Børns sprog

Efter at have læst denne artikel kom jeg til at tænke på børns sprog. Jeg syntes godt nok at det kan være strid til tider, men er det ‘‘bare’’ sådanne børn taler idag?

Nej det syntes jeg ikke er dagligdags, de fleste børn har et sindsygt grimt sprog indbyrdes, men jeg syntes da de fleste er så godt opdraget at de ved, sådan snakker man ikke til voksne mennesker. Bortvisningen er helt på sin plads

Det er absolut ikke daglidags sprog i min verden - men jeg hører det ofte fra børns munde:S
Men jeg kan godt se hvor forvirringen opstår - meget dansk rap legimiterer det sprogbrug. Der er naturligvis ytrings frihed, men den påvirker de yngre drenge som vil være rå som fx L.O.C eller jokeren.

Jeg kan selv godt lide det musik de kunstnere laver, men jeg er også voksen nok, til at vide at sådan hænger verden jo ikke sammen i virkeligheden.
Jeg bander sjældent, og F*ck tager jeg aldrig i min mund, det lyder så grimt

Min søster sagde til julefrokosten ‘‘shit det smager godt’’. Jeg spurgte hende så hvordan det både kunne være noget shit og smage godt samtidig. Hun bedyrede så at det var da bare en måden man siger tingene på og at hvis jeg syntes at det var slemt skulle jeg da bare høre hvad ungerne siger…

Det er fordi, danskerne ikke forstår betydningen af ordet “shit”. Jeg har en veninde, der engang havde en engelsk kæreste, og han var chokeret over danskernes hyppige brug af ordet “shit” - det er et langt stærkere bandeord, end vi tror.

jeg synes også ofte, at bandeord bruges for at folk kan føle sig rå og puste sig op. I langt de fleste tilfælde, så dækker det jo bare over manglende intelligents:rulleøjne:

Min kæreste bander til tider, og jeg beder ham lade være - jeg synes det tager hans charme:sshh:

[quote=birtheras;165490]Efter at have læst denne artikel kom jeg til at tænke på børns sprog. Jeg syntes godt nok at det kan være strid til tider, men er det ‘‘bare’’ sådanne børn taler idag?

http://www.bt.dk/article/20090415/nyheder/90415007/[/quote]

Ja, nogen børn gør, og selv om det ikke nævnes i artiklen, kunne jeg sagtens fortælle hvilken etnisk baggrund sprogblomsterne kom fra…

Men det må jeg hellere undlade for ikke at blive beskyldt for at være racist :stuck_out_tongue:

Uhh det er et af de emner jeg som forældre tit kommer omkring, for der bliver lagt mærke til hvordan børns sprog er i dag, og det er ikke den bedste udvikling vil jeg nok tilstå :frowning:

Min datter bliver prompte rettet af os, dvs. mig og min kæreste, hvis vi hører nogle af de grimme ord eller sætninger som åbenbart er “in” at sige som ung i dag -what

Vi erfarede fornyligt på et forældremøde, at selv i skolen og dermed timerne kan børn finde på at snakke sådan til en lærer, jeg blev paf og krummede tæer. :thumbdown:

Nej jeg er som forældre slet ikke synderligt stolt af hvordan vores unge taler i dag til hinanden, og jeg gør hvad jeg kan for at opdrage min datter til at forstå vigtigheden af at have en pænt sprog…om det så lykkedes, jeg håber det og mest for hendes egen skyld :kryds:

[quote=Felis;165502]Ja, nogen børn gør, og selv om det ikke nævnes i artiklen, kunne jeg sagtens fortælle hvilken etnisk baggrund sprogblomsterne kom fra…

Men det må jeg hellere undlade for ikke at blive beskyldt for at være racist [/quote]

Hej Felis: Ikke et ord fra, mig, kun plonk. :slight_smile:

[QUOTE=Felis;165502]Ja, nogen børn gør, og selv om det ikke nævnes i artiklen, kunne jeg sagtens fortælle hvilken etnisk baggrund sprogblomsterne kom fra…

Men det må jeg hellere undlade for ikke at blive beskyldt for at være racist :p[/QUOTE]

Det er nu altså “kendt sprog” uanset herkomst, hvor vi kommer fra - desværre.

Nu bor vi jo ret tæt på Urbanplanen og børnene går i skole der. Allerede få dage efter de startede i børnehaven her i kvarteret, kom de første gloser og uanset, hvor meget jeg forsøger at få dem til at fattte, at man skal tale ordenligt, ryger der altså noget af indimellem.
Dog tror jeg ikke nogen af mine unger tør tale sådan til en voksen, men jeg er helt klar over, at de taler det sprog indbyrdes med de andre børn - aner bare ikke, hvad jeg kan gøre ved det …

[quote=Felis;165502]Ja, nogen børn gør, og selv om det ikke nævnes i artiklen, kunne jeg sagtens fortælle hvilken etnisk baggrund sprogblomsterne kom fra…

Men det må jeg hellere undlade for ikke at blive beskyldt for at være racist :p[/quote]

Hmm dermed mener du at det er lettere at smide ansvaret for en sprogudvikling over på en etnisk gruppe, aj den er for let købt.

Du har vist tilsyneladende glemt det som vi kalder for “at snakke som en havnearbejder”, der vokser der også sprogblomstre også dem af de ikke så pæne slags…og det endda på dansk og med danske baggrund :stuck_out_tongue:

Jeg synes nu ikke, at tendensen ligger hos udlændinge:sorry: Ganske danske børn er også slemme til at bruge et grimt sprog. Jeg synes det er gældende for alle børn at de efterhånden er rimelig arrogante og opfører sig ganske usmagligt - og det er både drenge og piger - mørk eller lys

[quote=Sabrecats;165512]
Du har vist tilsyneladende glemt det som vi kalder for “at snakke som en havnearbejder”, der vokser der også sprogblomstre også dem af de ikke så pæne slags…og det endda på dansk og med danske baggrund :p[/quote]

Nej, det har jeg skam ikke glemt, men lige et udtryk so F****** L**** ved jeg er standardsprog for visse etniske grupper, og som oftest “F****** L****, mand” …at nogen danske børn så tager det til sig, fordi de omgås visse etniske grupper er vel kun naturligt, men alligevel vil jeg vove den påstand, at respekten der er lidt større over for voksne kvinder :stuck_out_tongue:

En “havnearbejder” kunne måske finde på at sige møgkælling, dumme sæk o.s.v. :stuck_out_tongue:

Hmm, nej jeg oplever faktisk ikke børn tale så grimt igen. Men har på alle mine yngre fætre lagt mærke til at de lige har en periode omkring de 10-13 år hvor de virkelig forsøger at tage så grimt som muligt og være så negative som muligt… Men det går over igen.

Jeg synes det lyder klogt at bande…!

hihi nej helt ærlig - jeg kender børn OG VOKSNE der taler utrolig grimt og indimellem gør jeg det fandeme også selv - og undskyld for det:-) På et tidspunkt talte jeg så grimt, at jeg selv hørte det og lavede det om - eller næsten om.

Det er skide svært at slippe en vane nemlig!

Mit sprog opstod i det narkomiljø jeg gik i. Det er såre simpelt - ingen grund til at pynte på den sandhed - der var ingen sproglige blomster gemt der:-)))

Børn taler vel i høj grad det sprog, de hører hjemme…
Selv om da børn lynhurtigt fanger de spændende ord i børnehaven og skolen…

Jeg skal ikke gøre mig hellig… min søn har et ganske glimrende repitoir af trælse udtryk, og nogle er helt sikkert hjemmefra - men det er dog de milde som “klaphat” (hørt af mor i trafikken), “knold” (omtale af far :tihi:), “dillermand” (alternativ til det noget grimmere ord på 3 bokstaver, hørt i BØRNEHAVEN :prut:) osv. De ord kan jeg leve med… De heftigere ord er vi ved at komme til livs - indtil de jo nok desværre vender tilbage om 7-9 år :thumbdown:

Nogen børn taler grimt, men bestemt ikke alle :slight_smile:

Og hvis jeg skal høre på grimt sprog så vil jeg hellere høre på havnearbejder sprog som “sku” og “fanden”, end jeg vil høre F****** L****.

“Sku”, “Fanden” og “for helvede” ser jeg “bare” som grimt sprog, hvor F****** L**** nærmere er et angreb på en person.

