for at undgå at få blærebetændelse, som ofte skyldes en coli-bakterie som kommer op i urinrøret og giver betændelsen i blæren.

Husk at drikke meget vand så evt. bakterier bliver fortyndet og skyllet ud af blæren.

Drik tranebærsaft, eller spis tranebær, eller drik tranebærthe.

Hvis du overholder de forskellige forskrifter, så er du heldig at undgå nogle af de hyppige blærebetændelser :slight_smile:

PS: Noget tyder på at du hurtigt har fået en blærebetændelse igen, hvis du allerede har ondt, så du skal nok have en kur til, så kontakt din læge.:ok:

[quote=Miff;127182]Sulfametizol plejer ellers at være det første man får, da det er det billigste, og det hjælper 9 ud af 10 gange.
Kopipræparater kan selvfølgelig hedde noget andet…[/quote]

De tre første gange fik jeg Lucosil, d.v.s. at de hed noget forskelligt, men da jeg om hjem og læste indlægsseddelen, var det ‘‘virksomme’’ stof (som dog ikke virkede for mig :thumbdown:) det samme og i samme mængde :rulleøjne:

Lena - Da jeg begyndte at tage pillerne gjorde det ikke ondt mere, og var ikke tissetrængende mere som når man ikke tager pillerne. Det var bare normalt.

Men nu… Aaav :frowning:

du risikerer at afvande din krop, cola er vanddrivende, du må drikke alt det du vil, men mindst 1 liter VAND om dagen er bestemt gavnligt… du kan evt “brække” smagen af vand med friske citronskiver…eller fortynde med en anelse saft

Du SKAL drikke vand - det renser og det er det som skal til… alt det usunde sukker der i cola - også light (det er ikke meget - men det er der), det gør bare det hele værre…

I hvert fald skal du skære ned og hælde noget vand i halsen i stedet for :wink:

Bare et råd :slight_smile:

[quote=Mie;127195]Lucosil er et sulfapræparat, som man sædvanligvis benytter mod blærebetændelse. Jeg har også haft blærebetændelse adskillige gange og det er helt almindeligt med en 3 dages kur.

Der er visse forholdsregler man bør benytte for at undgå at få det i fremtiden. Fx. at gå ud og tisse efter du har været sammen med din kærste for at undgå at få blærebetændelse, som ofte skyldes en coli-bakterie som kommer op i urinrøret og giver betændelsen i blæren.

Husk at drikke meget vand så evt. bakterier bliver fortyndet og skyllet ud af blæren.

Drik tranebærsaft, eller spis tranebær, eller drik tranebærthe.

Hvis du overholder de forskellige forskrifter, så er du heldig at undgå nogle af de hyppige blærebetændelser :slight_smile:

PS: Noget tyder på at du hurtigt har fået en blærebetændelse igen, hvis du allerede har ondt, så du skal nok have en kur til, så kontakt din læge.:ok:[/quote]

Det er første gang i mit liv at jeg har blærebetændelse :slight_smile:

Hvis man kan li’ urtethe, så er Gyldenriste osse godt ved blærebetændelse … fåes bl.a. i Matas :ok:

Håber så også at du får bugt med den, og at du så ikke bliver ramt igen :slight_smile: Men hvis du får den igen, så kan de forskellige råd gøre at du ikke bliver syg igen :stuck_out_tongue:

Jaaa… Jeg må hælde noget tranebær i løgnhalsen :smiley: