Bounty har smidt det uldne undertøj :-)

På denne tid af året trækker jeg underuld af Bounty og hans bror Zulu.
Begge drenge har en helt enorm pels, og for at undgå STORE hybelkaniner, pelsknuder og hårboller får de en hjælpende hånd af mig.
Det er et stort arbejde, men egentlig ganske hyggeligt både for katten og jeg :slight_smile:

Underuld på størrelse med en vollyball er blevet trukket af …

… men han har stadig MASSER af pels (katten altså) :høhø:

Ååååårrrhhhhhhh hvaaad :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley:

Der er jo hår til mindst 20 siam i den dynge, og så er det ikke at se han er blevet friseret :slight_smile:
Det er da helt vildt med alt det hår, men sikkert meget behageligt for ham at komme af med :slight_smile:

Hi hi kender det godt, men hvor er han smuk og den overskydende pels eftersøges jo på gul og gratis til og spinde af og ellers kan den jo gøre en masse fugle glade :slight_smile:

smuk kat - og virkelig flot holdt pels :slight_smile:

Bounty og Zulu er nogle store hankastrater på hhv. 7,5 og 8,5 kg. De har begge nogle vildt store og flotte pelse, som er ganske lette at holde.
Dog er det en stor hjælp for dem, når noget af underulden fjernes. Bemærk at jeg skriver “noget” … for de har stadig meget tilbage :slight_smile:
Her er Zulus bidrag.

Han var knap så samarbejdsvillig som Bounty, og måtte lokkes/trøstes med en kattesnack.
Zulus underuld bliver meget elektrisk og selvom jeg fugtede den flere gange, var det stadig ubehageligt for ham :blegne: da jeg trak underulden af.
Men nu er det ovre for denne gang, og han er glad igen. Dog nægtede han at stille op til fotografering. Nok er nok :rock:

(PS. den hvide tot øverst til venstre stammer fra hans krave … selv den er enorm, så den blev også tyndet)

Betyder det, at det er ved at være rigtigt forår? For vi andre tør da ikke smide de uldne endnu :høhø:

Jeps - vejrguderne har bare ikke fattet konceptet endnu :høhø:

Imponerende Hanne! Og hvor er Bounty dog smuk :hjerte:
hvad bruger du til at fjerne ulden med?

Tak for de søde ord om store, dejlige Bounty med de blå øjne :love2:

Jeg bruger en filterknuser til at trække underuld af med. Jeg synes den er eminent, idet den ikke trækker for meget af.
Da pelsen er så stor og kraftig foregår seancen i flere etaper. Først mærker jeg pelsen igennem for evt. knuder (som fjernes)
Så redes pelsen igennem med en MEGET bred- og langtandet kam, herefter med den CC-kam du ser på billedet, og så starter jeg med at trække underuld af.

Pelsen bliver elektrisk, så jeg skifter mellem at fugte pelsen med en vandforstøver, reder med CC-kam og bruge filterknuseren … og forfra igen.
Ryggen med de flotte dækhår rører jeg selvfølgelig ikke ved.

Hvordan ser en filterknuser ud?

Den ene af dem jeg bruger ser ud som denne her fra PitStop.
Den anden har skær på begge sider. En side med 6 skær og en side med 11 skær.

Ahh, den går under navnet Dullefræser hjemme hos os :slight_smile:

Åh nej - IKKE fuglene :frowning:
Ornitologerne beder hvert år folk om ikke at smide dyrehår ud til fuglene. De (fuglene) er ikke så kloge, at de lader være med at bruge det, og resultatet er sammenfiltrede ben på ungerne, som selvfølgelig til sidst dør.

Imponerende pels, og sikken nogle filterkluder, alt det uld kunne have givet. Det var vist godt de selv slap for arbejdet med det. :smiley:

Hold da op med pels!! … og hvor er han flot :slight_smile:

[QUOTE=Mega;1047067]Åh nej - IKKE fuglene :frowning:
Ornitologerne beder hvert år folk om ikke at smide dyrehår ud til fuglene. De (fuglene) er ikke så kloge, at de lader være med at bruge det, og resultatet er sammenfiltrede ben på ungerne, som selvfølgelig til sidst dør.[/QUOTE]

Ih hvor er jeg enig.

Lad endelig være med at give pelsen til fuglene. Jeg har set, hvordan fugle ser ud, når de har fået pelsen filtret rundt om benene og med mistede ben til følge. Det er ren misforstået godhed.

[QUOTE=En forhenværende bruger;1047216]Ih hvor er jeg enig.

Lad endelig være med at give pelsen til fuglene. Jeg har set, hvordan fugle ser ud, når de har fået pelsen filtret rundt om benene og med mistede ben til følge. Det er ren misforstået godhed.[/QUOTE]

Hvor er det godt, at I skriver det - det var jeg faktisk ikke klar over, og der er sikkert mange andre, der ikke anede det, og her gik man og troede, at man gjorde fuglene en tjeneste :ked:

Jeg vidste det faktisk heller ikke - men heldigvis kan man blive klogere af at være på Kattegale :thumbup:
Tak.

Hold da kaje der er meget hår! Og jeg syns det er vildt når vi fjerner ‘en killing’ fra Nobby! :slight_smile:

For pokker alt det pels, men er du også vimmer et pragteksemplar af en kat :wink: