Blod fornyer, fondation osv hvad er reglerne både tica og fife

Jeg har jo en nystartet race gående og derfor endte jeg i en snak om fondation/blodfornyer med en veninde.

Der er jo en del racer der selv når de er lukket for nyt blod får “fremmed” blod ind.

Senarie 1:
Hos Selkirk er det ret simpel frem til 2010 måtte der bruges perser frem til 2015 må der bruges brite. Men hvordan fungere det i Tica og fife hvis en opdrætter pludselig i 2014 vil bruge en perser til avlen. Hvad er så betingelserne for de må det nu racen ER bygget på bla den race og racen stadig er åben for NOGET nye blod(dog anden race).

Senarie 2:
Hos Birmaen blev der pludselig brugt perser i nogle linier. Til trods for racen mig bekendt ikke er bygget på perser. Hvad krævede det at få lov til at komme fremmed blod ind der ikke er relateret til racen i sig selv.

Senarie 3:
Da jeg udstillede huskat for mange år siden var der en meget vindende huskat der var snak om måtte bruges i europe avlen nu. Hvad krævede det at få lov at bruge en kat helt uden kendt ophav?

Senarie 4:
Burmillaen er så vidt jeg husker bygget på Burmeser kender ikke regler for hvornår indkryds blev lukket. Hvad kræver det hvis en opdrætter pludselig i i 2015 vil bruge en burmeser i sin linie da hun synes den ville give noget godt?

Hvornår må disse “urene” katte så udstilles igen, forudsat det ikke er ligesom i senarie 1 en race under udvikling. Altså antal generationer før katten er “raceren” nok til at måtte udstilles?

Er interesseret i både Tica og Fife regler. For nu bliver jeg da nysgerrig:)

I FD er reglen, at der skal ansøges avlsrådet, hvis man har planer om at benytte en anden race.
Denne ansøgning skal være velbegrundet (fx at det man ønsker ikke er muligt at opnå via egen race) og avlsrådet vil så herefter give afslag/tilladelse til parringen.

Det er skam stadig tilladt at bruge burmeser i burmilla-avlen (eller var i hvert fald for et års tid siden :)).

For at en kat kan udstilles som renracet skal der så vidt jeg husker være 5 generationer ren avl bag katten - i både FIFé og TICA. Mht. til den huskat, der evt. kunne bruges i europé-avlen, så har der jo været tale om novicegodkendelse (og så mener jeg, den bliver “ren” med det samme), men det er bestemt ikke alle racer, der tager novicekatte ind :slight_smile:

Så vidt jeg ved så kræves det i FIFe, for en race der ellers er lukket, at man ansøger avlsrådet om tilladelse. Det kræver altså at man har en velfunderet begrundelse for hvorfor man vil krydse ud og lave lige den kombination af racer.

Den vindende huskat blev anerkendt som novice i kl. 13a, og kunne derfor registreres i RIEX, og bruges i et avlsprogram for européer.
Du kan se reglen her - og selv læse mere i FIFe avls og reg.regler, hvis du er interesseret :slight_smile:

Der var kun lige den lille “catch” at Felis Danica på det tidspunkt (som eneste medlem, så vidt jeg ved) havde lukket for optagelse af katte af den måde, men det skete altså… Og det er siden blevet til at medlemmer (som FD) ikke må have særregler på det punkt :slight_smile:

Der er ingen regler for hvornår katten må udstilles så længe den er godkendt og i RIEX. Den kommer i LO når der ligger tre generation af renavlede individer bag katten. Hvad det kræver at godkende et racekryds (kl. 13b) kan du selv se i reglerne, hvis du er interesseret :slight_smile:

[QUOTE=tzari;786962]Senarie 1:
Hos Selkirk er det ret simpel frem til 2010 måtte der bruges perser frem til 2015 må der bruges brite. Men hvordan fungere det i Tica og fife hvis en opdrætter pludselig i 2014 vil bruge en perser til avlen. Hvad er så betingelserne for de må det nu racen ER bygget på bla den race og racen stadig er åben for NOGET nye blod(dog anden race).
[/quote]
I FIFe skal du uanset årstallet fremlægge en avlsplan. Racen er ikke godkendt i FIFe men har en foreløbig EMSkode, som kan anvendes, og afkom kan frit registreres ifølge den forud godkendte avlsplan. Dette gælder uanset i hvilket land man er FIFe medlem - det nationale avlsråd skal have godkendt en avlsplan samt man skal have fremlagt en standard, som man ønsker at opdrætte efter.

Senarie 2:
Hos Birmaen blev der pludselig brugt perser i nogle linier. Til trods for racen mig bekendt ikke er bygget på perser. Hvad krævede det at få lov til at komme fremmed blod ind der ikke er relateret til racen i sig selv.

Det er meget langt fra noget nyt, at perser er blandet ind i birma! Efter 2. verdenskrig var der kun 2 kendte registrerede birmaer tilbage i Europa, og hele bestanden er grundlagt på disse 2 katte, Xenia og Orloff de Kaabaa. Ved indblanding af bl.a. perser kom racen på fode igen, og i en årrække var det faktisk sådan i Frankrig, racens “hjemland”, at havde man i katterierne maskede langhårskatte uden hvidt, så var det colorpoints, og havde de hvide poter så var det birma. For at få chokoladegenet ind parrede man både siam og colorpoint perser ind; for at få tabby parrede man chinchilla perser ind (dette er gentaget flere gange), og det røde gen kom i første omgang fra huskat (England), men på en tysk linie kom det også fra perser. Til trods for de mange udkryds gennem racens historie er genpuljen stadig ikke særligt bred, og derfor kan man stadig forsvare at krydse andet blod ind nu og da, forudsat man ved hvad man foretager sig.

Senarie 3:
Da jeg udstillede huskat for mange år siden var der en meget vindende huskat der var snak om måtte bruges i europe avlen nu. Hvad krævede det at få lov at bruge en kat helt uden kendt ophav?

Den blev novice godkendt til trods for protester fra den daværende stambogsfører, der principielt havde ret i at der var lukket for novicegodkendelser i Danmark på det tidspunkt. Som voksen kunne man så tydeligt se, at den var halvt maine coon, og den bidrog heldigvis stort set intet med i EUR avlen.

VH
Susanne

Troede det med perser/birma mix var en nyere ting , tak for den rettelse :slight_smile:

Velbekomme - det ville næsten også være mærkeligt hvis du kendte alle de gamle historier :slight_smile:
VH
Susanne

Kigger du på européen langt nok tilbage så er der perser, briter og siamesere at finde. Sådan tror jeg det er med stort set alle racerne, hvis man bare går langt nok tilbage (og det er muligt at gå så langt tilbage i en database for racen :))

Yes - jeg var med på et rigtigt interessant møde om HCM i Sacramento for nogle år siden, arrangeret af den lokale ragdoll klub. Det var rigtigt interessant at se reaktionerne, da Dr. Kate Meurs forholdt dem, at de havde fundet flere ragdolls som havde den mutation, der ellers kun kendtes fra MCO - det afstedkom rigtigt interessante … skal vi sige intense meningsudvekslinger… om hvorvidt ragdoll er “renracet” eller det er en blandingsrace :slight_smile: Der sad tydeligt en mindre flok med skyklapper på og alle visionerne om en oprindelig race i behold :slight_smile:
VH
Susanne

sandheden er jo tit ilde hørt. Men trist folk ikke kan stå ved hvad deres race består af for vil tro næsten alle racer har en anden race ind over et eller andet sted hvis man går langt nok bagud

[QUOTE=Susanne W;787098]Yes - jeg var med på et rigtigt interessant møde om HCM i Sacramento for nogle år siden, arrangeret af den lokale ragdoll klub. Det var rigtigt interessant at se reaktionerne, da Dr. Kate Meurs forholdt dem, at de havde fundet flere ragdolls som havde den mutation, der ellers kun kendtes fra MCO - det afstedkom rigtigt interessante … skal vi sige intense meningsudvekslinger… om hvorvidt ragdoll er “renracet” eller det er en blandingsrace :slight_smile: Der sad tydeligt en mindre flok med skyklapper på og alle visionerne om en oprindelig race i behold :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]

Ja, det tror jeg gerne på at det affødte… :høhø: Der er jo nogen der vitterligt tror på den “romantiske salgshistorie”, som rigtig mange racer har hæftet på sig :slight_smile:

Ja se jeg tro’de jo f. eks. at Birmaen var en “naturrace” på linje med siam *). Hele historien med det brændende tempel osv… Men det er altså en race der er lavet? (for ellers kunne man vel importere nogle burmesiske birmaer og få nyt blod den vej i stedet for at blande persere ind i det?)

*) Jeg ved godt at det vi kalder siameser ikke nødvendigvis ligner de thailandske udgaver af katten, men den stammer da i det mindste fra dem :slight_smile: LANGT tilbage…

[QUOTE=TrekkieGrrrl;787139]Ja se jeg tro’de jo f. eks. at Birmaen var en “naturrace” på linje med siam *). Hele historien med det brændende tempel osv… Men det er altså en race der er lavet? (for ellers kunne man vel importere nogle burmesiske birmaer og få nyt blod den vej i stedet for at blande persere ind i det?)

*) Jeg ved godt at det vi kalder siameser ikke nødvendigvis ligner de thailandske udgaver af katten, men den stammer da i det mindste fra dem :slight_smile: LANGT tilbage…[/QUOTE]

