Bør jeg kastrere snart?

Jeg har taget Conrad i at prøve at parre Penny to gange nu (hun er steriliseret) og han er lidt over 5 måneder, så jeg tænker lidt at det måske er på tide at kastrere ham?

Conrads opdrætter ser bare helst at han bliver kastreret når han er omkring 8-9 måneder, eller når bakken begynder at lugte lidt meget af hankat:tihi: Men det er måske ikke noget problem at han er begyndt på den adfærd eller betyder det at han snart kan begynde at strinte?

En anden ting er at hans øjne og næse løber og han nyser. Skal jeg så vente med at kastrere ham til det er helt væk?:slight_smile:

Han kunne være blevet kastreret for i hvert fald 2 måneder siden, så det er bestemt ikke alderen, der skal holde dig tilbage :slight_smile:

Mht. løbeøjne/næse så tyder det på, at han har en virus, som du lige skal vende med dyrlægen og så må dyrlægen afgøre, om han kan kastreres nu eller det skal vente, til han har bekæmpet virus :slight_smile:

[QUOTE=Temple Bar;816414]Han kunne være blevet kastreret for i hvert fald 2 måneder siden, så det er bestemt ikke alderen, der skal holde dig tilbage :slight_smile:

Mht. løbeøjne/næse så tyder det på, at han har en virus, som du lige skal vende med dyrlægen og så må dyrlægen afgøre, om han kan kastreres nu eller det skal vente, til han har bekæmpet virus :)[/QUOTE]

Jeg har heller ikke noget imod at skulle kastrere nu, men min opdrætter er ikke så glad for tidlig neutralisering - så jeg har sagt jeg ikke havde noget imod at vente. Første gang jeg så det syntes Penny ikke det var særlig sjovt, men nu her anden gang, lå hun bare og kiggede og tog imod lidt nus fra mig :slight_smile: Jeg er bare bekymret for at det måske kan gå ud over deres “forhold” som stadig er helt nyt, da vi fik ham for 1,5 uge siden eller at han skal begynde at strinte…vi har gulvtæppe idet meste af lejligheden :S

Det er dig, der skal leve med en kat, der måske begynder at strinte og som måske ikke stopper med det, når han først er kommet igang - det er ikke opdrætter.

du kan sagtens gøre det med det samme hvis dyrlægen mener det er ok sålænge han har nysen og løbeøjne… :slight_smile:

det er ikke alderen der har betydning herfra :slight_smile:

Det har du da så evigt ret i! :slight_smile:

Så vidt jeg husker har du købt katten i Sverige? De har en noget anden indgangsvinkel til tidlig neutralering end vi har.

He du fået undersøgt snotteri/løbeøjne - eller kan opdrætteren fortælle hvad det er og forløbet af det?

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;816427]Så vidt jeg husker har du købt katten i Sverige? De har en noget anden indgangsvinkel til tidlig neutralering end vi har.

He du fået undersøgt snotteri/løbeøjne - eller kan opdrætteren fortælle hvad det er og forløbet af det?[/QUOTE]

Jeps han er fra Sverige :slight_smile: - og ja, hun var ikke specielt glad for tidlig neutralisering og på sin vis kunne jeg godt følge hende, men jeg fik Hugo kastreret da han var ca 16 uger og det gik rigtig godt! :slight_smile:

Jeg har ikke fået undersøgt hans øjne og næse endnu, men jeg har snakket med min dyrlæge om det som sagde at de skulle se på det hvis det blev ved. Det er snart en uge siden, så ja… Det er jo blevet ved. Opdrætteren sagde at hun tror han ville holde op med at nyse - vi skulle bare give det lidt tid :slight_smile:

Det gør de som regel også, når de er blevet raske :slight_smile:

Det er jo det :stuck_out_tongue:
Men han skal da muligvis have lidt hjælp :slight_smile:

En ting er, at opdrætteren er imod tidlig neutralisering, og at du har accepteret det. Men i og med Conrad allerede nu er begyndt at vise tegn på at ville parre, har situationen jo også ændret sig. Jeg synes, du skal tage en fornuftig snak med opdrætter, om han ikke bør snippes snarest muligt, fordi han allerede er ved at være voksen. Og under alle omstændigheder kan man ikke kalde kastrering i den alder for tidlig. :slight_smile:

Jeg havde fået den opfattelse at tidlig kastration er kastration før killingen flytter “hjemmefra” - er det korrekt opfattet? Når katten er 5 måneder kan man vel ikke kalde det “tidlig” eller hvad?

Bølle blev kastreret da han var 20 uger. Jeg valgte at gøre der på det tidspunkt fordi han begyndte at være ret aggresiv i sin måde at henvende sig til mig på. Det holdt op efter kastrationen så for ham var det det helt rigtige tidspunkt. Hvis det var min kat der begyndte at vise tegn på at være kønsmoden ville jeg få den kastreret så hurtigt som muligt inden strinteriet mv. begynder.

jo tidligere de blvier neutraliseret (kastreret) jo nemmere har de ved og komme over det.

5 måned er ikke tidlig kastration. Tidlig kastration er under 5 mdr. Jeg har for øjeblikket en hunkat i løbetid - øh - kat og kat - hun er lige præcis 5 mdr! Jeg har også set at 5 mdrs hankatte kan parre deres egne kuldsøstre så 5 mdr er IKKE tidligt. Det kan i nogen tilfælde være “for sent”.

Som andre har sagt - så er det jo dig der skal leve med katten. Den eneste grund til evt. at vente kan være hvis han ikke er helt rask. Men hvis hans nysen og øjenflod skyldes herpes så vil en kastration faktisk også kunne være en hjælp, fordi det vil sænke hans stress niveau når han først er kommet sig over kastrationen.

Du har ganske ret! Jeg burde nok lige skrive til hende, for jeg er nu lidt bange for at han begynder på det strinteri :confused:

Christa Den opfattelse har jeg egentlig også. Da jeg fik Hugo snippet var han allerede frisk da han kom hjem om eftermiddagen :smiley:

… puha, min dyrlæge tjener godt på mig i øjeblikket :stuck_out_tongue: først en regning på 3300 for Hugo i februar, så her i sidste uge 3000 for Penny og nu snart kastrering…:besvimer:

[QUOTE=Teresa Guldager;816803]5 måned er ikke tidlig kastration. Tidlig kastration er under 5 mdr. Jeg har for øjeblikket en hunkat i løbetid - øh - kat og kat - hun er lige præcis 5 mdr! Jeg har også set at 5 mdrs hankatte kan parre deres egne kuldsøstre så 5 mdr er IKKE tidligt. Det kan i nogen tilfælde være “for sent”.

Som andre har sagt - så er det jo dig der skal leve med katten. Den eneste grund til evt. at vente kan være hvis han ikke er helt rask. Men hvis hans nysen og øjenflod skyldes herpes så vil en kastration faktisk også kunne være en hjælp, fordi det vil sænke hans stress niveau når han først er kommet sig over kastrationen.[/QUOTE]

Ih det kunne være godt hvis det kunne afhjælpe det! Den stakkels dreng har en lille smule svært ved at dufte og trække vejret når han bliver vild :stuck_out_tongue:

Ja, det pæneste er at skrive til hende, når du vil ændre på jeres mundtlige aftale. Men altså - 5 måneder er bestemt ikke tidligt. Det er faktisk sent… :slight_smile:

Så er der sendt en mail :slight_smile:

Hvorlænge har han snuftet på den måde ? Jeg synes det lyder som om en dyrlæge skulle kigge ham grundigt efter så han kan blive behandlet inden han bliver kastreret. For hvis han
er helt lukket til så vil det ikke være godt at lægge ham i narkose. Men hvis hans næse er så lukket så bør en god gang antibiotika kunne behandle ham. Enten Ronaxan eller Zithromax eller
Baytril.