Blodtype B - hjælp til Sverige!

Videreformidles - kommer fra Birmaselskabet, men er aktuelt for flere andre racer, så jeg håber der er flere derude der kan hjælpe mod det seneste tåbelige påhit deroppe.
VH
Susanne


Rasringar och kattklubbar tillhanda

Jordbruksverket anser inte att det finns lagmässigt utrymme att para en honkatt med blodgrupp B med hanar med blodgrupp A. De anser att de nyfödda kattungarna inte får de livsviktiga antikropparna mot sjukdomar när vi handmatar ungarna de första 16 timmarna. Tidigare hände det ju att flera kullar dog innan man upptäckte att katterna hade olika blodgrupper. Vi måste nu bevisa att Jordbruksverkets påstående att kattungar får sämre immunförsvar med handmatning är struntprat samt även visa att dessa katter lever lika länge som kattungar med blodgrupp A.

Jag håller därför på att samla fakta som går emot Jordbruksverkets påstående. Jag ber om hjälp av er alla som har handmatat kattungar. Tacksam om ni svarar på enkäten som docent Eva Axnér på SLU har sammanställt.
Hämta enkäten via denna länk: http://enkater.slu.se/svara.cfm?sv=2644-blodgruppB
Tyvärr var vi av olika anledningar tvungna stoppa den första utskickade enkäten och tappade då både enkäten och de inkomna svaren vilket vi beklagar djupt. Docent Eva Axnér har nu gjort om den så nu måste vi börja om från början igen.
Vi kan ju inte utesluta friska katter från avel bara på grund av blodgrupp. Att ha olika blodgrupper är ingen sjukdom. Om jordbruksverkets förslag går igenom så är det stor risk att många uppfödare kommer ta katter med blodgrupp B från aveln och det tror jag skulle vara katastrofalt för många raser. Vi kommer att förlora friskt avelsmaterial helt i onödan och sjukdomarna kan komma att öka.

Enligt statistik från Genlab Niini/Genoscoper har följande raser flest katter med blodgrupp B

ACL 29% ACS 35% AMS 40% BRI 32% CRX 32% DRX 30% DSP 7%
BRI 32% EUR 4% EXO 4% MAU 6% PER 4% PIXIE B 100% RAG 6%
SBI 9% SCO 50% SBI 9% SCO 50% SPH 11% SRL 9% SRS 13%
TUV 11 %

Jag vore tacksam om ni ville översända detta brev vidare till alla era medlemmar och hoppas också att alla berörda vill fylla i den länkade enkäten ovan. Tacksam även om styrelser för kattförbund, föreningar, rasringar och kattklubbar kan besluta att stödja kampen mot Jordbrukverkets lagförslag. Skicka gärna era skrivelser till mig, som jag sedan sammanställer och skickar till Jordbruksverket.

Alla äldre uppfödare från 1970-90 talet som förlorade hela kullar eller kattungarna tappade sina svansar tidigare eftersom vi, som sagt, inte visste riskerna med olika blodgrupper hos katter på den tiden, ta gärna kontakt med mig.

Alla ni som har handmatat kattungar till en B-hona, skriv gärna en liten berättelse om hur du gör och skicka även bilder av mamman iförd sin dräkt samt på kattungar som handmatas.

Jag svarar gärna på eventuella frågor.

Ring mig på tfn 08-7339604 eller 070-2365466 eller maila mig.
Min mailadress är: [email protected]

Adress: Sibeliusgången 32, 1602,
164 72 KISTA

Med vänlig hälsning

Anneli Pääkkö
Hälsogruppen
Birmasällskapet

Jesus Kristensen, hvor Jordbruksverket dog får mange fantastiske ideer …

Har Jordbruksverket ikke andet at lave end at lave avlsrestriktioner for racekatte?:gruble:

Ja man tager sig til hovedet - og alligevel er man jo ikke spor overrasket, men venter blot på næste fuldstændigt tåbelige indfald fra den kant. Forvirret? Følg med i næste afsnit af Skum…
VH
Susanne

Åbenbart ikke… Hvis de så kunne komme med noget relevant eller noget veldokumenteret… Nogle gange undrer man sig over hvem i alverden der ansætter dem, der arbejder der?
VH
Susanne

Jamen hallo, har de ingen forstand på vigtigheden af at bevare genpuljen? Seriøst, hvad ville der ikke ske hvis man kastrerede 30% af briterne, bare fordi de er blodtype B! :besvimer:

Har desværre ingen egen erfaring med det, ellers gjorde jeg det gerne, for det der er da for dumt :dokdok:

[QUOTE=Eife;834863]Jamen hallo, har de ingen forstand på vigtigheden af at bevare genpuljen? Seriøst, hvad ville der ikke ske hvis man kastrerede 30% af briterne, bare fordi de er blodtype B! :besvimer:

Har desværre ingen egen erfaring med det, ellers gjorde jeg det gerne, for det der er da for dumt :dokdok:[/QUOTE]
Og hvad så med alle de killinger man må håndfodre af andre årsager…? Helt ude i skoven!
VH
Susanne

Det lyder som en Aprilsnar, dmen det er det desvære ikke, man korser sig jo over sådan tåbeligheder :dokdok:

Håber der bliver samlet nok materiale til at mane denne mærkelig ide i jorden igen,:dokdok:

mon ikke der sidder nogle opdrættere deroppe som kan hjælpe de tumber …som kan forklare dem vigtigheden af at bevare begge blodtyper…og at ansvarlige opdrættere godt ved hvad de gør…når de parrer a med b…og hvad det indebærer…

[QUOTE=Eife;834863]Jamen hallo, har de ingen forstand på vigtigheden af at bevare genpuljen? Seriøst, hvad ville der ikke ske hvis man kastrerede 30% af briterne, bare fordi de er blodtype B! :besvimer:

Har desværre ingen egen erfaring med det, ellers gjorde jeg det gerne, for det der er da for dumt :dokdok:[/QUOTE]
Ja,eller 30 % af Devon Rex’erne,så er det vist slut med den race…!

Nu er det jo tisselet for mig som har en race, der ikke har så mange blodtypeuforlignelige katte at det er noget vi har vores opmærksomhed på, at spørge ind til hvorfor man vælger fortsat at gøre brug af katte med blodtype B? Jeg kan sagtens se scenariet hvis man skal lukke de mange katte som der er tale om, men arbejder man på at komme bort fra dem eller?

For mig er det på sin vis ikke - set udfra den procentvise fordeling - meget anderledes end da vi i min race fik dna-testen og skulle forholde os til hvad der skulle ske med de ca 30-33 % positive. Nogle var af den holdning at alt negativt skulle lukkes, andre mente man skulle arbejde sig ud af mutationen, andre igen valgte at sige at den intet betød, men langt de fleste kunne dog godt se at man ikke bare kunne lukke det store antal, men stadig at det krævede handling, om ikke andet så over nogle generationer.

Kunne man forestille sig det samme ske når det kommer til at vælge blodtype B kattene fra? Jeg spørger af nysgerrighed og fordi jeg gerne vil forstå, ikke fordi jeg mener at “man lukker sgu da bare…” Set fra min stol er det helt samme problematik; at man indsnævrer genpulje hvis man er for ultimativ, men at det kan gøres hvis man vil… men vil man? Og vil man ikke, hvorfor så ikke?

PS. Vi er da kommet længere end da perserne fik deres PKD… og handlede uden at tænke og med store konsekvenser.

[QUOTE=En forhenværende bruger;834917]Nu er det jo tisselet for mig som har en race, der ikke har så mange blodtypeuforlignelige katte at det er noget vi har vores opmærksomhed på, at spørge ind til hvorfor man vælger fortsat at gøre brug af katte med blodtype B? Jeg kan sagtens se scenariet hvis man skal lukke de mange katte som der er tale om, men arbejder man på at komme bort fra dem eller?

[/QUOTE]
Absolut nej! Der er vigtigere ting at arbejde på end blodtypen, der er jo ingen sygdomme eller problemer af nogen art forbundet med det, hvis ellers man ved hvad man foretager sig. Det er alt for stort spild af genpulje at frasortere dem på grund af magelighed, for der er ikke andre relevante grunde til det.
VH
Susanne

Nu er det jo ikke nogen sygdom at have blodtype B? Det er det at have HCM eller PKD…

Jeg så kun på genpuljen og de konsekvenser det måtte have. Om den mindskes af en handling skabt fordi der er sygdom eller ej, er for mig et fedt. Konsekvenserne er helt de samme, derfor så jeg bort fra det.

ja mine to flaske børn har været de mest sunde og raske af mine killinger S

Jesus - hvor tåbeligt. Glemmer de helt at tage hensyn til genetisk diversitet.

Jeg har ikke håndfodret, men jeg har parret en B hun med en A han - og testede titre hos hunkatten, og den lå uden tvivl i den sikre zone. Dermed lod jeg killingerne die, og det var uden problemer. Det mener de så heller ikke er ok i “forbunds Sverige”?

Er det ikke muligt i en A og B parring at vælge en killing fra den parring med A blodtype således at man er kommet “videre” i både avlsarbejdet men også har fået en A type ude af den kombination sådan at man ikke behøver at bruge den kat der har B blodtypen i avlsarbejdet længere?

Det kan da ikke være helt umuligt at mindske eller arbejde sig væk fra B-blodtypen?

[QUOTE=MoMo;835135]Er det ikke muligt i en A og B parring at vælge en killing fra den parring med A blodtype således at man er kommet “videre” i både avlsarbejdet men også har fået en A type ude af den kombination sådan at man ikke behøver at bruge den kat der har B blodtypen i avlsarbejdet længere?

Det kan da ikke være helt umuligt at mindske eller arbejde sig væk fra B-blodtypen?[/QUOTE]
Med hvilket formål?? Skal man så med det samme helt afskære de B katte man måtte have, for de får med hinanden kun B killinger? Så smadrer man jo genpuljen fuldstændigt - uden at opnå noget som helst…
VH
Susanne

Der har lige været en mindre debat om spørgsmålet på den engelske mailingliste, jeg er medlem af, så jeg har videresendt opfordringen fra Anneli Pääkkö dertil og håber, de også kan hjælpe med historier :slight_smile: