Blinkhinde hos orientalere


Er det normalt, at man kan se blinkhinden hos de orientalske katte?

Har prøvet at kigge billeder igennem på nettet, og synes mange af dem viser blinkhinden over øjeæblet på de mandelformede øjne

På min balineser synes jeg også, at de er fremme stort set hele tiden ( hvilket er utrolig svært at få et billede af)

1 Synes om

Jeg synes det bliver mere og mere udbredt at blinkhinden ses mere hos de orientalske racer end jeg synes jeg har lagt mærke til hos andre racer. Jeg følger en masse udenlandske opdrættere, og jeg synes jeg ser en tendens til flere katte med blinkhindefremfald.

Jeg har selv en herhjemme hvor hendes ene øje både er mindre end det andet og du kan også se lidt af blinkhinden hele tiden på det øje - og der er ikke noget galt med det. Normalt kan blinkhindefremfald være tegn på at der er noget galt - det er det så ikke i hendes tilfælde.

Du kan evt. spørge opdrætter om det er noget vedkommende ser i sine linjer. Alternativt kan du også spørge din dyrlæge til råds. Hvis katten ellers spiser og drikker fint behøver der ikke nødvendigvis at være noget galt. Men et tjek hvis du er tvivl skader ikke.

Mit bedste bud er at det er noget opdræts/linje-baseret der gør sig gældende ift. at det efter (min mening) ses hos flere og flere. Jeg vil gerne undgå det i mine linjer såvidt muligt.

EDIT: fandt lige et billede af Hippy. Når man kigger på billedet er det øjet til højre. Hun er lige vågnet her og kniber øjnene lidt mere sammen end normalt

.

1 Synes om

Det skyldes som regel, at øjet ligger en anelse dybere end hos andre racer. Øjet presser blinkhinden til siden. SIA/ORI har nogle gange tendens til lidt dybtliggende øjne, og derfor ser man mere blinkhindefremfald, uden at der er tale om sygdomstilfælde. Omvendt har racer med store øjne og åbent udtryk sjældent blinkhindefremfald, fordi øjet “stikker mere ud” og presser blinkhinden helt væk.
En almindelig kat af tilfældig race, der bare har almindeligt liggende øjne, vil hurtigt kunne vise blinkhinder, hvis den fx. dehydrerer. Vi taler jo kun ganske små forskelle her :slight_smile:
VH
Susanne

2 Synes om

Jeg synes også det er noget jeg ser mere udtalt her, end hos andre racer.

Opdrætter udtalte, at det ikke var noget man skulle bekymre sig om, og rimelig normalt i racen.

Han trives, og virker ikke generet af det, udover, at han danner mere søvn/snask end min huskat gør, men det gjorde min Sphynx også :woman_shrugging:

Vil jo også bare gerne sikre mig, at det jeg tænker er det rigtige :slightly_smiling_face:

Det er ikke noget du skal være bekymret for inder daglige.
Et par af mine danner også lidt mere øjensnask. Det er normalt.

Men det kan vel godt stadigvæk være linjebestemt :gruble:?

Alt andet lige så tænker jeg, at når der pt er meget fokus i orientalerverdenen på ørernes størrelse og hvordan disse sider, så vil det alt andet lige påvirke kraniets udvikling og derved også øjnenes placering i kraniet?

Personligt kender jeg ikke noget hvor katten har været syg i de orientalske racer pga. den mere synlige blinkhinde. Det er nok mere et spørgsmål om hvorvidt man kan lide det eller ej… dvs en smagssag

1 Synes om

Ja, det vil altid være mere markant hos nogle linier end hos andre. Når man åbenbart kollektivt set beslutter, at det ikke er væsentligt og derfor ikke forsøger at få øjne, der ligger knap så dybt, så vil det lige så stille blive et “racekendetegn”. Tydeligere hos nogle end hos andre. Jeg har også af og til set dybtliggende øjne hos andre racer, og medfølgende blinkhindefremfald på grund af det, men der synes man som regel ikke det er så pænt og prøver at bevæge sig væk fra det igen :slight_smile: Det er jo altsammen et spørgsmål om hvad man arbejder på (store ører / små ører) eller ikke lige arbejder på (øjenfacon eller dybde eller farve eller andet, som man ikke prioriterer) Man kan jo ikke arbejde på det hele på samme tid :slight_smile: Jeg ved ikke hvor meget det generer kattene, men det får den jo til at se lidt små-syg ud…
VH
Susanne

6 Synes om

Med fare for at være politisk ukorrekt så vover jeg lige det ene øje (høhø) at noget er blevet normalt i en race er jo på ingen måde det samme som at det bør være ønskeligt eller ligefrem bliver “fejet væk” med “jamen det er der jo så mange der har”.

Jeg tænker vi som opdrættere har pligt til at fremavle de mest normale og de mest raske individer og så ikke avle på de individer som fremviser en “ikke ønskelig tendens” som ekstra øjenflod mv.

At det er blevet “normalt” i en race, mener jeg ikke bør være en sovepude for at gå efter det lidt mere normale og sunde individ.

1 Synes om

Jeg synes det er en trist tendens, men det er jo bare min holdning. Der er så heller ikke nogen der har sagt det skulle være nemt, også må man forbedre de ting som man synes giver mening ift. ens opdræt, også tager det jo noget tid.

Jeg tror det desværre meget af det handler om at de katte (nu snakker jeg orientalere) der vinder (da vi stadigvæk kunne gå på udstilling) er dem med de meget store ører, så ligger deres øjne måske lidt dybere, så laves der killinger på vinderkatten også fortsætter det ellers derudaf. Du har selv et ansvar som opdrætter ift. hvordan du forsøger at “lave” dine katte. Men dommerstanden har IMO også et ansvar for hvor disse tendenser bevæger sig hen ift. de katte de vælger som deres vinderkatte (alle racer selvfølgelig). Det kan være sin sag at holde fast i hvad man kan lide som forholdsvis nystartet opdrætter hvis det ikke følger strømmen. Personligt kommer jeg næppe til at vinde de store udstillingspriser nogensinde, da jeg måske ikke altid synes at kæmpeører er lykken. Når det er sagt så kan jeg da også se at hvad jeg kan lide idag har rykket sig ift. da jeg startede.

Man kan jo bare kigge på de vilkår som ejere af den klassiske perser har haft versus ejere af den nuværende perser når de har været på udstilling. De er jo nærmest tæt på at være blevet skammet ud for overhovedet at stille på udstilling med en klassisk perser - det synes jeg er et kæmpeproblem - uanset racen - at sådan noget kan foregå

6 Synes om

For lige at understrege det som Vipstøsen mener med at dommerne også har et ansvar:

Yes we cat Wack a doodle - Worldwinner 2019

4 Synes om

mit “like” til ovenstående billede er ift. dommernes ansvar, og mit “cry” ift. kattens udseende

Tak @Katho “fantastisk” (kraftig ironi kan forekomme) billede, og det illustrerer lige præcis min pointe (havde ikke selv tid til at sidde og lede). Jeg synes det er grotesk at en orientaler der ser sådan ud i hovedet kan vinde. Jeg synes ikke den følger standarden og viser bare meget tydeligt hvordan man vælger at fortolke eller ikke fortolke.

Jeg vil ikke engang beklage hvis jeg træder nogen over tæerne - synes ikke ovenstående hører hjemme nogen steder som en vinderkat

3 Synes om

Du træder ikke særlig mange over tæerne med den udtalelse. Der var ramaskrig blandt en del opdrættere i Europa efterfølgende.
En udtalte, at vi nu åbenbart skulle opdrætte beagles.
Jeg ved at katten har en masse andre kvaliteter, men det er mig også en gåde hvordan den kunne vinde

1 Synes om

Men er problemet dybtliggende øjne? For mig ser det ud, som om øjnene har svært ved at få plads i et kranie, der er for smalt. Hvad med tænderne? Kan de være der?

1 Synes om

Jeg har ikke rigtig hørt om at der ikke er plads til tænderne.
Der er desværre en del der også har for smalle kranier så de får en for smal kile set ovenfra.
Men det er altså muligt at få gode ører sammen med et bredt kranie så det skal ikke være det.
Men der er også forskel på hvor i verden man er, for i Kina ser de fx helt anderledes ud. Jeg leder lige efter billeder…

Med tanke på min egen erfaring hænger dybtliggende øjne meget sammen med mere snask og tydeligere blinkhinder :slightly_smiling_face:
Jeg har (haft Peter) og Frank, hvor øjnene efter min mening ikke må ligge dybere.
Men ingen af dem har på noget tidspunkt udvist gener over det, jeg synes bare ikke det er så pænt :slightly_smiling_face:
Verdens vinderen har jeg heller ikke alverdens pænt at sige om, for jeg mangler igen igen den trekant standarten foreskriver :wink:
Men når så det er sagt, så handler det jo om øjnene det ser :sunglasses:

1 Synes om

Holy Moly - den får sgu’ da selv Yoda til at se opløftet ud…! :uha:
Sikkert et dumt spørgsmål - men hvorfor vælger man at avle netop katte, hvis man ikke vil ha’ dem til at ligne katte? :huh:

2 Synes om

Som Sugieh siger, så handler det om øjnene der ser. Der er også dem som synes at Wacka er en fantastisk kat. Han er rent faktisk et udkryds, mener at der ligger russer i hans stamtavle så genmæssigt giver det fint mening at bruge ham, men det udseende der gad jeg altså ikke at se på hver dag.
Jeg er godt nok til de mere ekstreme typer, men de behøver ikke ligefrem at se bedrøvede ud…

Andreas - Jeg har hørt fra både nogle dyrlæger og nogle af de “gamle” opdrættere at der begynder at være lidt med tandstillingen, fordi de bliver så smalle. Men tror ikke det er noget, der tales højt om endnu.

1 Synes om

Ja, det har de. Dommerne har dog efter min mening ikke så stort et ansvar som de opdrættere, der går efter at vinde. Katte standarder er lidt uheldige, da der ikke er minimum og maximum defineret, så stor bliver ofte til størst. Men når opdrætterne prioriterer højere at vinde end at opdrætte efter mindre ekstremer, så bliver det katte med ører, der sidder nede på siden af hovedet, dybtliggende øjne og derfor fremfaldne blinkhinder der bliver opdrættet efter. For hvis opdrætterne nu “stod på deres”, så var der jo ikke nogen ekstremer at vælge… Det er dog lidt en ond spiral, det er jeg enig i

Andreas, her ser du dem med de fremfaldne blinkhinder som de oftere ser ud (billede er fra random google search på orientaler)
image

3 Synes om

Jeg også set blinkhinde fremfald på sunde og raske Norske Skovkatte. Det lader til at hænge sammen med den meget lige profil. :anguished: