Bliver de mon helt gode venner igen?

Vi har fået to skønne katte på 6-7 måneder, to orientalersøstre. Vi kom og hentede dem lige som opdrætter kom hjem fra en udstilling med nogle andre katte, og den ene af vores katte blev åbenbart noget forvirret og blev sur på alle katte, også den søster som vi skulle have med hjem. Derfor startede jeg med at skille dem ad natten over. Her kaldte de en del på hinanden, men da jeg lukkede dem sammen dagen efter, var den sure søster stadig ikke helt tilfreds og hvæsede og skældte ud på sin søster.

Og det har hun så gjort lige siden i et par dage. Søsteren tager det ikke så tungt, hun flytter sig, når søster sur bliver for sur, men bliver ved med at opsøge hende og tager det MEGET pænt, at hun får skældud og en på hovedet. Det er lykkedes søster sød at få sneget sig til en putter (men det kostede et par ordenlige hak på hovedet), og de har også leget tagfat, hvor det har været mest leg og lidt hvæs indimellem. Jeg fodrer med vådfoder flere gange om dagen, hvor de kan se hinanden og mine børn leger med dem, hvor søster sur on-off kan distraheres - men jeg synes, at det går meget op og ned med hvæseriet. Jeg har dem skilt ad om natten af absolut lavpraktiske årsager, om dagen går de sammen. Når de er skilt ad, er de begge kede og kalder.

Jeg snakker selvfølgelig med opdrætter om det :slight_smile: Men vil også gerne høre: Har I erfaringer med noget der ligner? Bliver det rigtig godt igen? Kan jeg gøre mere for at skubbe på, at de bliver gode venner igen?

mvh. tina

[QUOTE=skrappedulle og sludrechatol;1266466] Kan jeg gøre mere for at skubbe på, at de bliver gode venner igen?

[/QUOTE]

Nu ved jeg ikke, hvad dine “lavpraktiske årsager” til at skille dem ad om natten er, men lige netop det punkt er noget, jeg vil anbefale dig at ændre på. De bliver ikke mindre frustrerede af at skulle undvære hinanden i længere perioder og især ikke så kort tid efter at være flyttet hjemmefra :slight_smile:

Lavpraktiske årsager er, at der findes een dør i hjemmet, nemlig den til badeværelset, som godt nok er et ok badeværelse, men for småt til to katte, når den ene er sur. Og den ene af dem har åbenbart en meget stærk forkærlighed for at lege med / tygge / slikke i hår, så den er, for at sige det som det er, ret træls at sove med :slight_smile:

Det finder de hurtigt ud af, den usikre af dem er sandsynligvis bare stresset. Giv dem et par dage og lad være med at skille dem ad fra nu af.
Det sker også oftest at bedste venner pludselig er fjender hvis den ene har været ved dyrlæge etc…
Og med mindre den “glade” virker trykket ( bestemt ikke mit indtryk) så er de jo altså også vant til at blive kyst af fx deres mor. Og lidt grim snak og en pote i fjæset er ingen død af :slight_smile:

min erfaring er at det hårtyggeri mv der kan laves med et menneske - ælte og bide - går over med tiden om man tager det med ro og lige giver katten lidt opmærksomhed inden man trækker sig ned under dynen.

[QUOTE=skrappedulle og sludrechatol;1266529]Hehe… vi har lige fået kattene - de får MASSER af opmærksomhed :slight_smile: Hårnusseren bliver inviteret til alle andre hyggeligheder i sengen, men nul og nix - det er håret, hun går efter. Det var det samme en dag, hvor jeg forsøgte at snige mig til en lillebitte lur på sofaen - selv om barylerne stod klar med alle mulige katte-underholdningsteknikker. Nå, men jeg kan høre, at der venter et par lange nætter forude, for skal kattene være sammen i hele hytten, så må jeg lave noget andet end at forsøge at sove / slås med katten om mit hår om natten. Eller også skal alle tre mennesker bare rykke ud på badeværelset, men det bliver nu nok også lidt vel trangt… :wink:

mvh. tina[/QUOTE]

lyder nok tåbeligt, men hvad med en badehætte?

Det er virkelig overhovedet ikke nogen tåbelig ide!! :slight_smile: Jeg ejer godt nok ikke en badehætte, men jeg tror da bare, at jeg vikler mig selv ind i et håndklæde og lægger et par stykker klar til ungerne i nat. Tak! :slight_smile:

mvh. tina

Hehe… vi har lige fået kattene - de får MASSER af opmærksomhed :slight_smile: Hårnusseren bliver inviteret til alle andre hyggeligheder i sengen, men nul og nix - det er håret, hun går efter. Det var det samme en dag, hvor jeg forsøgte at snige mig til en lillebitte lur på sofaen - selv om barylerne stod klar med alle mulige katte-underholdningsteknikker. Nå, men jeg kan høre, at der venter et par lange nætter forude, for skal kattene være sammen i hele hytten, så må jeg lave noget andet end at forsøge at sove / slås med katten om mit hår om natten. Eller også skal alle tre mennesker bare rykke ud på badeværelset, men det bliver nu nok også lidt vel trangt… :wink:

mvh. tina