Brug af hankat fra andet forbund

De vil få ganske alm FDLO stamtavler (hvis ellers øvrige forhold er i orden), men stamtavlerne vil være lukkede, så de ikke kan anvendes i avl.

OK - tak for den opklaring:)

Som opklarende eksempel…

Jeg vil købe en parring i udlandet.
Ups. Han katten er kryptocid, - nå så kan jeg ikke få åben stamtavle på killingerne, fordi jeg ikke kan fremvise kryptocid attest på hankatten.

I stedet for køber jeg en killing efter den pågældende hankat til brug i mit avlsprogram. Jeg importerer killingen til Fife og iflg. dyrlægecheck i DK er den fri for navlebrok og har begge sten.

Jeg kan derfor uden problemer bruge denne hankat i avlen i DK og Felis Danica. selvom hans far ikke kunne bruges tl en parring på min hunkat.

Der vil i sidste ende stadig gå en kat i avlen i samme generation efter den pågældende hankat. Folk kan på den måde også sælge en hunkat til hankattens ejer og derefter importere en killing efter kombinationen uden problemer, og så længe killingen kan få en ren attest kan denne bruges frit i avlen herhjemme.

Jeg har ikke skulle fremskaffe en krytocid attest på Stormy’s far. Stormy har begge sten og har ikke navlebrok = ingen problemer med at få registreret afkom, men vi skal ikke fremvise noget på farfar.

Hvor mange generationer tilbage, mener du, man skal fremvise diverse attester:? Kendes den præcise arvegang overhovedet for disse ting:?

Det er ikke fordi jeg har nogen opskrift :surrender1:

Blot et eksempel på at skrappe regler i et forbund ikke beskytter særlig godt når andre forbund har andre mere slappe regler.

“Skrappe regler” beskytter i det hele taget ikke særligt godt, når arvegangen på dit & dat ikke er kendt :wink:

Jeg har haft parret en hunkat med en TICA-registreret han :slight_smile: For at få stamtavler så skulle jeg indlevere følgende på hannen:

  • navlebroksattest
  • kryptochidattest
  • stamtavle (der er ikke krav om ID-mærkning)

Derudover en parringsattest underskrevet af hankatteejer.

Jeg vil tror, at du også skal aflevere en attest på den for jer obligatoriske test - men det vil stambogssekretæren kunne oplyse dig om :slight_smile:

Bliver katten uden attester lukket for videre avl, ved at stamtavlen lukkes?
Eller kan katten uden attester faktisk godt bruges i avl (lave flere kuld), men dens killinger kan ikke (heller ikke selv om deres attester er i orden):? :gruble:

[QUOTE=Dorte;791535]Jeg har haft parret en hunkat med en TICA-registreret han :slight_smile: For at få stamtavler så skulle jeg indlevere følgende på hannen:

  • navlebroksattest
  • kryptochidattest
  • stamtavle (der er ikke krav om ID-mærkning)

Derudover en parringsattest underskrevet af hankatteejer.

Jeg vil tror, at du også skal aflevere en attest på den for jer obligatoriske test - men det vil stambogssekretæren kunne oplyse dig om :)[/QUOTE]

Tak :slight_smile:

Ja, jeg vil nok skulle “af med” det hele og det er jo så spørgsmålet, om hankatteejeren vil parringen nok til at få taget en test på sin kat, mange ikke anser for nødvendig og som kun er et krav i FIFé. Men det kan jo komme an på en prøve :slight_smile:

[QUOTE=Wijelo;791427]Som opklarende eksempel…

Jeg vil købe en parring i udlandet.
Ups. Han katten er kryptocid, - nå så kan jeg ikke få åben stamtavle på killingerne, fordi jeg ikke kan fremvise kryptocid attest på hankatten.

I stedet for køber jeg en killing efter den pågældende hankat til brug i mit avlsprogram. Jeg importerer killingen til Fife og iflg. dyrlægecheck i DK er den fri for navlebrok og har begge sten.

Jeg kan derfor uden problemer bruge denne hankat i avlen i DK og Felis Danica. selvom hans far ikke kunne bruges tl en parring på min hunkat.

Der vil i sidste ende stadig gå en kat i avlen i samme generation efter den pågældende hankat. Folk kan på den måde også sælge en hunkat til hankattens ejer og derefter importere en killing efter kombinationen uden problemer, og så længe killingen kan få en ren attest kan denne bruges frit i avlen herhjemme.

Jeg har ikke skulle fremskaffe en krytocid attest på Stormy’s far. Stormy har begge sten og har ikke navlebrok = ingen problemer med at få registreret afkom, men vi skal ikke fremvise noget på farfar.[/QUOTE]

Når nu kryptorchisme nedarves gennem morkatten, vil det jo være tåbeligt, at skulle fremvise attest på farfar :wink:

FIFes regler er absolut ikke altid logiske. Skulle de være det, skulle man jo tage forældrekattene ud af avlen, hvis de har givet kryptorchid afkom.

[QUOTE=dkkorat;791539]Bliver katten uden attester lukket for videre avl, ved at stamtavlen lukkes?
Eller kan katten uden attester faktisk godt bruges i avl (lave flere kuld), men dens killinger kan ikke (heller ikke selv om deres attester er i orden):? :gruble:[/QUOTE]

Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår spørgsmålet.
Hvis jeg har en hankat uden attest, må jeg naturligvis ikke bruge den i avl. Men der kan ske mange ting, fx kan min hankat løbe væk i morgen og jeg har en drægtig hunkat gående. Jeg har ikke nået at få attest på farkatten, derfor vil mit kuld blive stambogsført med lukkede tavler.

Hvis du mener om jeg fortsat kan bruge hankatten, må jeg naturligvis ikke det - for jeg måtte jo slet ikke bruge ham i første omgang.
Jeg kan ikke mindes der har været en sag, hvor en hankat uden attester er blevet brugt fortsat, så jeg må være svar skyldig om, hvad der evt i så fald ville ske med afkommet.

Det er såre simpelt, det dyr der anvendes i avl skal der foreligge negativ navlebrok attest for for begge forældre - og for hannen at begge testikler er normalt placeret i pungen, når der søges stamtavler første gang i FD.

Når det gælder importkatten fra andet forbund har det FD registreringsmæssigt ingen betydning oldefar mangler en testikkel - eller mormor producerede tonsvis af einsteiner (for hunner han producere præcis som som hanner, blot sværere at bevise) - eller mor havde et navlebrok - det eneste der kræves er imporkatten kan fremvise en dyrlægeattest på at være ok. At det så selvfølgelig for fremtidig avl er rart at vide hvad importen bærer på har intet med registreringsreglerne at gøre.

FIFe’s avls og registreringsregler:
3.2 Avlshanner
Inden hankatten anvendes i avl, skal den have en veterinær erklæring der bekræfter, at begge testiklerne er normale, og at begge er nedfaldne i pungen.

3.5 Katte ikke tilladt i avl
Følgende katte er ikke tilladt i avl:

  • Døve katte (hvide katte skal testes før de bliver brugt i avl)
  • En voksen kat med synlig navlebrok
  • Katte som lider af osteochondrodysplasia (se § 8.4)
    Det er tilladt for det enkelte FIFe-medlem at tilføje yderligere restriktioner grundet nationale omstændigheder.

Nationale stambogsføringsregler:
1.3.2 Attester
Han- og hunkatte, som ikke tidligere har fået afkom registreret i Felis Danica, skal der sammen med stamtavlerekvisitionen medsende følgende attester.
På attesterne skal kattens fuldstændige navn, registreringsnummer og ID mærkning være påført.
Dyrlægeattest eller en, af Felis Danica godkendt, navlebrok-/kryptorchid-/høreattest eller notering på kattens stamtavle, som viser at:

  • Katten ikke har navlebrok.
  • Hankatten har normale og korrekt placerede testikler.
  • Hvide katte (EMS w) er hørende.
    Såfremt der ikke kan fremlægges disse attester, registreres samtlige killinger med avlsforbud, som ikke kan ophæves.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;791588]Når nu kryptorchisme nedarves gennem morkatten, vil det jo være tåbeligt, at skulle fremvise attest på farfar :wink:
.[/QUOTE]
Har du en nyere kilde på det :?

For sidst jeg havde fat i bl.a. en inde på LIFE og nogle oppe i Norge omkring netop kryptorchisme, så snakkede de altså polygen arvegang…
så at påstå det kun nedarves gennem mor er måske lidt skråsikker tilgang til det :?

jeg har brugt dreng fra en tysk idp klub- og gjorde præcis som dorte - no more. og det gik uden bøvl.

[QUOTE=PiaB;791703]Har du en nyere kilde på det :?

For sidst jeg havde fat i bl.a. en inde på LIFE og nogle oppe i Norge omkring netop kryptorchisme, så snakkede de altså polygen arvegang…
så at påstå det kun nedarves gennem mor er måske lidt skråsikker tilgang til det :?[/QUOTE]

Det nedarves ikke kun fra moderen - men hun er lige så “dygtig” til at smide det som hankatten - bare noget sværere at bevise

[QUOTE=PiaB;791703]Har du en nyere kilde på det :?

For sidst jeg havde fat i bl.a. en inde på LIFE og nogle oppe i Norge omkring netop kryptorchisme, så snakkede de altså polygen arvegang…
så at påstå det kun nedarves gennem mor er måske lidt skråsikker tilgang til det :?[/QUOTE]

Argh … sorry … kan godt se det kan forståes sådan.
Det blev egentlig skrevet for at understrege pointen i, at hvis man skulle se det logiske i vores attester, skal vi lukke dem, der giver afkommet og ikke udelukkende dem, der har defekten.

Så vidt jeg ved er arvegangen for kryptorchisme som Lis beskriver, altså det kan komme fra begge forældre :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;791588]Hvis jeg har en hankat uden attest, må jeg naturligvis ikke bruge den i avl. Men der kan ske mange ting, fx kan min hankat løbe væk i morgen og jeg har en drægtig hunkat gående. Jeg har ikke nået at få attest på farkatten, derfor vil mit kuld blive stambogsført med lukkede tavler.

Hvis du mener om jeg fortsat kan bruge hankatten, må jeg naturligvis ikke det - for jeg måtte jo slet ikke bruge ham i første omgang.
Jeg kan ikke mindes der har været en sag, hvor en hankat uden attester er blevet brugt fortsat, så jeg må være svar skyldig om, hvad der evt i så fald ville ske med afkommet.[/QUOTE]

Hvad så hvis hankatten som løber ud/væk og lige parre en hunkat inden, har 2 testikler, ingen navlebrok, men man har ikke nået og få lavet en attest endnu. Vil de killinger så også blive stemplet “må ikke anvendes til avl”?
Hvad ville man gøre i den situation?

[QUOTE=Quivive;791934]Hvad så hvis hankatten som løber ud/væk og lige parre en hunkat inden, har 2 testikler, ingen navlebrok, men man har ikke nået og få lavet en attest endnu. Vil de killinger så også blive stemplet “må ikke anvendes til avl”?
Hvad ville man gøre i den situation?[/QUOTE]

Hvis man ikke har en attest på, at hankatten er i besiddelse af to nedfaldne testikler, vil stamtavlen blive lukket.
Det er ikke en tro- og love på at hankatten er ok - så var der jo ingen grund til dyrlægeattester, for de fleste af os kunne jo i princippet selv afgøre om stenene er faldet ned.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;791944]Hvis man ikke har en attest på, at hankatten er i besiddelse af to nedfaldne testikler, vil stamtavlen blive lukket.
Det er ikke en tro- og love på at hankatten er ok - så var der jo ingen grund til dyrlægeattester, for de fleste af os kunne jo i princippet selv afgøre om stenene er faldet ned.[/QUOTE]

Tænkte det nok :wink: Men de fleste får vel også idag lavet de attester når de er killinger, så problemet ville nok meget sjældent opstå.

[QUOTE=Quivive;791934]Hvad så hvis hankatten som løber ud/væk og lige parre en hunkat inden, har 2 testikler, ingen navlebrok, men man har ikke nået og få lavet en attest endnu. Vil de killinger så også blive stemplet “må ikke anvendes til avl”?
Hvad ville man gøre i den situation?[/QUOTE]
Der lukkes hvert år nogle få stamtavler fordi hankatten (eller hunkatten, det sker også!) er død, løbet væk, solgt til nogen man ikke kan huske hvor bor og man derfor ikke kan finde enten kryptorchidattest, navlebrokattest eller chipmærke. Avls- og registerringsreglerne siger godt nok, at kattene skal være chippet eller tatoveret inden parringen, men det betyder desværre langt fra, at folk får det gjort af den grund… Og nogle gange kan man da godt undre sig lidt, for det er egentlig ikke svært at få udstedt stamtavler på killinger - det meste papirnusseri kan fixes i ét hug ved et besøg hos dyrlægen, måske når man alligevel er der for at få vaccineret. Alt det derefter kræver er en fotokopi af omslaget på stamtavlen og en stamtavlerekvisition (og nu også nogle få obligatoriske DNA tests) - men MEGET indviklet kan man jo ikke påstå det er.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;791992]Der lukkes hvert år nogle få stamtavler fordi hankatten (eller hunkatten, det sker også!) er død, løbet væk, solgt til nogen man ikke kan huske hvor bor og man derfor ikke kan finde enten kryptorchidattest, navlebrokattest eller chipmærke. Avls- og registerringsreglerne siger godt nok, at kattene skal være chippet eller tatoveret inden parringen, men det betyder desværre langt fra, at folk får det gjort af den grund… Og nogle gange kan man da godt undre sig lidt, for det er egentlig ikke svært at få udstedt stamtavler på killinger - det meste papirnusseri kan fixes i ét hug ved et besøg hos dyrlægen, måske når man alligevel er der for at få vaccineret. Alt det derefter kræver er en fotokopi af omslaget på stamtavlen og en stamtavlerekvisition (og nu også nogle få obligatoriske DNA tests) - men MEGET indviklet kan man jo ikke påstå det er.
VH
Susanne[/QUOTE]

Nej den del af systemet virker meget nemt. Trist at der er nogen der ikke gør det alligevel, alle ved jo de regler er der!