Blanding af søskenderacer

I dag blev der på abylisten sendt en liste, hvor det fremgår, at der er en del abyssiniere, hvori der ligger somali.
Blandt andet er der flere danskejede abyssiniere på listen, hvilket gør, at jeg tænker det bliver svært i løbet af en årrække, at undgå disse katte.

Jeg har altid haft det sådan, at jeg ikke har lyst til at have somali i mine abyer - på trods af, at man dybest set kan dna-teste om katten bærer langhårsgen.

Hvordan har I andre det, der har langhårede søskenderacer?
Er I ligeglade?

De nysgerrige kan da lige få linket her:
http://www.abyssiniancats.info/AbyMixes.html

Nu har jeg jo ikke en race, hvor det er sådan. Tilgengæld har jeg en race hvor det er ret almindeligt at have novicer i stamtavlen. Og der er der jo også risiko for langhårs gen (og maske og alt muligt andet), og med det redskab vi har i DNA-prøver, til i hvert fald pelstype og farver, så er jeg på lige det punkt helt ligeglad med hvad der ligger bag katten, så længe den ikke selv er bærer :slight_smile: (mere bekymrende er potentielle sygdomme, men det er en anden snak)

[quote=Vivi_Fletcher;446385]I dag blev der på abylisten sendt en liste, hvor det fremgår, at der er en del abyssiniere, hvori der ligger somali.
Blandt andet er der flere danskejede abyssiniere på listen, hvilket gør, at jeg tænker det bliver svært i løbet af en årrække, at undgå disse katte.

Jeg har altid haft det sådan, at jeg ikke har lyst til at have somali i mine abyer - på trods af, at man dybest set kan dna-teste om katten bærer langhårsgen.

Er I ligeglade?

http://www.abyssiniancats.info/AbyMixes.html[/quote]

Jeg er jo ikke opdrætter; men har et spørgsmål.
Er det lovligt…:S

lidt omvendt: jeg vil helst have stamtavler uden exo …uanset om de er klassiske eller ej :).

jeg syntes det er ærgerligt at en ren perser stamtavle efterhånden er svær at finde…

der er nok noget ‘snobberi’ i det - for egentlig betyder exo jo at der er mere genetisk variation…der er bare noget med de der ‘fine’ gamle tavler som man næsten ikke ser i dag…ren farve avl, ren perser, med katte fra de berømte gamle opdræt

Jeg ligger også stor vægt på rene ‘klassiske’ tavler…og rene sølv ‘klassiske’ tavler…en rigtig sølv tavle er kun sølv (helst chinchilla - og så lidt silver shaded min. 6 gen helst meget mere, men kun grøn øjede katte)

Med de andre farver er det mindre vigtigt, selvom jeg da også kan blive helt åh over en ren blå 5 gen tavle…og bare man holder sig til øjenfarve gruppen…en colourpoint tavle bør også have overvægt at colourpoint.

men en enkelt sølv eller to i en ellers ‘orange’ øje tavle er fint - de giver sådan nogle fine store ‘ræve’ haler og smoke og cameo er jo guddommelige…

ja, hvis man først går op i tavler så…:slight_smile:

[quote=Mona Jensen;446426]Jeg er jo ikke opdrætter; men har et spørgsmål.
Er det lovligt…:S[/quote]

Ja, hvis det er søskenderacer og de er godkendt som udkrydsning i FIFe :slight_smile: Der er ikke mange af dem, men nogle stykker:

Abyssinier/Somali
Manx/Cymric
Siameser/Balineser
Orientalsk korthår/- langhår
Seychellois korthår/- langhår
Exotic/Perser

• og sikkert nogle flere, jeg lige har glemt i skyndingen …

Men faktisk er Somali ikke tilladt til brug på Abyssinier - kun omvendt!

Jeg vil gerne opdrætte exotic, men det er desværre sådan at de allerfleste exotic også har persere i stamtavlerne og dermed langhårsgen. Det er noget nær umuligt at undgå, så jeg må nok affinde mig med at hvis jeg vil opdrætte exotic, så må jeg også opdrætte persere.

Jeg har overvejet at teste min exotic for langhårsgen, men på den anden side, hvad skal det nytte, jeg har jo tænkt mig at bruge hende alligevel, hvis jeg vil opdrætte…

Men det kunne da være lækkert, om man havde exotic med kun exotic og exotic laaaangt tilbage i stamtavlen… Sådan er det bare desværre ikke.

Om en perser har exotic i stamtavlen, vil jeg mene er ragende ligegyldigt, for så snart du har en perser kan du parre til en perser og udelukkende få perser. Det kan du ikke med exotic, for de bærer næsten altid på langhårsgenet.

Og forresten, ja det er helt og aldeles “lovligt” at parre perser og exotic og andre søskenderacer.

Så længe man kender status, gør det vel ikke noget, at katten er bærer :?

her er eks på fantastisk perser tavle:

http://www.easypedigreedb.com/perlore/?2;FOXBURROW%20FRIVOLOUS

• ren blå (naturligvis ren per - det er før exo) 7 gen tjekkede jeg - kun blå - det forsætter sikkert for dengang var ren farve avl vigtigt.

se sådan en tavle finder man ikke i dag…og dengang var der jo også meget mere ‘feinschmeckeri’ omkring hvad ‘blå’ var og de forskellige nuancer…

Afhænger vel af, hvilken sygdom, der er tale om :slight_smile:

Jeg fik vist ikke vist tydeligt nok, at det var primært henvisningen til langhårsgen, jeg tænkte på :slight_smile:

da jeg parrede mine to exo’er hade jeg da helst set exo afkom, der kom så en perser, og i dag hvor hun er 15 uger vil jeg ikke undvære hende for guld, hun er sådan en dejlig killing…ingen af de 2 killinger har været “til salg” men jeg fik så mange forespørgsler på zotten, at jeg valgte at hun kunne gå videre i avl i andet opdræt…hvis hendes skæve killingetand retter sig…
det er jo et holdningsspørgsmål…og j jeg er til zotter, men min perserprinsesse får lov at gå showvejen indtil hun er klar til avl…hun er faktisk rigtig pæn…typemæssigt i forhold til standarden

Tja, for mig er spørgsmålet mere hvor længe vi kan tillade os at se så snævert på raceopdræt. Enkelte racer er begyndt at skrante og redningen må absolut være at se stort på om der kommer uønskede gener ind der blot påvirker fænotypen og istedet fokusere på sundhed og fertilitet.

Marina

[quote=Marina;446470]Tja, for mig er spørgsmålet mere hvor længe vi kan tillade os at se så snævert på raceopdræt. Enkelte racer er begyndt at skrante og redningen må absolut være at se stort på om der kommer uønskede gener ind der blot påvirker fænotypen og istedet fokusere på sundhed og fertilitet.

Marina[/quote]

Det er jeg enig med dig i langt hen ad vejen. Og fx er abyer gennem tiden blevet flittigt brugt til somali, netop fordi deres genpulje ikke er så stor.
Men genpuljen for abyer fejler ingenting, så jeg kan ikke lige se årsagen til at begynde at lege med langhårsgen i den race …

Umiddelbart ville jeg tænke hvis jeg var abby opdrætter:

Nixen bixen - ikke om det skulle i mine tavler! Men i kraft af at langhårs genet er recessivt, at hvis det er tilfældet, at det bliver sværre og sværre at finde et egnet match, hvor der ikke optræder en somali i tavlen, ja der ville jeg nok krybe til korset.

Set fra en anden vinkel, en race jo have behov for en indsprøjtning af nye gener, hvilket jo kan fåes fra en abby, der er bærer af langhårs genet. Men ved ikke om det er tilfældet at genpuljen med rene abbyer er blevet for snæver?

Er man meget tro mod sine somalifrie tavler, ja der kan man jo altså også vælge at arbejde på at øge denne genpulje, men det vil nok kræve, at man lukker mere afkom ud til opdræt.

Knus Gitte

Har jo haft fornøjelsen af en dejlig EXO hun, som nu er en dejlig kastrat. Det var ikke vigtigt for mig, om hun bar langhårsgen - det var kun vigtigt at hun var PKD negativ. Men jeg må indrømme at jeg blev glad for udelukkende at få korthårsafkom efter hende, men det var nu mest fordi jeg ved pelsplejen jo er et kapitel for sig på PER, og jeg ved ikke om jeg ville være gearet til at finde de rette ejere af en langhårskat. Men hvis jeg var dig, ville jeg da overveje at DNA teste og så sammenholde med kattens øvrige kvaliteter. Nogle gange ville jeg nok tænke “hvis den er negativ, så tager vi den” og andre “jeg tager den under alle omstændigheder, jeg vil bare vide hvad jeg arbejder med”.
V
Susanne

Hos européen hvor der ikke er en langhåret søskende race, så umiddelbart nej. Der kan selvfølgelig være formildende omstændigheder, men jeg ville hellere bruge en homozygot korthåret, da jeg ikke ønsker der skal være bærer i racen :slight_smile:

Var det siam/ori jeg f.eks. havde gang i, så ville jeg ikke tage det så tungt, da katten så bare ville være bal/olh i stedet, men der er så det med forskellen på pelsen på de homozygote og heterozygote :slight_smile:

[quote=Vivi_Fletcher;446385]I dag blev der på abylisten sendt en liste, hvor det fremgår, at der er en del abyssiniere, hvori der ligger somali.

Er I ligeglade?

http://www.abyssiniancats.info/AbyMixes.html[/quote]
Ja man kan jo tænke for og imod…
Men kan jeg blive fri så vil jeg ikke have SOM i mine ABY tavler… Jeg er bange for om det kan give for lang pels på mine ABY …

Som jeg husker det så blev det tilladt at blande SOM og ABY fordi SOM skulle have mere muskel masse på SOM … Ret mig hvis det er forkert …

Hvad er grunden til at man vælger at lave en sådan liste , hvad er det de vil have dem reg på listen for ? måske jeg ikke følger godt nok med men oplys mig venligst ? :ok:

Det kan godt være at det er fordi jeg er “ny” men når vi snakker 12. eller 13. generation og tilbage til 1985, så synes jeg det er så langt tilbage, at det ligner hysteri, og så burde der være langt mere end 42 katte på listen.

Jeg har brugt en kat med “tvivlsom” baggrund og er egentligt mere “bange” for denne “liste” i kombination med nogle opdrætteres snak end jeg er for at der skulle dukke langhåret pels op.

Ja man kan teste og der skulle endda nu være mulighed for at få ændret en stamtavle fra ABY var. til ABY med denne test i hånden.

Hvorfor skulle disse katte være mindre værd ?

Og som ny er det meget svært at købe sig til parringer, så det med at genpuljen er så stor, at man nemt kan undgå disse katte, virker ikke helt for mig.
Der er ikke mange katte i Danmark, der går videre i avl, og dem der gør bliver kun brugt til få kuld, så jeg tror ikke der er så stor risiko for forurening af de “rene Abyer”.

Vi kan jo så også tale om brug af katte fra sølv avlen, dem er der også nogle, der ser holdt helt ude for avlen af øvrige farver.

Alt dette er jo uskrevne regler, som opdrættere selv sætter op. En kat med “tvivlsom” baggrund kan klare sig akkurat lige jo godt som en “ren” kat på en udstilling. Så jeg mener det er lidt stamtavle snobberi. :sorry:
Dermed har jeg så ikke sagt at jeg selv vil bruge en Aby med somali i tavlen indenfor få generationer (5.-6.) men 12 generationer og 25 år tilbage skræmmer mig altså ikke.

[quote=Camischa;446453]
Men faktisk er Somali ikke tilladt til brug på Abyssinier - kun omvendt![/quote]

:heya:

Den forklaring er da til at forstå…:wehuu:

Nu har briten jo ikke nogen søksende race, men måske det kommer.

Men vi ser jo fra tid til anden langhårede killinger.

Da jeg startede med opdræt for nogen år siden var der mange der gik langt udenom katte der var bærer af LH. Faktisk var det noget der blev sladret om hvis man havde hørt at den og den kat måske havde lavet LH killinger. Killingerne blev ofte i bedste fald solgt lidt diskret.

I dag oplever jeg at man bare tager det med - der kan komme LH killinger og sådan er det.

Hvis der er en han der har den rigtige blodtype, god sundhedstilstand/tests, har et godt temperament - ja så betyder LH genet mindre, men var det en søskenderace så ville jeg nok være mere påpasselig for så ville LH genet jo blive mere og mere udbredt.

En “ren” stamtavle kun med eks. blå tiltaler mig ikke som sådan for i min verden har det ikke den store betydning. Der kan dog blive for meget rodet sammen hvis man eks. har sølv, fuldfarvede og colorpoint i én sammensurium - det giver ikke altid de bedste forudsætninger for eks en god øjenfarve.