Birmaen kommer uden tvivl fra østen - de første dokumenterede birmaer lander i Nice i ca. 1920. Men hvor de nøjagtigt kommer fra står hen i det uvisse - i hvert fald har man aldrig kunnet finde nogen templer, hvor de har stammet fra. Men hvis man sammenligner deres DNA med andre katte, så er nærmeste slægtning faktisk koraten! Som jo stadig er en oprindelig race fra østen, så ingen tvivl om at den oprindelige birma stammer derudefra, et eller andet sted. Men den birma vi har i dag har kun overlevet 2. verdenskrig ved hjælp af indkrydsning af andre racer, da den ellers var på nippet til at uddø på det tidspunkt.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;787149]Birmaen kommer uden tvivl fra østen - de første dokumenterede birmaer lander i Nice i ca. 1920. Men hvor de nøjagtigt kommer fra står hen i det uvisse - i hvert fald har man aldrig kunnet finde nogen templer, hvor de har stammet fra. Men hvis man sammenligner deres DNA med andre katte, så er nærmeste slægtning faktisk koraten! Som jo stadig er en oprindelig race fra østen, så ingen tvivl om at den oprindelige birma stammer derudefra, et eller andet sted. Men den birma vi har i dag har kun overlevet 2. verdenskrig ved hjælp af indkrydsning af andre racer, da den ellers var på nippet til at uddø på det tidspunkt.
VH
Susanne[/QUOTE]

Tak! det anede jeg ikke :slight_smile: Det var spændende at få at vide :smiley: Jeg tro’de faktisk det var en “naturrace” :slight_smile: Man bli’r heldigvis klogere og klogere herinde :slight_smile:

For Snow gælder det, at det er tilladt at parre ud til Siameser - men du skal søge. andre kan du søge om også, men der er det sværere at få lov. Jeg aner intet om de andre, men jeg ved da at siam gerne måtte parre ud til vores Viggo - for at få ny blod. Det har jeg undersøgt, fordi jeg jo kunne have en pige eller en dreng af siam og bruge til den slags, og det derfor var relevant. Der er dog ingen siam-opdræt i DK, der har vist interesse - kun udland.

Jeg går ud fra, at det er TICA regler, du henviser til :slight_smile: Men jeg kan nu godt forstå, at Siam opdrætterne ikke er interesseret, for så kommer de jo til at bøvle med hvidplettethed i jeg ved ikke hvor mange generationer.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;787303]Jeg går ud fra, at det er TICA regler, du henviser til :slight_smile: Men jeg kan nu godt forstå, at Siam opdrætterne ikke er interesseret, for så kommer de jo til at bøvle med hvidplettethed i jeg ved ikke hvor mange generationer.
VH
Susanne[/QUOTE]

Kan godt være jeg er forkert på den, men jeg troede at afkom mellem snowshoe og siam kun måtte bruges i snowshoe avlen og ikke den anden vej rundt (altså også i TICA)… :slight_smile:

[QUOTE=Susanne W;787303]Jeg går ud fra, at det er TICA regler, du henviser til :slight_smile: Men jeg kan nu godt forstå, at Siam opdrætterne ikke er interesseret, for så kommer de jo til at bøvle med hvidplettethed i jeg ved ikke hvor mange generationer.
VH
Susanne[/QUOTE]

Da ikke hvis der lånes Siam hankat til en Snow hunkat:confused: Killingerne skal naturligvis bruges i et Snow udparringsprogram. Hvordan skulle det kunne påvirke Siam avlen på nogen måde:? (Forøvrigt så har Siam jo allerede introduceret en hvidplettet variant kaldet SYS - eller er jeg forkert på den:?)

[QUOTE=dkkorat;787307]Da ikke hvis der lånes Siam hankat til en Snow hunkat:confused: Killingerne skal naturligvis bruges i et Snow udparringsprogram. Hvordan skulle det kunne påvirke Siam avlen på nogen måde:?[/quote] Du har ret - inde i min hjerne fik jeg det lige vendt omvendt, men siam han til snow hun er selvfølgelig ikke noget problem (og det fremkalder næppe heller ligefrem interesse hos SIA folket, fordi de ikke kan bruge det til noget)

(Forøvrigt så har Siam jo allerede introduceret en hvidplettet variant kaldet SYS - eller er jeg forkert på den:?)

Nej, det er korrekt - meeeen der er nu ikke mange SIA opdrættere, der ligefrem vælter om af begejstring ved tanken om SYS og hele konceptet med hvide plamager på en masket kat :slight_smile: Der er rigtigt meget tradition lige her :slight_smile:
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;787309]Du har ret - inde i min hjerne fik jeg det lige vendt omvendt, men siam han til snow hun er selvfølgelig ikke noget problem (og det fremkalder næppe heller ligefrem interesse hos SIA folket, fordi de ikke kan bruge det til noget)

[/QUOTE]

Jeg vil tro at det er de færreste, der har lyst til at tage et kuld de ikke selv kan gøre brug af. Uanset om man er i det ene eller andet forbund og er bundet af max antal kuld eller ej, så har vi nok alle en eller anden ide om hvor mange kuld vi mener vores hunner max skal og bør have.

Låner man sin hun ud, så er det jo en selv der har arbejdet med kuldet, ikke den som lægger han til og har brug for kuldet. Jeg skulle ville en anden race så meget at jeg ligefrem ønskede at opdrætte dem selv, for at ville lægge hun til en sådan parring. Ikke at jeg ikke forstår behovet for hjælpen i de små racer, men det er nok IMO lige en tand for meget hjælp at lægge hun til, der er det lidt lettere med en han.