Blodprøve/antistoffer (især til Lis)

[quote=Lis Dahlstrøm;260075]Jeg vil utrolig gerne være med til igen at slå et slag for at udstillingsalderen for killinger sættes op. Det kan da være der er mere forståelse for det nu end der var for år tilbage hvor forslaget var oppe. Der er jo også en årsag til at killinger ikke kan udstilles før de er fyldt 4 måneder i TICA og CFA.

Dækker vaccen ikke - så er killingen da vaccineret for tidligt. 12 uger er i mange tilfælde også for tidlig - i den alder bliver masser af killinger solgt - masser bliver også udstillet tre måneder gamle med een vaccine. Derfor er det vigtigt at vaccinere ved 16 uger - på det tidspunkt er killingen i gang med at danne sit eget immunforsvar og så har vaccinen effekt.

Sandheden er ingen vaccine dækker 100%.

Jeg er godt klar over den voksne vaccinerede kat blev syg med kattesyge - blev den rask igen? Killinger dør af kattesyge .

Selvfølgelig skal vi vaccinere mod kattesyge - den er en del af basisvaccinerne f.eks. 12 og 16 uger og den året efter. Derefter bør man ikke hvert år vaccinere mod kattesyge med mindre man rejser og/eller udstiller katten. Kattesyge vaccinen aflejrer antistoffer tíl nyrecellerne - disse antistoffer er med virkende til en low grade infektion i nyrerene. Den hyppigste dødsårsag på kat er nyresvigt. Der blev fundet antistoffer i 75% af de testede katte.

Da det første forskningsprojekt blev offentliggjort for mere end 10 år siden, lød der et ramaskrig - derfor blev projectet kørt igen - med samme resultat.[/quote]
Jamen vi er skam enige. Hvilket også er grunden til jeg påpeger problemet ang. kattesyge, vi må i forbindelse med virus aldrig bruge en vaccine som en sovepude.
Denne kat har det heldigvis godt nu. Ejeren måtte jeg så afvise at få besøg af da jeg har killinger. Men hvad hvis hun ikke havde sagt noget og bare var kommet? Ikke alle tænker så langt at smide skoene udenfor døren eller tage rent tøj på inden de kommer.

Marina

Lis - Jeg ved godt at jeg har spurgt om det før. Men kan simpelthen ikke finde, hvor jeg har det skrevet ned længere. Vil du ikke være sød at linke til eller skrive forfatter og titel til den artikel om undersøgelsen? (gerne både den første og anden hvis du har)

Joe det vil jeg gerne - hvis jeg kan finde det. Min PC er reinstalled uden at gemme bookmarks. Jeg mener jeg fornylig har bragt et af linkene i denne eller i en af de andre om stort set samme emne - det ene project var Colorado - tror faktisk det også var dem der gjorde forsøget om da ramaskriget kom.

Lis - Okay, tak. Jeg tror at det samme er gældende her. At det er røget i en ominstallering. Men vil lige prøve at se om jeg kan finde det i nogle af de gamle tråde så…