Bruger ikke bakken

Vi forsøgte i et halvt år at få Emma til at bruge kattebakken, fordi hun tissede OVERALT. I dag kan hun stadigvæk finde på at tisse hvis vi fx. smider et håndklæde på gulvet ude i baggangen hvor bakken står, men eller gør hun det ikke - så det kan vi jo bare lade være med!

Nu er problemet så… Indenfor de sidste 14 dage er en af dem, eller måske dem begge begyndt at ja, skide ovenpå. Vi har et loft, som de har adgang til. Vi har besluttet at lukke af dertil nu, og det bliver gjort i næste uge.
Kattene må have hørt det - for da jeg stod op i morges var der en lort på køkkengulvet og en på stuegulvet.

Jeg er så frustreret… Lige nu har jeg mest lyst til bare at komme af med dem begge… Aner ikke hvad jeg skal gøre…

Går konstant og er bange for om de er syge, og underskuddet har meldt sig for længe siden… Jeg er bare ikke sikker på at katte-ejer er noget der skal beskrive mig :ked:Jeg føler mig i hvert fald ret mislykket…

Hvad kan vi gøre for at få hende/dem på bakken??
De har to bakker, de bliver skiftet hver anden dag og fjernet flere gange om dagen.

Hvilken slags grus bruger i? Og har i prøvet at skifte til en anden slags?

Det lyder som om i bruger noget af det billige grus, siden du er nødt til at skifte i bund hver anden dag?

Nu kan jeg ikke huske, om dine katte er kastreret, men det kunne måske hjælpe på det.

Jeg tænker også om det kunne være en idé at prøve med Feliway :slight_smile:

Ellers kan det være kattegruset der ikke falder i kattens smag.

Kan også være en bakke eller to mere kan hjælpe. Nogle katte bryder sig ikke om at dele bakke, og nogle vil gerne have en bakke til det store og en til det små.

Lige en ting til: Er de neutraliserede begge to? Fertile katte kan nemlig godt finde på at gøre både stort og småt udenfor bakken, for at markere.

Jamen vi bruger noget fra Coop… Vi havde dog købt noget i aldi, i søndags… Og det var bare øvbøv.

De bruger bakken - bare ikke hver gang.

'Kan faktisk ikk ehuske hvad det vi bruger hedder, men det koster 29 kr for en sæk cirka (og er hvidt, klumpende).

Vi skifter i bund hver anden dag cirka, fordi jeg er super bange for bakterierne :ups: Så det er ikke fordi gruset lugter eller trænger… Jeg gør det bare.

Emma er ikke kastrat, men Pelle er…
Emma havde dårlig mave en kort periode, og jeg tror måske det har sat gang i det? Også er hun bare fortsat…

Hvor kan man købe feliway?

[quote=Abaddon;322171]Jamen vi bruger noget fra Coop… Vi havde dog købt noget i aldi, i søndags… Og det var bare øvbøv.

De bruger bakken - bare ikke hver gang.

'Kan faktisk ikk ehuske hvad det vi bruger hedder, men det koster 29 kr for en sæk cirka (og er hvidt, klumpende).

Vi skifter i bund hver anden dag cirka, fordi jeg er super bange for bakterierne :ups: Så det er ikke fordi gruset lugter eller trænger… Jeg gør det bare.

Emma er ikke kastrat, men Pelle er…
Emma havde dårlig mave en kort periode, og jeg tror måske det har sat gang i det? Også er hun bare fortsat…

Hvor kan man købe feliway?[/quote]

Hvor lang tid er det siden hun havde dårlig mave?

Du kan købe Feliway ved dyrlægen :slight_smile:

Jeg ville sætte alle sejl til, for at komme den dårlige vane til livs:

Neutraliser hende, der ikke er det.
Køb en ekstra bakke.
Prøv en anden type grus også - fx en bakke med det fine klumpende og en med det grove klumpende. Supermarkedsgrus er alt for ringe - du skal hos en dyrehandler. Gruset der virker dyrt, men er meget drøjt i brug. Er sikker på det vil være billigere i længden.
Giv dem mindre plads, når I ikke er der - fx et værelse, hvor der er 2-3 bakker.
Bemærk om det er samme sted de besørger eller om det er forskellige steder. Er det samme sted, kan bakken flyttes derhen.

Husk dårlige vaner har det med at sætte sig, så der skal gribes ind nu.

Hvordan trives de to katte sammen?

Hvis der er lem i jeres kattebakke, så fjern den, og er der låg, så fjern det også.
Ellers vil jeg ligesom de andre anbefale en - helst to - bakker mere.

Ja, jeg har, fordi det har været nemt, brugt det til 25 kr posen fra Fakta de sidste par år. Det er et ok klumpende. Men nu er jeg skiftet over til Golden Grey master (kunne lige så godt være et af de andre der ligner). Og ja, det nye er meget drøjt i brug. Jeg bruger ca. samme beløb (100 kr pr mdr til 4 katte).
Og bakken bliver altså bare så meget renere og lugter langt mindre. Så især hvis din dame har en lidt sart næse er det så absolut at anbefale.

Hej Hej.

Hvor er du da også uheldig :frowning: Men nogle gange er det bare træls at være til. Havde selv en periode sidste vinter, hvor jeg var ved dyrlæge hver måned (3 mdr. i træk.) Så er det lige som om det sjove går lidt af det. Forstår det udemærket godt. Men når så den dumme periode er overstået, er det jo dejligt at have kat igen :slight_smile:

Vi bruger Golden Grey Master (Golden Grey Cat Litter: on Sale now at zooplus) 2 poser har holdt snart 4 mdr. og vi har stadig en halv pose tilbage. De koster 13 £ = ca. 110 DKK. Så delt ud på 4-5 mdr er det jo ikke voldsomt dyrt synes jeg.
Jeg ved andre anbefaler Extreme Classic (Intersand Cat Litter: great bargain at zooplus), har dog ikke selv prøvet det, da jeg er udemærket tilfreds med det jeg har nu. :smiley:

Alternativt kan du jo godt rense gruset for tis-klumper og det større -høhø. Og så hælde det resterende grus over i en sort sæk og vaske bakken. På den måde får du heller ikke brugt 1 hel pose af det billige grus hver 2. dag. :slight_smile:

Eva K: Hov - havde ikke lige set du havde skrevet det også… :ups:

Jeg har en hunkat der skider på gulvet når hun er i løbetid - gerne foran døren mellem gang og stue, den jeg anvender når jeg kommer hjem. Badrrr siger jeg når bunden af døren skraber toppen af …

Forleden skulle jeg bundskifte bakker - skulle hente mere grus i skuret for at fylde den sidste - det kom jeg fra så der stod een bakke tom i et par timer. Jeg fik hentet gruset - i den tomme bakke havde “finken” lagt en høm-hømmer. Jeg har nu sat en ekstra tom bakke op - den bruger hun. Godt nok noget bizard.

Fertile dyr er nu en oplevelse der er helt speciel, jeg har:
Hende der skider på gulvet - nu i tom bakke
En anden hun der strinter på gardinerne når hun er i løbetid
En han der pisser i sit drikkevand. Han er perfektionist og kan ramme selv om han har en hundevandskål med låg og hul i midten. For f***** hvor bliver jeg ophidset når jeg glemmer det og hælder vandet ud i køkkenvasken, føj hvor det stinker.

De har det rigtigt godt sammen.
Vi prøver at skifte kattegruset igen, selvom jeg synes det er underligt når vi har haft hende i 6-7 måneder og det ikke har været proglem før.

Kan det være fordi hun er blevet vant til at “gøre det ude”? hun har været en del ude, og når jeg tænker over det er det mest de dage hvor hun ikke har været ude???

Lige nu har vi en debat om hvorvidt vi skal lade hende komme mere ud.

De har i forvejen to bakker, kan ikke lige gennemskue hvor vi skulle have flere.

Men det er aldrig samme sted… det er cirka en uges tid måske 14 dage siden hun havde dårlig mave.

De har det rigtigt godt sammen.
Vi prøver at skifte kattegruset igen, selvom jeg synes det er underligt når vi har haft hende i 6-7 måneder og det ikke har været proglem før.

Kan det være fordi hun er blevet vant til at “gøre det ude”? hun har været en del ude, og når jeg tænker over det er det mest de dage hvor hun ikke har været ude???

Lige nu har vi en debat om hvorvidt vi skal lade hende komme mere ud.

De har i forvejen to bakker, kan ikke lige gennemskue hvor vi skulle have flere.

Men det er aldrig samme sted… det er cirka en uges tid måske 14 dage siden hun havde dårlig mave.
Kan man ikke købe feliway på nettet?

Har du overvejet om hun “protestskider” fordi hun ikke må komme ud :?

Som Lis siger kan det sagtens være, fordi hun ikke er neutraliseret… Der opstår nogle mærkværdige situationer, når hormonerne blander sig…

Pinlige rene bakker er et must.

Hvilke slags bakker har i? Er de lukkede så af med toppen.

Jeg har feks. en som kun vil tisse i en åben bakke eller udenfor.

Så vi har 3 bakkeformer. En helt åben, en overdækket uden dør og en overdækket med dør.

og så ville jeg købte noget ordentligt grus og neutralisere hvis de ikke skal bruges til opdræt.

Vi har snakket om at det er fordi hun ikke kommer ud hun gør det. SÅ nu prøver vi et par dage med MEGET udetid til hende.

Vores bakker er uden top - vi har jo været meget af det igennem da hun tissede alle steder! Så er rimelig sikker på at bakker + grus egentlig er okay.

Er ret “bange for” det er fordi hun vil UD nu - hun står ofte og piver og kradser på døren… Så nu har vi taget chancen og sendt hende alene ud… Sidder bare og er pisse urolig :ked: HUn har aldrig været ude mere end 15 min alene, så håber/tror hun hurtigt kommer hjem igen…

Der har i øvrigt ikke været noget hele dagen - de har begge haft adgang til hele huset og været indenfor. Men ikke flere lorte nogen steder.

OOh, det kan sagtens være det!
Mea både protesttissede (jeg blev totalt nervøs første gang, hun har jo kronisk nyre svigt) og sked under sengen (så vidste jeg godt hvad det var), fordi jeg i den første periode efter vi var flyttet hertil ikke mente at hun måtte komme ud når det var mørkt.
Hun kommer nu ud når hun vil, og der har intet være siden.

Jeg er nu ret overbevist om at det er det. Hun var ude sammenlagt 2-3 timer i går. I morges var der intet…
Da jeg så stod op gik hun ud til døren og miauvede i et par min. - men jeg havde travlt og kunne ikke lige overskue at hun skulle være ude hele dagen, eller at Michael skulle lukke hende ind… Vi bor ved siden af en stor fabrik - der kommer ingen biler, men er super bange for de lukker hende inde derovre jo :ked:

Men, startede med at tjekke for lorte overalt. Ingen. Så gik jeg i bad, og da jeg kom ud lå der en lort i stuen… Så tror det er fordi hun vil UD og på toilet. Hun kom ud, løb rundt ude på pakeringspladsen foran huset… Så lukker michael hende ind… Hun er heldigvis altid så tæt på så man kan kalde hende til sig…

Vi har købt en kattelem, så må vi se hvad nerverne byder… Vi har ikke mulighed for en indhegnet have lige nu :ked: Og komme af med hende … Det tror jeg ikk ejeg kan få mig selv til…