Blinkhinde meget tydelig

Hej allesammen… Har brug for lidt gode råd. For et par uger siden, var vi til dyrlæge med vores ene kat, da hans øjne var meget lukkede. Dyrlægen sagde, det var indvoldsorm. Vi fik ny ormekur på trods af, at alle 4 katte fik ormekur ugen før. Vores anden hankat havde også øjne, der et par dage efter løb i vand. Nu var der 2 hankatte med blinkhinden fremme og sådan lidt røde øjne. Hunnerne fejler intet. Den anden hankat fik nu også ny ormekur og vi fik øjendråber/salve til begge hankatte.

• Nogle dage ser deres øjne næsten normale ud. - Andre dage, synes jeg det er næsten ligeså slemt, som da vi startede. Kan dyrlægen have taget fejl, så det måske er noget alvorligt? Kattene skal først vaccineres til august, så det er ikke fordi, de mangler nogle vaccinationer.
  • Har nogen af jer oplevet noget lignende, hvor blinkhinden er fremme. Det er ikke særligt kønt. Har hørt det kan tage lang tid, men tænker alligevel på, om det måske er noget andet.
  • Undrer mig også over, at hunkattene slet ikke har noget med deres øjne.
  • Skal jeg tage til dyrlæge igen næste uge, eller se tiden an??? -græd

Kan da godt forstå du er lidt urolig. Man kalder blinkhinden for “det tredie øjenlåg” og dyrlæger mener ofte, at blinkhinden bliver påvirket ved kattens almenbefindende fx ved orm eller fordøjelsesbesvær, eller bare stress fx ved udstilling. Nu ved man at blinkhindefremfald også kan skyldes en infektion der hedder Toro-virus. Den virus giver først en mere eller mindre kraftig diarré og 1-2 uger senere blinkhindefremfald. Uanset behandlinge så vil blinkhindefremfaldet holde sig i op til 2-3 uger.

Har din kat haft dårlig mave? Jeg vil da råde dig til at ringe og tage en snak med din dyrlæg idag, men det lyder til at din dyrlæge selv mener det kan være denne *Toro-virus.

Det første jeg tænkte på da jeg læste dit indlæg var …Third Eyelid syndrom.
Det er, så vidt jeg husker…en mild Corona-virus.
Den skal brænde ud i individet der er i, så I kan ikke gøre andet end vente, HVIS det er den.
Som oftest følger der tynd mave med, men ikke altid, men det mest karakteristiske er…misserne nærmest er blinde eller halvblinde fordi det 3. øjnlåg altså blinkhinden nærmest dækker øjnene eller en meget stor del…forskelligt fra mis til mis.
HVIS dyrene ellers er sunde og raske med et normalt immunforsvar, skal du blot holde øje med dem, sørge for de får væde nok her i varmen. Misser er ikke gode til at holde sig med væde, når de er sløje. Så du laver nakkeprøven på dem et par gange om dagen for at se om de er dehydreret eller ej OG så kan du komme ekstra væde i deres vådfoder som en sikkerforanstaltning.
Orm er ofte det mange forbinder med indfaldne blinkhinder og jeg vil påstå uden at vide det, mange katte får ormekur uden grund på den konto.
Følgende vil lyde som en kritik af din dyrlæge, men det ER altså en let købt diagnose at stille når han/hun giver ormekur.
De ganske få gange jeg har set orm i mine dyr har jeg aldrig set indfaldne blinkhinder, men jeg KAN love for de var der da “vi” havde thirt eyelid syndrom. Heldigvis var ingen syge og tynd mave der som oftest følger med var ikke særlig udpræget, og heldigvis var KUN 4 syge d.v.s. de første 3 kunne jeg kun verificerer fordi de var halvblinde men den sidste (Simba 3) var sløj. Han puttede i halvandet døgn og jeg holdt øje med ham og så var det …det.
Du kan Google på Third Eyelid Syndrom og se om symptomerne passer. Der findes glimrende link om den milde virus som mange får/har…dog uden både ejere eller dyrlæge aner det.
Brita

De leger og spiser, som deplejer, og virker ikke syge. Holder øje med om de får væske nok. Det er kun en tredjedel eller mindre, der er dækket. Tak for svarene.

Alle dine dyr behøver ikke vise tegn. Det afhænger at hvordan immunforsvarstatus lige nu, og sikker også andre ting.
Det eneste du kan gøre er at observerer og så vente til det går over.
Jeg vil tro det svarer til en mild influenza hos mennesker.
Cononavira har mange strenge…nogle er mere smitsomme og giver mere volsomme udfald end andre.
Noget tyder på I har været heldige, trods alt…og du har sunde misser med et godt immunforsvar.
P.t. mailer jeg med en anden MCO-opdrætter, hvis situation i den grad minder om din.

Brita -pote

Jeg ved ikke rigtig noget om det med blinkerhinder andet end at de ikke må fremme, men jeg håber det snart går over eller I finder ud af hvad det er.