Blodtypekit

Jeg har hørt det er muligt at bestille kit hjem til at vi selv kan fastslå bodtype på kattene.

Er der en der kan fortælle mig lidt mere om hvor og hvordan

Det vil jeg også gerne vide.
Har hørt man selv skulle kunne tage en snaptest fra navlesnoren, og få svar hurtigt, så ikke alle killinger var nød til at blive holdt fra mor mis.
Med en Ab hankat til en bb hunkat burde det jo statistisk set kun ved en ud af 4 killinger som blev Ab og skulle holdes væk.

1 Synes om

@Esben_J - Det bruger du og Lisbeth vist? :slight_smile:

1 Synes om

Hvis det er autosomal arvegang, så har hver killing i det tilfælde 50% sandsynlighed for at blive Ab.

1 Synes om

Det er det, så ja. 50%

1 Synes om

Det har du ret i - jeg tog lige regnestykket med en Ab han til en Ab hun. Her har jeg 25% risiko for en bb killing.
Det er det som jeg kalkulerer mest med pt. :slight_smile:

For øvrigt så læste jeg noget et sted for nyligt som jeg undrede mig lidt over.
Som jeg forstår det er der ingen fare for killingerne efter en Ab til Ab parring - selv hvis der skulle være en killing med bb skulle den ikke kunne tage skade af evt. antistoffer - Vel ??

Det jeg læst var imidlertid, at hvis man gentog samme parring ville hunkatten nu kunne have for højt et niveau af antistoffer mod bb, således at killinger fra andet kuld med blodtype bb skulle have en risiko,

Er det rigtigt ???
Det var fra en artikel (godt nok googleoversat) fra Mundikats medlemsblad fra denne sommer

1 Synes om

Vi har købt dem hos vores dyrlæge, som har dem fra Kruse, de virker fint, man følger bare det sder står på pakken så er der hurtigt svar.
Ser lige efter et billede af en test

2 Synes om

Vi købte for nogle år siden sådan nogle kort af vores dyrlæge.

(Dem vi stadig kan købe gennem dyrlægen)

1 Synes om

Blod fra navlesnoren og alt efter om det samlede sig eller blev skællet kunne man sige hvad de var.

1 Synes om

Nej, problemet med neonatal isoerythrolysis er der kun hvis moderen er blodtype B, da det handler om mængden af antistoffer mod den anden blodtype som hhv. en blodtype A/AB og blodtype B kat producerer, og den er så høj mod A hos B-kattene, men lav mod B hos A-kattene. Den mængde er i modsætning til hos mennesker tilstede fra ca. 3 måneder, og afhænger ikke af tidligere graviditeter. Jeg har aldrig hørt eller læst den påstand noget andet sted, at blodtype A/AB katte skulle udvikle højere niveauer af antistoffer pga drægtighed med B-killinger. Jeg tror det er en and, eller en fejl i oversættelsen der gør sig gældende.

Winn Foundation har f.eks. denne artikel om emnet.

2 Synes om

Tak :slight_smile:
Dejligt at vide.
Ville måske gerne gentage parringen engang i fremtiden, hvis der kun kom drenge eller kun en pige som så uheldet ville var ren bb.
Det var svært at tage valget om at beholde pigen med Ab, men hun har bare så mange andre kvaliteter som gør at jeg gerne ville bruge hende engang.

1 Synes om