Brok over dommerfordelinger, hvorfor?

Mens jeg sidder her og trykker F5 hvert tiende minut på Katteklubbens hjemmeside,
kommer jeg til at tænke på de mange udstillere som kan få sig selv til at klage over
en dommerfordeling.

Er der én eller flere dommere man ikke ønsker skal bedømme sin kat, så undlader
man at tilmelde katten til en udstilling eller abs’ er den, såfremt man er uheldig og
bliver tildelt dommeren på den givne udstilling.

Ansvaret er klart hos én selv, i og med man tager det valg at melde til en udstilling,
hvor risikoen for at få en uønsket dommer er der.

Derfor forstår jeg simpelthen ikke hvad der kan få folk til at fare til telefonen eller til
tasterne for at brokke sig over dommerfordelingen. Slet ikke med tanke på hvor stort
et arbejde/puslespil det er at lave fordelingen.

Så er det jeg taber kæben fordi jeg ikke kunne forestille mig det er noget problem med dommere :slight_smile: Naiv og uvidende… helt sikkert :slight_smile:

Men hvorfor er der dommere man ikke ønsker? Er det fordi de ikke dømmer end katte højt nok eller er det af mere personlig karakter? :slight_smile:
(bær lige over med mig, men jeg er ikke så gammel i den udstillingsbranche :wink: )

[QUOTE=DK Sugieh;965411]Så er det jeg taber kæben fordi jeg ikke kunne forestille mig det er noget problem med dommere :slight_smile: Naiv og uvidende… helt sikkert :slight_smile:

Men hvorfor er der dommere man ikke ønsker? Er det fordi de ikke dømmer end katte højt nok eller er det af mere personlig karakter? :slight_smile:
(bær lige over med mig, men jeg er ikke så gammel i den udstillingsbranche :wink: )[/QUOTE]

Jah jeg har også undret mig :slight_smile:

[QUOTE=DK Sugieh;965411] Er det fordi de ikke dømmer end katte højt nok eller er det af mere personlig karakter? :slight_smile:
[/QUOTE]

Jeg tror, der er næsten lige så mange årsager som der er udstillere med aversioner mod dommere :slight_smile:

For mit vedkommende har det intet at gøre med at få dømt katten højt nok, for jeg er glimrende tilfreds med “bare” at få certer (og har indtil videre faktisk næsten ikke haft konkurrence på dem). Det er dels dommerens personlighed, dels den pågældende dommers måde at håndtere katte på. Det nytter f.eks. ikke med kat. 3 dommere, der bliver usikre over for burmesersnak :slight_smile:

Altså, jeg kan da godt finde på at ytre skuffelse over en tildelt dommer - men det er altså ikke så jeg hverken bliver fornærmet på klub, den der har lavet dommerfordelingen eller nogen som helst.
For mig at se er det at sammenligne med at jeg har deltaget i en lodtrækning og tabte. Det er ærgerligt for mig, og jeg er ikke tilfreds med resultatet, men jeg bebrejder heller ikke nogen udfaldet :slight_smile:

Skuffelsen kan så bunde I ikke at have fået en ønsket dommer, hvis mening jeg gerne ville høre om mine katte. Eller at jeg kan have fået en dommer som jeg ikke synes om måden at bedømme på. Det kan være at dommeren ikke siger nok, at jeg ikke er enig med dommeren i tolkningen af standarden og allerede har hørt dommeren dømme før, eller så simpelt som at jeg har haft dommeren et par gange før på det sidste og derfor gerne vil høre noget nyt.
Ofte har jeg ikke skrevet et dommer ønske på, men har da alligevel håbet på noget, og så heldig har jeg så ikke været :slight_smile:

Men altså, det er da slet ikke noget jeg kunne finde på at henvende mig til klubben over, måske skrive en bemærkning hist og nævne det for en veninde pist :slight_smile:

Ok :slight_smile: tak for svar :slight_smile: Ja kan dommeren ikke håndtere min kat, så ville jeg nok også ønske en anden :slight_smile:

Nå men jeg har heldigvis maaaaaaaaaaaange dommere til gode endnu, kender jo nærmest ingen :slight_smile: Så ingen brok herfra :wink:

jeg kunne aldrig finde på at brokke mig til klubben over en dommerfordeling, men privat kan jeg da godt være træt af det - ikke så meget på grund af placering fordi jeg stort set altid er alene, men på grund af håndtering af katten. Jeg har en race der ikke er vildt begejstret for at blive fløjet rundt i luften eller løftet op 100 gange i benene, og derfor undgår jeg meget gerne de dommere som gør det. Har jeg så alligevel fået sådan en dommer, så står det mig jo frit for enten at abse katten, eller at bede dommeren om ikke at behandle den som et tøjdyr.
Når man melder til, så ved man at risikoen for at få den dommer foreligger…så det er jo knald eller fald, men klubben kunne jeg aldrig finde på at hverken klage til, eller kontakte.

Det har jeg heller aldrig gjort og jeg benytter mig som hovedregel af muligheden for at ønske dommere og får faktisk også ofte “min vilje” :slight_smile:

Jeg er stadig ret ny i udstillingsverdenen, og jeg har ikke en eller flere bestemte dommere, som jeg gerne vil undgå. Derimod har jeg haft nogle rigtig gode oplevelser med venlige, forklarende dommere, og ja, der er nogle stykker, som jeg rigtig gerne ser dømme NFO gr.4, men det er kun fordi oplevelsen ved dem har været så god - ikke fordi min kat har fået et bestemt resultat.
Dog må jeg indrømme, at der er nogle få dommere, som jeg har set, som kaster meget rundt med kattene. Op i luften, på ryggen osv. og dette bryder jeg mig ikke specielt meget om.Men jeg vil ikke abs’e min kat, før disse dommere har fået en fair chance.
Jeg synes nogle gange, jeg har hørt hjertesuk over dommerfordelingen, men det er af de samme grunde som Eva skriver. Andre gange har der dog også været udtalelser ang. hvordan dommeren behandler katten, om dommeren overhovedet siger noget, og ikke mindst om dommeren er let at snakke med, eller en sur … :wink: Jeg kunne ikke finde på at klage til klubben over fordelingen.

Og nu må den dommerfordeling godt komme…!! :smiley:

Der er (indtil videre) kun én dommer jeg ikke vil have vores katte til. Der er et par stykker jeg ikke vil juble over, men heldigvis er der mange dommere :slight_smile:
Skulle jeg være så uheldig at få hende tildelt igen, bliver katten abs’et.

Men det er jo mig personligt, der ikke bryder mig om vedkomne.
Det kunne jeg da på ingen måde finde på at lade gå ud over arrangerende klub.

Jeg kunne ikke drømme om at brokker mig til klubben eller lign. over en dommerfordeling. Jeg mener man må tage hvad man får…

Oplevede dog for snart 8 år siden en dommer håndtere katte på en voldsom måde og ikke noget jeg ville udsætte min killing for, der for gik jeg op og absede katten, men at skulle have brokket mig over at få denne dommer som nogle faktisk gjorde, næ han stod på indbydelsen og ingen kunne forudsige den behandling/håndtering. Men personligt tjekker jeg da om han er inviteret til show jeg melder til på, er han det så håber jeg på ikke at få ham, men skulle jeg alligevel gøre det, ja det er sket. så overværede jeg nogle af bedømmelserne og blev positiv overrasket denne gang og min kat kom op til ham.

Jeg har altid accepteret dommerfordelingen som den bliver lavet, da jeg ved at det kan være svært at få det hele til at gå op.
Og får jeg så den dommer jeg ikke har ønsket, så tager jeg det som det kommer, for det kan være at det går bedre end jeg selv forventer.

Men folk kan jo se hvem der kommer på udstillingen før de tilmelder, så hvis de ikke kan lide dommerne så må de lade være med at tilmelde sig, og får de så en dommer de ikke kan lide, fordi der måske kun har været 1 dommer de ikke har kun lide ud af 8 og de så lige får den dommer de ikke har kunne lide, så må de abse, eller tage det som det kommer

Jeg vil heller ikke brokke mig over dommerfordelingen, men nogen gange kunne man godt ønske at klubberne måske bad om nogle tilbagemeldinger på de benyttede dommere.

Hvordan kan de ellers undlade at geninvitere dommere, som udstillerne ikke er glade for ?

Jeg har noget imod enkelte dommeres måde at håndtere kattene på, og det kan få mig til at abse en kat i fremtiden. Dommere som synes det er fedt at vende en fertil hankat om på ryggen er efter min mening no go…

Jeg har også hørt om - men ikke selv oplevet - dommere som ikke taler lige pænt til udstillerne, og det synes jeg også bør påtales i en eller anden form.

Vi udstillere er sådan set kunderne i butikken, og hvis klubberne ikke viser vilje til at lytte til os, så risikere de jo halvtomme udstillingshaller, når krisen kradser som nu.

Jeg har enkelte gange decideret frabedt mig en dommer, istedet for positivt at ønske mig en, og heldigvis har jeg ikke fået den pågældende, men ja ellers må man jo abse, selvom det er surt når man nu har betalt 250,00 kr.

Det er dyrt at udstille og jeg føler et eller andet sted at så må man vel også kunne forlange at der lyttes og tages til efterretning. Som sagt jeg bliver ikke sur på en dommer hvis min kat får EX2 når jeg mener den skulle have haft EX1, men håndteres den uden respekt eller taler dommeren grimt til mig eller andre - ja så vil jeg have lov til at brokke mig.

[QUOTE=Wijelo;965453]Jeg vil heller ikke brokke mig over dommerfordelingen, men nogen gange kunne man godt ønske at klubberne måske bad om nogle tilbagemeldinger på de benyttede dommere.
[/QUOTE]

Vi har da gennem alle årene talrige gange bedt om, at udstillerne fortæller os, hvilke dommere de gerne ser inviteret.

Som arrangører vil vi da allerhelst have de dommere, som udstillerne ønsker.

Så send en mail til formanden for udstillingsudvalget - hun vil elske at få nogle navne at arbejde ud fra :slight_smile:

Når det så er sagt, er der altid delte meninger om dommerne - nogle udstillere elsker dommer X og andre hader vedkommende. Så vi vil altid komme til at invitere dommere, som ikke alle synes om.

Jeg kunne ikke finde på at brokke mig til klubben over dommerfordelingen, men jeg har da oplevet en enkelt dommer som jeg ikke var så tilfreds med.
Som ny udstiller har jeg ikke så meget forstand på om én kat er bedre end en anden, så dommerens vurdering respekteres fuldt ud herfra. Men jeg er blevet skuffet i den forstand at dommeren ikke sagde noget som helst om min kat :uha: Andre udstillere fik mange ord med på vejen om styrker og svagheder ved deres kat, og det ville jeg da også gerne have haft :slight_smile: Det føles lidt tamt at sidde og vente på at det bliver ens tur indtil klokken er over 14.00 for så bare at få griflet lidt ned på et stykke papir og så farvel og tak.
Hvis jeg får den dommer igen en anden gang vil jeg dog ikke absé katten, men måske forsøge at få lidt dialog igang, for det andet er altså lidt kedeligt :slight_smile:

Så skulle jeg jo brokke mig nu, for jeg fik ingen af de to dommere, jeg havde ønsket :wink:

Jeg har pt kun en dommer jeg ikke ønsker. Begrundelsen: hun “bedømte” mine huskatte. De 2 hunkatte rørte hun ikke og havde ingen af dem på bordet. Bedømmelser lød “mors søde lille kat” og så konstatering om Kyrie var en sort kat en rigtig halloween kat. Det var de 2 bedømmelser. Magen til usaglig “bedømmelse” skal man lede længe efter. Ville ikke klage over hvis man fik hende men skrive i kommentarer jeg ikke ønsker denne dommer da hun slet ikke tager huskattene seriøse når jeg tilmeldte.

Jamen det hedder også netop dommerØNSKER, ikke dommerkrav… hvilket jeg såmænd mere end én gang har måttet forklare udvalgte udstillere. Ofte de samme iøvrigt :slight_smile:
VH
Susanne

[QUOTE=Vivi_Fletcher;965488]Vi har da gennem alle årene talrige gange bedt om, at udstillerne fortæller os, hvilke dommere de gerne ser inviteret.

Som arrangører vil vi da allerhelst have de dommere, som udstillerne ønsker.

Så send en mail til formanden for udstillingsudvalget - hun vil elske at få nogle navne at arbejde ud fra :slight_smile:

Når det så er sagt, er der altid delte meninger om dommerne - nogle udstillere elsker dommer X og andre hader vedkommende. Så vi vil altid komme til at invitere dommere, som ikke alle synes om.[/QUOTE]

Jeg har ikke nogen rigtig positiv liste men kan da godt sende en mail med to navne som jeg vil være meget ked af at få igen, men det er jo nok ikke helt den form for inspiration du efterlyser…

[QUOTE=Susanne W;965534]Jamen det hedder også netop dommerØNSKER, ikke dommerkrav… hvilket jeg såmænd mere end én gang har måttet forklare udvalgte udstillere. Ofte de samme iøvrigt :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]

Hvilket også er en af grundene til, at jeg ikke brokker mig :wink: