Bruger ikke bakken

Du virker stadig forundret over hendes opførsel, trods de mange råd her i tråden om at få hende neutraliseret? Jeg mindes at du før har nævnt at du gerne vil at hun får killinger.

Men jeg synes ærligt talt du skal prøve at neutralisere hende, hvis du vil komme skidningsproblemet til livs. Det ville jeg foretrække, men det er selvfølgelig bare mig.

Men det hele går vel så snart i orden når hun kommer ud. Hun vil nok snart blive parret af en een eller anden hankat. Men derefter vil jeg anbefale dig at få hende neutraliseret. Igen: Kun hvis du vil problemet til livs, det er jo op til dig.

Hvis hun stresser over småting, som går hende imod sådan, var hun så heller ikke en kat, som jeg ville bruge i avl. Men hver sin smag.

Hun får p-piller, så hun burde ikke få killinger :slight_smile:

Vi vil have hende neutraliseret, men nu får hun p-piller, også venter vi til Pelle skal til dyrlæge igen.

Ja, ja … man skal nu ikke stole på de p-piller.

Min hunkat får også p-piller - og forleden dag jeg kom hjem var hun i løbetid!!!

Så stille en løbetid, at hun ikke sagde noget - jeg opdagede det kun da jeg så hankatten hoppede på hende og hun lagde sig klar til parring.

Så lad være med at stole på de piller - mit bedste råd.

Protest?

Er der nogle, der gider uddybe for min tørre videnskabelige hjerne, hvad de mener med, at et dyr gør noget i protest?

Og læser jeg korrekt, når nogle ligefrem anbefaler en ejer at lukke en fertil hunkat ud?P-piller eller ej.

Umiddelbart tænker jeg, at jeg må have læst forkert, for det har jeg dog aldrig set herinde før…

MVH

At katten protestskider fordi den ikke kan komme ud? Hvad vil du have forklaret :?
Det er nogenlunde det samme som da min hankat protestpissede på mit bord i forgårs, fordi at der på den anden side af døren gik en hunkat i løbetid.

Jeg har ikke set nogen anbefale at lukke katten ud :?

[quote=Abaddon;322732]Hun får p-piller, så hun burde ikke få killinger :slight_smile:

[/quote]

HA!!!
Jeg har Tjalfe gående på ca 14’ende år som en rigtig god påmindelse om, at hvis man ikke vil have killinger på sin fritløbende hunkat, så er der kun en eneste ting der dur…
NEUTRALISERING!!!

:smiley:

[quote=Ann K;322794]HA!!!
Jeg har Tjalfe gående på ca 14’ende år som en rigtig god påmindelse om, at hvis man ikke vil have killinger på sin fritløbende hunkat, så er der kun en eneste ting der dur…
NEUTRALISERING!!!

:D[/quote]

Hehe, ja… I har nok ret. Men jeg går i min tro om det virker. Og hun har jo en gang været tæt på en anden kat herude, så hun er bange for fremmede(alt) udenfor.
Hun er kun ude 10-15 min ad gangen, og aldrig længere væk end at vi kan kalde hende til os. Selv i denne kulde står døren åben hele vejen ind til kontoret(hvor min kæreste sidder når hun er ude) når hun er ude, så I kan selv regne ud det ikke er længe af gangen.

Det er ikke optimalt, men det er nu engang det vi kan overskue at forsøge nu og her.

[quote=Abaddon;322814]Hehe, ja… I har nok ret. Men jeg går i min tro om det virker. Og hun har jo en gang været tæt på en anden kat herude, så hun er bange for fremmede(alt) udenfor.
Hun er kun ude 10-15 min ad gangen, og aldrig længere væk end at vi kan kalde hende til os. Selv i denne kulde står døren åben hele vejen ind til kontoret(hvor min kæreste sidder når hun er ude) når hun er ude, så I kan selv regne ud det ikke er længe af gangen.

Det er ikke optimalt, men det er nu engang det vi kan overskue at forsøge nu og her.[/quote]

Det er så bare indtil hun evt går i løbetid, så garanterer jeg dig for at hun ikke kommer retur før hun er parret en del gange. Som regel er de hjemme efter 2-3 dage.

Seriøst??? :S
Hvis katte p-piller er så usikre, hvorfor kan man så overhovedet købe dem?? :?
Min dyrlæge snakkede overhovedet ikke om at der var en usikkerhed(andet end den der normalt er, hvis de bliver syge eller kaster op fx). Han snakkede kun om at p-piller var en midlertidig løsning, og ikke noget han kunne anbefale man gav over længere perioder.

[quote=Abaddon;322818]Seriøst??? :S
Hvis katte p-piller er så usikre, hvorfor kan man så overhovedet købe dem?? :?
Min dyrlæge snakkede overhovedet ikke om at der var en usikkerhed(andet end den der normalt er, hvis de bliver syge eller kaster op fx). Han snakkede kun om at p-piller var en midlertidig løsning, og ikke noget han kunne anbefale man gav over længere perioder.[/quote]

Tja … som udgangspunkt skal man jo også kun give p-piller, hvis katten skal bruges i avl.
Jeg tror sikkerheden afhænger meget af, hvor fertil katten er. Min race er meget fertil, derfor er p-pillen ikke særlig sikker hos mig - jeg har oplevet mere end én gang, at hunkatten er gået i løb.
Andre racer virker pillerne sikkert fortrinligt, men personligt føler jeg mig aldrig helt sikker.

Det, der undrer mig, er valget af ordet “protest” - kunne forklaringen være en anden?

Nu har jeg ikke lyst til at gætte på dyr jeg ikke har set, men jeg har til gode at se dyr udvise menneskelige følelser i forbindelse med urenlighed.

At andre har set det, eller tror de har, får mig ikke til at ændre holdning. Det minder mig for meget om den skade, der er gjort på hvalpe fordi ejere tror de tisser inde i protest og bider ting i stykker i trods.

protest, stædighed, egenrådighed - alle har jeg mødt dem, og set dem dække over andre mindre konfuse begreber såsom indlæring, stress, sygdom og fertilitet.

MVH

[quote=Abaddon;322814]Hehe, ja… I har nok ret. Men jeg går i min tro om det virker. Og hun har jo en gang været tæt på en anden kat herude, så hun er bange for fremmede(alt) udenfor.

Det er ikke optimalt, men det er nu engang det vi kan overskue at forsøge nu og her.[/quote]
Gå du bare i den tro - Men tro også mig, når jeg siger, at en hankat vil opdage, hun er i løb, før du gør det.
Og er han i nærheden, har hun ingen grund til at kalde på ham (de kan for øvrigt lugte hianden på LANG afstand), og så går hun - luskede som de er kattene - stille med dørene.

En dag er hun så i alt for god “foderstand” (tror du), og hvis du så har ment den hellige grav velbevaret og troligt givet hende p-piller, så starter problemerne for alvor.

[quote=lenschow;322822]Det, der undrer mig, er valget af ordet “protest” - kunne forklaringen være en anden?

Nu har jeg ikke lyst til at gætte på dyr jeg ikke har set, men jeg har til gode at se dyr udvise menneskelige følelser i forbindelse med urenlighed.
[/quote]

Det bliver jo brugt som et middel til at fastslå, hvem der bestemmer - og det gør den, hvis urin/afføring lugter stærkest.

Jeg havde ikke planer om at konkurrere med Guinness på det område, men der var da ingen tvivl om, at flere af hans strinteture kom, når jeg ikke ville lukke ham ud. For så gik han bestemte steder hen, stillede sig op, så vi fik øjenkontakt og vippede numsen bagover “skal jeg vise dig, hvad jeg kan eller lukker du mig ud?”. Hvis jeg nåede det, lukkede jeg ham altid ud - men det var ikke altid, jeg nåede det.

[quote=lenschow;322822]Det, der undrer mig, er valget af ordet “protest” - kunne forklaringen være en anden?

At andre har set det, eller tror de har, får mig ikke til at ændre holdning. Det minder mig for meget om den skade, der er gjort på hvalpe fordi ejere tror de tisser inde i protest og bider ting i stykker i trods.

protest, stædighed, egenrådighed - alle har jeg mødt dem, og set dem dække over andre mindre konfuse begreber såsom indlæring, stress, sygdom og fertilitet.

MVH[/quote]

Så du mener ikke en kat kan være urenlig fordi den vil ud og ikke får lov til det?

Hverken du, jeg eller andre ved, hvilke følelser en kat er i besiddelse af. Når jeg bruger betegnelsen “protest”, sætter jeg det netop i citationstegn, fordi det måske ikke lige er den rette beskrivelse, men alligevel er det ord, som jeg finder mest dækkende.

Hvis du ikke har lyst til at gætte på dyr du ikke har set, forstår jeg slet ikke du kommenterer på adfærdsproblemer i det hele taget :wink:

I dette tilfælde vil jeg gætte at fertilitet, vane og det, at katten foretrækker udendørs underlag til disse ting er årsagen - en forklaring, der gør, at jeg slet ikke behøver gætte på hvilke motiver der ligger bag et dyrs handling - motiver, som jeg i sidste ende kun kan gætte om, da vi endnu ikke ved om dyr kan udvise sådanne motiver.

Mette: Din kats adfærd ville jeg forklare indlæringsmæssigt - ren tør videnskab - uden at tillægge den menneskelige motiver.

Hvis I vil debattere disse ting, så synes jeg I skal lave en tråd - jeg synes ikke vi skal spamme denne.

:tihi::tihi::tihi:

[quote=Vivi_Fletcher;322827]Så du mener ikke en kat kan være urenlig fordi den vil ud og ikke får lov til det?

Joh men ikke af denne årsag - jeg foretrækker mere håndgribelige forklaringer, som også gør situationen lettere at løse - en kat kan fx foretrække et bestemt underlag. Det er den tørre forklaring.

Hverken du, jeg eller andre ved, hvilke følelser en kat er i besiddelse af. Når jeg bruger betegnelsen “protest”, sætter jeg det netop i citationstegn, fordi det måske ikke lige er den rette beskrivelse, men alligevel er det ord, som jeg finder mest dækkende.

Men fra hundene ved vi, hvor meget skade der er påført dyr pga stædighed, protest osv - jeg ser ingen grund til at anvende det, når situationen kan forklares uden.

Hvis du ikke har lyst til at gætte på dyr du ikke har set, forstår jeg slet ikke du kommenterer på adfærdsproblemer i det hele taget ;)[/quote]

Jeg kommentere helst generelt - man skal være varsom med at rådgive uden at se dyr og ejer. Du vil ind imellem opleve mig skrive i en tråd som denne, men normalt sender jeg ejeren en pb

Hvad er forskellen på at skrive det i tråden eller på PB :?
Det vil jo stadig være gæt uden at have set katten.

Skriver man det i tråden kan flere jo have glæde af det.

:p:høhø:

Ja jeg valgte det fordi du blev ved med din hovedløse menneskeliggørelse af dette stakkels dyr - :tihi:

[quote=Vivi_Fletcher;322833]Hvad er forskellen på at skrive det i tråden eller på PB :?
Det vil jo stadig være gæt uden at have set katten.

Skriver man det i tråden kan flere jo have glæde af det.[/quote]

Jeg adfærdsbehandler ikke per pb herinde, men tilbyder folk at kontakte mig - hvilket rigtig mange gør. At svare i en tråd herinde og at adfærdsbehandle er meget forskelligt for hinanden.

Ja flere kan have glæde af det, men desværre ender mine svar oftere med, at folk begynder at gå efter mig også mister tråden muligheden for at hjælpe ejeren - derfor er jeg begyndt at holde mig væk.