Brug af hankat fra andet forbund

I forbindelse med min langtidsplanlægning af kuld er jeg kommet på nogle spørgsmål, som jeg ikke helt er sikker på, jeg kan finde svar til på FD’s hjemmeside, så derfor satser jeg på, at nogle kloge hoveder herinde kan svare eller måske endda har prøvet noget lignende :slight_smile:

Grundlæggende går spørgsmålene på “udfordringen” i at bruge en hankat registreret i et andet forbund og dermed ikke underlagt FIFés regler.

Ifølge FD’s regler skal en avlshan have en kryptorchid-attest. Gælder det også avlshanner fra andre forbund (altså - får man problemer med at få stamtavle, hvis den ikke foreligger?)

Og så er der jo vores nye obligatoriske test, som også er FIFé-specifik. Ifølge den kan man parre fri med bærer og en voksen, sund kat er worst case bærer. Men der står, at man skal have attest på status for at bruge katten i avl. Vil det derfor være nok at have attest på min hunkats status eller vil en attest på hankatten også være påkrævet?

hvis du skal registrerer kuldene i Fife skal du vel stadig have en kryptochidattest?

det vil jeg mene. og hellere have den og sende den med end skulle vente på stamtavler når det er

Som det står i reglerne - hvis man læser dem bogstaveligt - så gælder reglen om kryptorchidattest for hankatte i FIFé, ikke for kuld efter hunkatte i FIFé. Derfor er det lidt interessant at høre, hvordan den regel er blevet tolket tidligere.

Og det er såmænd ikke fordi jeg forventer der vil være nogle problemer med hverken den ene eller den anden attest. Det er bare meget rart at være forberedt :slight_smile:

god ide

Der skal indsendes kryptorchidattest på hankatten - uanset forbund.

Ellers ville det jo være lidt for nemt, at lade “sin mor” i CFA eje den kryptorchide hankat man har gående :slight_smile:

Vivi: god ide :wink:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;791009]Der skal indsendes kryptorchidattest på hankatten - uanset forbund.

Ellers ville det jo være lidt for nemt, at lade “sin mor” i CFA eje den kryptorchide hankat man har gående :-)[/QUOTE]

Tak :slight_smile:

Har du så også et bud på spørgsmålet om de obligatoriske tests?

[QUOTE=Temple Bar;791012]Tak :slight_smile:

Har du så også et bud på spørgsmålet om de obligatoriske tests?[/QUOTE]

Jeg kan ikke se, hvorfor det skulle være anderledes med dem :slight_smile:

[QUOTE=Temple Bar;791005]Som det står i reglerne - hvis man læser dem bogstaveligt - så gælder reglen om kryptorchidattest for hankatte i FIFé, ikke for kuld efter hunkatte i FIFé. Derfor er det lidt interessant at høre, hvordan den regel er blevet tolket tidligere.

Og det er såmænd ikke fordi jeg forventer der vil være nogle problemer med hverken den ene eller den anden attest. Det er bare meget rart at være forberedt :)[/QUOTE]
Tjaa Det er jo lidt spændene! Jeg har jo ”lånt ” Singpura ”Kennaz Sunna” (= KeKe) som jeg nu på opfordring af ” Singapura godkendelses showet” er blevet bedt om at få ham FIFe registret! ( han er oprindelig registreret i russiske ROS KOSH.
Jeg ved ikke om han har Kryptochid-attest ,- men det bliver måske undersøgt, når jeg får FIFe stamtavle ?

OK jeg havde nu alligevel tænkt at bruge ham på mine 2 Fife-reg, Singapura piger

Cats og Conni

[QUOTE=conninissen;791023]Tjaa Det er jo lidt spændene! Jeg har jo ”lånt ” Singpura ”Kennaz Sunna” (= KeKe) som jeg nu på opfordring af ” Singapura godkendelses showet” er blevet bedt om at få ham FIFe registret! ( han er oprindelig registreret i russiske ROS KOSH.
Jeg ved ikke om han har Kryptochid-attest ,- men det bliver måske undersøgt, når jeg får FIFe stamtavle ?

OK jeg havde nu alligevel tænkt at bruge ham på mine 2 Fife-reg, Singapura piger

Cats og Conni[/QUOTE]

“Man” kan jo ikke bare lige undersøge om en hankat er i besiddelse af en attest - den skal indsendes når man søger stamtavler på killingerne :slight_smile:

Det “anderledes” er jo, at der ikke er krav om, at begge katte er fri og det derfor kunne være, at attest på én fri kat var nok til at få stamtavle :slight_smile:

Jeg aner det faktisk ikke, men send mig en mail, så får jeg det undersøgt :slight_smile:

Måske dette kan bruges? :slight_smile:
http://www.felisdanica.dk/index.php?SectionID=142&WebsiteID=1&LanguageID=1

OK Ja men så må KeKe jo have Kryptochid attest, da det er ud fra hans stamtavle i Ros Kosh jeg er blevet bedt om at "omregistrere "ham:thumbup:

Cats og Conni

[QUOTE=Egeberg;791048]Måske dette kan bruges? :slight_smile:
http://www.felisdanica.dk/index.php?SectionID=142&WebsiteID=1&LanguageID=1[/QUOTE]

Tak :slight_smile: Ja, det besvarer jo spørgsmålet om kryptorchid attest :slight_smile: Til gengæld mente jeg da helt bestemt, at netop fra de forbund skal stamtavlerne ikke en tur omkring Avlsrådet for godkendelse, som der står nederst i linket?

Jeg har nå brukt hannkatt fra annet forbund.
Da måtte jeg på forrhånd sende inn til NRR ( Fife`) kopi av stamtavle,helseattest for katt som skal første gang i avl og et søknadskjema for å få bruke han.
Dette gikk i orden, så når jeg skal registrere bebisene så kan jeg sende inn vanlig stamtavlerekvisisjon + kopi at alle rabies og ormekurer er OK :slight_smile: Sender nok med nok en gang en kopi av stamtavlen bare for sikkerhets skyld.

Hadde det vært en Fife`katt,så måtte jeg ha hatt helseattest på at alt var ok,dersom ingen andre bebiser var registrert etter han i Norge fra før av. :slight_smile:

Vi havde også en interessant diskussion om dette emne på SUA’s generalforsamling.

Der skulle også være andre FIFE forbund, som ikke har helt de samme restriktive regler som Felis Danica, og hvor avlsdyr med navlebrok og kryptocid accepteres.

Disse katte kan derfor få killinger med Fife stamtavle uden bemærkninger.

Importerer du en kat fra en af disse klubber eller fra et andet forbund skal du ikke fremvise nogen attester på hankatten, så reelt kan vi her i Danmark også have flere alvsdyr gående med forfædre som lider af navlebrok og kryptocid.

Reglen om disse attester samt evt. andre giver os i mine øjne blot en falsk form for tryghed, så længe der uden problemer gives FDLO stamtavle på importer, som ikke er underlagt disse krav.

[QUOTE=Wijelo;791349]Vi havde også en interessant diskussion om dette emne på SUA’s generalforsamling.

Der skulle også være andre FIFE forbund, som ikke har helt de samme restriktive regler som Felis Danica, og hvor avlsdyr med navlebrok og kryptocid accepteres.

Disse katte kan derfor få killinger med Fife stamtavle uden bemærkninger.

Importerer du en kat fra en af disse klubber eller fra et andet forbund skal du ikke fremvise nogen attester på hankatten, så reelt kan vi her i Danmark også have flere alvsdyr gående med forfædre som lider af navlebrok og kryptocid.

Reglen om disse attester samt evt. andre giver os i mine øjne blot en falsk form for tryghed, så længe der uden problemer gives FDLO stamtavle på importer, som ikke er underlagt disse krav.[/QUOTE]

Jeg forstår ikke diskussionen eller konklusionen:confused: Det er jo først, når de første killinger efter en kat (importeret eller ej) skal registreres, at attester skal fremvises - ikke ved omregistrering fra et anden klub eller et andet forbund. En kat, der ikke kan fremvise godkendte attester, når der skal registreres killinger efter den, kan ikke få registreret killinger efter sig i FD - eller dvs killingerne bliver registreret i FD RIEX med lukkede stamtavler, der ikke kan åbnes, mener jeg. At forfædrene til en importeret kat måske ikke lever op til disse krav - hvad kan/vil man gøre ved det:?

[QUOTE=Wijelo;791349]Vi havde også en interessant diskussion om dette emne på SUA’s generalforsamling.

Der skulle også være andre FIFE forbund, som ikke har helt de samme restriktive regler som Felis Danica, og hvor avlsdyr med navlebrok og kryptocid accepteres.

Disse katte kan derfor få killinger med Fife stamtavle uden bemærkninger.

Importerer du en kat fra en af disse klubber eller fra et andet forbund skal du ikke fremvise nogen attester på hankatten, så reelt kan vi her i Danmark også have flere alvsdyr gående med forfædre som lider af navlebrok og kryptocid.

Reglen om disse attester samt evt. andre giver os i mine øjne blot en falsk form for tryghed, så længe der uden problemer gives FDLO stamtavle på importer, som ikke er underlagt disse krav.[/QUOTE]

Jeg kan da også sagtens have en kryptorchid han med navlebrok gående. Men uanset hvad, skal der ligge en attest den dag jeg søger killinger efter ham - det samme er gældende for importer.

Så jeg ser ikke der er nogen forskel eller falsk tryghed :slight_smile:

Det er da fuldt ud tilladt, at have katte gående med navlebrok mv - det er først når kattene anvendes i avl, at der kommer restriktioner omkring det.