Blød høm høm - Hvorfor?

Jeg havde forsvoret at jeg skulle blive en af dem, som ville spørge ind til kattens sygdom osv. men jeg er åbenbart noget af en pyllermor, og jeg tænker at jeg hellere vil spørge på forum her…

Kaizer har blød høm høm… Ikke tynd som i en åben vandhane, men blødt er det altså.
Han er ikke på bakken overdrevet meget, bare normalt.
Det lugter heller ikke - udover det som høm høm jo normalt lugter af.
Og farven er meget normal (er altså ikk ekspert i kattelort, så jeg er ikk helt 100 på dette :tihi: )

Problemet er, at når han så går på bakken, så skal det jo dækkes til, og så får han vadet i det… splat-kat er hvad der kommer ud af kassen igen. :dokdok:

Han spiser med velbehag (han er en madglad lille en), drikker rigeligt med vand. leger, sover, spinder og putter som han hele tiden har gjort.

Jeg synes heller ikk jeg over fodre ham med godbidder, han får måske 10 små stykker i sin pyramide, en catstick eller et par jokies (men ikke alt sammen på en dag bare rolig)
Hans normale tørfodder er det samme som det hele tiden har været, og han får ca. 40 g. vådfoder om dagen…

Jeg har givet ham 1mg zoolac i dag… det fik jeg foreslået til stabilisering af maven (hvor er det dog noget dyrt stads) og det spiste han som slik… Men det ville jo være bedre at finde ud af hvorfor han har blød mave.
eller om det simpelthen er bakken som er for lille, og han derfor vader i sin lort og dermed får den trykket flad?

be be :bebe: er der ikke en der sidder med et guldkorn og kan give min svaret på det store høm høm mysterie?

Synes jo det er synd at katten skal have vasket bagben hver eneste dag… :S

Hvad får han at spise?

Hvor gammel er han?

Hvorfor har han ikke fri adgang til mad?

Om han har blød/dårlig mave kan du vel se, når du tømmer bakken :?
Det er vist ret sjældent, at katten dagligt træder i sin bæ, så der kommer potespor, så mit bud er, at han har dårlig mave.

Årsagen finder du måske aldrig, så start med at få bugt med den dårlige mave.

Min erfaring er, at skånekost virker langt bedre end Zoolac (det har jeg nemlig aldrig fået til at virke ;))

[QUOTE=DK Blackangel;762097]Hvad får han at spise?

Hvor gammel er han?

Hvorfor har han ikke fri adgang til mad?[/QUOTE]

Han har fri adgang til sit tør foder 24/7 og det er en blanding som opdrætter lavede til os, da det var det han spiste hos dem.
Han er ca 20 uger…

[QUOTE=Vivi_Fletcher;762099]Om han har blød/dårlig mave kan du vel se, når du tømmer bakken :?
Det er vist ret sjældent, at katten dagligt træder i sin bæ, så der kommer potespor, så mit bud er, at han har dårlig mave.

Årsagen finder du måske aldrig, så start med at få bugt med den dårlige mave.

Min erfaring er, at skånekost virker langt bedre end Zoolac (det har jeg nemlig aldrig fået til at virke ;))[/QUOTE]

Det er som sagt blød mave, men ikk helt mylder bæ… En pæn mellemting :wink: (så charmerende en samtale dette er)

Hvilke skånekost vil du foreslå? Kogt ris og kylling?

[QUOTE=Darc;762138]Han har fri adgang til sit tør foder 24/7 og det er en blanding som opdrætter lavede til os, da det var det han spiste hos dem.
Han er ca 20 uger…[/QUOTE]

Hvad består blandingen af? :slight_smile:

Stevie havde blød mave i en uges tid. Det fandt jeg aldrig årsagen til, det stoppede lige så pludseligt som det kom (men jo, han sked sig selv op og ned af benene i den uge… YDRK!)

Jeg gav ham lidt probiocin men om det var det der hjalp eller det bare var tilfældigt ved jeg ikke. Han fik det et par dage.

du skal bare købe noget IAMS hairball control så er den bløde mave væk på INGEN tid.
og han kan godt reagerer på han har boet hos din mor i julen og du har været væk. De knytter sig jo til deres “menneske” meget hurtigt <3

[QUOTE=Vandoll;762164]du skal bare købe noget IAMS hairball control så er den bløde mave væk på INGEN tid.
og han kan godt reagerer på han har boet hos din mor i julen og du har været væk. De knytter sig jo til deres “menneske” meget hurtigt <3[/QUOTE]

aaah ja selvfølgelig!!! Og måske de nytårs brag der er udenfor lige nu… Vi høre konstant musik lige for tiden, det tager noget af bragene.
Men jeg prøver da IAMS hairball Control :slight_smile:

Hvis der i den blanding han får er Rc, så kan det være det, der giver ham blød mave. Jeg har selv måtte gå væk fra Rc pga. blød mave og opkastninger. :slight_smile:

[QUOTE=Darc;762139]Det er som sagt blød mave, men ikk helt mylder bæ… En pæn mellemting :wink: (så charmerende en samtale dette er)

Hvilke skånekost vil du foreslå? Kogt ris og kylling?[/QUOTE]

Jeg plejer at give kogt kylling som skånekost nogle dage.

Men der er jo masser af katte, der trives fint på RC, så det er ikke den første tanke jeg får.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;762231]Jeg plejer at give kogt kylling som skånekost nogle dage.

Men der er jo masser af katte, der trives fint på RC, så det er ikke den første tanke jeg får.[/QUOTE]

Næh nok ikke, men det er værd at have med i sine overvejelser :slight_smile:

Jeps - men det gælder alt foder, uanset mærke. Nogle katte trives på det ene og andre trives på det andet.

Der er RC Mco, Iams killing, Eukanuba killing og eukanuba kastrat… :slight_smile:

han er vant til og få noget rc blandet op med hans mad og har fået det fra han startede med og spise tørfoder 3 uger gammel.
Har dog aldrig lagt mærke til blød mave men hos os indgårIams Hairball Controll også altid i foderet :wink:

Jeg kan kun sige, hvad jeg har oplevet :slight_smile:

Jeg kører også med 4 slags foder, men jeg har måtte stoppe med Rc. Selvom de elsker det :frowning:

RC har nu heller aldrig givet blød mave her i huset;)

Noget helt andet - hvordan får i kattene til at spise kogt kylling eller andet skånekost:? Her i huset bliver det ikke rørt, hvis det serveres.

Hej alle i tråden :slight_smile:

Jeg har i et par dage givet ham lidt zoolac… han havde lidt blød mave i går aftes igen, men ellers er det faktisk overstået. Jeg tror det er på vej i sig selv… i hvert fald er det ikk nær så blødt som de dage lige efter han havde været hos mor.

Jeg tror det har været som Vandoll skrev, at han måske havde været stresset over at være hos mor? og så har det altså også været nogen alvorligt store brag heroppe de sidste par dage (I går stod vinduerne og rystede efter et brag) og dem har han bestemt heller ikk været glad for.
Han er stadig glad, legesyg og livlig… så jeg tror han har været nervøs!

Vil i mene jeg skal gøre noget videre? fortsætte med zoolac? kontakte dyrlæge? (Prinsen skal jo have det så godt som muligt!!!)

Fik foreslået at jeg til næste år skal invistere i en feeliway op til jul og nytår… så det tror jeg at jeg gør.

jeg kan så bekræfte det med RC MCO og blød mave… og opkastninger i stor stil… hos mig var det den fedt-coating RC bruger på deres foderpiller der var synderen

men iams hairball er også løsningen her… men stress kan ofte være årsagen inden man begynder at spekulere i foderet hvis det er en killing der er flyttet rundt inden for nærmeste fortid

Stress mave - kan være udløst af besøget hos din mor