Børster I tænder på jeres katte?

Jeg gør ikke, men blev anbefalet at gøre det. - Især på Amidale. Hun skal igen i år have trukket en tand ud. :frowning: Sidste år fik hun trukket 3. Og hun har en tand som driller. Så ak, det skal vi også i gang med her hjemme. Suk

Jeg tror ikke du behøver at frygte det …Det er faktisk utrolig enkel og hurtig. Okay jeg havde det nok lidt som dig, da der for nogle måneder siden blev konstateret begyndende rødt tandkød hos Birdie. Nu er mine katte rimelig lette at håndtere, men Berdie er nok den strideste, hun vil utrolig gerne selv bestemme hvornår der skal pilles ved hende. Men med få dråber gel på noget gaze viklet rundt om pegefingeren, gik det overraskende let, hun protesterede slet ikke, og finder åbenbart smagen af gelen godt, for nu åbner hun selv munden når jeg kommer med min pegefinger …Og hun synes det er fint, jeg lige gnubber tænder og tandkødet.

Jeg synes iøvrigt at kattens tænder er forsømt af os katteejere, vi forebygger mod næsten alverdens ting - Hvorfor ikke forebygge mod plak og tandkødsproblemer ? En kat med ondt i munden er ikke i trivsel, og at lægge en kat, måske gentagne gange i nakose for at rense tænder, er efter min mening værd at undgå, og hvis det kan gøres eller forsinkes ved at forebygge, så foretrækker jeg bestemt det.

[QUOTE=Alice;676747]Jeg tror ikke du behøver at frygte det …Det er faktisk utrolig enkel og hurtig. Okay jeg havde det nok lidt som dig, da der for nogle måneder siden blev konstateret begyndende rødt tandkød hos Birdie. Nu er mine katte rimelig lette at håndtere, men Berdie er nok den strideste, hun vil utrolig gerne selv bestemme hvornår der skal pilles ved hende. Men med få dråber gel på noget gaze viklet rundt om pegefingeren, gik det overraskende let, hun protesterede slet ikke, og finder åbenbart smagen af gelen godt, for nu åbner hun selv munden når jeg kommer med min pegefinger …Og hun synes det er fint, jeg lige gnubber tænder og tandkødet.

Jeg synes iøvrigt at kattens tænder er forsømt af os katteejere, vi forebygger mod næsten alverdens ting - Hvorfor ikke forebygge mod plak og tandkødsproblemer ? En kat med ondt i munden er ikke i trivsel, og at lægge en kat, måske gentagne gange i nakose for at rense tænder, er efter min mening værd at undgå, og hvis det kan gøres eller forsinkes ved at forebygge, så foretrækker jeg bestemt det.[/QUOTE]

Det skal sikkert nok også gå. - Jeg er desværre bare slem til at miste modet, når en ny ting skal påbegyndes når andet ellers endelig går fint. - Heldigvis siger dyrlægen at hendes tand ikke gør ondt nu når hun spiser, men vil den gøre med tiden. Så ud med den på Onsdag. - Men der en en med plak. Og de 2 andre har rødt tandkød. - Jeg må finde ud af noget gaze som du skriver du bruger, eller den der tut. En tandbørste vil nok aldrig gå.

Hvad er det du siger du bruger på gazen?

[QUOTE=Kimilla;676754]Det skal sikkert nok også gå. - Jeg er desværre bare slem til at miste modet, når en ny ting skal påbegyndes når andet ellers endelig går fint. - Heldigvis siger dyrlægen at hendes tand ikke gør ondt nu når hun spiser, men vil den gøre med tiden. Så ud med den på Onsdag. - Men der en en med plak. Og de 2 andre har rødt tandkød. - Jeg må finde ud af noget gaze som du skriver du bruger, eller den der tut. En tandbørste vil nok aldrig gå.

Hvad er det du siger du bruger på gazen?[/QUOTE]

Det jeg bruger er DentAcetic - Jeg forhandler det selv ( mange dyrlæger forhandler osse DentAcetic ) om det er bedre end andre lignende produkter tør jeg ikke lægge hovedet på blokken på. Men jeg har som tidligere skrevet rigtig gode resultater med DentAcetic. På under 3 uger med daglig gnubberi på Birdie var hendes tandkød ikke længere rødt …Den brune krans man ofte ser mellem tand og tandkød ser jeg slet ikke hos hverken Birdie eller de andre 4. …Jeg har to produkter til tænderne.

[LEFT][LEFT]DentAcetic Tooth Gel[/LEFT]
[/LEFT]
[COLOR=#000000][/COLOR][COLOR=#000000][LEFT]DentAcetic tooth gel er et tandplejeprodukt, som indeholder 1% eddikesyre og natrium hexametafosfat. Rengør tænder og tandkød og giver en behagelig lugt.

[LEFT][B]DentAcetic Wipes

[/B]DenAcetic vådservietter indeholder 2% eddikesyre og 2% natrium hexametafosfat. Små vådservietter/-rundeller, som på en praktisk og effektiv måde fjerne plak fra tænderne. Aktivstofferne forhindrer mineralisering og dermed at plak bliver til tandsten. Gnid tænder og/eller gummer med servietten, har en beroligende effekt på tandkødet.
Indhold: 25 servietter.[/LEFT]

[/LEFT]
[/COLOR]

Nu har Amira jo ikke rigtig noget at børste længere… så derfor børster jeg ikke nogen for tiden. Men hun fik ellers uden ret mange undtagelser børstet tænder dagligt, fordi det stod ret dårligt til med hendes tandkød, og har gjort det siden hun var helt ung. Hun er derfor frk. tandløs nu.
Jeg skal have afprøvet om Deena vil være med til fingertut, for hun er generelt vild med at blive rørt omkring munden, så hvis det kunne kombineres, ville det jo være fint.
Anna Bell vil jeg ikke udsætte for det, det har hun ikke sind til, så det vil koste for meget på tilliden. Det må passende foder og dyrlægen klare efter behov - har heldigvis generelt pænt tandkød.

Jeg er lidt skeptisk overfor at bruge syre på tænderne.

[QUOTE=pivnu;676823]
Jeg er lidt skeptisk overfor at bruge syre på tænderne.[/QUOTE]

Det er jeg såmæn osse …eller rettere har været :slight_smile:
Plag er en art ‘forsteninger’ og hvis du effektivt ønsker at fjerne plak inden det sætter sig til tandkødsbetændelse, så må man anvende midler som er istand til at opløse ‘forsteninger’. Iøvrigt er der intet skadeligt for katten med eddikesyre …Katten hverken bader i det, eller får et kvantum som den kan sluge. Et par dråber, eller et par strøg med en vådserviet, er ikke noget der skader.

[QUOTE=Alice;676885]Det er jeg såmæn osse …eller rettere har været :slight_smile:
Plag er en art ‘forsteninger’ og hvis du effektivt ønsker at fjerne plak inden det sætter sig til tandkødsbetændelse, så må man anvende midler som er istand til at opløse ‘forsteninger’. Iøvrigt er der intet skadeligt for katten med eddikesyre …Katten hverken bader i det, eller får et kvantum som den kan sluge. Et par dråber, eller et par strøg med en vådserviet, er ikke noget der skader.[/QUOTE]

Men syre er nu engang ikke godt for tænder heller, uanset hvilken slags. Og konsekvenserne kan måske være længe om at vise sig.

Jeg vælger at veje det op mod måske gentagne liggende i narkose og tandudtrækninger …Det har jeg svært ved at se kan være godt for katten. Desuden er der næsten urimelig meget kontrol og test af disse produkter, hvis der på sigt ville være skadelige resultater ved det, ville det ganske enkelt ikke slippe igennem kontrollen.

Hvis kattefolk ville huske, at deres kat er et ROVDYR - og dermed fodre katten som et rovdyr - så ville tandbørstning ikke være nødvendigt.

Det har altid undret mig, at man med hunde tænker - den skal have et kødben et par gange ugentligt. Men glemmer at det skal katten jo have i endnu højere grad.

En gang rå kyllingeben et par gange ugentlig - endnu bedre hver dag - vil være langt bedre for katten end nogen tandbørstning.

Derudover skal vi som opdrættere selvfølgelig tænke på at selektere efter gode og sunde tænder og tandkød på vores avlsdyr.

[QUOTE=Teresa Guldager;677119]Hvis kattefolk ville huske, at deres kat er et ROVDYR - og dermed fodre katten som et rovdyr - så ville tandbørstning ikke være nødvendigt.

Det har altid undret mig, at man med hunde tænker - den skal have et kødben et par gange ugentligt. Men glemmer at det skal katten jo have i endnu højere grad.

En gang rå kyllingeben et par gange ugentlig - endnu bedre hver dag - vil være langt bedre for katten end nogen tandbørstning.

Derudover skal vi som opdrættere selvfølgelig tænke på at selektere efter gode og sunde tænder og tandkød på vores avlsdyr.[/QUOTE]

Jeg er aldeles enig …Nu hører jeg til dem, som hver dag fodrer med råt, og sørger for at kødet i den grad udfordrer/gavner tænderne, og alligevel har jeg Birdie som fik konstateret rød tandkød - Der skal så siges at Birdie dengang nok var den som spiste mindst råt og mest tørt af dem alle.

Nu er det jo heldigvis ikke sådan, at fordi man ikke bruger syre på kattens tænder, at så skal den i narkose ofte og have flere tandudtrækninger.
Og en kat som min Amira, der har plasmacellestomatitis, kan ikke hjælpes af nogen som helst behandling, så hun kan beholde tænderne, uanset.

Har du nogen referencer på uvildige kontroller?

Tak for jeres deltagelse i denne afstemning/debat - jeg blev da i høj grad bekræftet i min mistanke om, at det ikke er noget, der er så mange, der gør rent forebyggende. Men selvfølgelig kan det blive nødvendigt - og med de tips der er givet her, vil denne tråd være god at søge frem, hvis man vil vide mere om, hvordan man kan børste tænder på sine katte.

:tak:

Hm?