Men mon ikke også det i nogen grupper bunder i, at hvis man bare siger noget mange gange nok, så mister det lidt sin betydning og bliver “ufarligt”.

Eks herhjemme siger vi jo idag “bryster”, det har førhen været direkte uodragent og provokerende at sige.

Sproget ændrer sig, men vi bør da nok holde lidt øje med i hvilken retning :slight_smile:

[quote=birtheras;165490]Efter at have læst denne artikel kom jeg til at tænke på børns sprog. Jeg syntes godt nok at det kan være strid til tider, men er det ‘‘bare’’ sådanne børn taler idag?

http://www.bt.dk/article/20090415/nyheder/90415007/[/quote]

Det kan der svares ganske kort på: JA! Og værst af alt, de bakkes oftest op af misforstået forældrefølelser…jamen, han siger da ikke sådan noget uden grund, hvad har ALLE ANDRE gjort for at han sagde sådan? For det må være andres skyld, nogen har nok provokeret ham, drillet ham eller bare været der… -ass

Men det må jeg hellere undlade for ikke at blive beskyldt for at være racist :p[/quote]

Det er da en påstand der vil noget! Jeg færdes mellem 250 børn dagligt, ganske få med anden etnisk baggrund end dansk, og jeg kan forsikre dig for at det ikke har noget med etnisk baggrund at gøre! Men en hel masse med BAGGRUND at gøre, børn taler det sprog de hører de voksne tale, hverken mere eller mindre! De børn der bruger disse udgydelser har sjovt nok forældre, der bruger helt de samme ord…og meget gerne om de selvsamme personer de overlader deres små guldklumper til hver eneste dag…suk!

Børn har nemlig den skrækkelige trang til at fortælle om deres liv og gøren, og hvad de oplever og hører, og jeg kan forsikre dig for at mange forældre ville krumme tæerne voldsomt, hvis de vidste bare 10% af hvad vi får at vide om både dem og deres gøren og laden :tihi:

Jeg ville nu ikke kalde det sprogblomster…blomster er for mig noget positivt og livsbekræftende, noget i vækst og noget der er pænt…det er ikke lige det ord jeg ville anvende for at beskrive den slags sprogbrug. Det er vist nærmest ukrudt :frowning:

som kommende forælder har jeg det ikke godt med at vide at det er det sprogmiljø min børn bliver sluppet løs i når jeg en dag giver slip på dem og sender dem i børnehave/skole…

en ting er sikkert… det bliver ikke med opbakning herfra hvis jeg hører at mine børn har talt på den måde… jeg ville få et apoplektisk tilfælde hvis mine børn talte sådan og jeg enten hørte det eller fik det at vide…

men mon ikke jeg kan nå et godt stykke af vejen med den taktik min far brugte :slight_smile:

“det er kun små og dumme børn der taler sådan” - “sådan taler store piger ikke” -LOL den virkede hver gang…

og da jeg blev lidt større - så fulgte min mor efter “det er kun sociale tabere og uintelligente tøser der siger den slags” …

pointen er - jeg ville få et FLIP af de store hvis jeg opdagede at mine børn talte sådan

Det tror jeg faktisk at de fleste forældre ville :slight_smile:

Men vi skal måske også lige tænke på, at det i nogle tilfælde kan være vores egen reaktion, der kan bekræfte børn i at et ord eller vending er “grim”…
Det er lykkedes en veninde til mig i “hendes” børnehave, at få ungerne til netop ikke at bruge ordet L**** - kun ved at kigge på dem og spørge om de vidste, hvad de egentlig sagde? Helt uden den der “rygradreaktion” som de fleste af os jo har ved ordet… Det spændende og forbudte - det rebelske! - forsvandt totalt fordi hun ikke lod sig provokere -høhø

Børn har altid brugt grimme ord - det er respekten for voksne som er aftagende… i nogle tilfælde er det rigtig godt, i andre ikke særligt hensigtsmæssigt!

Kan for øvrigt huske på en feriekoloni med min børnehave - min methodistiske (luthersk retning af kristendommen) børnehave! Jeg var vel ca 3 - 4 år, da Lars, drengen vi alle så op til, lærte os at sige SDU omme bag en af hækkene på legepladsen :tihi: nujj - hvor var vi bare frække og stooore :rock: