Børster I tænder på jeres katte?

Ja, som overskriften siger: Børster I tænder på jeres katte? Og hvis ja, hvor tit?

Jeg var til det årlige dyrlægetjek med Louis for et par uger siden, og hans tænder så helt perfekte ud. Alligevel blev jeg anbefalet at børste hans tænder, sådan rent forebyggende.

Det har jeg nu ikke indtrykket af er specielt normalt at gøre - især når der ikke er nogen problemer. Men jeg kan jo tage fejl. Derfor denne afstemning :slight_smile:

Nixen bixen…vi børster ikke tænder på nogen af vores. I stedet sørger jeg for at de får lov at arbejde med tænderne når de får stykker af kød. Jeg får meget ros for tænder og tandkød hos dyrlægen…og ikke engang de ældre katte har tandsten.

Nej det gør vi ikke, de får deres daggamle kyllinger hver dag, og det er deres tandbørste :slight_smile: Og de får andet kød i lunser og kyllingehalse, så på den måde ordner de deres tænder.

nej det ville mine hænder ikke overleve :slight_smile:

Alle kattene har fine tænder endda unden råfodring :slight_smile:

Ebony har/har haft problemer med rødt tandkød/eventuelt begyndende tandkødsbetændelse. Derfor børster jeg tænder minimum en gang om ugen, gerne to - og det synes at holde det nede. Jeg ville formodentligt ikke børste tænder forebyggende, hvis det ikke var nødvendigt…
@Chicabee - Nu spiser jeg ikke selv kød, men har bl.a. portionsfrosset fedt hakkekød til Ebony, for at give hende lidt mere på sidebenene - men det er jo ikke meget hakkekød giver tænderne at arbejde med. Hvilket kød giver du dine katte med specifikt henblik på tandpleje? Jeg har kun givet Ebony råt oksekød, da jeg er lidt betænkelig ved fx rå kylling, pga. de skrappere hygiejne/“tilberednings-regler” der er mht. fjerkræ og mennesker. Men kan man godt fx give kyllingebryst fillet råt, eller hvad er godt at tygge i? :slight_smile:

Vi børster ikke, men den kat der har problemer med tandsten forsøger vi at tilvænne til at få gnubbet tænder med en vatrondel eller vatpind med DentAcetic som vi har købt fra Alice herinde. Han er kræsen og vil ikke have noget der er råt, så vi håber vi i stedet på sigt kan vænne ham til at vi ordner hans tænder og at det er okay.

[QUOTE=MissPil;676594]Ebony har/har haft problemer med rødt tandkød/eventuelt begyndende tandkødsbetændelse. Derfor børster jeg tænder minimum en gang om ugen, gerne to - og det synes at holde det nede. Jeg ville formodentligt ikke børste tænder forebyggende, hvis det ikke var nødvendigt…
@Chicabee - Nu spiser jeg ikke selv kød, men har bl.a. portionsfrosset fedt hakkekød til Ebony, for at give hende lidt mere på sidebenene - men det er jo ikke meget hakkekød giver tænderne at arbejde med. Hvilket kød giver du dine katte med specifikt henblik på tandpleje? Jeg har kun givet Ebony råt oksekød, da jeg er lidt betænkelig ved fx rå kylling, pga. de skrappere hygiejne/“tilberednings-regler” der er mht. fjerkræ og mennesker. Men kan man godt fx give kyllingebryst fillet råt, eller hvad er godt at tygge i? :)[/QUOTE]
Mine får “rå” kyllingefileter - med rå mener jeg at de lige får 2 minutter i mikroovn så de har været opvarmet til en vis temperatur, og det giver lidt mere fasthed i kødet. Ellers kan det være strimler af oksefilét eller lignende. Mine får skam også hakket oksefars, men det kan de jo nærmest bare slikke i sig. Kyllingehalse er også super til at børste tænder med.

Ja, jeg børster eller rettere gnubber tænder og tandkød på alle mine katte ca. to gange om ugen. Selvom jeg råfodrer meget har jeg omsider set vigtigheden af at holde kattens mund renset, for ikke der dannes plak og dermed stor risiko for tandkødsbetændelse. Nu kan jeg ikke drømme om at udsætte mine katte for en decideret tandbørste, men en fingertut med tandplejemiddel på, er MEGET let at bruge, og de fleste katte føler ikke stor ubehag ved det.

Jeg henviser til denne artikel her, som underbygger mine påstande om at det er vigtigt at passe kattens tænder/tandkød
http://www.felisdanica.dk/upl/files/0/230.pdf

Nopes, det gør jeg ikke. Ville også se meget skræmt ud, hvis min dyrlæge opfordrede mig til det - for jeg tror ikke, det var noget, der ville behage Tarzan gisp

Han er iøvrigt lige fyldt 8 år, og var for lidt over et halvt år siden til tjek hos dyrlægen, hvor han fik stor ros for sine tænder - det var nogle at de pæneste han havde set, “og så i den alder!” :slight_smile:

Men opstår der problemer, må vi jo tage det med.

Han får ikke meget råt kød desværre…så jeg gør ikke rigtig noget for det, er nok bare heldig, I guess.

jeg gør - Yasha er begyndt at få lidt på inderste kindtænder og på hans ekstra tand blandt fortænderne - så der børstes hver fredag :slight_smile:

Har du et foto af det ?

Jeg har ‘stemt’ sjældnere, selvom jeg ikke børster.

Jeg tørrer tandkød med en vat-tot med klorhexidin, er desværre ikke kommet rigtig i gang endnu, men vil gerne i gang med en rutine, hvor jeg gør det 2 gange om ugen.
Charley er forholdsvis nem at have med at gøre, han er meget modtagelig for ros, så når han skal noget der ikke er så behageligt roses han til skyerne, så vil han (nogen gange) gerne.
Chili er mere bestemt og ikke i samme grad modtagelig for ros.
:slight_smile:

Super - mange tak. :slight_smile: Kyllingefillet ville være et nemt og billigt alternativ til andet fast kød, nu jeg ikke selv skal have noget af det. Har du nogen ide om, når man nu ikke er begavet med en mikrobølgeovn, hvor længe man bør varme dem og ved hvilken varme i en almindelig ovn - hvis det da kan gøres? :slight_smile: - Og kyllingehalser … hvor finder man den slags?

Jeg børster med en tandbørste fra dyrlægen beregnet til formålet, og Ebony virker ikke til at have nogen gener ved at det er en decideret børste, men den kan nogen gange være svær at komme ordentligt rundt med - hvor har du en fingertut fra, det lyder som noget der kunne være spændende at prøve!

ja.

den har altid været der og generer ikke - der er ligefrem plads blandt de øvre tænder til den :tihi:

men den skal børstes, for at der ikke dannes rødme omkring den.

Ej det er jo en dracula kat…he he. Det har jeg godt nok aldrig set før…tak for kigget.

hehe det har ingen af de dyrlæger jeg har vist den til heller ikke…

men i det mindste så generer den ham ikke… den dag, den bliver en gene, så får jeg den fjernet. Men synes ikke der er grund til det, når den bare er der. Der skal jo børstes tænder på ham uanset pga. kindtænderne og han nægter at spise kyllerne…

men skal så have taget billeder af hans tænder på et tidspunkt - han har altid spist ret sjovt (tager en foderpille i munden, bider den over og spytter den anden halvdel ud), og har først overvejet om det er tænderne nu :tihi: så er lige ved at sætte lidt penge af til et røntgen - det haster ikke mere end det jager, for han virker jo ikke som sådan generet - det er kun for at få ro i sjælen :tihi:

Pia - Men er det ikke at han faktisk mangler en tand i undermunden fremfor har en ekstra? :slight_smile: jeg kan tælle 6 i overmunden, men kun 5 i undermunden? :slight_smile:

Jeg har fået noget flydende halløj med fra hende jeg købte Dallas af som skal puttes på en vatrondel og så skal hans tænder og tandkød masseres. Hun sagde jeg skulle gøre det hver dag, men må nok indrømme at det liiiige er en ting jeg lige skal vænne mig til som en daglig rutine. Han er heldigvis nem nok at gøre det på, stritter næsten ikke imod. Hun fortalte mig at siden de var begyndt at bruge det der (som jeg simpelthen ikke kan huske hvad hedder lige nu) har ingen af kattene haft tandproblemer.
Jeg har da også overvejet at gøre det på Anthon, men eftersom han stadig ikke er helt tryg ved mig synes jeg ikke lige jeg vil begynde på sådan noget endnu.

[QUOTE=Eife;676640]Pia - Men er det ikke at han faktisk mangler en tand i undermunden fremfor har en ekstra? :slight_smile: jeg kan tælle 6 i overmunden, men kun 5 i undermunden? :slight_smile:
[/QUOTE]
jo nu du siger det :tihi:
det er da en der mangler og så en der er rykket ind i midten og vokset op mellem de øvre :tihi:

[QUOTE=MissPil;676619]Super - mange tak. :slight_smile: Kyllingefillet ville være et nemt og billigt alternativ til andet fast kød, nu jeg ikke selv skal have noget af det. Har du nogen ide om, når man nu ikke er begavet med en mikrobølgeovn, hvor længe man bør varme dem og ved hvilken varme i en almindelig ovn - hvis det da kan gøres? :slight_smile: - Og kyllingehalser … hvor finder man den slags?

Jeg børster med en tandbørste fra dyrlægen beregnet til formålet, og Ebony virker ikke til at have nogen gener ved at det er en decideret børste, men den kan nogen gange være svær at komme ordentligt rundt med - hvor har du en fingertut fra, det lyder som noget der kunne være spændende at prøve![/QUOTE]

En fingertut kan købes hos de fleste dyrlæger …Jeg tror den koster omkring 60, kr. Jeg bruger ikke ret meget min fingertut mere, jeg synes den bliver lidt ulækker med tiden, så jeg har købt en rulle gaze, og så vikler jeg en strimmel om min pegefinger, putter et par dråber gel/tandrens på, og lige løfter over/under læben på kattene, og stryger / gnubber med pegefingeren - Effektiv og overstået på få sekunder - Mine striber synes ikke det er ubehagelig, og som skrevet tidligere, så er der MEGET tydelig forskel fra før til nu. Jeg var et fæhoved og fik ikke taget billeder af mine kattes mund inden jeg startede, men jeg har en bekendt med en kat med MEGET plak, hende har jeg sat igang med at anvende de produkter jeg har, og her fotograferer jeg løbende, og håber snart at kunne vise fotos af fremgangen.