[quote=Marianne K;133268]Vi er ikke gnavne, faktisk er jeg ikke engang tante
Nej, jeg har aldrig brudt mig om fastelavn, da jeg ikke kan lide ideen med en kat i tønden. Selvom jeg selvfølgelig godt ved, der ikke er en kat i længere, men alene det at holde liv i sådan en ondskabsfuldhed er for meget for mig.[/quote]
Ehm… nu fejrer man vist nok Fastelavn af en helt anden grund end at slå katten af tønden…
[quote=Eva;133272]Det er nemlig helt rigtigt - i min barndom fik vi ikke lommepenge.
Tror ærlig talt ikke, at nogen børn i dag er NØDT til at rasle for at kunne købe lidt småting.
Ikke dem der bor her, i hvertfald.
Jeg er såmænd ligeglad med at blive kaldt sur - vi har hver vores mening og den ene er vel ikke rigtigere end den anden - eller er den?
:?:?:?[/quote]
Næe… men hvis det er hele ens livsholdning, man lægger for dagen i sådan en tråd… så er det godt nok trist.
-what-what
Selvfølgelig har alle ret til at have sin mening og at lufte den - netop derfor er det sjovt at være her - for hold da fast, hvor kan man være uenig om mangt og meget - og alligevel have det sjovt sammen.
Fastelavn har oprindeligt intet med katte-tønde-slåning at gøre. Fastelavn er endnu en celtisk/hedensk skik der er blevet molestreret af kristendommen.
Grunden til at katten kommer med ind i legen - og den bliver stadig klistret på tønden som et glansbilledede/sticker/whatever…den dag idag - er grundet kristendommen.
Hekse = Hedenske. Sorte katte = Heksens tjener = Fandens budbringer. Derfor tøndeslagning med katten i. Så lærte man børn at katten skulle slagtes og så bekræftede man deres tro på gud og kristendommen og gav dem slik. Idag ville det kaldes rafineret hjernevask af børn.
Og det er ikke den eneste fest kristendommen har lavet f*uck up i. Sankt hans. Har ikke en dadel med hekse at gøre. Det er en lysfest hvor man tænder kæmpe bål for at hædre solen og solguden. Meget kogt ned så er det et forsøg på at give lys tilbage til solguden der har skænket os det - kristendommen kommer galloperende ind fra højre, smækker en heks på bålet og så har de ødelagt endnu et celtisk ritual.
De fleste gamle kirker ligger på celtiske gravpladser eller ritualområder. Hellig jord brugt af andre før dem. De er i overført betydning england da de indvaderede skotland - hvis vi ikke kan smide dem ud, så avler vi dem ud.
og det var ret effektivt det de fik gjort…
nå…mit sure opstød om kristendommen er ovre nu…jeg ville bare lige pippe med om at hvis man skal være sur på nogen angående fastelavn så vær ikke sur på højtiden, vær sur på kristendommen.
Jeg bryder mig heller ikke om den tradition med at rasle ved dørene og mine børn fik ikke lov til det … når jeg ikke ville have alle mulige børn ringende på min dør, så skulle mine børn ikke genere andre
Det kan godt være at det kun er 1-2 dage om året, men det generer mig - BASTA !!
Men de var klædt ud og deltog i fastelavnsfester … så jeg tror næppe de syntes det var snyd.
Jeg synes nu bare at det er hyggeligt. Igår var jeg jo hos Tina og der var da også et enkelt par der ringede på, klædt ud som hhv. kanin og gammel dame (især det sidste synes jeg var ret sødt) de fik da også lige Tina’s småpenge (og den ene kr. som jeg kunne bidrage med -tihi)
ja her håber jeg bare at vi slipper i år, ikke fordi jeg ikke vil, men fordi vi ikke kan give de kære unger nogen penge…
Denne måned har vi det lidt hårdt fordi Lars blev snydt for en pæn sjat af sine penge, og mine penge går til regninger, så der er altså ikke penge til raslende børn…desværre…og det er da vildt pinligt, især når man selv har børn…
og jeg har lige bagt for et par dage siden, og kan da vel ikke blive ved…
Jeg raslede selv da jeg var barn for en hulens masse år siden - og min datter var også ude og rasle i går.
Jeg synes det er en super tradition, som jeg gerne vil være med til at bevare.
Var ikke så meget hjemme i går, men der kom da to hold raslere her, der fik nogle håndører (har jo en møntsamling ;-))
Da det i efteråret var Halloween, ville en af min datters veninder ha’ hende med ud og rasle - men dér sagde jeg altså nej. Det er ikke en dansk tradition, så det ville jeg føle som tiggeri.
Men fastelavn - det er da skønt. Jeg betinger bare, at de skal være klædt ud og synge for mig - ellers giver jeg ikke noget
ja når jeg har noget at give af så får de også kun hvis de har gjort noget ud af det…ikke ligesom et par unger der kom op til min “svigermor” i går, de havde intet udklædningstøj på og de holdt hænderne frem istedetfor at have en lille bøtte der kunne rasles med…De blev pænt bedt om at skynde sig hjem og i tøjet før de kunne få noget.
[quote=Miff;133241]Vi fik besøg af et par stykker igår, men lukkede altså ikke op, til trods for at de vist havde set os.
Men for det første så sad jeg kun iført morgenkåbe og morgenhår (kl. var godt nok henad 15 om eftermiddagen), og for det andet, så har vi ikke slik i huset, og jeg bryder mig egentlig ikke om den tradition med at rende folk på dørene og tigge.[/quote]
Jeg bryder mig heller ikke om det tiggeri, det er en uskik at rende folk på dørene, synes jeg :S
Vi har sat grænsen og gir ikke ved nogle af de her rasle-dage fordi jeg synes det er ved at tage overhånd.
Der blev raslet i lørdags, efter et arrangement i en eller anden forening herude.
Der blev raslet i søndags, efter et arrangement i beboerforeningen.
Der blev raslet idag efter de havde slået katten af tønden i skolen.
Det samme gentager sig gerne omkring Halloween.
Var det en gang i året, kunne jeg sagtens gi mig og gi lidt til ungerne, men der er gået sport i det, og det er de samme unger der kommer igen flere dage i streg.
I dag ser de næsten skuffede ud hvis man gir dem slik, det eneste de vil have er penge, penge og penge, og kan de tage det samme sted to gange på en dag uden nogen opdager det, så gør flere af dem gerne det.
Derfor har vi bestemt vi ikke gider at bruge vores tid på at åbne for dem, og jeg ser tendensen brede sig til naboerne.
Fra at være en hyggelig tradition er det i mine øjne blevet snylteri, i hvert fald her i området.
Her har der heller ingen været…
Mine børn kommer heller ikke ud og rasler, synes det noget pjat at de render rundt og forventer at få penge eller kage af fremmede pga. en latterlig sang - soowwy
I USA - i hvert fald der hvor jeg boede - var der en voksen sammen med børnene, de gik som regel i grupper på 6-8 børn og så gik Halloween-vagten så på tur imellem forældrene år for år
Jeg synes egentlig det var meget fint…jeg boede i en lille by, hvor børn normalt var lige så sikre som i DK, men man ved jo aldrig
Her i Resen er der efterhånden kommet en del børn, og så vidt jeg kan se på posen, er der kun ganske få der giver penge. Da jeg flyttede hertil for 8 år siden var der kun ganske få unger, og nogle år kom der slet ingen.
I dag er der kommet omkring 10-15 unger, og de fik alle en gyselig bolle (jeg giver ALDRIG penge). Et par af de små piger var helt vilde med bollerne, og de smilede op til begge ører. Måske også fordi jeg stod der i mit heksekostume og forlangte en sang…
Jeg syns det er en herlig tradition, og jeg bager gladeligt boller hvert år til de små “ballademagere”, men kravet er, at de skal synge og være klædt ud. Det kan nemlig ikke være rigtigt at jeg er bedre klædt ud end de er -jegerenheks
[quote=Nevadaisy;133236]SÅ kommer jeg altså og rasler hos dig…jeg har da et par djævlehorn et sted, det må kunne gå som udklædning [/quote]Ja og jeg tager med