Børste tænder, erfaring ? Og update på Rosa

Som i nok husker, fik Rosa ryddet munden pga infektion efter en calici, og lidt paradentose også.

Hun døjer dog stadig med inflammeret gingiva, og derfor har Jens sat hende på noget medicin (inferon) hun skal have hver dag i 10 mdr, foruden endnu en antibiotikakur.
Rosa havde dog taget næsten 1 kg på, så hun spiser altså fint, og hun HAR det rigtig godt. dog løber hendes øjne lidt, nok pga der stadig er lidt infektion. Alt i alt er hun tilbage til sit gamle selv, og putter gerne med Knud og Fluxx, så vi er glade.

Jeg fik også checket Knuds og Fluxxemands tandkød, og øv… Knuds tandkød er alt alt for rødt allerede, så det hedder altså tandbørstning 2 X dgl for evigt. Den børste vi har, synes jeg dog er lidt dum. Den har et meget lille hovede, og er ikke blød nok.
Jeg har overvejet at anskaffe ham en curaprox extra soft, den har jeg selv udl mange af til mennesker. Dumt jeg ikke købte een hos Jens!

Har i andre fantastiske råd til kattemundpleje? Virker sådan nogle toothies tyggetørmad? Knud elsker dem, men altså… jeg tvivler lidt på hvor meget de kan massere hans gingiva, og han er jo ikke ligefrem en SLANK kat, så han behøver ikke ekstra foder :høhø:

Knudsen er bestemt ikke glad for at få renset mulen, faktisk skal vi være to om at holde ham, man er jo en sprælsk gigantisk filtmus! Håber ikke han kommer til at hade os, jeg må give ham en enkels treat efter hver gang tror jeg :stuck_out_tongue:

Hvor lyder det da træls med de tænder!

Jeg har ikke nogen råd mht dem og tandbørstning… Men lige det med at han skulle komme til at hade jer - det tror jeg ikke vil ske :slight_smile: 2-3 af vores kræ mener, at det er mishandling at få klippet klør, men efter det er overstået er der ingen nag, selvom det er en kamp. Og sådan en bette godbid hjælper jo altid på humøret :wink:

Dejligt at høre, søde Rosa har det bedre og ligefrem har taget på :thumbup:

Jeg ved, Jens siger, at han ser lidt virkning af dentaltørfoder - med tryk på “lidt” - så det er da værd at prøve f.eks. at erstatte et måltid med det. Ellers vil jeg anbefale dig at kigge i BARF butikkerne efter kød med ben/brusk i eller “bare” deres tørrede guffer, som er f.eks. tørrede oksestruber. Ben, brusk og den type godbidder fungerer som et naturligt slibemiddel og hjælper på den måde med til at holde problemet nede.

Jeg har personligt ikke gode erfaringer med tandbørstning - ikke engang af Galliano - så det har jeg opgivet for længst. Nogle katte kan dog godt lære det uden at man føler, man begår overgreb på dem flere gange dagligt, så giv ikke op, før det er prøvet :slight_smile:

Og husk - ALT er bedre end ingenting :slight_smile:

Mener bestemt at kunne huske der er nogen der har givet colostrum med god effekt på rødt tandkød… men jeg vil ikke ligge hovedet på blokken i det tilfælde jeg husker forkert

Hundene får børstet tænder, med ros og guf så står de nærmest i kø for at det bliver deres tur. Bruger de specialle tandbørster jens anbefaler der passer alt efter tandstatus. Og korrekt tandpasta. Men kattene…

Har børstet dem, men tresulter i at den ene gik under sengen hver gang jeg tænkte på at børste. For ham blev løsningen årlig tandrensning og for den anden så gik hun i gang med at spise råt. Det har heldigvis så gjort at ingen af kattene i dag har brug for tandbørstning på daglig basis

Jeg har jo en lille frøken, der også har fået ryddet munden pga. plasmacelle stomatitis (det der forventes at have sammenhæng med calici), og hun måtte også have interferon, før det gik over. Det tog laaang tid! Og ved siden af, at hun fik interferon, besluttede jeg mig for at give hende nøje afstemt tilskud af zink, selen, beta-caroten, c-vit., fiskeolie og Q10. Nå ja, man ved jo aldrig om det gjorde en forskel, men mht. hendes mund har hun det i hvert fald fantastisk i dag! Dyrlægerne kunne godt et lille år efter, påpege at hun var en anelse rød i gummerne, men katten fungerede fantastisk, var glad og havde taget på… Men uanset hvad, det tager tiiid.

Inden hun fik fjernet tænder, fik hun også børstet tænder i lange tider. Og jeg må indrømme, at det har jeg ingen intentioner om at gøre igen. Så må misserne have de tandrensninger, der skal til for at holde tandkødet nogenlunde i skak. I dag synes jeg ikke det er så grænseoverskridende med tanken om at fjerne tænder. Kattene får et super godt liv bagefter, og for mine katte er det ikke noget særligt overgreb, ift. hvor kede de vil være af at blive holdt og få børstet tænder, hvis det skal være effektivt nok til at være nogen gavn. Respekt for, hvis man har evnen, tiden og tålmodigheden til at gøre det med klikkertræning f.eks.
Nu er mine katte i dag også vænnet til at kunne spise meget mere varieret. Den mulighed havde jeg slet ikke med frøken tandløs dengang; hun spiste dårligt nok vådfoder, så “rigtig kød/brusk/dyr” var slet ikke en mulighed. Der gør man sig selv og sine missere end stor tjeneste ved at kunne “fodre med tandbørster”, i form af noget der skal flænses/arbejdes med af kattene.

Indtil videre hader han os ikke, så vi fortsætter. Men det er jo lidt svært, at få børstet grundigt, så Knud er nok bare også een af dem, der skal tandrenses oftere, sådan må det være :slight_smile: