Blod fornyer, fondation osv hvad er reglerne både tica og fife

[QUOTE=Susanne W;787309]Nej, det er korrekt - meeeen der er nu ikke mange SIA opdrættere, der ligefrem vælter om af begejstring ved tanken om SYS og hele konceptet med hvide plamager på en masket kat :slight_smile: Der er rigtigt meget tradition lige her :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]

Det vil jeg godt tro:) Men SYS som udparring til Snowshoe ville måske ikke vær så dumt:? Der er jo både Siamgener og hvidplettethedsgener i et… tænker højt

[QUOTE=En forhenværende bruger;787318]Jeg vil tro at det er de færreste, der har lyst til at tage et kuld de ikke selv kan gøre brug af. Uanset om man er i det ene eller andet forbund og er bundet af max antal kuld eller ej, så har vi nok alle en eller anden ide om hvor mange kuld vi mener vores hunner max skal og bør have.

Låner man sin hun ud, så er det jo en selv der har arbejdet med kuldet, ikke den som lægger han til og har brug for kuldet. Jeg skulle ville en anden race så meget at jeg ligefrem ønskede at opdrætte dem selv, for at ville lægge hun til en sådan parring. Ikke at jeg ikke forstår behovet for hjælpen i de små racer, men det er nok IMO lige en tand for meget hjælp at lægge hun til, der er det lidt lettere med en han.[/QUOTE]

For at et udparringsprojekt skulle give mening, skulle hunkatten være af den race, som killingerne skulle indgå i - i dette tilfælde skulle hunkatten være en Snowshoe og hankatten være en SIA (eller måske SYS). Hankatte er, så vidt jeg ved, ikke bundet af antal parringer (selvom man i nogle tilfælde godt kunne ønske sig, de var det;)).

Grunden til at jeg tænkte som jeg gjorde er jo her:

jeg ved da at siam gerne måtte parre ud til vores Viggo

  • derfor tænkte jeg lige at det måtte være TICA regler, der henvises til, for umiddelbart kan SNO ikke anvendes til SIA i FIFe.

Måske… Jeg ved ikke, hvad der kan træffe at gemme sig af langhåresgen i SNO, og der vil jo være noget med typen på SNO, som vil gøre det uattraktivt for SYS - men hvis vi taler ren blodfornyelse, så kunne det sagtens gå an. Men jeg tror, at de fleste ville finde en anden løsning, fordi der er ret langt tilbage til SIA typen efter sådan en parring.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;787351]Grunden til at jeg tænkte som jeg gjorde er jo her:

  • derfor tænkte jeg lige at det måtte være TICA regler, der henvises til, for umiddelbart kan SNO ikke anvendes til SIA i FIFe.

Måske… Jeg ved ikke, hvad der kan træffe at gemme sig af langhåresgen i SNO, og der vil jo være noget med typen på SNO, som vil gøre det uattraktivt for SYS - men hvis vi taler ren blodfornyelse, så kunne det sagtens gå an. Men jeg tror, at de fleste ville finde en anden løsning, fordi der er ret langt tilbage til SIA typen efter sådan en parring.
VH
Susanne[/QUOTE]

Jeg tænker stadig på Snowshoe hunkat til SYS hankat, så killingerne indgår i Snowshoe avlen.

Ah - yes, det ville bare (jaja, “bare”) kræve en ansøgning til avlsrådet med en fornuftig avlsplan. Og typen ville hurtigere komme retur og ligne målracen. Den vej ville være noget nemmere end den anden vej omkring :slight_smile:
VH
Susanne

[QUOTE=TrekkieGrrrl;787139]

*) Jeg ved godt at det vi kalder siameser ikke nødvendigvis ligner de thailandske udgaver af katten, men den stammer da i det mindste fra dem :slight_smile: LANGT tilbage…[/QUOTE]

Årh, jeg ved ikke…

[QUOTE=Susanne W;787073]I FIFe skal du uanset årstallet fremlægge en avlsplan. Racen er ikke godkendt i FIFe men har en foreløbig EMSkode, som kan anvendes, og afkom kan frit registreres ifølge den forud godkendte avlsplan. Dette gælder uanset i hvilket land man er FIFe medlem - det nationale avlsråd skal have godkendt en avlsplan samt man skal have fremlagt en standard, som man ønsker at opdrætte efter.

Det er meget langt fra noget nyt, at perser er blandet ind i birma! Efter 2. verdenskrig var der kun 2 kendte registrerede birmaer tilbage i Europa, og hele bestanden er grundlagt på disse 2 katte, Xenia og Orloff de Kaabaa. Ved indblanding af bl.a. perser kom racen på fode igen, og i en årrække var det faktisk sådan i Frankrig, racens “hjemland”, at havde man i katterierne maskede langhårskatte uden hvidt, så var det colorpoints, og havde de hvide poter så var det birma. For at få chokoladegenet ind parrede man både siam og colorpoint perser ind; for at få tabby parrede man chinchilla perser ind (dette er gentaget flere gange), og det røde gen kom i første omgang fra huskat (England), men på en tysk linie kom det også fra perser. Til trods for de mange udkryds gennem racens historie er genpuljen stadig ikke særligt bred, og derfor kan man stadig forsvare at krydse andet blod ind nu og da, forudsat man ved hvad man foretager sig.

Den blev novice godkendt til trods for protester fra den daværende stambogsfører, der principielt havde ret i at der var lukket for novicegodkendelser i Danmark på det tidspunkt. Som voksen kunne man så tydeligt se, at den var halvt maine coon, og den bidrog heldigvis stort set intet med i EUR avlen.

VH
Susanne[/QUOTE]

vi har da også fået parret Siam ind engang…er det ikke korrekt Susanne?

Jo, her er i hvert fald den første den bedste birma jeg fandt og gik 10 generationer tilbage, tog en tilfældig kat og gik 10 generationer mere tilbage - og vupti, siam… :smiley:
http://pawpeds.com/db/?a=p&id=412285&g=10&p=sbi&date=iso&o=ajgrep

Jo, vi fik chokoladegenet både fra colorpoint og siam. Øjenfarven fik vi helt klart fra siam hannen :slight_smile:
VH
Susanne

til en sno ville jeg foreslå at spørge erik nissen ad - han er ikke så sippet med hvad han sælger parring til - han lagde far til rynkes babyer (flap)- han griner altid og aviser at han skulle have nogen del i den grimme kat s

Hehe men han synes jo at alle andre end fuldmaskede siam er grimme under alle omstændigheder :wink:

Hvem er egentlig Flaps far? Det er måske noget af Ozzys familie :slight_smile:

Nå det var OT.

Personligt er jeg ikke vild med klorinplettede siam heller men for dem der nu er til det er det jo fint at SYS er godkendt :slight_smile:

Det er Sweet Cats Night in White Satin :slight_smile: