Børneeksem

Vi har tre dejlige katte, som vi er meget glade for:):hjerte:

Min søn har nu desværre fået børneeksem, det startede efter at han begyndte at svømme:(

Jeg har nu fået fortalt, at hvis vi beholder kattene, kan eksemen udvikle sig tilallergi og astma.
Kender I noget til det?

Det vil jeg vove at påstå ikke passer. Min søn havde børne-eksem som lille, og har ikke udviklet noget som helst :slight_smile:
hvem har fortalt dig det?

Sludder - der er masser af børn med eksem, der aldrig udvikler sig.
tværtimod er der lavet en dansk undersøgelse, der viser at det forebygger astma hvis børn vokser op med dyr.

i øvrigt havde min søn børneeksem - og vi havde masser af katte :slight_smile:

det vil jeg vove at påstå er noget sludder

jeg havde børneeksem som lille og jeg er vokset op i en hundekennel og med alle naboens katte

der er SÅ mange læger der siger noget eklatant VÅS når det kommer til katte… bare spørg Theomilou hvad angår lægeligt vrøvl … hun har en af rædselshistorierne (selv om den havde en happy ending)

Tak for Jeres hurtige svar. Det lyder beroligende.:slight_smile:
Det er to forskellige mødre, hvis børn har børneeksem, der har fortalt mig det.
Vi elsker vores katte og jeg bliver helt dårlig ved tanken om, at skulle finde nye hjem til dem.:S

[QUOTE=fifi;1026724]Tak for Jeres hurtige svar. Det lyder beroligende.:):S
Det er to forskellige mødre, hvis børn har børneeksem, der har fortalt mig det.
Vi elsker vores katte og jeg bliver helt dårlig ved tanken om, at skulle finde nye hjem til dem.[/QUOTE]

det skal du heller ikke :slight_smile: og hvis uheldet er ude - så kan vi pege på nogle dygtige læger der rent faktisk kan tænke og ikke bare ukritisk mener man skal skaffe sig af med sine firbenede familie-medlemmer

Der er de seneste år kommet en total astma-allergi forskrækkelse blandt dem med små børn der har skabt en uforholdsmæssig frygt for kæledyr… det er grundløst og unødvendigt… og tilstanden forværres af sundhedsplejersker og læger der reelt ikke har viden og ekspertise på området…

Så lad du trygt dine misser hygge med børnene… herinde har vi allergi/astma i mange afskygninger - og næsten alle har fundet gode løsninger og lever fint med det hvis uheldet virkelig er ude

så tag du det bare helt roligt… hvis der virkelig viser sig at være et problem - så tag det når det kommer :slight_smile: men lige med børneeksemen - der kan du i hvert fald tage det helt afslappet :slight_smile:

Min søn har også børneeksem, det er med 100% ikke påvirket af kattene. Det er jo en hudsygdom der gør at huden ikke kan holde på fugtigheden og ikke en allergisk reaktion, svømmehaller derimod er noget du skal være obs på hvis din søn er i udbrud for klorvand er ikke godt og de kan reagere volsomt på det.
MVH Rikke

Min søn der lige er blevet seks havde børneeksem som lille - det har han ikke mere, trods at vi har katte. Begge drenge har forøvrigt også astma, men lever fint med astma medicin og katte :slight_smile: de har ikke katteallergi.

Jeg ville da først og fremmest få gjort noget ved problemet med, at din søn eksponeres for klorvand. Enten må svømning begrænses, eller også må han i hvert fald vaskes i klorfjernende sæbe + fedtes godt ind bagefter. Klor er monster hård ved huden hos nogle. Jeg kunne ikke drømme om at bade i klorvand her om vinteren, hvor min hud i forvejen går i stykker af frostvejret.

Min kæreste lider også af børneeksem - og er mild katteallergiker - og hans børneeksem er altså godt nok blevet lidt værre, efter vi fik kat.
Men ellers har jeg kun hørt relationen imellem børneeksem og katte gælde ved spædbørn, og det går jeg ikke ud fra, at din søn er… Og her skulle det så vidt jeg husker blot handle om børneeksemen, som jo kan være generende nok i sig selv. Det er en artikel, der kan Googles, men jeg ved ikke, hvor videnskabelig den er (der er i det hele taget mange lommefilosofier på dette område, også hos lægerne!).
At børneeksem skulle kunne udvikle til allergi og astma… Der er forskel på at symptomer ind imellem kan følges ad, og så at de skulle være årsag til hinanden.

Tit og ofte ses der en sammenhæng ml.disponeringen for allergi hos børn med børneeksem, men ingen regler uden undtagelser.
Min den mindste søn havde svær børneeksem som spæd,og nu i en alder af 4 år har han det kun i meget mild form a la tør hud, som smøres ved behov - ca 1 gang ugentlig.
Vi har katte og dem er han ikke allergisk for - derimod har han sidste sommer udviklet allergi for græspollen. Hvis ikke vi ka holde det nede med en smule medicin til næste sommer, så ska ha igang med vaccinationsprogram, da allergilægen siger at når allergien starter så ung en alder, så KAN det udvikle sig til en stime af allergier der følger efter. Men det er jo ikke sikkert. Jeg vil dog slå fast på, at hvis de mener de ka standse et udbrud allegier ved at vaccinere, så er det da bare om at komme igang. Men den tar vi til sommer :wink:
Jeg synes ihvertfald heller ikke du skal tænke på, at skille dig af med kattene fordi han har fået børneeksem. Blot tage alm forholdsregler…som at kattene ikke sover i hans seng, alm rengøring osv…

Der er altså noget om snakken. Har selv haft børneeksamen siden 1-2 års alderen og lever i dag med sygdommen under kontrol.

Når man har børneeksem - eller atopisk dermatitis, som det også hedder - er man disponeret for at udvikle ANDRE allergiske lidelser, blandt andet allergi og astma. Jeg er altid blevet anbefalet at holde mig fra alle de ting, der normalt ville kunne give allergi og mine forældre har været rigtig gode til at støvsuge, skifte sengetøj ekstra tit osv.
Der er blandt andet mange børn med børneeksem der udvikler kontaktallergi osv.

Når det nu er sagt, så har jeg selv valgt at tage risikoen, dvs. at selv om jeg har en højere risiko for at udvikle allergi, så valgte jeg at tage chancen. Og har siden jeg var teenager haft katte og andre pelsdyr, udover at jeg har valgt en uddannelse, hvor jeg kommer til at være meget udsat til at udvikle allergi. Men for mig var det et spørgsmål om livskvalitet - og udvikler jeg allergi, så må jeg tage den derfra.

Jeg ved ret meget om at leve med sygdommen i udbrud, så har du spørgsmål, må du gerne kontakte mig :slight_smile: Det vigtigste råd jeg kan give, er at smøre barnet med fedtcreme - masser af det - hver morgen og hver aften + efter hvert bad. Forsøg at minimere brug at hormon-cremer, da de i høj grad påvirker huden mange år efter…

[QUOTE=Annika;1031108]
Når man har børneeksem - eller atopisk dermatitis, som det også hedder - er man disponeret for at udvikle ANDRE allergiske lidelser, blandt andet allergi og astma.
Der er blandt andet mange børn med børneeksem der udvikler kontaktallergi osv.[/QUOTE]

Jeg har hørt det før og har ikke kunne finde noge dokumentation på ovenstående - måske du har links?

Til gengæld vil jeg da gerne indsætte et link, hvor det fremgår at det at leve med kæledyr rent faktisk minimerer risikoen for at udvikle allergi :ok:
http://www.ssi.dk/Forskning/Forskningsomraader/Epidemiologi/BSMB/Seneste%20nyt%20fra%20BSMB/Forskningsresultater%20fra%20BSMB/Allergi%20-%20forskningsresultater/Allergi%20og%20infektionssygdomme.aspx

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1031116]Jeg har hørt det før og har ikke kunne finde noge dokumentation på ovenstående - måske du har links?

Til gengæld vil jeg da gerne indsætte et link, hvor det fremgår at det at leve med kæledyr rent faktisk minimerer risikoen for at udvikle allergi :ok:
http://www.ssi.dk/Forskning/Forskningsomraader/Epidemiologi/BSMB/Seneste%20nyt%20fra%20BSMB/Forskningsresultater%20fra%20BSMB/Allergi%20-%20forskningsresultater/Allergi%20og%20infektionssygdomme.aspx[/QUOTE]

Næ egentlig ikke, havde nogle bøger og artikler om det for nogle år siden. Men er HELT ENIG i at at leve med kæledyr minimerer risikoen for at udvikle allergi - når man IKKE har atopiske lidelser i forvejen. Har du artikler om det, vil jeg gerne se dem :slight_smile: