Bore-/skruemaskine - anbefalinger?

jeg er helt enig med dem som skriver at det skal være en 18v maskine, dog vil jeg sige at hvis det er til bore opgaver du skal bruge den og hvis du bor i beton, så er sådan en maskine ganske enkelt ikke kraftig nok, der skal du desværre op i en slagboremaskine og gerne en til sds bor. er det bare en skruemaskine du skal bruge er sådan en bosch ixo ganske udmærket og den fungere og er dejlig let og handy.
nu er jeg jo udpræget gør selv mand og har derfor et større arsenal af forskellige maskiner, dog har jeg valgt denne som skruemaskine, da den er ganske udmærket til boreopgaver i træ og som kraftig skruemaskine, desværre så osse en smule tung

bosch ixo
https://eshop.silvan.dk/vare/bosch-ixo-4-basic-skruemaskine-3-6v-li-ion

jeg vil som andre osse siger anbefale dig at du tager ud til byggemarkeder og prøver maskinerne i hånden for nogle er meget tunge og ligger dårligt i hånden, mens andre bare er perfekte og det er forskelligt fra hånd til hånd osv.
du kan med fordel gå i harald nyborg og købe boremaskinen og spare en del penge, men forvent ikke meget vejledning og råd der

[QUOTE=johnny;1269716]jeg er helt enig med dem som skriver at det skal være en 18v maskine, dog vil jeg sige at hvis det er til bore opgaver du skal bruge den og hvis du bor i beton, så er sådan en maskine ganske enkelt ikke kraftig nok, der skal du desværre op i en slagboremaskine og gerne en til sds bor. er det bare en skruemaskine du skal bruge er sådan en bosch ixo ganske udmærket og den fungere og er dejlig let og handy.
nu er jeg jo udpræget gør selv mand og har derfor et større arsenal af forskellige maskiner, dog har jeg valgt denne som skruemaskine, da den er ganske udmærket til boreopgaver i træ og som kraftig skruemaskine

bosch ixo
https://eshop.silvan.dk/vare/bosch-ixo-4-basic-skruemaskine-3-6v-li-ion[/QUOTE]

Nu er de modeller, du henviser til, jo en del billigere end dem, jeg selv har fundet. Tror du, de er “gode nok”? Jeg har pt. gipsvægge, som jeg borer 10 mm huller i til Expandet rawlplugs. Så jeg skal have en maskine, som kan bore i gips og træ, og så skrue nogle skruer i bagefter. :slight_smile:

Jeg ville IKKE købe dem, som Johnny linker til. Den lillebitte Bosch har jeg selv haft, den kan INTET. Alt, alt for svag maskine, hvis du skal kunne montere ting i vægge osv.

Og igen vil jeg sige mht. en 18v maskine - køb et kendt mærke og betal lidt mere, det vil du ikke fortryde…jeg synes personligt ikke at de billige discountmærker er noget værd. Simpelthen for dårlig kvalitet.

Hvad synes du om den her fra Bosch? :slight_smile:

gips og træer den maskine fra jem og fix ganske udmærket til, har selv sådan en og bruger den meget tit og ofte og ja den er nok blevet mishandlet mange gange, men den fungere stadig til perfektion, selvfølgelig er det ikke en bosch, makita el lign, men den gør jobbet og prisen er jo osse derefter. og så er den lidt tung.
jeg tror til de opgaver du vil byde den på er den fin nok, da det jo nok ikke er hver dag du borer huller og skruer skruer i . men den kan bare med garanti ikke bore i beton, mere så du er forberedt.
når det bla er gips du skal bore i skal du passe på med at få en for tung og kraftig boremaskine.

her er en supermaskine som kan alt det du søger og så er den ikke ret tung i forhold til andre

[QUOTE=Diana F;1269718]Jeg ville IKKE købe dem, som Johnny linker til. Den lillebitte Bosch har jeg selv haft, den kan INTET. Alt, alt for svag maskine, hvis du skal kunne montere ting i vægge osv.

Og igen vil jeg sige mht. en 18v maskine - køb et kendt mærke og betal lidt mere, det vil du ikke fortryde…jeg synes personligt ikke at de billige discountmærker er noget værd. Simpelthen for dårlig kvalitet.[/QUOTE]

er helt enig i at den lille bosch ixo ikke er en stærk maskine, men til at skrue med i forborede huller er den nu ganske fin, har ihvertfald ikke haft problemer med den

[QUOTE=Diana F;1269718]Jeg ville IKKE købe dem, som Johnny linker til. Den lillebitte Bosch har jeg selv haft, den kan INTET. Alt, alt for svag maskine, hvis du skal kunne montere ting i vægge osv.

Og igen vil jeg sige mht. en 18v maskine - køb et kendt mærke og betal lidt mere, det vil du ikke fortryde…jeg synes personligt ikke at de billige discountmærker er noget værd. Simpelthen for dårlig kvalitet.[/QUOTE]

er delvis enig i at tit er discountmærkerne ikke de bedste, men man skal sætte det op imod hvad behov man har og sammenligne det med pris og kvalitet

Min erfaring med de billige mærker er bare at de simpelthen går i stykker for et godt ord. Batterierne er også ringere, synes jeg.

Køber man en kvalitetsmaskine kan man have den i MANGE år. Og når en billig typisk ligger omkring de 3-400 kroner, så ville jeg meget hellere give 800 for en af de kendte mærker. :slight_smile:

Den blå Bosch jeg havde blev udsat for lidt af hvert i mit kæmpe renoveringsprojekt på min gamle gård - de billige maskiner brændte sammen på stribe, men Bosch kørte og kørte og kørte… :slight_smile: Den var ikke sådan lige at slå ihjel. :wink:

Den Makita, du linker til Johnny, den er helt sikkert et supergodt bud - Makita er et rigtigt godt mærke. :slight_smile: Den er så lige igen en tand dyrere end andre 18v mærkevaremaskiner, men har man lige de ekstra hundrede kroner får man også en fantastisk maskine. :slight_smile:

Har selv haft en ældgammel Makita, som jeg fik brugt, den holdt også til ALT - men batterierne døde desværre. Den er faktisk lige blevet kasseret fornylig, og den var nok mindst 15 år gammel, tror jeg. Jeg fik den vist omkring 2003-04 så vidt jeg husker - og der var den som sagt brugt. :slight_smile:

Den er sikkert ligeså fin som de fleste andre i den prisklasse - tror ikke der er den helt store forskel. :slight_smile:

Jeg har en 18v Black and Decker. Den kostede vist 899 så vidt jeg erindrer - eller 799 måske? Den er udmærket til husholdningsbehov. :slight_smile:

XL-byg har tilbud på en DeWALT til en tusse. http://katalog.xl-byg.dk/xlbyg/byggecenter/tilbudsaviser/

Den vil give dig street credit blandt alle håndværkere :tihi:

vh

Andreas

hver gang jeg skal bruge en batteridims virker den ikke…derfor er jeg stoppet med at købe dem…har altså kun dimser MED kabel, stort set udelukkende Bosch

Du skal jo huske at lade batterierne op. :wink: :tihi:

I øvrigt kunne man jo vente med at købe maskinen til der bliver udsalg efter jul - måske kan man spare et par hundrede så. :slight_smile:

Jeg er også bosch fan- godt til prisen og min far er også tilfreds - omend borehammeren hos ham er en makita. Forøvrigt synes jeg ikke batterierne er nær så tunge efterhånden- længe leve ny teknologi
Jeg har en ixo til at samle ikea møbler med og det er den genial til. Andet kan den ikke.
en 18 V bosch til væggen - og når det er ydermur ringer jeg til farmand.

Du er nok nødt til at ofre omkring 700-800 dask, men så kan den følge dig LÆNGE. Og når batteriet bliver slattent kan du sandsynligvis få et nyt. Og igen - januar udsalg eller brugt :slight_smile:

Som sagt er jeg super glad for min bosch skruemaskine, lille og handy og har trods opgradering fra beton lejebolig til gammelt hus med ejer status ikke savnet noget den ikke kunne hjælpe mig mig. NU har jeg også en bosch græstrimmer og multimaskine.

Jeg har en boremaskine eller egentligt 2. de er tudsegamle og nogen der er givet mig. Den ene på ledning og den anden med batteri. og seriøst? de er begge udmærket til mit behov - som jo ikke er så stort nu jeg snart har boet her 3 år.

Men faktum er at det er min skruemaskine jeg er mest glad for. både pga. størrelsen og dens kraft.

[QUOTE=Andreas;1269730]XL-byg har tilbud på en DeWALT til en tusse. http://katalog.xl-byg.dk/xlbyg/byggecenter/tilbudsaviser/

Den vil give dig street credit blandt alle håndværkere :tihi:

vh

Andreas[/QUOTE]

Jeg har en Dewalt og er meget glad for den :ok: Det er endda kun en 14,4 volt, men den klarer altså det hele i et alm.hus uden problemer (træværk og mure). Jeg har også en Bosch (slagbor), men den har det ikke været nødvendigt at hive frem, siden jeg boede i alment boligbyggeri (beton). Jeg har ikke haft problemer med batterierne til min Dewalt - synes de holder utroligt godt og længe på en opladning :slight_smile: Men jeg har et ekstra at skifte med, hvis det skulle blive nødvendigt.