Bliv væk fra xxx udstilling!

Jeg har set at racekonkurrenter har trukket sig i en Specialty-ring på et TICAshow, netop for at give plads til en konkurrent… dette var naturligvis aftalt af de to kattes ejere…
Jeg har også fået tilbudt at man ville trække sin kat, så min havde en bedre chance for at opnå en Final (jeg sagde pænt nej, men mange tak - der var lidt for mange pæne katte, som kunne komme i betragtning til den First, som jeg var ude efter… og et par af disse var også ude efter en First :wink: )

Jeg ved også at da en ganske bestemt NFO tortie med hvid kat i sin tid blev udstillet, henvendte ejere af konkurrenter sig til denne kats ejer og spurgte om hendes udstillingsplaner - ingen ville ofre penge på et udstillingsgebyr i direkte konkurrence med denne kat :slight_smile:
Der blev aldrig spurgt om at lade katten blive hjemme - men jeg ved at ejer et par gange selv har tilbudt det, så andre har kunne komme til…
Egentlig synes jeg at den slags forespørgsler er en stor kompliment til en smuk kat!

Jeg har også i en meget lille målestok selv lavet aftalt spil… Da jeg udstillede Ting, var jeg nemlig udmærket klar over at det ville være skønne spildte penge at lade hende gå op mod hendes søster GoGo… Så selvfølgelig holdt jeg øje med hvilke show Gogo deltog i og undlod at tilmelde der… Ikke engang selv om de var i hver sin klasse ville jeg tilmelde - for hvis en dommer virkelig valgte Ting før hendes søster til en NOM, så ville jeg være den første til at mene at dommeren burde pudse brillerne lidt bedre :wink:
Og lige netop med Ting vidste jeg at jeg havde en showstar - dvs at jeg faktisk ikke ville være tilfreds med kun at opnå cert… vi skulle også være med til alt det sjove :smiley:

Direkte at forlange at en bestemt kat bliver hjemme er efter min mening helt utilstedeligt! Hvad bilder man sig dog ind?

Tænk jeg ville simpelthen blive ramt af akut selektiv hørelse, hvis en person direkte og i en hård tone, bad mig om at blive væk fra en udstilling.
Get a life :rock:

Det viser hvor lidt der er sket fra tiden i skolegården og til voksenlivet. Suk.

Den eneste som jeg kan finde på at lave den slags aftaler med er mig selv. 2 katte i samme farve, køn og klasse det er for dumt. Men at tro man kan, som kattene, nedstirre en konkurent så vedkommende bliver væk det er godt nok topmålt egoisme. Hvordan sikre de sig at andre ikke komme med katte der ku nappe cert fra dem. Når jeg hører sådan noget bliver jeg så tilfreds med at jeg kun lejlighedsvis vover mig på udstilling.

den med udlandet kan jeg måske godt forstå :slight_smile: det er i den forbindelse jeg har hørt det, men der har de aftalt det…der er ikke blevet bedt om det…

jeg kunne aldrig drømme om at bede nogen blive hjemme fordi jeg ikke ville stille op mod deres kat… så kunne jeg da selv blive hjemme. Men at folk laver lidt venskabelige aftaler for at kvalificere sig til WW ex eller hvis en lige mangler et cert. ja det kan jeg ikke have ondt i rumpen af, det er et frit land og hvad folk vælger må de om. Ved da der er rigtig mange som gerne vil til WW og selvfølgelig gerne vil have mindst en misling med hver, nu det holdes i DK, se det forstår jeg godt.

Jeg synes også det er fair nok at lave venskabelige aftaler, vi kan alle have bug for et cert, på et eller andet tidspunkt. Jeg kan af mig selv finde på at udeblive til en udstilling eller to, hvis jeg på forhånd ved, at min kat vil tabe, men at bede andre om at blive væk kunne jeg ikke finde på. :slight_smile: I disse krisetider kan jeg til en vis grænse godt forstå at folk bruger pengene, hvor de mener de kan opnå det certifikat de lige mangler. Jeg bliver dog ked at det når man vælger at blive hjemme fra noget som et Breed Bis fordi man ikke lige kan vinde den dag :frowning: Jeg frygter at der i år ikke bliver et Breed Bis for abyer, da flere allerede nu har sagt de ikke vil komme. Jeg kommer nok alligevel med 2-3 katte lige som sidste år, fordi jeg så gerne vil gøre reklame for racen. Vi er nok til at samle katte nok også uden at et enkelt opdræt skal komme med 12+ katte, hvilket de forståeligt nok ikke gider i år, men hvis flere ikke kommer fordi der den dag er for stor konkurrence synes jeg det er rigtig trist. Det er i mine øjne en unik mulighed for at vise racen frem og sidste år var det en oplevelse at se f.eks. hele 29 vildtfarvede abyer. Ja der var i visse klasse meget stor konkurrence om certifikatet, men når man på næsten alle andre udstillinger kan få det rimeligt nemt, synes jeg godt man kan leve med ikke lige at få det den ene gang. Her får man jo helt andre ting for sit udstillingsgebyr:thumbup:

Jeg har det på nøjagtig samme måde :ok:

Et Breed BIS er så særlig en begivenhed, at jeg afgjort ville have taget Ting med - også selv om hendes søster skulle være tilstede… Som du selv siger får man nemlig nogle helt andre ting med hjem fra sådan et show end bare et certifikat :slight_smile:

Jeg kender det godt alle situationerne som allerede er blevet beskrevet her i tråden-

Det er faktisk rigtig synd, fordi der jo gerne findes flere udseendes-typer indenfor en enkelt race, som burde have anderkendelse.

Hvis man nu kunne høre begrundelserne fra dommerne, om hvorfor de vælger som de gør, så ville det være mere interessant, synes jeg.

Men i de stort anlagte BIS, hvor mange af udstillere er meget spændte, er der desvære hverken tid, plads, eller ørenlyd til at bliver klogere, og derfor står mange publikummer af, og synes det er synd for kattene. Det er faktisk egentlig slet ikke nogen god måde at fremvise racerne på.

Jeg har hørt om det - men har ikke selv haft det inde på livet i forhold til mine katte.

Jeg kan dog ikke se noget forkert i, at man laver indbyrdes aftaler i kamp om certifikater venner i mellem. Der hvor jeg står af er når nogle så ender med, at blive fortørnet over man ikke vil indgå en sådan aftale.

Udstilling er udstilling - og mest spændende er udstilling da, når der er kamp om certifikatet :slight_smile: Og selvom man taber et certifikat er katten jo lige god og man elsker den lige højt. Der var så bare nogle andre katte der var bedre den dag. Og det kan jo altså og hænde, at ske uanset hvilke aftaler man end måtte lave.

Knus Gitte

Jeg kan slet ikke i min vildeste fantasi forstille mig at nogen bliver bedt om at blive hjemme i ramme alvor!! Dem med den “ikke lige så pæne” kat, må da bare blive hjemme indtil kattene ikke er i samme klasse mere…
Men det er da et super fint kompliment at få :slight_smile:

Det sker skam - i ramme alvor. Jeg har været vidne til det, og se hvor meget det kan splitte folk, der ellers troede, de var på god fod…

Hvis der var nogen der bad mig om at blive hjemme i ramme alvor…kunne den person være 100% sikker på at jeg meldte til - BEGGE dage :stuck_out_tongue:

Jeg har det præcis som andre, at hvis jeg blev bedt om at blive væk fra en udstilling som jeg havde planlagt at tage til så kan man dælme regne med at jeg dukker op!

Men vi er alle enig om at der er stor forskel på enten at forhøre sig om en anden udstiller/kat kommer, og tage egen beslutning ud fra det. Eller at aftale indbyrdes at man “tager hver sin dag” eller lign. - og så at andre forsøger at fortælle en hvor og hvornår man skal komme, ikk’? Eller er der folk herinde der også mener at det at de to første med at forhøre sig/aftale indbyrdes er forkerte? :slight_smile:

Hvis der var en i samme klasse som mig, der spurgte til mine planer, ser jeg ingen grund til at man ikke kan planlægge sig ud af ikke at skulle være to om samme certifikat MEN der er langt fra det til at forlange at jeg ikke møder op. Hvis jeg har planlagt en udstilling…så møder jeg op, om konkurrenten er tilfreds med det eller ej - det kan jo sagtens være at lige den dag kommer man til en dommer som foretrækker den anden kat.

Altså jeg spurgte da DK Librian om deres Ketill kom til Nykøbing Falster og Fredericia for så ville jeg nemlig gå steward alle dage, for ikke at spilde de penge (så at sige - jeg synes dagen er så hyggelig uanset resultat) fordi Fellini gang på gang får Ex2 under Ketill.

Men at forlange og mene i ramme alvor… kunne da aldrig falde mig ind!

Der er meget stor forskel, Eva!

Det første synes jeg er en pæn gestus, og et lille kompliment…

Men ellers er jeg enig med alle de andre… Hvis der var nogle der prøvede på at fortælle mig hvad jeg skulle og ikke skulle?
Nøii, jeg ville starte med at glo mistænksomt på personen, slutte med at melde mig til begge dage, og på ingen måde ligge skjul på hvad jeg mente om den sag! :muhaha:

Jeg opfatter de fleste udstillere herinde som søde og hjælpsomme mennesker, men jeg tror på at næsten alle sammen også ville stille sig på tværs, hvis de fik fortalt hvad de skulle. :tihi:

[QUOTE=ThildeL;1019663]Altså jeg spurgte da DK Librian om deres Ketill kom til Nykøbing Falster og Fredericia for så ville jeg nemlig gå steward alle dage, for ikke at spilde de penge (så at sige - jeg synes dagen er så hyggelig uanset resultat) fordi Fellini gang på gang får Ex2 under Ketill.

Men at forlange og mene i ramme alvor… kunne da aldrig falde mig ind![/QUOTE]
Se det kan jeg sagtens forstå, ser ingen problemer i at man vil undgå at smide penge ud, hvis man på forhånd ved man ikke får det man håber på :wink: at rette sig lidt ind når man planlægger er helt ok. Det er for mig noget helt andet end bede en konkurrent blive hjemme

Detsynes jeg er helt ok. Så kan man jo selv beslutte om man vill komme samme dag som en ellers uovervindelig konkurrent :slight_smile:

Nu kommer jeg jo så normalt altid om lørdagen, fordi det passer mig bedst - og jeg er jo så heldig at der sjældent er konkurrence om CERTerne i lige de klasser/racer jeg har - men som andre har nævnt, hvis der var nogen der ligefrem bad mig om at blive væk (not likely… SÅ gode er mine katte altså ikke) så ville jeg nok gøre ekstra meget for at komme. Bare fordi!