Bore-/skruemaskine - anbefalinger?

Nu ved jeg jo, at der findes en masse erfarne handymænd og -kvinder her på forummet, så jeg ville høre, om I kan anbefale en bore-/skruemaskine?

Jeg har ikke de store krav til sådan en maskine, ud over at den helst ikke skal koste for meget. Jeg har set en i IKEA, men jeg ved ikke, om jeg tør stole på kvaliteten?

Erfaringer og anbefalinger modtages meget gerne! :slight_smile:

Jeg har en lille bosch skruemaskine. Den har fulgt mig siden 2006. Flere handymænd har brugt den og rost den. Og den passer fint til mig. Den er nem at bruge og stærk. Batteriet er forsat godt. Den er vist en “damemodel” .

Jeg har siden købt andre bosch maskiner og er aldrig blevet skuffet

Lad være!
brug lidt flere penge og køb en i et byggemarked.

[QUOTE=catsanddogs;1269614]Jeg har en lille bosch skruemaskine. Den har fulgt mig siden 2006. Flere handymænd har brugt den og rost den. Og den passer fint til mig. Den er nem at bruge og stærk. Batteriet er forsat godt. Den er vist en “damemodel” .

Jeg har siden købt andre bosch maskiner og er aldrig blevet skuffet[/QUOTE]

Sådan én har jeg også :slight_smile:

Min far gav mig den en juleaften og sagde med et glimt i øjet, at den lige passede til en bette frøken som mig :tihi:

Jeg har en Bosch boremasline med opladeligt batteri. Jeg fik den i fødselsdagsgave af min søn da, jeg blev 60 år, og den er stadig i fin form, trods brugt, meget[:thumbup:](javascript:void(0))

Cats og Conni

Jeg har en Bosch skruemaskine - og den er guld værd. Og så har jeg en Bosch boremaskine. Min bror siger den er go’ :engel2:

Når I snakker om en Bosch “damemodel,” er det så sådan én her, I mener?

Den er fra Bauhaus. :slight_smile:

Når man taler værktøj, så hænger pris og kvalitet altså sammen ret langt hen af vejen.

Jeg har slidt utallige maskiner op gennem årene - og den BEDSTE, jeg har haft, var min blå Bosch - en ‘håndværkermodel’ til omkring 2000 kr. Den var superstærk og havde tre batterier med sig. :slight_smile: Og faktisk var det ikke selve maskinen, der gik i udu til sidst, nej, det var batterierne, der holdt op med at fungere. :wink:

De billige maskiner til få hundrede kroner kan ikke holde til ret meget og brænder nemt sammen. :S Men det kommer jo også an på, hvad du skal bruge maskinen til. Om den kun skal kunne skrue små skruer i træ, eller om den også skal kunne klare lidt ‘tungere’ opgaver og kunne bore.

Jeg ville personligt SOM MINIMUM vælge en 18v maskine. For så kan den også klare lidt boreri osv. Og så i et af de kendte mærker. AEG, Bosch, Makita eller Black and Decker fx.
Men du skal nok regne med at skulle op i en 800-900 kr. for en ordentlig maskine.

Alternativt kan du kigge på den blå avis på nettet - dba.dk. Der kan man ind i mellem finde godt og næsten ubrugt værktøj til salg for en billig penge. :slight_smile: Jeg købte i foråret en rigtig godt ‘håndværkermodel’ Bosch stiksav for kun 500 kr. (Nypris omkring 1500-1800 kr) Den havde næsten ikke været brugt - den var fra et dødsbo, og skulle derfor sælges.

[QUOTE=Diana F;1269685]Når man taler værktøj, så hænger pris og kvalitet altså sammen ret langt hen af vejen.

Jeg har slidt utallige maskiner op gennem årene - og den BEDSTE, jeg har haft, var min blå Bosch - en ‘håndværkermodel’ til omkring 2000 kr. Den var superstærk og havde tre batterier med sig. :slight_smile: Og faktisk var det ikke selve maskinen, der gik i udu til sidst, nej, det var batterierne, der holdt op med at fungere. :wink:

De billige maskiner til få hundrede kroner kan ikke holde til ret meget og brænder nemt sammen. :S Men det kommer jo også an på, hvad du skal bruge maskinen til. Om den kun skal kunne skrue små skruer i træ, eller om den også skal kunne klare lidt ‘tungere’ opgaver og kunne bore.

Jeg ville personligt SOM MINIMUM vælge en 18v maskine. For så kan den også klare lidt boreri osv. Og så i et af de kendte mærker. AEG, Bosch, Makita eller Black and Decker fx.
Men du skal nok regne med at skulle op i en 800-900 kr. for en ordentlig maskine.

Alternativt kan du kigge på den blå avis på nettet - dba.dk. Der kan man ind i mellem finde godt og næsten ubrugt værktøj til salg for en billig penge. :slight_smile: Jeg købte i foråret en rigtig godt ‘håndværkermodel’ Bosch stiksav for kun 500 kr. (Nypris omkring 1500-1800 kr) Den havde næsten ikke været brugt - den var fra et dødsbo, og skulle derfor sælges.[/QUOTE]

Den jeg har kig på nu, her, er kun 10,8 V. Jeg synes, de andre bliver så store med batterierne i bunden. Jeg skal ikke bruge den til så meget, kun til at bore huller og sætte ting på på væggen, men derfor vil jeg jo gerne have én, som holder nogle år alligevel.

Er den helt dum, den, jeg har kigget på?

Jeg har en ældre AEG m. batterier og den fungerer fint, dog er det ene batteri blevet noget sløvt (har to).
Hvor gammel den er, ved jeg ikke … den blev min ved bodelingen i 2008 … sjovt nok er min eksmands tidligere arbejdsgivers intialer ridset ind i plastikken :stuck_out_tongue:

[QUOTE=Cecilie;1269686]Den jeg har kig på nu, her, er kun 10,8 V. Jeg synes, de andre bliver så store med batterierne i bunden. Jeg skal ikke bruge den til så meget, kun til at bore huller og sætte ting på på væggen, men derfor vil jeg jo gerne have én, som holder nogle år alligevel.

Er den helt dum, den, jeg har kigget på?[/QUOTE]

Jeg er enig med Diana, og IMO må du ikke gå under 18V. Når den skal kunne bore, så skal der altså lidt kræfter til :slight_smile:
Jeg købte en på 14,4V og jeg føler det er penge ud af vinduet.
Spar sammen i stedet for og få en der virker og kan arbejde :slight_smile:
Personligt vil jeg anbefale DeWalt eller Makita, de vil holde i 100 år :slight_smile:

er helt enig i at det er topmaskiner de 2 laver, men man skal bare huske at der findes 2 serier, en prof serie og en gør det selv serie og desværre er gør det selv serien ikke meget bedre end tilsvarende billige mærker, men deres prof maskiner er det bedste der findes

[QUOTE=DK Sugieh;1269690]Jeg er enig med Diana, og IMO må du ikke gå under 18V. Når den skal kunne bore, så skal der altså lidt kræfter til :slight_smile:
Jeg købte en på 14,4V og jeg føler det er penge ud af vinduet.
Spar sammen i stedet for og få en der virker og kan arbejde :slight_smile:
Personligt vil jeg anbefale DeWalt eller Makita, de vil holde i 100 år :)[/QUOTE]

Hmm. Hvad med en Black&Decker?

Den er helt fin til prisen :slight_smile: Den kan du godt smide penge efter :slight_smile:

Der er også sådan én her fra Bosch. Jeg har virkelig ingen anelse om, hvad jeg skal se efter. :S

Af de to mærker ville jeg vælge BOSCH :slight_smile:
Jeg er personligt meget glad for Makita fordi de ikke er så store og tunge :slight_smile: MEN… de er oppe i den lidt pebrede ende. (jeg er tidligt skadet af at have haft en Ûber-håndværker til mand :wink: )
Bosch går du ikke helt galt i byen med :slight_smile:

Ja, du må ikke gå under 18v hvis den også skal kunne bore. Men du skal være opmærksom på, at selv en 18v maskine har jo sine begrænsninger. Den vil kun kunne klare lette boreopgaver.

Alternativt kan du købe en svagere skruemaskine og så OGSÅ købe en helt almindelig boremaskine (med ledning) til at klare de tungere opgaver. :slight_smile:

I øvrigt ville jeg - hvis jeg var dig - gå en tur ud i de forskellige byggemarkeder og se maskinerne - og ikke mindst RØRE dem - inden du køber. :slight_smile:

For selvom fx de forskellige 18v maskiner umiddelbart ligner hinanden på billeder, så kan vægten på maskinen variere ret meget, og det samme kan tyngdepunktet i maskinen. At du vælger en, der passer til DIG, og som DU synes ligger godt i hånden, er jo vigtigt. :slight_smile:

Spørgsmålet er også, hvad du skal bore i? Dvs. hvad er din nuværende og dine fremtidige :uha: boliger lavet af?

Så længe vi taler om træ, puds, mørtelfuger, gips, gasbeton, så er de små tøse-maskiner ok. Men hvis det er beton, så skal der noget slag på.

vh

Andreas

[QUOTE=Andreas;1269705]Spørgsmålet er også, hvad du skal bore i? Dvs. hvad er din nuværende og dine fremtidige :uha: boliger lavet af?

Så længe vi taler om træ, puds, mørtelfuger, gips, gasbeton, så er de små tøse-maskiner ok. Men hvis det er beton, så skal der noget slag på.

vh

Andreas[/QUOTE]

Min nuværende bolig kræver noget, det kan bore i gips og træ. Fremtidige boliger har jeg ingen ide om. :wink: Jeg har dog prøvet at bore i noget, der bare var forfærdeligt, hos min veninde - armeret beton? Vi havde i hvert fald i slagbor, og det var noget helt andet end det, jeg selv har.

Armeret beton kræver borehammer - intet mindre kan gøre det, hvis man gerne vil være på talefod med sine naboer fremover (har selv prøvet at stå med en slagboremaskiner i ½ time og nå ca. ½ mm ind i væggen :()