Børne-navne og betydning (holy moly...)

[quote=Annette O;349859]Hvis man så vender det 180 grader, og ser de børn med specielle navne når de er voksne, så tror jeg faktisk de er meget glade for at have et navn der skiller sig ud fra mængden :?

Min kusine er et godt eksempel på det. Hun har et specielt navn, og jeg tror ikke jeg har hørt om andre der har det navn. Da hun skulle døbes, bad præsten min moster om at finde et dansk pigenavn til mellemnavn - hvilket hun fik dengang, men har slettet nu.
Min pointe er, at det ikke nødvendigvis skyldes forældre der ikke er særligt kvikke men måske snarere er i den modsatte grøft, hvor de tænker langt ud i fremtiden :?

Selvfølgelig er det ikke sjovt at skille sig ud når man er barn, men det kan jo også have sine positive fordele :ok:
Som andre er inde på, så kan der drilles med så godt som alle navne.[/quote]

ka du så svare mig på hvad fedt der er ved at et specielt navn og hvorfor man som voksen skulle syntes det var fedt

Jeg kan kun svare ud fra hvordan min kusine har det med hendes specielle navn, og hun er meget glad for at skille sig ud. Hun kan - hvis det er det hun ville - tage sit eget navn og bruge som brand til hendes virksomhed (Hvis hun nu skulle have en virksomhed)
Hun er en ener med hendes navn. Hun har aldrig oplevet at blive mobbet med hendes specielle navn i skolen - og de få gange nogle har prøvet at mobbe hende med det, har hun selv gjrt grin med det, så det ikke var sjovt at drille hende.

Nogle vælger at skille sig ud fra mængden, ved at køre på specielle motorcykler, fede biler, have “anderledes” dyr eller går i dyrt mærketøj, og andre har det fint med deres specielle navne :ok:

Igen en tråd hvor der skal rakkes ned på os der ikke har døbt vores børn, Lone, Lotte, Michael eller Peter :thumbdown:

Jeg er sikker på at mine børn vil sætte pris på ikke bare at være én i mængden. De får alle kælenavne (af deres kammerater), nøjagtig ligesom deres klassekammerater, men ingen øgenavne, på trods af deres skrækkelige navne!

Jeg tror situationen er en hel anden i dag end den ar før i tiden. Der hed alle fx. nogle af de navne Annie siger… (selvfølgelig ikke alle, men mange havde de samme navne)

I dag er der kommer og blevet godkendt en hel masse nye navne, som er helt anderledes end de gamle danske/nordiske navne. Men så synes jeg egentlig jeg ser at det bliver liv i de gamle navne igen. Nu begynder det igen at blive attraktivt at kalde sit barn for, Anne, Charlotte, Michael og andre af de naven, som vi for ikke så mange år siden så som “kedelige” navne.

Jeg synes det er spændende med navne. Jeg kender fx. 5 michelle’r men ingen af de navne minder om hinanden, for deres personligheder skiller dem ad. Og de er derfor ikke “bare” en af dem som hedder Michelle.

Jeg synes det er skønt at hedde noget som ikke mange andre hedder. Når folk først kender mig, glemmer de ikke mit navn. Og jeg oplever tit de har nemmere ved at huske mig. Det kan jeg godt lide. :slight_smile: Kan ikke lige forklare yderligere.

Men at forældre døber deres børn fx. “Anne Dam” “Anton Berg” (kender faktisk en Anton Berg!!!) eller ander i samme dur, det forstår jeg ikke helt. Heller ikke “Jens Jensen” “Ole Olesen” og jah… i kan jo selv tænke på flere i den dur, de er jo ikke så svære at finde :smiley:

[quote=DK Thomani;349866]Igen en tråd hvor der skal rakkes ned på os der ikke har døbt vores børn, Lone, Lotte, Michael eller Peter :thumbdown:

Hvad mener du med, at der igen skal rakkes ned på jer.

Dette er en ganske almindelig debattråd,
hvor folk ytrer deres mening, det kan du vel nok acceptere :thumbdown:

[quote=Mona Jensen;349879]
Hvad mener du med, at der igen skal rakkes ned på jer.

Dette er en ganske almindelig debattråd,
hvor folk ytrer deres mening, det kan du vel nok acceptere :thumbdown:[/quote]

Jeg mener nøjagtig det jeg skriver Mona.

Det er vel ikke mere anderledes, end når du udtrykker din mishag om endnu en tråd mod fritløbere.

Jeg synes det er lidt sjovt med navne. En af mine bekendte har en dreng på 7 år. Han hedder Marius - og den dreng kan simpelthen bare ikke hedde andet. En rigtig herlig gut med rødt hår og fregner. En rigtig charmetrold :wehuu:

Hva’ba’ :uha: taber underkæben

Annie, jeg er ked af, at du oplever det sådan.
Det er slet, slet ikke hensigten med min tråd, og du kender da mine synspunkter mht navne :slight_smile:

Som jeg har gentaget, så er min pointe at det er godt at tage højde for, om barnets navn ligefrem lyder som en negativ betegnelse, når det udtales.
Jeg er skam fortaler for usædvanlige fornavne, gerne med et mere alm. mellem/for-navn, så barnet selv kan vælge. De fleste af mine venner og bekendte, der har det, har været glade for valgmuligheden.

Og dine pragt-unger vil aldrig glide i eet med mængden. Du og Thomas vil give dem ballast og opbakning til at klare livets bump og slag, det ved jeg.
Og at vi ser “lille J” på en scene en dag, det er jeg heller ikke i tvivl om. Vores egen mr JD :ok:

Om folk vil kalde deres barn Vincens, Annalea eller Floria er helt OK i mine øjne. IMHO kræver navnevalg stor omtanke, og vælger man et navn som ‘Legolas Jensen’, så kan du vidst godt se, hvad jeg mener.

Men jeg studser, når navne så åbenlyst siger noget negativt på andre (hoved-)sprog. F eks produkter som en dansk salat-feta: Efter EU-sagen om rettigheder til bl. a. navnet Feta-ost som kun for græsk ost, måtte man finde et nyt navn til det produkt, som før hed danske feta.
Man valgte Apetina…
Læs det lige igen: Ape-tina.
Abe Tina. Hvor godt et ry har danske piger i forvejen i det store udland…
Der er også et bh/badetøjsmærke, der hedder Abe-cita. Det kunne aldrig falde mig ind at købe det!

Annie, jeg tror ikke, at nogen i denne tråd ønsker, at alle hed Lene, Tina, Dorte, Mette, Gitte, Bente, Anne, etc etc.
Flere af os hedder jo noget sjovt: Petrine, Celina, Regitze etc etc.
Men alt kan overdrives, og når vi er derude, hvor et barn lider under et uheldigt klingende navn, så synes jeg, at det er værd at gøre sig nogle overvejelser :slight_smile:

[quote=DK Thomani;349866]Igen en tråd hvor der skal rakkes ned på os der ikke har døbt vores børn, Lone, Lotte, Michael eller Peter :thumbdown:
Jeg er sikker på at mine børn vil sætte pris på ikke bare at være én i mængden. De får alle kælenavne (af deres kammerater), nøjagtig ligesom deres klassekammerater, men ingen øgenavne, på trods af deres skrækkelige navne![/quote]

[quote=DK Thomani;349885]Jeg mener nøjagtig det jeg skriver Mona.

Det er vel ikke mere anderledes, end når du udtrykker din mishag om endnu en tråd mod fritløbere.[/quote]

Jeg udtrykker ikke min mishag vedr. fritløbere - for det er jeg generelt imod, med mindre man bor et meget specielt sted.

Og ligesom med navne er der forskellige meninger…

[quote=MiSi;349919]Hva’ba’ :uha: taber underkæben

Annie, jeg er ked af, at du oplever det sådan.
Det er slet, slet ikke hensigten med min tråd, og du kender da mine synspunkter mht navne :slight_smile:

Annie, jeg tror ikke, at nogen i denne tråd ønsker, at alle hed Lene, Tina, Dorte, Mette, Gitte, Bente, Anne, etc etc.
Flere af os hedder jo noget sjovt: Petrine, Celina, Regitze etc etc.
Men alt kan overdrives, og når vi er derude, hvor et barn lider under et uheldigt klingende navn, så synes jeg, at det er værd at gøre sig nogle overvejelser :)[/quote]

Jeg er ikke i tvivl om det ikke er din hensigt med tråden MI :slight_smile:

Det er nu mere de samme sure opstød, som der var i de andre tråde der har været om navne jeg er en anelse træt af.

Jeg kan godt forstå din mening med tråden, f.eks havde jeg en kammerat da jeg var teen som hed Janus på dåbsattesten, men blandt “venner” hed han ikke andet end Anus :thumbdown:

Jeg kan fint forstå medlidenheden/foragten der, og hvis folk døber deres barn Egon Olsen, Anton Berg og lignende.

Men jeg kan ved bip ikke forstå dem der mener at alle børn bør hedde nogle af de gode gammeldaws danske navne.

Jeg er gået op i at mine børns navne passer sammen, og at de er internationale, så de ikke kommer ud for at blive kaldt “Fødsel” (bare for lige at bruge Birthe som eksempel) hvis de vælger en karriere i et internationalt firma.

En lille historie: Jeg havde Joey med på arbejde en af dagene i vinterferien, og de ældre derovre spørger selvfølgelig hvad han hedder og jeg svarer. En af de ældre udbryder “Det’ da synd!” Jeg blev rasende over at han sagde sådan foran Joey! Jeg skulle virkelig bruge alt min selvkontrol for at tale pænt til manden og spørge hvorfor han mente det. (Han hedder i øvrigt Thor) Jo, det var da fordi navnet ikke var dansk. Så måtte jeg jo forklare ham at den ældre herre der sad ved siden af ham hed John, og det var da heller ikke dansk, og spørge om han også mente det var synd for ham?

Lige et (lille bitte) øjeblik priste jeg mig lykkelig for at manden har haft en blodprop og dermed snøvler en smule når han taler, for Joey forstod heldigvis ikke hvad han sagde.
Jeg ved godt at næsten alle i hans generation hedder Vera, Børge, Alma og så videre, men derfor kan man saftsusemig godt tænke på barnets følelser inden man lukker munden op!

Annie, det forstå jeg så slet ikke at du kan blive rasende over. Det havde nok været meget mere fornuftig at forklare manden (og Joey) at du helt bevist havde valgt specielle navne til dine børn :slight_smile:

I min folkeskole var der to drenge, som blev drillet en del med deres navne i de mindre klasser. De gik sammen altid, og hed:

Hans Bobby og Svend Bent.

Helle er et dejligt almindeligt navn, med undtagelse af, når det blir til frikadelle… ikke ret sjovt, så vil børn mobbe så gør de det nok uanset hvad man hedder mon ikke

Tænk mit stakkels barnebarn skal hedde Vagn Einer Bent Bent :høhø:

Ej, det er en joke vi køre med Michelle og Peter at deres søn skal opkaldes efter alle deres bedstefædre :høhø:

Jeg håber du har læst i mit indlæg, at jeg ikke lod ham se at jeg blev rasende?

Jeg kunne aldrig drømme om at være så uprofessionel på en arbejdsplads :slight_smile:

Jo, jeg forklarede ham skam hvorfor han havde et internationalt navn. Joey hørte det som skrevet ikke, og desuden ville han ikke forstå hvad jeg mente, hvis jeg forklarede ham det nu, det er han for ung til :slight_smile:

Åh ja… Navne. Anne Pande Kaffekande rejste til de varme lande…

Nogle navne ER uheldige her i vesten, især hvis de udtales som f.eks. Alayah, men som nogle også skriver er det jo pæne navne i hjemlandet (som Saul).

Jeg har ikke noget imod specielle navne, men syns det er synd at kalde dem navne som Svend Bent, Ole Olsen, Niels Nielsen (Især… Tænk at være så anonym) og Gurli Magrethe. Først og sidstnævnte får mig virkelig til at tænke “Gad vide om ungen var en smutter…!”

Da mine piger var små, deltog jeg i en “tvillingegruppe” på Glostrup
Hospital, og der fortalte de om et par, der havde kaldt deres tvillinger for
Dan og Mark (Danmark) - i forvejen havde de en dreng, der hed Tim.

Tim, Dan, Mark (Team Danmark) :rock:

[quote=Niels Peter;349850]Hvis det skulle ske igen, skal du bare nynne “You’re the cutest jailbird I ever did see” (Presley, Jailhouse Rock).

NP[/quote]

Tak NP…

[quote=Annette O;349859]
Som andre er inde på, så kan der drilles med så godt som alle navne.[/quote]

Det kan og bliver der!
Ann, Rap, Spand, And, RapAnd og så videre i samme dur… GAB hvor uopfindsomt og kedsommeligt!

[quote=DK Thomani;349866]Igen en tråd hvor der skal rakkes ned på os der ikke har døbt vores børn, Lone, Lotte, Michael eller Peter :thumbdown:

Jeg er sikker på at mine børn vil sætte pris på ikke bare at være én i mængden. De får alle kælenavne (af deres kammerater), nøjagtig ligesom deres klassekammerater, men ingen øgenavne, på trods af deres skrækkelige navne![/quote]

Annie… jeg er faktisk en af dem, som kan mene at folks navnevalg kan blive lidt for “eksotisk”…
Drengenavne som fx Johnny, Ronnie/ronny, Benny og ja Joey… det er børnenavne i mine ører… dvs kælenavne for de rigtige navne som John, Ronald, Benjamin og Joe… At jeg opfatter navnene med y/ie-endelserne sådan, betyder også at jeg ikke mener det er særligt gode navne. Udelukkende fordi de efter min mening ikke passer til den voksne mand, som lille Benny engang vokser op til at blive :wink:
Jeg synes bestemt ikke navnene er skrækkelige! Faktisk kan jeg vældig godt lide specielt Joey og Benny… Men det er børnenavne, kælenavne ikke voksne kaldenavne :wink:

Når det er sagt… Du kunne have valgt at kalde den stakkels knægt Sebastian Sylvester -surrender… så hellere Joey!!! :rock:

Eller din smukke datter… Yasmine Dasjha (Hansen!) :uha:

Du glemte slutningen :tihi:

[quote=Anne K;350014]Åh ja… Navne. Anne Pande Kaffekande rejste til de varme lande…

[/quote]

For at få lidt sol :yah:

Som Ann er inde på, så kan jeg personligt få pip af forkortelser af fornavne (eller kæle-versioner).

Problemet er, at mange af dem både på dansk og på engelsk er knæsatte som fornavne nu. Grethe, Merete m fl er forkortelser for Margarethe, Lene, Magda for Magdalene, Lone for Magdelone etc.

Værre er det IMHO, når der bliver udvandet til f eks Kisser (Kirsten) eller Søs/Søsser/Sys/Sysser! Det er kælenavne for en søster, og ikke egennavne!
Den, der præsenterer sig eller skriver til mig som Søs eller Søsser ‘efternavn’, vil få et svar til Søster ‘efternavn’ (ligesom man ville skrive til en nonne :? ).
Jeg kender et par stykker, der har valgt det kælenavn, og IMHO er det bare en af de værste former for at gøre sig selv usynlig, uskadelig, og konfliktsky. Man erklærer sig for en ikke-person uden navn, og er bare søster/mor/tante X. No go!

En anden yndlings-aversion er (især amerikanernes) det, når folk døber deres barn et efternavn til fornavn, eller omvendt.
F eks er det i USA ikke ugleset, hvis en datter får sin mors pige-efternavn til fornavn.
Kan ikke komme med eksempler lige nu, men tænker, at hvis man erstatter fornavns-efternavnet med et meget almindeligt efternavn som Smith, så kan man se, om det funker. Smith Brenneman - en køn og kvik ung kvinde :? Nej, vel!

Når et drengenavn bliver til et pigenavn (Kim, forkortelse for Kimball, og Kim, forkortelse til Kimberly (efternavn :? ) ). Sam (Samuel) bliver til Sam (Samantha). Her spiller forkortelsens-dillen også ind. Så vælg dog et kort navn til barnet, når folk nu er til korte kaldenavne! Det, jeg efterlyser her, er lidt konsekvens og praktisk tænkning.

Sidste anke mht navne: Når afro-amerikanere føler sig åh-så-frigjorte ved at kalde sig ved al landsens udvandinger af et klassisk slave-navn: Laetitia!
Laetitia betyder glæde, ligesom det eng./amr. pigenavn Joy, og det græske Zoë f eks. I slavetidens sydstater var det moderne at kalde sine bedste husslaver for de fineste navne eller betegnelser: Cæsar, Tiberius, Napoleon, Queenie, etc etc. Laetitia var navnet på Napoleons mor…
Så når vi ser Latisha, Lateesha, Nakeesha, i utallige varianter, så er det altså et gammelt slavenavn, som dagens sorte amerikanere har taget til sig. Jeg undrer mig.

For at vende tilbage til eksempler fra tråden: Hvornår er et navn hun- eller han-køn?
Iflg navnebogen (Politikens) regnes navne, der ender på a, e, i og y som pigenavne.
Der er dog gedigne undtagelser: Især i midt/vestJylland finder man en del drenge, der f eks hedder Hardy (hårdfør), Lindy (efter Ch. Lindbergh) etc. Piger kan også hedde Ady, Addi, eller Harriet eller Mary, hvor a’erne udtales som i Apollinaris!
Derfor stejler jeg, når apoteket vil sælge mig en p-pille, der hedder Lindy-nette! Lindy er et drengenavn! Mit gymnasie-sværmeri hed Lindy. P-piller - til kvinder - med et drengenavn i diminutiv! Hvad tænker de på! :argh:

Hey, Joey er altså kort for Joseph :høhø:

(Nicki for Nickolas og Debbie for Deborah)

Jeg kunne jo også have døbt ham Christophpher :uha:

Jeg kendte i øvrigt engang et søskende par der hed Eske og Nynne -surrender

Jeg er vist nok (husker ikke i hvert fald) aldrig blevet drillet med mit navn, men så har der været så mange andre ting at drille med. Sko valg, briller, dialekt (jyde der flyttede til Amager) og fedme.

Jow jow, børn er lede, og de skal nok finde noget at mobbe med!