Min lille Theodor som flyttede ind hos os i søndags, har fået lidt blød mave. Det er langt fra meget blødt, bare ikke helt fast som det bør være. Det er ikke noget han er mærket af. Han pisker rundt og leger når der ikke lige skal nusses og han spiser og drikker godt. Det skyldes jo nok alle omvæltningerne, men vil lige høre om der er noget jeg kan gøre for at hjælpe hans lille mavse. Jeg synes der var en der skrev at torskerogn rørt med a38 skulle være godt, ville det være et godt sted at starte, eller hvad siger i?
Han får pt. RC tørfoder som han er vandt til hjemme fra, men han har mest spist sin vådmad (feline porta 21) og så torskerogn.
Det er også godt at blande lidt fiberrigt foder i deres normale mad eller evt. udskifte det helt med fiberrigt foder, indtil maven er i orden igen, og så langsomt gå tilbage til det normale foder.
Planen er også at de skal have andet tørfoder end Rc, men jeg var lige nettop bange for at de kunne få lidt løs mave af et skift der ikke er gradvist? Er det noget jeg har misforstået eller hvordan:ups:? Jeg har selv købt hill’s som jeg blander lidt af i det de er vandt til (growth & maincoon kitten mix). Planen er at de på sigt skal over på noget orijen, acana eller feline porta grain free evt. blandet med lidt iams hairball, takket være alle i kloge hoveder her inde:). Der er rigtig mange “klassiske” misforståelser i har lært mig at styre uden om. Det er jeg bare super glad for .
Nej, det er rigtigt nok, at man skal skifte foder gradvist. Men har de blød mave, så kan man sagtens udskifte det normale foder med fiberfoderet indtil maven er i orden, og så lige så stille blande fiberfoderet med det normale foder igen.
Så vil jeg gå ud og købe lidt Iams Hairball:) og give lidt a38 i eftermiddag også. Det var godt nok kun den ene der var lidt “blød” igår, det ser rigtig fint ud idag, men lidt ekstra fiber og kulturer kan sikkert stadig være fint til at holde hans mave i form:) Tak for det Vivi & Jane:tak:
Ih altså, nu har han fået blød mave igen, den lille Teddy:S. Og det er rimelig tyndt denne gang. Det var ellers lige blevet tip top super… Han får stadig 50% iams hairball i sit tørfoder og har lige blandet lidt a38 i eftermiddagsmaden. Men hvad kan jeg mere gøre? Han virker bestemt ikke påvirket af det, han spiser og drikker godt, han er lige så legesyg og puttesyg som altid… Men ih, jeg vil bare gerne have han har det godt, og bliver næsten lidt trist. Jeg synes jeg husker noget om noget der hed zoolac eller lign.? Alle gode råd modtages med kyshånd.
Zoolac indeholder mælkesyrebakterier (er det ikke det, det hedder? :?) - A38 indeholder de samme bakterier og er væsentlig billigere. Hvis han allerede får det og Hairball’en, så vil jeg lige se tiden an, og hvis det ikke bliver bedre inden for et par dage, så kontakt dyrlægen.
Du kan evt. vende den med opdrætteren også.
A38 lyder fint og så ville jeg ikke give ham andet end Iams Hairball de næste par dage - måske lidt kogt kylling istedet for vådfoder.
God bedring med ham
Tak skal du ha’ Jane:) Jeg vil trække været dybt og forsætte med foderet:) Og du har ret, jeg har jo også en super opdrætter at trække på. De er bare så små og “nye”, så jeg bliver lidt nemt urolig:ups:. Din smukke Ochta, hun kommer da samme sted fra, ikke sandt? Eller er hun fra Panthera Tigris?
[quote=Fire misser;448437]A38 lyder fint og så ville jeg ikke give ham andet end Iams Hairball de næste par dage - måske lidt kogt kylling istedet for vådfoder.
God bedring med ham :)[/quote]
[quote=SIBsofie;448440]Tak skal du ha’ Jane:) Jeg vil trække været dybt og forsætte med foderet:) Og du har ret, jeg har jo også en super opdrætter at trække på. De er bare så små og “nye”, så jeg bliver lidt nemt urolig:ups:. Din smukke Ochta, hun kommer da samme sted fra, ikke sandt? Eller er hun fra Panthera Tigris?
Klem:pote:[/quote]
Hystaden (Ochta) er fra et delekuld mellem Meldgaard og Panthera Tigris. Men hun er opvokset hos Helle (Panthera), som vi udelukkende har haft med at gøre i forbindelse med Ochta. Vi har faktisk aldrig mødt Laila
Hun er bare super sød, ja det er både hende og Mads:) Hun er jo faktisk også uddannet veterinærsygeplejerske og super hjælpsom uanset HVAD det er der omhandler kattene:)
Hun er godt nok en steg, hende hystaden . Hun har da i det mindste noget at have det i, kan man sige:fin:
Altså nu kan den bløde mave jo også skyldes en ændring i miljø og evt. lidt stress over flytningen. Og når maven er i orden igen - er der vel ingen grund til at “behandle” det? :?
Jeg fodrer selv med Iams Hairballe (og Porta), fordi Bernie’s mave ikke var ret stabil.
Hill’s j/w er simpelthen det hurtigst virkende, jeg har set. Det samlede Leises mave på få dage.
Selv en forholdsvis lille pose af det løste problemet for Leise, på under en uge.
Forrige år, hvor han havde tynd mave efter en Ronaxan-kur, tog det måneder. Jeg prøvede alt: Zoolac, Prokolin, Diarsanyl, iams anti-hairball. Nixenbixen.
Efter et par måneder på RC Intestinal gik det i ro igen. Som Dr Dyr sagde: “Det sværeste ved diarrhe hos dyr, det er ejernes utålmodighed”
[quote=MiSi;448509]Hill’s j/w er simpelthen det hurtigst virkende, jeg har set. Det samlede Leises mave på få dage.
Selv en forholdsvis lille pose af det løste problemet for Leise, på under en uge.
Forrige år, hvor han havde tynd mave efter en Ronaxan-kur, tog det måneder. Jeg prøvede alt: Zoolac, Prokolin, Diarsanyl, iams anti-hairball. Nixenbixen.
Efter et par måneder på RC Intestinal gik det i ro igen. Som Dr Dyr sagde: “Det sværeste ved diarrhe hos dyr, det er ejernes utålmodighed” [/quote]
Og så lige en gang for Arve Prins Knud, hvad står j/w for:ups:…?
Ja den sidste, den er virkelig god:ok: Det tænkte jeg faktisk også på tidligere. Det er jo under en måned siden Teddy var til gennem check hos dr. dyr, og klarede den til ug med kryds og slange, og det er jo ikke fordi det er første gang at en killing har reageret med tynd mave på flytning, foderskift und so weiter, det er bare førstegang det sker for mig:p. Teddy har sprunget rundt som en bjergged hele dagen, så det er vist mig der lider mest:ups::). Selvfølgelig kommer han til doktor igen, hvis det bliver ved, men tror faktisk næsten at sådan en tur kan gøre ondt værre, han er jo en lille trygheds-gris-love. Jeg giver det lidt tid…