Blodprøve/antistoffer (især til Lis)

Lis - Ah, nu misforstår vi hinanden, tror jeg. Det jeg mener at der kun på mødet blev snakket hund var ang. test og hvad klinikken tager ind pt. Ikke barf-maden.
Men nej, jeg kan desværre ikke bedre svare hvad der bliver testet for eller med hvilken type test. Jeg har også ventet på svar fra klinikken på Helles spørgsmål :slight_smile:

[quote=Eva K;259535]Lis - Ah, nu misforstår vi hinanden, tror jeg. Det jeg mener at der kun på mødet blev snakket hund var ang. test og hvad klinikken tager ind pt. Ikke barf-maden.
Men nej, jeg kan desværre ikke bedre svare hvad der bliver testet for eller med hvilken type test. Jeg har også ventet på svar fra klinikken på Helles spørgsmål :)[/quote]

Jøsses, og jeg forstår ikke hvad du siger nu:-)

Men svaret er længere oppe i denne tråd. Denne tråd handler om antistoffer og mulighed for at måle disse på KAT:-)

Jo, jo det er forvirrende

Lis - Ja, det gør vi vist. Men ja, det er hvad denne tråd handler om. Fordragsholder fik tjekket egne katte med sådan en blodprøve, men der blev fortalt at de på klinikken kun tog hunde ind pt., selvom fordragsholder gerne så at de udvidede det til katte - så vidt jeg husker mht. det sidste.
Om det kun var kattesyge eller om katteinfluenza, leukæmi og andre også var med i testen ved jeg ikke.

[quote=Eva K;259544]Lis - Ja, det gør vi vist. Men ja, det er hvad denne tråd handler om. Fordragsholder fik tjekket egne katte med sådan en blodprøve, men der blev fortalt at de på klinikken kun tog hunde ind pt., selvom fordragsholder gerne så at de udvidede det til katte - så vidt jeg husker mht. det sidste.
Om det kun var kattesyge eller om katteinfluenza, leukæmi og andre også var med i testen ved jeg ikke.[/quote]

Så fatter jeg ikke hvorfor klienterne skal komme med 24 katte når foredragsholderens katte (som sikkert ikke er 24) kunne testes så nemt som … Det koster vel det samme for klinikken uanset hvis katte der testes, eller får medarbejderne bare utrolig meget fryns, som der jo i sidste ende også er nogen der skal betale …

Lis - Jeg ved ikke hvad vedkommende betaler for det og jeg kan jo også have misforstået det. Men mener at erindre at hendes katte blev testet, hvorfor der så skal komme 24 hvis det er fremmede katte…

Lis: Du misforstår mig - jeg har kun skrevet, hvad foredragsholderen sagde - som jeg skriver så ved jeg intet om dette emne, da jeg er en af dem, der hovedløs vaccinere hvert år for det hele.

Jeg satte mig for at undersøge sagen. Ikke andet. Du behøver derfor ikke gå i total krigshumør over svaret - jeg har blot gjort dette i et forsøg på at opklare det med den klinik. Fordi flere var interesserede i at vide mere.

Som du måske husker, så skrev jeg først med foredragsholderen selv, der sagde, at testen fandtes, men at det var normalt, at dyrlæger sagde, at det gjorde den ikke. Derfor gik jeg videre til BARF-klinikken i Glostrup.

Årsagen til, at han vil lave det på 24 katte - gratis - er, at han vil anvende det i forsknings øje med overfor andre dyrlæger. Selv er han på forhånd overbevidst om resultatet.

Sådan læser jeg det.

Men det er ikke MIN holdning eller MINE ord. Det er dyrlægens. Kan du ikke rette dit skyts mod afsenderen i stedet for budbringeren, hvis du skal skyde?

Jeg har ikke spurgt for at skabe en debat om min holdning, men for at opklare et spørgsmål, der blev rejst.

MVH Helle

PS jeg synes stadig det kunne være spændende at finde 24 (sjællandske?) katte, som kunne aflevere en blodprøve til den klinik. På den måde kunne det være med til at påvirke DDD og co - dvs dyrlægernes praksis i forhold til vaccinationer i dag.

Skulle vi ikke se om vi kunne finde sådan 24 styk?

Jeg ville gerne se resultatet af sådan en undersøgelse personligt.

En kat eller 5 kan han jo reelt ikke bruge til at påvirke - han skal op på et vis antal for at få et resultat, der er statistisk brugbart.

MVH

[quote=lenschow;259743]PS jeg synes stadig det kunne være spændende at finde 24 (sjællandske?) katte, som kunne aflevere en blodprøve til den klinik. På den måde kunne det være med til at påvirke DDD og co - dvs dyrlægernes praksis i forhold til vaccinationer i dag.

Skulle vi ikke se om vi kunne finde sådan 24 styk i stedet for at bekrige hinanden?

Jeg ville gerne se resultatet af sådan en undersøgelse.

En kat eller 5 kan han jo reelt ikke bruge til at påvirke - han skal op på et vis antal for at få et resultat, der er statistisk brugbart.

MVH[/quote]

Når du siger aflevere en blodrøve - mener du så man skal komme med den? Jeg kan ikke tage en blodprøve - det er noget min dyrlæge skal gøre - og det ved jeg han vil have penge for.

Jeg har masser af katte der kunne være interessesante, netop katte der ikke er vaccineret hvert år - men uden at vide hvad der testes for finder jeg det uinteressant. Er det kattesyge kan jeg godt nøjes med det statstikken fra USA siger - det gør jeg også med de andre vacciner indtil der er noget der er nemt og brugbart. Der INTET nyt i at vacciner holder længere end hvad mange dyrlæger og producenterne oplyser. Når det kommer til producenterne skal de jo tage højde for mange ting.

Præcis som den dyrlæge skrev i indlægget på FH - hvor meget og hvor mange gange skal man teste? når vi ikke engang ved om antistoffer er det samme som vaccinedækning.

Sund fornuft kommer man rigtig langt med - hvorfor slæbe afsted med katten - om det kun er en blodprøve - så er der stress forbudet med det.

Jeg er ret sikker på at det der testes for er kattesyge. Hvor interessant er det? Der er stort set ikke kattesyge i Danmark - man ved en fuldt vaccineret kat er dækket i mindst 7 år - det viser undersøgelser fra USA. Kattesyge er jo ikke det katterierne bokser med - det er Øvre luftvejsinfktioner og dem er der flere af - hvor de vacciner der dækker det har forskellig holdbarhed.

Når jeg snakker om test - snakker jeg om test tilgængelig for den almindelige dyrlæge.

Hvorfor skal DDD belæres - flere af deres medlemmer kan udemærket tænke sig - blandt andet min egen dyrlæge.

Nu er det ikke længe siden du skrev noget der i den grad modstrider hvad du kommer med her Helle - på trods af præcis det du hørte på det foredrag vedr. vacciner er præcis det samme der diskuteres her igen og igen (undtagen testen med de 24 katte) - og din holdning var en helt anden.

Måske der er noget om hvad jeg sagde hjernevask. Det er hverken for at bekrige eller noget - jeg undres bare …

Så vil jeg lige slå fast - jeg bekriger ikke nogen …

[quote=Lis Dahlstrøm;259820]Når du siger aflevere en blodrøve - mener du så man skal komme med den? Jeg kan ikke tage en blodprøve - det er noget min dyrlæge skal gøre - og det ved jeg han vil have penge for.

Jeg kunne forestille mig, at katten skulle hen til klinikken og have den taget eller på en anden klinik - naturligvis. herefter skulle blodet sendes til BARFklinikken. Jeg kunne ikke forestille mig andet end at de, der hjælper denne dyrlæge med hans forskning får prøven gratis. Alt andet ville undre mig. Men spørg ham selv - hvor skal jeg vide det fra? Jeg har blot spurgt ham om noget, som flere herinde ønskede jeg skulle spørge om. Mailen ligger fri for alle at kontakte.

Jeg har masser af katte der kunne være interessesante, netop katte der ikke er vaccineret hvert år - men uden at vide hvad der testes for finder jeg det uinteressant. Er det kattesyge kan jeg godt nøjes med det statstikken fra USA siger - det gør jeg også med de andre vacciner indtil der er noget der er nemt og brugbart. Der INTET nyt i at vacciner holder længere end hvad mange dyrlæger og producenterne oplyser. Når det kommer til producenterne skal de jo tage højde for mange ting.

Spørg dyrlægen…

Præcis som den dyrlæge skrev i indlægget på FH - hvor meget og hvor mange gange skal man teste? når vi ikke engang ved om antistoffer er det samme som vaccinedækning.

Sund fornuft kommer man rigtig langt med - hvorfor slæbe afsted med katten - om det kun er en blodprøve - så er der stress forbudet med det.

Jeg synes det er en ret vigtig sag at få undersøgt. Jeg ville gerne udsætte mine dyr for det, især hvis prøven kan tages her lokalt og sendes til dyrlægen i Glostrup.

Jeg er ret sikker på at det der testes for er kattesyge. Hvor interessant er det? Der er stort set ikke kattesyge i Danmark - man ved en fuldt vaccineret kat er dækket i mindst 7 år - det viser undersøgelser fra USA. Kattesyge er jo ikke det katterierne bokser med - det er Øvre luftvejsinfktioner og dem er der flere af - hvor de vacciner der dækker det har forskellig holdbarhed.

Når jeg snakker om test - snakker jeg om test tilgængelig for den almindelige dyrlæge.
Spørg dyrlægen selv - jeg ved det jo ikke.

Hvorfor skal DDD belæres - flere af deres medlemmer kan udemærket tænke sig - blandt andet min egen dyrlæge.
Ja nogle kan, men forskningsresultater har det nu med at overbevise mange flere - jeg synes det er et spændende initiativ.

Nu er det ikke længe siden du skrev noget der i den grad modstrider hvad du kommer med her Helle - på trods af præcis det du hørte på det foredrag vedr. vacciner er præcis det samme der diskuteres her igen og igen (undtagen testen med de 24 katte) - og din holdning var en helt anden.
Der tror jeg du har misforstået mit formål Lis - se mine svar herover.

Måske der er noget om hvad jeg sagde hjernevask. Det er hverken for at bekrige eller noget - jeg undres bare …

Så vil jeg lige slå fast - jeg bekriger ikke nogen …[/quote]
Nej men din tone er godt nok ikke særlig pæn over for mig som budbringer. Jeg har aldrig givet indtryk af at være ekspert i dette med antistoffer. Hvorfra du får den idé må bunde i en misforståelse. Hvis jeg har givet udtryk for det, så er det sandelig en fejl. Jeg skriver endda i dette emnes starttråd, at jeg gerne vil vide mere, da det er nyt for mig.

Jeg har slettet sætningen “bekrige”, men jeg fastholder, at du skyder på den forkerte her. Jeg har i venlighed sendt en mail til denne klinik, som jeg ved gud ikke kender en dyt til (tror du blander min viden om BARF ind i dette?) fordi brugere herinde har bedt om at få et svar. Jeg tilbød blot at skrive/ringe, og det har jeg gjort og postet et svar - som jeg bagefter skal have på hatten for?

Jeg synes vi skal vende retur til emnet - jeg gider ikke debattere de andre ting med dig Lis. Du har en holdning om mig - fred være med det - men lad os debattere emnet, som jeg faktisk har oprettet fordi jeg gerne vil lære om det - for mine kattes skyld.

MVH Helle

Helle, jeg bekriger dig ikke - men helt ærlig, det du bringer op er ikke nyt, ihvertfald ikke for mig, kun 24 kats testen, som jeg stadig er usikker på hvad går ud på. Det er diskuteret til hudløshed, både her og på andre fora, uden tilsyneladende at have haft din interesse. Hvorfor er du så fanatisk - der er faktisk nogen der har sat sig temmelig godt ind i tingene omkring vaccinering, både via egne dyr og søgen på information både på nettet og hos egen dyrlæge, et emne der ikke kan kaperes på 14 dage.

I starten vaccinerede jeg også bare som min dyrlæge dengang anbefalede - og i den bedste tro - det gør jeg ikke mere og har ikke gjort i mange år. For det første er jeg selv blevet klogere - for det andet har jeg en dyrlæge der kender mine dyr og dermed mit katteris behov - han har sat sig ind i vaccinering - både hvad angår for lidt og for meget.

Der er i årevis forsket i det i USA - også på kat - resultaterne kan findes on-line. At en barf klinik finder en niche - fint nok - men det er godt nok ikke ensbetydende med det er ny viden.

Masser af kattejere og dyrlæger vaccinerer iht til den forskning der er gjort i USA (selv om det var længe om at nå herover) og på baggrund af kliniske erfaringer - bl.a. holder min egen dyrlæge foredrag om det - både for katteejere og andre dyrlæger - en klinik godkendt af DDD - en dyrlæge med eksamen fra Landbohøjskolen, mange års praksis og en masse videregående uddannelser.

Det annoncerer barf klinikkerne ikke med de er, godkendt af DDD - de annoncerer ikke engang med hvem deres dyrlæger er - eller deres kompetencer. Ved du om de er dyrlægeuddannede overhovedet?

Nej Helle, jeg har ikke noget jeg skal have spurgt Barf klinikken om - især ikke så længe deres erfaring på kat er så lille som den er.

Jeg var også meget klogere for 20 år siden - tiden har dog lært mig at får jeg svar på en del - så åbner der sig straks 20 nye spørgsmål, der igen bliver til …

Hvorfor har du svært ved at acceptere det - verden er altså ikke kun sort og hvid - det tager tid at få alle gråtonerne med hvis man nogensinde får dem alle med.

Jeg er ked at du ikke gider debattere det med mig, eller for sin sags skyld andre. Det kan jeg kun opfatte sådan at for dig er der kun en sandhed - du vil opdage at sådan er det ikke skruet sammen. Hvad lærer du af alle sidder og giver dig ret. Jeg har gennem årene også hørt meget hvor jeg har tænkt mit - ikke sjældent har jeg senere taget den info frem igen - og ændret opfattelse.

Jeg vil bestemt også mine katte det bedste - og alle andres katte også.

[quote=Lis Dahlstrøm;259341]Kattesyge er stort set udryddet i Danmark - .

[/quote]

Hvor finder man den oplysning? Det er da ialtfald ikke lige min opfattelse.

Marina

[quote=Marina;259884]Hvor finder man den oplysning? Det er da ialtfald ikke lige min opfattelse.

Marina[/quote]

Den hører man bla af en dyrlæge på et potemøde i Racekatten - hvor det netop blev fortalt at information om vaccinering havde rykket i den rigtig retning på tallet af katte inficeret med kattesyge

Stor set er jo heller ikke det samme som alle - og der kan være områder der er mere inficeret end andre - præcis det samme med leukæmi.

Jeg ved Tom Schantz Kristensen for mange, mange år siden lavede en statistik i samarbejde med landets dyrlæger, over forskellige egne af DK og forekomst af Kattesyge - gad vide om den er til at finde. Ikke at den vil være aktuel idag mere.

På ganske kort tid har jeg hørt om flere tilfælde, endda vaccinerede katte der er blevet syge.
En udvikling jeg godt kan være lidt skræmt over.
Spørgsmålet er om også denne type virus formår at mutere.
Nej, gamle tal er idag ubruelige. Men ja, f.eks er der ikke set kattesyge i bestanden af udelevende katte her i den nordlige del i mange år, så ingen tvivl om at det er egnsbestemt. Men det er jo heller ikke det samme som at sige at Kattesyge stort set er udryddet i Danmark. Minimeret i bestanden af indendørskatte og racekatte, men risikoen er der stadig for at man kan slæbe det hjem til sine killinger via kontakt med syge katte i hestestalde osv.
Marina

Da vi var på bondegårdsferie sidste år, fortalte bondemanden at en ret stor del af kattene i området var gået til pga kattesyge.

Når vi snakker " vores" katte er det jo ikke det store problem med kattesyge - for de bliver vaccineret mod det - og langt de fleste er indekatte eller udekatte under kontrollerede forhold som løbegårde mv.

Hvad jeg har hørt - og hvor mange led den information har været igennem - det ved jeg ikke. Jeg har hørt om killinger der er kommet hjem fra udstilling og det påstås de er smittet på udstillingen med kattesyge.

Kattesyge smitter voldsomt - men der skal altså en syg kat til at smitte. Måske de killinger der siges blev smittet var vaccineret tidligt - netop for at kunne komme ind på udstillingen - og så har vaccinen dækket ringe.

Personligt har jeg kun kendskab til en kollegas uvaccinerede kat der fik kattesyge - og kom sig. Det er mindst 10 år siden.

Iøvrigt bor jeg på landet - og kommer en del hos bønderne i området og køber dagligvarer.

Lis: Jeg tror du har misforstået mig og mit formål med at sende mailen. Jeg er ikke fanatisk eller bedrevidende, men meget interesseret i at lære.

Jeg sendte mailen og oprettede dette emne, da jeg havde forstået det sådan, at du gerne ville vide mere om den klinik og deres test for antistoffer. Det var kun ment som et forsøg på at hjælpe med at skaffe mere viden om emnet.

Grunden til, at jeg ikke vil debattere det med dig er, at jeg ikke har noget at bidrage med til emnet - jeg har flere gange skrevet, at dette er nyt for mig - og nej jeg læser ikke alle tråde og kommer kun ind på fora med mellemrum mellem andre skriverier så ja dette er ikke et emnet, jeg har læst om/fundet interessant ud fra overskrifterne - men derfor kan jeg jo godt nu havde fået lyst til at vide mere uden at jeg behøver blive skrevet til en i grim tone af den grund.

Jeg kan ikke forklare mine motiver bedre end dette…
Det er ved at blive en gentagelse - og det er stadig uden for emnet.

MVH Helle

[quote=Lis Dahlstrøm;259976]Når vi snakker " vores" katte er det jo ikke det store problem med kattesyge - for de bliver vaccineret mod det - og langt de fleste er indekatte eller udekatte under kontrollerede forhold som løbegårde mv.

Hvad jeg har hørt - og hvor mange led den information har været igennem - det ved jeg ikke. Jeg har hørt om killinger der er kommet hjem fra udstilling og det påstås de er smittet på udstillingen med kattesyge.

Kattesyge smitter voldsomt - men der skal altså en syg kat til at smitte. Måske de killinger der siges blev smittet var vaccineret tidligt - netop for at kunne komme ind på udstillingen - og så har vaccinen dækket ringe.

Personligt har jeg kun kendskab til en kollegas uvaccinerede kat der fik kattesyge - og kom sig. Det er mindst 10 år siden.

Iøvrigt bor jeg på landet - og kommer en del hos bønderne i området og køber dagligvarer.[/quote]

Kattesyge smitter voldsomt, ja det smitter så voldsomt at du kan tage det med dig på støvler, på tøjet og på hænderne.
Skulle killinger blive smittet på udstillingen er det jo ikke fordi de er vaccineret tidligt, men fordi de har været i en alder hvor vaccinen ikke har været dækkende nok. Og så kan man endnu engang vende tilbage til om killinger burde kunne udstilles i så ung en alder som 3mdr.
Nu er det så ikke rygter i flere led jeg har kendskab til eller killinger, men voksne katte, fuldt vaccinerede. Den ene ejer har en datter som går på en rideefterskole. Her befinder sig to syge killinger. Via dem er smitten blevet transporteret hjem til deres voksne vaccinerede kat.
Jeg vil såmænd blot gøre opmærksom på at risikoen er tilstede. At man som erfaren katteejer kan bevæge sig rundt velvidende at man ikke skal røre syge killinger og huske hygiejnen, er ikke ensbetydende med at risikoen ikke findes.

Marina

Vil det sige, at du (marina) stadig vaccinere hvert år?

Jeg spørger fordi jeg er i tvivl om, hvad jeg skal fremover…

[quote=Marina;260058]Kattesyge smitter voldsomt, ja det smitter så voldsomt at du kan tage det med dig på støvler, på tøjet og på hænderne.
Skulle killinger blive smittet på udstillingen er det jo ikke fordi de er vaccineret tidligt, men fordi de har været i en alder hvor vaccinen ikke har været dækkende nok. Og så kan man endnu engang vende tilbage til om killinger burde kunne udstilles i så ung en alder som 3mdr.
Nu er det så ikke rygter i flere led jeg har kendskab til eller killinger, men voksne katte, fuldt vaccinerede. Den ene ejer har en datter som går på en rideefterskole. Her befinder sig to syge killinger. Via dem er smitten blevet transporteret hjem til deres voksne vaccinerede kat.
Jeg vil såmænd blot gøre opmærksom på at risikoen er tilstede. At man som erfaren katteejer kan bevæge sig rundt velvidende at man ikke skal røre syge killinger og huske hygiejnen, er ikke ensbetydende med at risikoen ikke findes.

Marina[/quote]

Jeg vil utrolig gerne være med til igen at slå et slag for at udstillingsalderen for killinger sættes op. Det kan da være der er mere forståelse for det nu end der var for år tilbage hvor forslaget var oppe. Der er jo også en årsag til at killinger ikke kan udstilles før de er fyldt 4 måneder i TICA og CFA.

Dækker vaccen ikke - så er killingen da vaccineret for tidligt. 12 uger er i mange tilfælde også for tidlig - i den alder bliver masser af killinger solgt - masser bliver også udstillet tre måneder gamle med een vaccine. Derfor er det vigtigt at vaccinere ved 16 uger - på det tidspunkt er killingen i gang med at danne sit eget immunforsvar og så har vaccinen effekt.

Sandheden er ingen vaccine dækker 100%.

Jeg er godt klar over den voksne vaccinerede kat blev syg med kattesyge - blev den rask igen? Killinger dør af kattesyge .

Selvfølgelig skal vi vaccinere mod kattesyge - den er en del af basisvaccinerne f.eks. 12 og 16 uger og den året efter. Derefter bør man ikke hvert år vaccinere mod kattesyge med mindre man rejser og/eller udstiller katten. Kattesyge vaccinen aflejrer antistoffer tíl nyrecellerne - disse antistoffer er med virkende til en low grade infektion i nyrerene. Den hyppigste dødsårsag på kat er nyresvigt. Der blev fundet antistoffer i 75% af de testede katte.

Da det første forskningsprojekt blev offentliggjort for mere end 10 år siden, lød der et ramaskrig - derfor blev projectet kørt igen - med samme resultat.

[quote=lenschow;260061]Vil det sige, at du (marina) stadig vaccinere hvert år?

Jeg spørger fordi jeg er i tvivl om, hvad jeg skal fremover…[/quote]

Både og. De neutraliserede og ældre katte vaccineres ikke hvert år, langt fra. Men de katte, især hunkatte, der bruges i avl vaccineres for at de bedst muligt kan dække deres killinger ind antistofmæssigt og give dem så god og længevarende en beskyttelse som muligt.

Marina