Bliver ved med at stikke af

Nogen der vil bytte?

Joey synes åbenbart at han skal stikke af. For godt en uges tid siden kravlede han under hegnet 4 gange på 1 dag. Vi fik så sat pløkker i hele vejen rundt. Og nu her til aften kom en af naboerne med ham, og han havde vist været ude på en længere tur.

Denne gang er han hoppet/kravlet over hegnet.

Og hvad skal jeg så lige gøre ved det? Et højt træhegn er løsningen, men det koster så også bare lige spidsen af en jetjager… Så det har jeg ikke ligefrem råd til pt.

Hvad kan jeg så gøre ?

forhøje hegnet med ekstra net :?

Men først og fremmest sørge for at stimulere ham i dagligdagen og lade ham “bruge sit hovede”, og så ved jeg ikke, hvor mange gange om dagen, du går ture med ham, for selv om han kan gå ud i haven, har han også brug for at komme ud og “læse de nye aviser”.

Mine hunde har ca. 800 kv.m. have med vand, mosegrise og andre spændende ting, men jeg går alligevel med dem (nu kun Mandy) to gange om dagen, og det er gamle hunde.

Vi går med ham nogle gange om dagen. Jamen kan man godt forhøje hegnet? Vil det ikke blive sådan en gang slask? Og hvordan gør man lige det?

Joeys have er meget lille, da jeg bor i boligkvarter.

Vi leger iøvrigt også med ham mange gange om dagen, når han kommer ind med sin bamse :slight_smile:

Og hegnet er iøvrigt sådan et alm. grønt havehegn.

Jeg går ud fra, at det eksisterende hegn er hæftet på nogle hegnspæle.
Det grønne havehegn er ret kraftigt, så kan du ikke sætte en bane mere på foroven, så f.eks. tre rækker overlapper hinanden og bliver bundet sammen?
Netop det, at det bliver mere ustabilt og gynger, skulle afholde ham fra at prøve at klatre i det.

Af samme årsag har jeg brugt hønsenet i haven. Det indbyder heller ikke mine katte til at klatre, i modsætning til, hvis det var f.eks. volierenet.

Jeg ville ikke lukke ham ud uden han er under opsyn, der jo mange farer der ude, trafik, andre hunde m.m
Men ellers vil jeg som Mega siger forhøje hegnet

MVH
Gitte

[quote=Mega;250286]Jeg går ud fra, at det eksisterende hegn er hæftet på nogle hegnspæle.
Det grønne havehegn er ret kraftigt, så kan du ikke sætte en bane mere på foroven, så f.eks. tre rækker overlapper hinanden og bliver bundet sammen?
Netop det, at det bliver mere ustabilt og gynger, skulle afholde ham fra at prøve at klatre i det.

Af samme årsag har jeg brugt hønsenet i haven. Det indbyder heller ikke mine katte til at klatre, i modsætning til, hvis det var f.eks. volierenet.[/quote]

Jo, det sidder med hegnspæle. Men hvis jeg sætter en række mere på, skal det så ikke spændes fast i siderne på en eller anden måde? Ellers kommer det da til at ligge ned?

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med en bane mere, så 3 rækker overlapper hinanden. Kan du forklare det lidt bedre? :slight_smile:

[quote=DK Sacala;250287]Jeg ville ikke lukke ham ud uden han er under opsyn, der jo mange farer der ude, trafik, andre hunde m.m
Men ellers vil jeg som Mega siger forhøje hegnet

MVH
Gitte[/quote]

Problemet er bare at vi har døren åben 24/7 pga varmen, og fordi at joey elsker at rende ud og ind som det passer ham. Plus at han ligger udenfor og sover om natten. Han er jo trods alt en slæde hund GG

(Det er så her jeg bekymrer mig for vinteren :fryser:)

Alt efter, hvor meget højde du vil have på det ekstra hegn, så hæftes et par af de nederste maskerækker på det på de eksisterende hegnpæle, så de samtidig sidder ovenpå et par af de øverste maskerækker på det nuværende hegn.
De rækker masker, der så ligger oven på hinanden kan du hæfte sammen.
Så bliver dette dobbelte lag ret stift.

Til vinter vil jeg anbefale dig hundelemmen fra Staywell med blød flap.
Så kan kattene også bruge den.
http://loppetjansen.dk/hund/hundelem_306_da/
(scroll ned på siden).

åh ja havde glemt han var samojede, du må leve som eskimo til vinter ss

MVH
Gitte

[quote=Mega;250292]Alt efter, hvor meget højde du vil have på det ekstra hegn, så hæftes et par af de nederste maskerækker på det på de eksisterende hegnpæle, så de samtidig sidder ovenpå et par af de øverste maskerækker på det nuværende hegn.
De rækker masker, der så ligger oven på hinanden kan du hæfte sammen.
Så bliver dette dobbelte lag ret stift.

Til vinter vil jeg anbefale dig hundelemmen fra Staywell med blød flap.
Så kan kattene også bruge den.
http://loppetjansen.dk/hund/hundelem_306_da/
(scroll ned på siden).[/quote]

Ahh, ja nu kan jeg se hvad du mener. Jeg må se om det kan lade sig gøre imorgen :slight_smile:

Hundelem er faktisk en god ide. Dog tror jeg ikke min udlejer er enig, da det er glas teressedør jeg har.

Jeg har ikke kat mere :slight_smile:

[quote=DK Sacala;250293]åh ja havde glemt han var samojede, du må leve som eskimo til vinter ss

MVH
Gitte[/quote]

Haha, ja det tror jeg vist også :slight_smile:

[quote=Natascha;250294]Ahh, ja nu kan jeg se hvad du mener. Jeg må se om det kan lade sig gøre imorgen :slight_smile:

Hundelem er faktisk en god ide. Dog tror jeg ikke min udlejer er enig, da det er glas teressedør jeg har.

Jeg har ikke kat mere :)[/quote]
Hvis terrassedøren er et helt glasstykke, er den eneste mulighed at købe en billig dør og gemme den nuværende.

Er den af glas i felter, kan du tage det nederste felt af (og gemme) og sætte et stykke plade i i stedet for. Så kan du sætte lemmen i pladen.

Og så er der den billigste løsning…
Køb et børnegitter fra Ikea og sæt i døren! Så kan den stå åben og I kan stadg holde hunden inde, så den ikke forsvinder. Samtidig har I muligheden for at lære ham at han ike må hoppe over gitteret…
Husk at indlære ham at Nej betyder Nej i alle situationer og i alle forhold… er der sagt nej til noget, så må han aldrig nogensinde få lov at gøre dette! Og husk at rose for at han overholder forbuddet - det skal være mere attraktivt at få ros for dette end at bryde forbuddet…

En hund, der stikker af, må aldrig efterlades uden opsyn!
Vi har selv problemet med Nanna - hun ikke ligefrem stikker af, men hun smutter gennem hækken ind til naboen og går derfra videre på opdagelse når hun ikke kan finde ud af at komme tilbage ind i vores have… Konsekvensen er at Nanna aldrig er alene i vores have - og kan vi ikke have konstant opsyn med hende er hun tøjret med langline!
Naturligvis er hækken gennemgået for huller, men lige så snart vi finder og lukker et, så har Nanna opdaget et nyt… og indsættelse af “hundehegn” for neden har ikke haft den ønskede effekt, da Nanna så blot klatrer op i hækken og derfra finder et hul at smutte igennem…
Nanna er velstimuleret med lufteture og aktivering… men naboen har en lille datter, som Nanna finder fantastisk :wink: Dét kan vi simpelthen ikke konkurrere med…

Har du trænet indkald med ham af den slags, hvor i går i skoven eller lignende og du så gemmer dig for ham evt. få en anden til, at holde ham. Det skulle gerne lære ham, at holde øje med dig hele tiden.

Anyway- har selv haft et strejfeøre af en hanhund. Han smuttede også selvom vi holdt øje med ham og han kunne stå, at trippe i lang tid over bl.a. muldvarpehuller.
Anyway- her stoppede det næsten ( muldvarpehuller var stadig spændende ), da han blev kastreret, så han har måske bare været på damejagt.

Han kan sagtens sit indkald. Dvs at de andre gange hvor han er stukket af, der kom han tilbage med det samme vi kaldte.

Vi har godt tænkt tanken med kasteration… Men det bliver absolut sidste løsning, pga udstillinger.

Ann k - Problemet er bare at så kan han jo ikke komme ud :slight_smile:

Men jeg tror jeg prøver Mega’s løsning og ser om det skulle hjælpe :slight_smile:

Ja, netop! Han smutter jo kun, når han er uden opsyn… Kan han ikke komme ud uden at I er med, kan han heller ikke smutte!
Og i og med at I forhindres i “den lette løsning” - nemlig at han får lov at beskæftige sig selv i haven - bliver I også “tvunget” til at aktivere, træne og lufte ham meget mere end han nu bliver :wink:

Hvor meget træner I pr dag… hvor lange ture… aktivering/hjernearbejde/problemløsning…
Prøv at se på den tid I nu bruger… jeg er sikker på at det nok ikke er meget mere end et par timer! Det er det hos de fleste… og det er bre let ikke nok!

Både Nanna og Dise knokler løs herhjemme…
Luftetur mindst en time… Træning - spor, agility, feltsøg, lydighed for bare at nævne noget - mindst to timer… aktivering kan jeg ikke sætte tid på - idag har Dise fx brugt ca 2 timer på et plejehjem, hun er psykisk udmattet ovenpå al den koncentration og snorkbobler lige nu! Nanna har brugt tid på at hjælpe Jan med at lægge tøj i vaskemaskine - hun er også psykisk træt… Senere idag skal Nanna tømme vaskemaskinen og Dise hjælpe med at fylde min bil… Samlet tid for aktivering alene idag vil for Nanna nok være ca tre timer og Dise ca 5!!!
Hvor meget laver Joey sammen med jer? Hvor meget er han i haven alene? Hvor meget sover han? Se på de spørgsmål og prøv så at besvare dem ærligt… så får I nok en lille ide om, hvorfor han finder det nødvendigt at stikke af…

(Som sagt, så har vi et tilsvarende problem med Nanna… vi ved præcist, hvad det skyldes - men kan desværre ikke gøre så meget ved det… Naboens lille pige SKAL jo trods alt have lov at være i sin egen have!!! :smiley: Vi har derfor taget konsekvensen - og Nanna er derfor nu aldrig uden opsyn i vores have! Skal hun ud og nifle - jamen så er der altid en af os med hende!)

Hørt Ann. Mangler en aboslut og aldeles enig knap der.

En hund, der keder sig, finder selv på aktiviteter. At lege med bolde og pinde er ikke stimulering - kun af jagtinstinktet og det hober energien op. I skal lave andre ting, som gør ham mentalt træt.

Jeg kan forsyne jer med øvelser, hvis du ønsker det. De er komprimerede dvs der er tale om intens stimulering af hjernen - målrettet - og det betyder, at det kræver mindre tid end leg med pinde osv

Min mail er på min hjemmeside

MVH Helle

Det er netop det med at han skal gøres træt psykisk at vi ikke får gjort. For jeg har ikke rigtig nogen ide om hvordan jeg skal gøre det :slight_smile:

Så gode råd modtages gerne, og jeg har sendt dig en mail, Helle :slight_smile:

Forresten… Ann K, jeg kan da godt høre at Joey skal have en del mere motion/hjernegynmastik, hvis jeg skal gå efter det du giver dine hunde :slight_smile:

Nu er jeg også lidt af en freak… men jeg synes det er sjovt!
Og egentlig så synes jeg også det er let!
Jeg skal gå fra køkkenet - skal have et æble med ind… jamen så putter man da æblet i en lille pose, så Dise eller nanna kan slæbe det for mig… og så kan de altid bære posen med ud i køkkenet og smide den i skraldespanden næste gang, jeg skal derud… Jeg har ingen ide om hvor lang tid det tager, men det er aktivering… med brug af forskellige træningselementer - her apport og slip…
Når jeg alligevel går gennem huset og Dise som sædvanlig følger efter mig… jammen så kan hun da lige så godt gå Plads, eller Bagved eller Dække, Stå Sitte et sted til jeg kommer tilbage forbi hende… igen aktivering uden at jeg skal bruge en masse tid på det…
Nanna ligger pt ved siden af mig i sofaen… hun har lige været gennem en inspektion af samtlige trædepuder og kløer, inkl kloklipning og studsning af hårene mellem trædepuderne… aktivering, og træning i at blive håndteret…
Da jeg var på wc tidligere, lå Dise fx Dæk ude i vindfanget… igen aktivering, mens jeg gør noget, som jeg alligevel ville gøre :slight_smile:

Så der er MASSER af ting, som I kan lave med Joey - uden at føle at I skal bruge oceaner af tid på det…
MEN det kræver selvfølgelig at I gider at sættte tid af til at lære ham de mest basale kommandoer… Sit, Dæk, Plads, Stå, Apport…